Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 2
Offentligt
3077309_0001.png
Bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og
anvendelse af eltransmissionsnettet m.v.
1)
I medfør af § 2 a, § 24, stk. 3, § 26, stk. 3 og 4, § 27 c, stk. 8, § 27 d, stk. 1 og 2, § 28, stk. 2, § 47 a,
stk. 1, § 67, § 68 a, § 71 a, stk. 6, § 78, stk. 6 og 7, § 84, stk. 9, § 85 a, § 90, stk. 1 og § 92 a i lov om
elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1248 af 24. oktober 2023, som ændret ved lov nr. 1787 af 28.
december 2023 og lov nr. 640 af 11. juni 2024, § 70 i lov om fremme af vedvarende energi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 6. september 2024, og § 4, stk. 8 og 10, § 4 e, stk. 3, § 19 a, stk. 1, og
§ 21, stk. 2, i lov om Energinet, jf. lovbekendtgørelse nr. 271 af 9. marts 2023, som ændret ved lov
nr. 341 af 3. april 2025, fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på den systemansvarlige virksomhed Energinet,
transmissionsvirksomheder og brugere af transmissionsnettet m.v.
§ 2.
Energinet skal videregive oplysninger til udenlandske systemansvarlige virksomheder i det
omfang, det er nødvendigt for samarbejdet mellem de systemansvarlige virksomheder eller
varetagelsen af den modtagende systemansvarlige virksomheds opgaver.
Stk. 2.
Pligten til at videregive oplysninger, som nævnt i stk. 1, gælder kun i det omfang, den
modtagende virksomhed er underlagt tilsvarende regler om videregivelse af oplysninger.
Stk. 3.
Transmissionsvirksomhederne samt brugere af transmissionsnettet skal videregive
oplysninger til Energinet i det omfang, det er nødvendigt for Energinets udarbejdelse af forskrifter
og planlægning, jf. kapitel 3, 4 og 5, samt Energinets pligt til at offentliggøre informationer, jf. § 3.
Stk. 4.
Pligten til at videregive oplysninger, som nævnt i stk. 1 og 3, gælder ikke i det omfang, at
forholdet er reguleret ved bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
§ 3.
Energinet skal offentliggøre informationer inden for virksomhedens ansvarsområde, der kan
have betydning for prisdannelsen på elmarkedet.
Stk. 2.
De i stk. 1 nævnte informationer skal være tilgængelige for alle brugere og potentielle
brugere af det kollektive elforsyningsnet.
Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på informationer, der kan have betydning for
prisdannelsen på elmarkedet, som reguleres ved bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
§ 4.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Afbrudsminutter: Antal minutter pr. år en forbruger eller en gruppe af forbrugere i gennemsnit
ikke har adgang til eller forventes ikke at have adgang til elektricitet.
2) Balancering: Balancering som defineret i artikel 2, nr. 10, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om det indre marked for elektricitet.
3) Day-ahead-marked for elektricitet: Marked, hvor der dagen før driftsdøgnet handles
elektricitet for det kommende driftsdøgn, og hvor priserne fastsættes i de relevante geografiske
budområder i den af markedet givne tidsenhed for den fysiske udveksling af elektricitet.
4) DK1: Elprisområdet Vestdanmark (Jylland-Fyn m.v.).
5) DK2: Elprisområdet Østdanmark (Sjælland, Lolland, Falster, Bornholm m.v.).
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
6) Effektminutter: Ikke-leveret elektricitet (beregnet fremadrettet som EUE) divideret med
områdets elforbrug ganget med antal minutter i et år for den del, der vedrører
produktionssystemet og eksterne forbindelser mellem elprisområder.
7) Effekttilstrækkelighed: Sandsynlighed for, at der er effekt nok til rådighed i et område (DK1,
DK2 eller andre prisområder), under hensyntagen til elproduktion, eksterne elforbindelser og
fleksibelt elforbrug.
8) Elektricitetsmarkeder: Markeder for elektricitet, herunder over the counter-markeder og
elektricitetsbørser, markeder for handel med energi, kapacitet, balancering og systemydelser i
alle tidsrammer, herunder forward-, day-ahead- og intradaymarkeder.
