Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 6
Offentligt
3077966_0001.png
Lovtidende A
2025
2. oktober 2025.
Udgivet den 8. oktober 2025
Nr. 1194.
Bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af
gassystemet
1)
I medfør af § 10 a, § 11, stk. 2, § 11, stk. 4, § 12, stk. 3,
§ 12 a, stk. 4, § 23, stk. 2, § 37 e, stk. 5, § 41 a, stk. 1, §
44 b, stk. 1, § 45 a, stk. 3, og § 52 i lov om gasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1100 af 16. august 2023, som ændret
ved lov nr. 1787 af 28. december 2023, lov nr. 341 af 3. april
2025, lov nr. 468 af 14. maj 2025 og lov nr. 736 af 20. juni
2025, og § 4, stk. 8 og 10, § 4 e, stk. 3, § 19 a, stk. 1, og
§ 21 i lov om Energinet, jf. lovbekendtgørelse nr. 271 af 9.
marts 2023, som ændret ved lov nr. 341 af 3. april 2025,
fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på transmissions-,
distributions-, lager- og LNG-selskaber samt systembrugere.
§ 2.
Transmissionsselskaber skal videregive oplysninger
til udenlandske transmissionsselskaber i det omfang, det er
nødvendigt for samarbejdet mellem disse eller varetagelsen
af det modtagende transmissionsselskabs opgaver.
Stk. 2.
Pligten til at videregive oplysninger, som nævnt i
stk. 1, gælder kun i det omfang, det modtagende transmissi-
onsselskab er underlagt tilsvarende regler om videregivelse
af oplysninger.
Stk. 3.
Distributions-, lager- og LNG-selskaber og system-
brugere skal videregive oplysninger til transmissionsselska-
berne i det omfang, det er nødvendigt for udarbejdelse af
vilkår og betingelser og planlægning, jf. kapitel 2, 3 og 4,
samt pligt til at offentliggøre informationer, jf. § 3.
§ 3.
Transmissionsselskaber skal offentliggøre informati-
oner inden for selskabernes ansvarsområde, der kan have
betydning for prisdannelsen på gasmarkedet.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte informationer skal være tilgæn-
gelige for alle systembrugere og potentielle systembrugere.
Kapitel 2
Anvendelse af transmissionssystemet
§ 4.
Parter, som har ret til reservation af transmissionska-
pacitet, skal medvirke til, at transmissionskapaciteten udnyt-
tes fuldt ud.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte parter og systembrugere skal
efter vilkår og betingelser fastsat af transmissionsselskabet
i medfør af § 5, stk. 1, anmelde planer for udnyttelse af
transmissionskapaciteten til transmissionsselskabet, således
at transmissionsselskabet efterfølgende har mulighed for at
tilbyde uudnyttet og ledig kapacitet til anden side.
Kapitel 3
Vilkår og betingelser
§ 5.
Transmissionsselskaberne skal efter drøftelse med
distributions-, lager- og LNG-selskaber samt andre relevante
markedsaktører udarbejde vilkår og betingelser for benyttel-
sen af gassystemet, som er nødvendige for, at transmissi-
onsselskaberne kan varetage deres opgaver, herunder som
systemansvarlig virksomhed, jf. § 12 a, stk. 1-2, i lov om
gasforsyning. Vilkårene og betingelserne skal indeholde føl-
gende:
1) Vilkår og betingelser for adgang til og benyttelse af
gassystemet (Betingelser for Gastransport).
2) Vilkår og betingelser for aktørernes forpligtelser, som
sikrer opretholdelsen af den tekniske kvalitet, forsy-
ningssikkerheden, gaskvaliteten og balancen inden for
gassystemet.
Stk. 2.
