Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 7
Offentligt
3077980_0001.png
By-, Land- og Kirkeministeriet
Erhvervsministeriet
Bilag 4 - Tilknyttet erhverv i energiparker
16. september 2025
I følgende gives en status på tilknyttede erhverv i energiparkerne samt en redegø-
relse for krav i energiparkloven for udpegning af energiparker med tilknyttede an-
læg.
Energiparker med mulighed for tilknyttede anlæg
Energiparkloven har bl.a. til formål at forbedre mulighederne for etablering af til-
knyttede anlæg i energiparker, hvor særlige hensyn taler for denne placering. Mini-
steren for byer og landdistrikter kan, hvor der er en særlig planlægningsmæssig eller
funktionel begrundelse for placering af tilknyttede anlæg i energiparken, give mu-
lighed for at udlægge en ny byzone, med de medfølgende muligheder og krav det
giver, uden tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse i byzone i forbindelse
med planlægningen af de tilknyttede anlæg.
De tilknyttede anlæg dækker som udgangspunkt over:
PtX-anlæg: Teknisk installation, som anvender elektricitet til produktion af
brint på grundlag af elektrolyse og eventuelt konverterer den producerede
brint til brændstoffer, kemikalier eller andre materialer.
Anden erhvervsmæssig bebyggelse: Bygninger, installationer og faciliteter, der
anvendes til erhvervsaktiviteter som f.eks. udvikling, produktion eller salg af
varer eller tjenesteydelser, og som ikke er PtX-anlæg.
Eksempler på erhverv med gavn af at ligge i tilknytning til en energipark:
Life science-sektoren, som kan anvende tryksat ilt, som er et rest-produkt fra
PtX-produktion.
Fødevarebranchen (gartnerier, vertical farming mv.), som kan anvende over-
skudsvarme fra PtX-produktion.
Virksomheder med fordelagtig placering nær eksisterende eller ny infrastruktur
ved energiparken.
I forbindelse med indmelding af arealer til potentielle energiparker har kommuner
og VE-opstillere mulighed for at angive, om der forventes planlægning for tilknyt-
tede anlæg i eller ved en kommende energipark. Det indmeldte areal og anmodnin-
gen om udpegning af et areal til tilknyttede anlæg har indgået i den gennemførte
screening og i dialogen mellem opstillere, kommuner og de statslige myndigheder.
Kommunerne redegør i processen for den særlige planlægningsmæssige eller funk-
tionelle begrundelse for udpegning af et areal til tilknyttede anlæg i eller ved energi-
parken, jf. krav herom i energiparkloven.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Orientering om justering af evaluering af klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land af 12. december 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077980_0002.png
Side 2 af 3
Status for udpegede eller kommende energiparker med planlægning for tilknyt-
tede anlæg
(september 2025)
Tilknyttede anlæg for udpegede og kommende energiparker
Areal
Idomlund i Holstebro
Kommune
Status for udpegning
Mulighed for tilknyttede anlæg
Etablering af PtX og anden er-
hvervsmæssig bebyggelse inden
for de rammer, der følger af § 3 i
bekendtgørelsen.