9) Elforsyningssikkerhed: Sandsynlighed for, at der er elektricitet til rådighed for forbrugerne,
når den efterspørges, jf. § 5, stk. 1, nr. 6, i lov om elforsyning.
10) Energilageraktiviteter: Ejerskab, udvikling, forvaltning eller drift af energilageranlæg.
11) Energilageranlæg: I elektricitetssystemet, et anlæg, hvor der sker energilagring, jf. § 5, nr.
14, i lov om elforsyning.
12) Energilagring: I elektricitetssystemet, udsættelse af den endelige anvendelse af elektricitet til
et senere tidspunkt end det, hvor den blev produceret, eller konvertering af elektrisk energi til en
energiform, der kan lagres, lagringen af sådan energi og den efterfølgende rekonvertering af
sådan energi til elektrisk energi eller anvendelse som anden energibærer, jf. § 5, nr. 15, i lov om
elforsyning.
13) Expected Energy Not Served (EENS): Beregnet forventet mængde af elektricitet, der ikke
kan leveres, fordi produktionskapaciteten til rådighed i et område inklusive muligheden for
import er mindre end elforbruget i området. EENS beregnes på timebasis og summeres på
årsbasis. EENS inddrager prisfleksibelt elforbrug i den udstrækning, det er til rådighed.
14) Expected Unserved Energy (EUE): EENS korrigeret for kontrollerede, præventive
elafbrydelser (brownouts) samt ukontrollerede elafbrydelser (blackouts).
15) Fuldt integrerede netkomponenter: Netkomponenter, der er integreret i et transmissionsnet,
herunder energilageranlæg, og som udelukkende anvendes til at sikre sikker og pålidelig drift af
transmissionsnettet eller det sammenhængende elforsyningssystem og ikke til balancering eller
håndtering af kapacitetsbegrænsninger, jf. § 5, nr. 17, i lov om elforsyning.
16) Ikkefrekvensrelateret systembærende ydelse: Ydelse, der anvendes af Energinet til
spændingsregulering i statisk tilstand, hurtig tilførsel af reaktiv strøm, inerti for stabilitet i lokale
net, kortslutningsstrøm, dødstartskapacitet og ødriftkapacitet, jf. § 5, nr. 19, i lov om elforsyning.
17) Kapacitetsbegrænsninger: Kapacitetsbegrænsninger som defineret i artikel 2, nr. 4, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
18) Kontrol: Rettigheder, aftaler eller andre midler, som enkeltvis eller tilsammen, under hensyn
til alle faktiske og retlige forhold, giver mulighed for udøvelse af afgørende indflydelse på en
virksomheds drift, særlig ved ejerskab eller brugsret til virksomhedens samlede aktiver eller dele
deraf, eller ved rettigheder eller aftaler, som sikrer afgørende indflydelse på sammensætningen af
virksomhedens organer og deres afstemninger eller beslutninger. Der kan være tale om ene- eller
fælleskontrol som beskrevet i Europa-Kommissions konsoliderede meddelelse om jurisdiktion
efter Rådets forordning om kontrol med fusioner og virksomhedsovertagelser.
19) Loss Of Load Expectation (LOLE): Den forventede hyppighed af situationer, hvor
produktionskapaciteten til rådighed i et område inklusive muligheden for import er mindre end
elforbruget i området.
20) Markedsdeltager: En fysisk eller juridisk person, der køber, sælger eller producerer
elektricitet, der udfører aggregering, eller der er en operatør af tjenester vedrørende fleksibelt
elforbrug eller energilagringstjenester, herunder ved afgivelse af handelsordrer, på et eller flere
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0003.png
elektricitetsmarkeder, herunder på balanceringsenergimarkeder, jf. artikel 2, stk. 1, nr. 25, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
21) Stokastisk model: En model der ved brug af stokastiske udfald af kraftværker,
kraftvarmeværker, ledninger, transformere m.v. samt timeserier for produktion af elektricitet fra
vedvarende energikilder samt elforbrug, varmebundet elektricitet m.v. simulerer EENS og/eller
EUE, LOLE samt effektminutter.