De vilkår og betingelser, som fastsættes i medfør
af stk. 1, skal offentliggøres. Historiske vilkår og betingelser
skal være tilgængelige for interesserede parter. Vilkår og
betingelser skal anmeldes til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Klager over vilkår og betingelser, som fastsættes
efter stk. 1, kan indbringes for Forsyningstilsynet. Forsy-
ningstilsynet kan give pålæg om ændring af vilkår og betin-
gelser.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles regler
for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 94, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv EU) 2023/1791 af 13. september 2023 om energieffektivitet og om ændring af forordning (EU) 2023/995 (omarbejdning), EU-Tidende
2023, nr. L 231, side 1.
DB001228
Klima-, Energi- og Forsyningsmin.,
Energistyrelsen, j.nr. 2025-11675
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser på gasområdet, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektiviseringsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2. oktober 2025.
2
Nr. 1194.
§ 6.
Transmissionsselskaberne skal efter drøftelse med
distributions-, lager- og LNG-selskaber samt andre relevan-
te markedsaktører udarbejde en fælles måleforskrift til så-
vel afregnings- som systemdriftsformål, som er nødvendig
for varetagelsen af transmissionsselskabernes opgaver. Må-
leforskriften skal indeholde krav til transmissions-, distribu-
tions-, lager- og LNG-selskabernes målinger af forbrug og
gasudveksling, herunder krav til
1) omfanget af de målinger som selskaberne skal foretage,
herunder i hvilken grad gasforbrug skal måles,
2) nøjagtigheden af de enkelte målinger under hensynta-
gen til regler fastlagt i medfør af anden lovgivning, og
3) formidling af målinger til berørte parter, herunder inden
for hvilke tidsfrister målingerne skal videreformidles.
Stk. 2.
De vilkår og betingelser, som fastsættes i medfør
af stk. 1, skal offentliggøres. Historiske vilkår og betingelser
skal være tilgængelige for interesserede parter. Vilkår og
betingelser skal anmeldes til Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Klager over vilkår og betingelser, som fastsættes
efter stk. 1, kan indbringes for Forsyningstilsynet. Forsy-
ningstilsynet kan give pålæg om ændring af vilkår og betin-
gelser.
Kapitel 4
Planlægning og sikring af den nødvendige kapacitet m.v.
§ 7.
Energinet skal udarbejde en langsigtet udviklings-
plan, som skal give et samlet overblik over den planlagte
udbygning af gastransmissionssystemet på kort sigt og det
langsigtede behov for udviklingen af gastransmissionssyste-
met for en 20-årig periode.
Stk. 2.
Planen efter stk. 1 skal medtage forhold for tilstø-
dende infrastrukturtyper m.v.
Stk. 3.
Den langsigtede udviklingsplan skal udarbej-
des på grundlag af Energistyrelsens analyseforudsætninger
evt. suppleret med følsomhedsberegninger som følge af mel-
lemliggende, større ændringer i analyseforudsætningerne el-
ler grundlaget herfor, f.eks. ændringer i produktion, forbrug,
brændsels- eller elpriser.
Stk. 4.
Den langsigtede udviklingsplan skal udarbejdes
hvert andet år og første gang i 2022.
§ 8.
Den langsigtede udviklingsplan skal på baggrund af
analyseforudsætninger og eventuelle følsomhedsberegninger
identificere og dokumentere udviklingsbehovet i gastrans-
missionssystemet.
Stk. 2.
Den langsigtede udviklingsplan skal som minimum
indeholde følgende oplysninger:
1) En beskrivelse af de planlagte projekter m.v.
2) Hvilke af de planlagte projekter der på kort sigt forven-
tes at blive ansøgt om godkendelse af efter § 4, stk. 3, i
lov om Energinet.
3) En redegørelse for de hensyn, der er taget i forhold til
de modtagne høringssvar jf. § 11.
4) En redegørelse for, hvordan Energinet har anvendt
princippet om energieffektivitet først i forbindelse med
udarbejdelsen af den langsigtede udviklingsplan og in-
vesteringsbeslutninger. Princippet skal anvendes i over-
ensstemmelse med definitionen af ”energieffektivitet
først” i artikel 2, nr. 18, i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EU) 2018/1999, og energieffektivitets-
løsninger, herunder ressourcer og fleksibilitet på efter-
spørgselssiden, skal vurderes i forbindelse med politi-
kker, planlægning og større investeringsbeslutninger til
en værdi af mere end 100.000.000 euro hver.
