Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 7
Offentligt
3077979_0001.png
By-, Land- og Kirkeministeriet
Bilag 3 – Status på udpegning af energiparker
16. september 2025
I følgende gives en status på udpegningen af energiparker jf.
Klimaaftalen om mere grøn
energi fra sol og vind på land 2023.
Baggrund
Med baggrund i
Klimaaftale om grøn strøm og varme
af 22. juni 2022 og
Klimaaftale om
mere grøn energi fra sol og vind på land 2023
af 12. december 2023 har kommuner og
VE-opstillere haft mulighed for at indmelde arealer til potentielle energiparker på
land i hhv. 2022, 2023 og 2024.
Den 1. juli 2024 trådte energiparkloven i kraft. Loven har til formål at fremme el-
produktion fra vedvarende energikilder på land via udpegede energiparker med for-
bedrede muligheder for opstilling af vindmøller og solcelleanlæg under nødvendig
hensyntagen til øvrige samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen. Loven har
endvidere til formål at forbedre muligheden for etablering af tilknyttede anlæg i
form af bl.a. PtX-anlæg og anden erhvervsmæssig bebyggelse.
Efter energiparkloven kan ministeren for byer og landdistrikter med kommunalbe-
styrelsens tilslutning fastsætte regler om et areals anvendelse som energipark, hvis
arealet forventes at kunne rumme vindmøller og eller solceller med en samlet årlig
elproduktion på minimum 100 GWh, og nationale interesser ikke taler afgørende
imod udpegning. Der kan endvidere udpeges et areal som energipark med henblik
på at forbedre mulighederne for etablering af tilknyttede anlæg ved landanlæg til
havvindmølleparker. Energiparker udpeges af ministeren for byer og landdistrikter
i form af udstedelsen af en bekendtgørelse med afsæt i energiparkloven.
Proces for indmeldte arealer
Proces for indmeldte arealer
Indmelding
2022
2023
2024
Antal arealer indmeldt
188
83
42
Dialog med kommunerne
Dialog om 32 arealer
Dialog om 83 arealer
Dialog om 40 arealer
Kilde: By-, Land- og Kirkeministeriet
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har i samarbejde med Energistyrelsen, Erhvervssty-
relsen og Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø haft en dialog om de
indmeldte arealer med de relevante kommuner. Dialogen med kommunerne har
haft til formål at afdække arealernes egnethed til energiparker, herunder bl.a. inte-
ressen for indpasning af PtX-anlæg og erhvervsarealer i tilknytning til energipar-
kerne, samt om der er særlige lokale interesser ved arealerne. Samtidig bliver kom-
munalbestyrelserne bedt om at tilkendegive, om de kan give deres tilslutning til, at
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Orientering om justering af evaluering af klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land af 12. december 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077979_0002.png
Side 2 af 4
der udarbejdes udkast til bekendtgørelse for udpegning af arealerne til energiparker.
Alle arealer vurderes i forhold til kravene i energiparkloven. Et udkast til bekendt-
gørelse skal miljøvurderes, og der skal foretages en offentlig høring i mindst 8 uger
inden udstedelse.
Udpegede energiparker efter energiparkloven
Udpegede energiparker
Areal
Status
Den 14. marts 2025 trådte bekendtgørelse for en ca. 428 hektar
stor energipark ved Idomlund i Holstebro Kommune i kraft. Arealet
er til etablering af en række PtX-anlæg og andet erhverv, da arealet
ligger i tilknytning til Idomlund højspændingsstation, der fungerer
som ilandføringsanlæg for Thor Havvindmøllepark. Der etableres
hverken vindmøller eller solcelleanlæg på arealet.
Idomlund
Den 22. maj 2025 trådte bekendtgørelse om energipark ved Egge-
bæk Plantage i Aabenraa Kommune i kraft. Der er tale om en ca.
Eggebæk Plantage
410 ha stor energipark, som muliggør planlægning for et solcellean-
læg*.
Bølåvej
Den 22. maj 2025 trådte bekendtgørelsen om en energipark ved
Bølåvej i Aabenraa Kommune i kraft. Der er tale om en ca. 409 ha
stor energipark, som muliggør planlægning for et solcelleanlæg*.
Den 5. september 2025 trådte bekendtgørelsen om en energipark
ved Rendbæk/Toftegaard i Jammerbugt Kommune i kraft. Der er
tale om en energipark på ca. 868 ha, hvor der både planlægges for
solcelleanlæg og PtX-anlæg og andet erhverv.
Rendbæk/Tofte-
gaard
Anm.: De to arealer i Aabenraa Kommune har stadig kommunal tilslutning. Aabenraa
Kommune har også haft to andre indmeldinger til energiparker, Svejlund energipark og
Perbøl energipark, hvor kommunen har trukket sin kommunale tilslutning.