22) Systemydelse: En ydelse, der er nødvendig for driften af et transmissions- eller
distributionssystem, herunder balancering og ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, dog
ikke håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
23) Value Of Lost Load (VOLL): Et overslag i EUR/MWh af den maksimale elpris, som kunder
er villige til at betale for at undgå en strømafbrydelse, jf. artikel 2, stk. 1, nr. 9, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
Kapitel 2
Anvendelse af transmissionsnettet
§ 5.
Indgåelse af aftaler om brug af transmissionsnettet, der indebærer reservation af
netkapaciteten, er ikke tilladt.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for følgende aftaler:
1) Aftaler, der indgås i forbindelse med brugen af transmissionsforbindelser, der forbinder andre
sammenhængende elforsyningssystemer, hvor der ikke er mindst samme adgang til benyttelse af
det kollektive elforsyningssystem, eller hvor forskelle i reglerne for elmarkedets tilrettelæggelse
mellem systemområder nødvendiggør en særlig håndtering af brugen af transmissionsnettet.
2) Aftaler som den systemansvarlige virksomhed indgår med henblik på varetagelse af
systemtjenester.
Stk. 3.
Energinet skal uanset bestemmelsen i stk. 1 sikre, at der i tilfælde af netbegrænsninger
gives forrang til elproduktionsanlæg efter § 27 c, stk. 1, 1. pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 4.
Indgåelse af nye aftaler om reservation af netkapaciteten efter stk. 2, nr. 1, kan kun ske
efter aftale med Energinet og må højst ske for en 1-årig periode.
Stk. 5.
Aftaler om brug af transmissionsnettet, der indebærer reservation af netkapacitet, og som
er indgået før den 1. juni 2002, kan ikke håndhæves efter denne bekendtgørelse.
Stk. 6.
Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse på aftaler om brug af transmissionsnettet, der indebærer
reservation af netkapaciteten, som indgås efter bestemmelser indeholdt i eller udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
§ 6.
Parter som, i medfør af § 5, stk. 2, har reserveret netkapacitet, skal medvirke til, at
netkapaciteten udnyttes fuldt ud.
Stk. 2.
Parter i aftaler som nævnt i stk. 1, samt brugere af det kollektive elforsyningsnet, skal efter
Kommissionens forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af
elektricitetstransmissionssystemer anmelde planer for udnyttelse af netkapaciteten til Energinet,
således at Energinet efterfølgende har mulighed for at tilbyde uudnyttet og ledig kapacitet til anden
side, eksempelvis via elbørs-, elspot- og regulerkraftmarkeder.
Kapitel 2a
Tilslutning af anlæg til transmissionsnettet
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0004.png
§ 6a.
Energinet anviser på transmissionsnettet et tilslutningspunkt for produktionsanlæg.
Herunder kan Energinet, for at sikre pålidelig og sikker drift af det kollektive net og
elforsyningssikkerheden, bestemme, om anlæg tilsluttes som et eller flere produktionsanlæg.
Stk. 2.
Energinets afgørelser i henhold til stk. 1 kan påklages til Forsyningstilsynet.
Kapitel 3
Forskrifter
§ 7.
Energinet skal efter drøftelse med net- og transmissionsvirksomheder udarbejde forskrifter
for benyttelsen af det kollektive elforsyningsnet, som er nødvendige for, at Energinet kan varetage
sine opgaver. Forskrifterne skal indeholde følgende:
1) Tekniske forskrifter for tilslutning af elproduktionsanlæg til det kollektive elforsyningsnet.
2) Tekniske forskrifter for tilslutning af elforbrugsanlæg til transmissionsnettet.
3) Forskrifter for adgang til og benyttelse af det kollektive elforsyningsnet.
4) Forskrifter for aktørernes forpligtelser, som sætter Energinet i stand til at opretholde den
tekniske kvalitet og balance inden for det sammenhængende elforsyningsnet m.v.
Stk. 2.