Stk. 3.
Energinet skal udarbejde et tillæg til den langsigte-
de udviklingsplan, hvis der opstår et behov for påbegyndelse
eller godkendelse af projekter efter § 4, stk. 3, i lov om
Energinet, som ikke er belyst i den langsigtede udviklings-
plan. Hvis der udarbejdes et tillæg til den langsigtede udvik-
lingsplan, skal det offentliggøres og indsendes til klima-,
energi- og forsyningsministeren i overensstemmelse med §
4, stk. 2, i lov om Energinet.
§ 9.
Den langsigtede udviklingsplan skal vedlægges en
liste over samtlige projekter med forventede anlægstids-
punkter, som Energinet planlægger at gennemføre, herunder
anlægsprojekter, der ikke skal ansøges om godkendelse af
efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.
Stk. 2.
Listen efter stk. 1 skal suppleres med en generel
beskrivelse af Energinets arbejde med foranstaltninger til
minimering af energitab vedrørende projekter omfattet af
listen, herunder vedrørende anlægsprojekter, der ikke skal
ansøges om godkendelse af efter § 4, stk. 3, i lov om Energi-
net. Listen skal også indeholde en opgørelse af det samlede
energitab i transmissionssystemet.
Stk. 3.
Energinet skal opdatere den i stk. 1 nævnte liste,
hvis der opstår behov for yderligere anlægsprojekter, som
er belyst som mulig udvikling i den langsigtede udviklings-
plan, og som skal gennemføres eller godkendes efter § 4,
stk. 3, i lov om Energinet, inden en ny langsigtet udviklings-
plan foreligger. Hvis listen opdateres, skal den offentliggø-
res og indsendes til klima-, energi- og forsyningsministeren i
overensstemmelse med § 4, stk. 2, i lov om Energinet.
§ 10.
Energinet skal under udarbejdelsen af den langsigte-
de udviklingsplan løbende inddrage interessenter. Energinet
skal involvere interessenter bredt, herunder producenter, dis-
tributionsselskaber og andre systembrugere. Energistyrelsen
og Forsyningstilsynet skal have mulighed for at deltage som
observatører.
Stk. 2.
Energinet skal udarbejde forslag til en proces for
interessentinddragelsen. Processen skal drøftes med Energi-
styrelsen, som kan stille krav hertil.
Stk. 3.
Energinet skal i forbindelse med offentliggørelsen
af den langsigtede udviklingsplan jf. § 4, stk. 2, i lov om
Energinet sende en afrapportering af den gennemførte inte-
ressentinddragelse til Energistyrelsen.
§ 11.
Energinet skal sende et udkast til den langsigtede
udviklingsplan i høring via Energinets hjemmeside.
Stk. 2.
Energinet skal offentliggøre modtagne høringssvar
og indsende dem til ministeren sammen med den langsigte-
de udviklingsplan.
§ 12.
Forsyningstilsynet overvåger Energinets langsigtede
udviklingsplan jf. § 4, stk. 2, i lov om Energinet og vurde-
rer, planens forenelighed med de europæiske netudviklings-
planer, jf. artikel 26, stk. 3, litra b, i Europa-Parlamentets
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser på gasområdet, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektiviseringsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2. oktober 2025.
3
Nr. 1194.
og Rådets forordning om de indre markeder for vedvaren-
de gas, naturgas og brint, samt vurderer dens forenelighed
med hensynet til fremme af et indre europæisk marked for
gas. Denne vurdering kan omfatte anbefalinger til ændringer
af Energinets langsigtede udviklingsplan.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet overvåger de af Energinet gen-
nemførte foranstaltninger, jf. § 14, med henblik på at vurde-
re deres forenelighed med hensynet til fremme af et indre
marked for gas i EU.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet overvåger, at princippet om
energieffektivitet først er blevet gennemført i Energinets
langsigtede udviklingsplan, jf. § 8, stk. 2, i forbindelse med
tilsynets overvågning af den langsigtede udviklingsplan.