Kilde: By-, Land- og Kirkeministeriet
Høring over bekendtgørelser for syv energiparker
Der er igangsat offentlig høring af syv udkast til bekendtgørelser med tilhørende
miljøvurdering. Det drejer sig om følgende arealerne:
Igangværende høringer for
syvseks
energiparker
Areal
Buddum, Mariagerfjord Kommune
Svoldrup Kær/Holme, Vesthimmerlands
Kommune
Bolle Enge, Brønderslev Kommune
Farris, Kolding Kommune
Høring afsluttet
Frist den 27/8 2025
Frist den 29/8 2025
Frist den 11/9 2025
Frist den 16/9 2025
Brønderslev Energipark, Brønderslev Kom-
Frist den 25/9 2025
mune
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Orientering om justering af evaluering af klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land af 12. december 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077979_0003.png
Side 3 af 4
Rodhøj, Rebild Kommune
Stae, Aalborg Kommune
Frist den 14/10 2025
Frist den 31/10 2025
Kilde: By-, Land- og Kirkeministeriet
Ovenstående bekendtgørelser forventes udstedt i 2025 og primo 2026. Efter den
offentlige høring udarbejdes bl.a. høringsnotat, ligesom der forberedes udstedelse
af den endelige bekendtgørelse. Det bemærkes, at udpegning af energiparker er en
dynamisk proces, hvor der løbende bliver meddelt kommunal tilslutning til nye
energiparker, og hvor der løbende kan ske udskydelse eller tilbagetrækning af den
kommunale tilslutning. Dertil kan forhold i miljørapport mv. give anledning til ju-
steringer af arealerne og antallet af energiparker, ligesom den økonomiske udvikling
i markedet for opstilling af vedvarende energi kan påvirke processen.
I den efterfølgende kommune- og lokalplanlægning for konkrete projekter i energi-
parkerne skal der gennemføres supplerende undersøgelser og miljøkonsekvensvur-
deringer. De konkrete projekter kan forudsætte tilladelser og dispensationer fra an-
den lovgivning, herunder i henhold til de lempede regler fastsat i energiparkloven.
Derudover skal opstillere indgå aftaler om nettilslutning med Energinet eller lokale
netvirksomheder, hvilket kan kræve yderligere modning af projekterne fra opstiller-
nes side.
Forberedelse af udkast til bekendtgørelse for yderligere 17 energiparker
Aftalekredsen besluttede bl.a. ved
Klimaaftalen 2023,
at de arealer, der i kommune-
dialogen vurderes egnede til energiparker, skal udpeges af staten med afsæt i en ny
lov om større energiparker.
Efter screening af interesser, dialog med kommuner og en vurdering af de ind-
meldte arealer i forhold til kravene i energiparkloven er det besluttet at udarbejde
udkast til bekendtgørelse med tilhørende miljøvurdering for yderligere 17 arealer til
potentielle energiparker, som ligger i følgende kommuner: Frederikshavn, Guld-
borgsund, Holbæk, Ikast-Brande, Køge, Rebild, Varde, Vejen, Vesthimmerlands,
Viborg, Vordingborg og Aalborg.
Der forberedes desuden en ny indmelding af arealer. Det forventes, at indmelding
vil ske i efteråret 2025, men tidspunkt er ikke endeligt fast.
Statslig overtagelse af videre planlægning
Med en udpegning som energipark fastsætter ministeren for byer og landdistrikter
en overordnet ramme for arealets mulige anvendelse som energipark efter energi-
parkloven. Planlægning for konkrete anlæg i energiparken vil som hovedregel skulle
ske efter planlovens regler. En udpegning som energipark ændrer ikke på, at det
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Orientering om justering af evaluering af klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land af 12. december 2025, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Side 4 af 4
som udgangspunkt er kommunen, der er ansvarlig for den nærmere kommune- og
lokalplanlægning for de konkrete anlæg i energiparken.
Hvis en kommune anmoder om det, kan staten eventuelt overtage kommune- og
lokalplanlægningen for energiparken. Det vil være en forudsætning, at ministeren
for byer og landdistrikter vurderer, at overtagelsen vil føre til en hurtigere myndig-
hedsbehandling. Ministeren for Grøn Trepart og Kulturministeren kan ligeledes ef-
ter anmodning fra kommunen overtage kommunalbestyrelsens beføjelser efter hen-
holdsvis lov om naturbeskyttelse, lov om miljøbeskyttelse, lov om VVM samt mu-
seumslovens § 29 j, stk. 2.
Efter dialogen med kommunerne er det Plan- og Landdistriktsstyrelsens foreløbige
vurdering, at to kommuner overvejer at anmode ministrene om at overtage kom-
mune- og lokalplanlægningen for tilsammen tre energiparker i kommunerne samt
eventuelt øvrig myndighedsbehandling.