De forskrifter, som Energinet fastsætter i medfør af stk. 1, skal være objektive,
ikkediskriminerende og tage rimelig hensyn til de enkelte kategorier af aktørernes tekniske
formåen. Forskrifterne skal være offentligt tilgængelige i overensstemmelse med § 59. Historiske
forskrifter skal på tilsvarende måde være offentligt tilgængelige. Forskrifterne skal anmeldes til
Forsyningstilsynet. Markedsforskrifter, jf. stk. 1, nr. 3 og 4, skal metodegodkendes af
Forsyningstilsynet i overensstemmelse med § 73 a i lov om elforsyning. Tekniske forskrifter, jf. stk.
1, nr. 1 og 2, skal ikke metodegodkendes.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at forskrifter, som Energinet fastsætter efter stk. 1, er i
overensstemmelse med kravene til forskrifter som anført i stk. 2. Forsyningstilsynet kan give pålæg
om ændring af forskrifterne.
Stk. 4.
Klager over Energinets afgørelser i medfør af forskrifter omfattet af stk. 1 kan indbringes
for Forsyningstilsynet.
Stk. 5.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser indeholdt i
eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet.
§ 8.
Energinet skal efter drøftelse med net-, transmissions- og elhandelsvirksomheder udarbejde
måleforskrifter til afregnings- og systemdriftsformål, som er nødvendige for varetagelsen af
Energinets opgaver. Måleforskrifterne skal indeholde krav til net- og transmissionsvirksomhedernes
målinger af forbrug, produktion og eludveksling, herunder krav til:
1) omfanget af de målinger, som selskaberne skal foretage, herunder i hvilken grad elforbrug
skal måles,
2) nøjagtigheden af de enkelte målinger, og
3) formidlingen af målinger til berørte parter, herunder inden for hvilke tidsfrister målingerne
skal videreformidles.
Stk. 2.
De forskrifter, som Energinet fastsætter i medfør af stk. 1, skal være objektive og
ikkediskriminerende. Forskrifterne skal være offentligt tilgængelige i overensstemmelse med § 59.
Historiske forskrifter skal på tilsvarende måde være offentligt tilgængelige. Forskrifterne skal
anmeldes til Forsyningstilsynet og metodegodkendes af Forsyningstilsynet i overensstemmelse med
§ 73 a i lov om elforsyning.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0005.png
Stk. 3.
Forsyningstilsynet fører tilsyn med, at forskrifter, som Energinet fastsætter efter stk. 1, er i
overensstemmelse med kravene til forskrifter som anført i stk. 2. Forsyningstilsynet kan give pålæg
om ændring af forskrifterne.
Stk. 4.
Klager over Energinets afgørelser i medfør af forskrifter omfattet af stk. 1 kan indbringes
for Forsyningstilsynet.
Stk. 5.
Stk. 1 finder alene anvendelse på forhold, der ikke reguleres ved bestemmelser indeholdt i
eller udstedt i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for
elektricitet.
Kapitel 4
Energinets kriterier for driftssikkerhed i elforsyningssystemet m.v.
§ 9.
Energinet skal udarbejde kriterier for opretholdelsen af en rimelig grad af driftssikkerhed i
transmissionsnet, som virksomheden ejer, herunder:
1) kriterier for en passende transmissionsreservekapacitet, og
2) kriterier for, under hvilken grad af forudsigelige omstændigheder driftssikkerheden skal kunne
opretholdes.
Stk. 2.
Energinet skal udarbejde kriterier, som indeholder resultatmål for kvaliteten af transport af
elektricitet med tilhørende ydelser og for driftssikkerheden i transmissionsnet, som virksomheden
ejer. Kriterierne skal være objektive, ikkediskriminerende og gennemsigtige og udarbejdes på
grundlag af virksomhedens kriterier for driftssikkerhed som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Energinet udarbejder kriterier som nævnt i stk. 1 og 2 efter høring af brugere af det
sammenhængende elforsyningssystem, herunder net- og transmissionsvirksomheder,
systemansvarlige virksomheder i tilkoblede transmissionssystemer og Forsyningstilsynet.
Stk. 4.
Kriterierne udarbejdet efter stk. 1 og 2 må ikke være i uoverensstemmelse med
Kommissionens forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af
elektricitetstransmissionssystemer.
§ 10.
Kriterier som nævnt i § 9 skal godkendes af Energistyrelsen forud for deres anvendelse.