Stk. 4.
Forsyningstilsynet inddrager princippet om ener-
gieffektivitet først i forbindelse med beslutninger, som ve-
drører driften af transmissionsinfrastrukturen.
Stk. 5.
På baggrund af Forsyningstilsynets vurderinger, jf.
stk. 1-2 kan tilsynet komme med henstillinger til transmissi-
onsselskaberne og Energinet.
Stk. 6.
Forsyningstilsynet medtager et særligt afsnit om de
fremskridt, der er gjort med hensyn til at forbedre energief-
fektiviteten i relation til driften af transmissionsinfrastruktu-
ren, i den årsrapport, som tilsynet udarbejder i henhold til
§ 5, stk. 1, i lov om Forsyningstilsynet. I afsnittet vurde-
rer Forsyningstilsynet den samlede effektivitet i forbindelse
med driften af transmissionsinfrastrukturen og de gennem-
førte foranstaltninger.
Stk. 7.
Forsyningstilsynet kan på baggrund af årsrappor-
ten, jf. stk. 6, komme med anbefalinger til, hvordan ener-
gieffektiviteten kan forbedres, hvis det er relevant.
§ 13.
Energinet redegør årligt for deres sammenhængen-
de og helhedsorienterede planlægning på tværs af relevante
sektorer, herunder eksempelvis i forhold til markedsbasere-
de løsninger, ændringsbehov og forsyningssikkerhed.
Stk. 2.
Energistyrelsen og Energinet drøfter hvert år det
nærmere indhold i redegørelsen efter stk. 1. Energistyrelsen
kan stille krav til redegørelsens indhold.
§ 14.
Når Energinet har gennemført konkrete foranstalt-
ninger på gasområdet for at sikre systemets integritet i
en beredskabssituation i medfør af bekendtgørelse om mod-
standsdygtighed og beredskab i energisektoren, sender Ener-
ginet snarest muligt en redegørelse herfor til Forsyningstil-
synet med henblik på at fremme konkurrencen og undgå
negative konsekvenser for samhandelen i EU.
Kapitel 5
Godkendelse
§ 15.
Energinet skal efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet
ansøge om godkendelse af:
1) Anlægsprojekter, der har en væsentlig betydning for
gastransmissionssystemet på grund af etablering af nye
gastransmissionssystemer eller ændringer i det beståen-
de system og kan medføre tillæg til indtægtsrammen
efter § 37 d, stk. 1, 2. pkt., i lov om gasforsyning.
2) Større modningsprojekter, som Energinet iværksætter
til afdækning af behov for og eventuelt valg af løsning
på et konstateret behov, når der er tale om væsentlige
ændringer af gastransmissionssystemet.
3) Indmeldelse af projekter til EU-Kommissionens Pro-
jekter af Fælleseuropæisk Interesse (PCI-projekter).
Stk. 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i helt
særlige tilfælde bestemme, at et konkret anlægs- eller mod-
ningsprojekt skal godkendes efter § 4, stk. 3, i lov om Ener-
ginet.
§ 16.
Forud for klima-, energi- og forsyningsministerens
afgørelse skal følgende projekter forelægges et udvalg ned-
sat af Folketinget, jf. § 4 e, stk. 1, i lov om Energinet:
1) Projekter vedrørende udbygning i relation til sammen-
koblingslinjer.
2) Anlægsprojekter med forventede anlægsomkostninger
på mindst 1 mia. kr.
§ 17.
Energistyrelsen kan i forbindelse med behandling
af projekter om etablering af nye sammenkoblingslinjer og
visse andre større investeringer indhente ekstern bistand til
vurdering af projektet, elementer i projektet eller projektets
business case.