Solcelleanlæg samt tilknyttede an-
læg i form af PtX-anlæg og anden
erhvervsmæssig bebyggelse inden-
for de rammer, der følger af § 3 i
bekendtgørelsen
Vindmøller, solcelleanlæg samt til-
knyttede anlæg i form af PtX-anlæg
og anden erhvervsmæssig bebyg-
gelse indenfor de rammer, der føl-
ger af § 3 i bekendtgørelsen
Vindmøller, solcelleanlæg og til-
knyttede anlæg i form af PtX
Vindmøller, solcelleanlæg og til-
knyttet anlæg i form af PtX
Vindmøller, solcelleanlæg og til-
knyttet anlæg i form af PtX
Vindmøller, solcelleanlæg og til-
knyttet anlæg i form af PtX
Vindmøller, solcelleanlæg og til-
knyttede anlæg i form af PtX og an-
den erhvervsmæssig bebyggelse
Vindmøller, solcelleanlæg og til-
knyttede anlæg i form af PtX og an-
den erhvervsmæssig bebyggelse
Vindmøller, solcelleanlæg og til-
knyttede anlæg i form af PtX og an-
den erhvervsmæssig bebyggelse
Udpeget marts 2025
Rendbæk/Toftegaard
i Jammerbugt Kom-
Udpeget september 2025
mune
Svoldrup Kær /
Holme i Vesthimmer- Offentlig høring gennemført
lands Kommune
Brønderslev Energi-
park i Brønderslev
Kommune
Bekendtgørelse er i offentlig
høring med frist 25. septem-
ber 2025
Bekendtgørelse i offentlig
Rodhøj i Rebild Kom-
høring med frist d. 14. okto-
mune
ber 2025
Revsing i Vejen
Kommune
Udkast til bekendtgørelse
forberedes
Holsted i Vejen Kom- Udkast til bekendtgørelse
mune
forberedes
Nørrekær Enge i
Vesthimmerlands
Kommune
Tjele i Viborg Kom-
mune
Iglsø i Viborg Kom-
mune
Udkast til bekendtgørelse
forberedes
Udkast til bekendtgørelse
forberedes
Udkast til bekendtgørelse
forberedes
Kilde: By-, Land- og Kirkeministeriet
Det skal bemærkes, at der er tale om en dynamisk proces, hvor det konkrete VE-
projekt udvikles undervejs, hvor undersøgelser af miljøforhold, landskaber, andre
nationale interesser kan give anledning til at justere afgrænsning og indhold i be-
kendtgørelsen, ligesom den kommunale tilslutning til en udpegning af arealet kan
give anledning til ændringer.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Orientering om justering af evaluering af klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land af 12. december 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 3 af 3
Særlig planlægningsmæssig eller funktionel begrundelse ved planlægning for
energiparker
Efter energiparkloven kan ministeren for byer og landdistrikter i forbindelse med
udpegning af en energipark, hvor der er en særlig planlægningsmæssig eller funkti-
onel begrundelse for placering af tilknyttede anlæg i energiparken, fastsætte regler
om, at reglerne i § 11 a, stk. 8 i lov om planlægning om placering af nyt byzoneare-
aler ikke finder anvendelse ved planlægning for tilknyttede anlæg.
En funktionel begrundelse for placering af anden erhvervsmæssig bebyggelse i en
energipark fremfor i det eksisterende erhvervsområde vil kunne være, at virksom-
hederne kan udnytte de specifikke muligheder og infrastruktur, der eksisterer i ener-
giparken. Det vil f.eks. kunne være en ambition om udvikling af erhvervsområder,
hvor produktionsvirksomheder vil have gavn af at koble sig op på strøm fra et VE-
anlæg eller kan udnytte overskudsprodukter fra et PtX-anlæg og på den måde indgå
i en forsynings- eller proceskæde sammen med vindmøller eller solcelleanlæg i en
energipark. Derved vil kommunen kunne skabe rammerne for industrielle symbio-
ser og grønne synergier, hvor en virksomheds restprodukt bliver til ressourcer i en
anden virksomhed, som ikke vil være muligt uden samplacering med VE, PtX-anlæg
og andet erhverv i energiparken. En funktionel begrundelse vil kunne være afspejlet
i en kommunal strategi eller plan for erhvervsudvikling.
En særlig planlægningsmæssig begrundelse for placering af tilknyttede anlæg i ener-
giparken vil f.eks. kunne være den erhvervsmæssige bebyggelses karakter og fordel-
agtige placering i forhold til eksisterende eller ny infrastruktur m.v. ved energipar-
ken, herunder erhvervsmæssig infrastruktur som f.eks. transport, el, vand m.v. Ved
vurderingen af, om der er en særlig planlægningsmæssig begrundelse, kan der også
lægges vægt på karakteren af de virksomheder, der ønskes muliggjort i energiparken.
Udgangspunktet for vurderingen vil være kommunens redegørelse for disse for-
hold. Hvis kommunen har redegjort for den særlige planlægningsmæssige eller
funktionelle begrundelse, vil det således være udgangspunktet, at en ønsket fravi-
gelse fra planlovens § 11 a, stk. 8, imødekommes.