Stk. 2.
Energinet skal redegøre for virksomhedens overholdelse af kriterierne. Redegørelsen
fremsendes til Energistyrelsen og Forsyningstilsynet.
Stk. 3.
Energinet offentliggør kriterierne på sin hjemmeside og sender dem til brugere af det
sammenhængende elforsyningssystem og de systemansvarlige virksomheder i tilkoblede
transmissionssystemer.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan give pålæg om ændring af kriterier i forbindelse med godkendelse
eller efterfølgende, hvis hensynet til driftssikkerheden eller kvaliteten af transporten af elektricitet
taler herfor.
Stk. 5.
Forsyningstilsynet overvåger, at kriterierne for driftssikkerhed overholdes. På baggrund af
redegørelsen, jf. stk. 2, evaluerer Forsyningstilsynet de hidtidige præstationer for driftssikkerhed.
Forsyningstilsynet kan på den baggrund give anbefalinger til Energistyrelsen om ændring af
kriterierne, jf. stk. 4.
§ 11.
Hvis Energinet træffer betydelige foranstaltninger til at begrænse adgangen til det
kollektive elforsyningsnet for elproduktionsanlæg, som er omfattet af § 27 c, stk. 1, 1. pkt., i lov om
elforsyning, for at garantere det nationale elforsyningssystems sikkerhed og
energiforsyningssikkerheden, skal Energinet indberette disse foranstaltninger til Energistyrelsen og
Forsyningstilsynet. Energinet skal i forbindelse med indberetningen angive hvilke udbedrende
foranstaltninger, Energinet agter at træffe for at forebygge uhensigtsmæssige begrænsninger.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0006.png
Kapitel 5
Planlægning m.v.
§ 12.
Energinet skal udarbejde en langsigtet udviklingsplan, som skal give et samlet overblik over
den planlagte netudbygning på kort sigt og det langsigtede behov for udviklingen af
eltransmissionsnettet for en 20-årig periode.
Stk. 2.
Planen efter stk. 1 skal medtage forhold for tilstødende infrastrukturtyper mv.
Stk. 3.
Planlægningen vedrørende elforsyningsnettet over 100 kV og alle udlandsforbindelser,
skal foregå efter fastlagte og offentliggjorte dimensioneringskriterier. Dimensioneringskriterierne
kan blandt andet omfatte en afvejning imellem samfundsøkonomi, niveau for forsyningssikkerhed,
størrelse af elforbrug i berørte forsyningsområder, landskabelige hensyn, indpasning af vedvarende
energi, elmarkedsfunktion, etc.
Stk. 4.
Den langsigtede udviklingsplan skal udarbejdes på grundlag af Energistyrelsens
analyseforudsætninger evt. suppleret med følsomhedsberegninger som følge af mellemliggende,
større ændringer i analyseforudsætningerne eller grundlaget herfor, f.eks. ændringer i produktion,
forbrug, brændsels- eller elpriser.
Stk. 5.
Den langsigtede udviklingsplan skal udarbejdes hvert andet år og første gang i 2022.
§ 13.
Den langsigtede udviklingsplan skal på baggrund af analyseforudsætninger og eventuelle
følsomhedsberegninger identificere og dokumentere udviklingsbehovet i eltransmissionsnettet.
Stk. 2.
Den langsigtede udviklingsplan skal som minimum indeholde følgende oplysninger:
1) En beskrivelse af de planlagte projekter m.v.
2) Hvilke af de planlagte projekter der på kort sigt forventes at blive ansøgt om godkendelse af
efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.
3) En redegørelse for de hensyn, der er taget i forhold til de modtagne høringssvar, jf. § 16.
Stk. 3.
Energinet skal udarbejde et tillæg til den langsigtede udviklingsplan, hvis der opstår et
behov for påbegyndelse eller godkendelse af projekter efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet, som ikke
er belyst i den langsigtede udviklingsplan. Hvis der udarbejdes et tillæg til den langsigtede
udviklingsplan, skal det offentliggøres og indsendes til klima-, energi- og forsyningsministeren i
overensstemmelse med § 4, stk. 2, i lov om Energinet.