§ 18.
Ansøgning om godkendelse efter § 4, stk. 3, i
lov om Energinet skal udførligt beskrive og dokumentere
behovet for projekterne, samt deres løsningsalternativer og
økonomi.
Stk. 2.
Ved større investeringer skal Energinet i ansøgning
om godkendelse efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet afdæk-
ke muligheden for, at de reelle risici indgår i de samfunds-
økonomiske business cases, eksempelvis ved anvendelse af
følsomhedsberegninger.
§ 19.
Energinet skal anvende digital kommunikation i for-
bindelse med ansøgning efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.
Kapitel 6
Energifaglig vurdering
§ 20.
Forud for systemoperatørs ansøgning til Forsynings-
tilsynet efter § 37 e, stk. 2, i lov om gasforsyning, kan
systemoperatør indhente klima-, energi- og forsyningsmini-
sterens energifaglige vurdering af nye aktiviteter og aktivi-
tetsændringer, som forventes at medføre meromkostninger,
jf. § 37 e, stk. 1 i lov om gasforsyning. I den forbindelse
skal systemoperatør som minimum indsende følgende oplys-
ninger til klima-, energi- og forsyningsministeren:
1) En beskrivelse af de nye aktiviteter eller aktivitetsæn-
dringer, der forventes at medføre meromkostninger. Be-
skrivelsen skal have en passende detaljeringsgrad i
forhold til hver aktivitets eller aktivitetsændrings ud-
viklingsstadie, som eksempelvis nogle forventelige ud-
viklinger, hvori nye aktiviteter og aktivitetsændringer
kan rummes, og hvor væsentlige afledte konsekvenser
kan udledes.
2) Oplysninger om, hvorledes hver ny aktivitet eller akti-
vitetsændring relaterer sig til systemdrift. Systemdrift
omfatter eksempelvis markedsudvikling, systemudvik-
ling, systemdriftsudvikling og udvikling af tekniske
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 6: Orientering om udstedelse af to bekendtgørelser på gasområdet, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektiviseringsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2. oktober 2025.
4
Nr. 1194.
3)
4)
kompetencer i forbindelse med teknologiudvikling eller
indpasning af gas fra vedvarende energikilder.
Budget for nødvendige omkostninger i reguleringspe-
rioden ved gennemførelse af hver aktivitet eller aktivi-
tetsændring.
Hvorledes der er sket inddragelse af offentligheden,
jf. § 37 e, stk. 1, i lov om gasforsyning, herunder
om der er sket skriftlig eller mundtlig inddragelse og
om inddragelsen eksempelvis er sket via Energinets
hjemmeside, på interessentmøder, workshops, webinar
eller via en skriftlig høring, samt hvilke forhold, der
er blevet drøftet og kommenteret på i forbindelse med
inddragelse af offentligheden.
Kapitel 7
Delegation
Stk. 2.
Energistyrelsen udøver på klima-, energi- og forsy-
ningsministerens vegne de beføjelser, som ministeren tillæg-
ges i medfør af § 4, stk. 3-4, i lov om Energinet for så vidt
angår udbygninger og ændringer af transmissionssystemet,
hvor omkostningerne vurderes at være mindre end 150 mio.
kr.
Kapitel 8
Klage- og ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 22.
Klage over de afgørelser, som Energistyrelsen træf-
fer i medfør af § 21, stk. 2, kan ikke indbringes for klima-,
energi- og forsyningsministeren.
§ 23.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 11. oktober
2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1818 af 28. december 2023 om
systemansvarlig virksomhed og anvendelse af gassystemet
ophæves.
§ 21.
Energistyrelsen udøver på klima-, energi- og forsy-
ningsministerens vegne de beføjelser, som ministeren tillæg-
ges i medfør af § 4, stk. 8, i lov om Energinet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 2. oktober 2025
P.M.V.
Lars Frelle-Petersen
/ Peter Christian Baggesgaard Hansen