§ 14.
Den langsigtede udviklingsplan skal vedlægges en liste over samtlige projekter med
forventede anlægstidspunkter, som Energinet planlægger at gennemføre, herunder anlægsprojekter,
der ikke skal ansøges om godkendelse af efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.
Stk. 2.
Listen efter stk. 1 skal suppleres med en generel beskrivelse af Energinets arbejde med
foranstaltninger til optimering af nettab vedrørende projekter omfattet af listen, herunder
vedrørende anlægsprojekter, der ikke skal ansøges om godkendelse af efter § 4, stk. 3, i lov om
Energinet.
Stk. 3.
Energinet skal opdatere den i stk. 1 nævnte liste, hvis der opstår behov for yderligere
projekter, som er belyst som mulig udvikling i den langsigtede udviklingsplan, og som skal
gennemføres eller godkendes efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet, inden en ny langsigtet
udviklingsplan foreligger. Hvis listen opdateres, skal den offentliggøres og indsendes til klima-,
energi- og forsyningsministeren i overensstemmelse med § 4, stk. 2, i lov om Energinet.
§ 15.
Energinet skal under udarbejdelsen af den langsigtede udviklingsplan løbende inddrage
interessenter. Energinet skal involvere interessenter bredt, herunder producenter,
distributionsselskaber og andre brugere af infrastrukturen. Energistyrelsen og Forsyningstilsynet
skal have mulighed for at deltage som observatører.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0007.png
Stk. 2.
Energinet skal udarbejde forslag til en proces for interessentinddragelsen. Processen skal
drøftes med Energistyrelsen, som kan stille krav hertil.
Stk. 3.
Energinet skal i forbindelse med offentliggørelsen af den langsigtede udviklingsplan, jf. §
4, stk. 2, i lov om Energinet sende en afrapportering af den gennemførte interessentinddragelse til
Energistyrelsen.
§ 16.
Energinet skal sende et udkast til den langsigtede udviklingsplan i høring via Energinets
hjemmeside.
Stk. 2.
Energinet skal offentliggøre modtagne høringssvar og indsende dem til klima-, energi- og
forsyningsministeren sammen med den langsigtede udviklingsplan.
§ 17.
Forsyningstilsynet overvåger Energinets langsigtede udviklingsplan jf. § 4, stk. 2, i lov om
Energinet, og vurderer planens forenelighed med de europæiske netudviklingsplaner, jf. artikel 30,
stk. 1, litra b, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet, og
vurderer dens forenelighed med hensynet til fremme af et indre europæisk marked for elektricitet.
Denne vurdering kan omfatte anbefalinger til ændringer af Energinets langsigtede udviklingsplan.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet overvåger Energinets konkrete tiltag i medfør af § 27 a, stk. 1, i lov om
elforsyning med henblik på at vurdere deres forenelighed med hensynet til fremme af et indre
europæisk marked for elektricitet.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet overvåger Energinets samarbejde med tredjelandes
transmissionssystemoperatører på baggrund af Energinets redegørelser, jf. § 19, stk. 2.
Stk. 4.
Forsyningstilsynet overvåger de af Energinet pålagte foranstaltninger, jf. § 19, stk. 4, med
henblik på at vurdere deres forenelighed med hensynet til fremme af et indre marked for elektricitet
i Unionen (EU).
Stk. 5.
På baggrund af sine vurderinger, jf. stk. 1-4 kan Forsyningstilsynet komme med
henstillinger til Energinet med henblik på at fremme konkurrencen og undgå negative konsekvenser
for samhandelen i Unionen (EU).
§ 18.
Energinet redegør årligt for deres sammenhængende og helhedsorienterede planlægning på
tværs af relevante sektorer, herunder eksempelvis i forhold til markedsforhold, netbehov og
forsyningssikkerhed.
Stk. 2.
Energistyrelsen og Energinet drøfter hvert år det nærmere indhold i redegørelsen efter stk.
1. Energistyrelsen kan stille krav til redegørelsens indhold.
§ 19.
Energinet redegør årligt for væsentlige konkrete tiltag i medfør af § 27 a, stk. 1, i lov om
elforsyning vedrørende opretholdelse af det fastsatte niveau for elforsyningssikkerhed, herunder
opretholdelsen af den tekniske kvalitet og balance inden for det sammenhængende
elforsyningssystem og tilstedeværelsen af en tilstrækkelig produktionskapacitet.
Stk. 2.
Energinet redegør ligeledes årligt for sit samarbejde med tredjelandes
transmissionssystemoperatører, jf. § 28, stk. 2, nr. 3, i lov om elforsyning.
Stk. 3.
Redegørelserne efter stk. 1 og 2 sendes til Forsyningstilsynet.
Stk. 4.
Når Energinet har gennemført konkrete foranstaltninger på elområdet for at sikre
systemets integritet i en beredskabssituation i medfør af bekendtgørelse om beredskab for
elsektoren, sender Energinet snarest muligt en redegørelse herfor til Forsyningstilsynet.
Kapitel 6
Godkendelse
§ 20.
Energinet skal efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet ansøge om godkendelse af:
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0008.png
1) Anlægsprojekter, som har en væsentlig betydning for nettet på grund af etablering af nye
transmissionsnet eller ændringer i bestående net og kan medføre tillæg til indtægtsrammen efter
§ 71, stk. 1, 2. pkt., i lov om elforsyning.
2) Større modningsprojekter, som Energinet iværksætter til afdækning af behov for og eventuelt
valg af løsning på et konstateret behov, når mulige løsninger har væsentlige elementer af
funktionalitet eller kapacitet involveret og kan medføre betydelig udbygning af
transmissionsnettet.
3) Indmeldelse af projekter til EU-Kommissionens Projekter af Fælleseuropæisk Interesse (PCI-
projekter).
Stk. 2.
Energinet skal efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet ansøge om godkendelse af alle
anlægsprojekter, som forudsætter ekspropriation.
Stk. 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i helt særlige tilfælde bestemme, at et konkret
anlægs- eller modningsprojekt skal godkendes efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet.
§ 21.
Forud for klima-, energi- og forsyningsministerens afgørelse skal følgende projekter
forelægges et udvalg nedsat af Folketinget, jf. § 4 e, stk. 1, i lov om Energinet:
1) Projekter vedrørende udbygning i relation til samkøringslinjer mellem lande eller prisområder.
2) Anlægsprojekter med forventede anlægsomkostninger på mindst 1 mia. kr.
§ 22.
Energistyrelsen kan i forbindelse med behandling af projekter om etablering af nye
samkøringslinjer mellem lande eller prisområder og visse andre større investeringer indhente
ekstern bistand til vurdering af projektet, elementer i projektet eller projektets business case.
§ 23.
Ansøgning om godkendelse efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet skal udførligt beskrive og
dokumentere behovet for projekterne, samt deres løsningsalternativer og økonomi.
Stk. 2.
Ved større investeringer skal Energinet i ansøgning om godkendelse efter § 4, stk. 3, i lov
om Energinet afdække muligheden for, at de reelle risici er afspejlet i de samfundsøkonomiske
business cases, eksempelvis ved anvendelse af følsomhedsberegninger.
Stk. 3.
Ved etablering af samkøringslinjer mellem lande eller prisområder skal Energinet i
ansøgning om godkendelse efter § 4, stk. 3, i lov om Energinet, angive estimerede
flaskehalsindtægter som følge af etableringen samt eventuel påvirkning af flaskehalsindtægter fra
andre samkøringslinjer.
§ 24.
Energinet skal anvende digital kommunikation i forbindelse med ansøgning efter § 4, stk. 3,
og § 4 a, stk. 1, i lov om Energinet.
Kapitel 7
Forretningsplan
§ 25.
Energinets forretningsplan efter § 71 a, stk. 1, i lov om elforsyning skal som minimum
indeholde en beskrivelse af:
1) Den systemansvarlige virksomheds opgaver og de aktiviteter, den systemansvarlige
virksomhed udfører for at løse disse opgaver.
2) Hvordan der kan opnås samfundsøkonomiske gevinster gennem ændringer i aktiviteterne og
dermed den måde, hvorpå den systemansvarlige virksomheds opgaver løses.
3) Konkrete aktiviteter den systemansvarlige virksomhed vil gennemføre i reguleringsperioden.
4) Langsigtede aktiviteter den systemansvarlige virksomhed forventer at gennemføre i
efterfølgende reguleringsperioder.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0009.png
5) Budget for nødvendige omkostninger i reguleringsperioden ved gennemførelse af
aktiviteterne, herunder en sammenligning med den senest fastsatte omkostningsramme og en
redegørelse for eventuel afvigelse fra denne.
6) Nye aktiviteter og aktivitetsændringer, der forventes at medføre meromkostninger i forhold til
den senest fastsatte omkostningsramme, skal fremgå af et bilag til forretningsplanen og være
belyst med en passende detaljeringsgrad i forhold til hver aktivitets eller aktivitetsændrings
udviklingsstadie, som eksempelvis nogle forventelige udviklinger, hvori nye aktiviteter og
aktivitetsændringer kan rummes, og hvor væsentlige afledte konsekvenser kan udledes.
Meromkostningerne skal endvidere være belyst gennem budgetforslag for nødvendige
omkostninger i reguleringsperioden ved gennemførelse af hver aktivitet eller aktivitetsændring.
Stk. 2.
Energinet skal inddrage interessenter i forbindelse med udarbejdelse af forretningsplanen.
Forud herfor skal Energinet udarbejde et forslag til en proces for interessentinddragelsen, herunder
om der vil ske skriftlig eller mundtlig inddragelse og om inddragelsen eksempelvis vil ske via
Energinets hjemmeside, på interessentmøder, workshops, webinar, via en skriftlig høring eller
lignende. Processen skal drøftes med Energistyrelsen, som kan stille krav hertil.
Stk. 3.
Energinet skal senest 3 måneder forud for hver reguleringsperiode offentliggøre sin
forretningsplan efter § 71 a, stk. 1, i lov om elforsyning, via Energinets hjemmeside og samtidig
indsende forretningsplanen til klima-, energi- og forsyningsministeren til orientering, jf. § 71 a, stk.
2, i lov om elforsyning.
Stk. 4.
Ved indsendelse af forretningsplanen til ministeren efter § 71 a, stk. 2, i lov om
elforsyning skal det angives, hvordan der er sket offentlig inddragelse i forbindelse med
udarbejdelse af forretningsplanen, samt hvilke forhold, der er blevet drøftet og kommenteret på i
forbindelse med inddragelse af offentligheden.
Stk. 5.
Energinet kan i forbindelse med tilsyn efter § 51, stk. 1, i lov om elforsyning, indhente
klima-, energi- og forsyningsministerens energifaglige vurdering af nye aktiviteter og
aktivitetsændringer, der er beskrevet i forretningsplanen, og som forventes at medføre
meromkostninger, jf. § 71 a, stk. 3, i lov om elforsyning.
Stk. 6.
Energinet kan offentliggøre en revideret forretningsplan og samtidigt indsende denne til
klima-, energi- og forsyningsministeren, såfremt der i reguleringsperioden sker væsentlige
ændringer i grundlaget for forretningsplanen, herunder ændringer i hvordan der kan opnås
samfundsøkonomiske gevinster gennem ændringer i den måde, hvorpå systemansvarlig
virksomheds opgaver løses. Væsentlige ændringer kan både være i forhold til aktiviteters
forventede meromkostninger og omfang eller ændret behovsvurdering. Der skal i forbindelse med
Energinets udarbejdelse af en revideret forretningsplan ske inddragelse af offentligheden efter den i
stk. 3 nævnte proces.
Kapitel 8
Miljøberetninger
§ 26.
Energinet skal fremsende en årlig miljøberetning til Energistyrelsen. Miljøberetningen skal
redegøre for udviklingen i de væsentligste miljøforhold for el- og kraftvarmeudbygningen inden for
det samlede elforsyningssystem. Miljøberetningen skal derudover indeholde oversigter og
prognoser på produktionsområdet.
§ 27.
Miljøberetningen skal indeholde en status for det foregående år samt en prognose for de
efterfølgende 10 år.
Stk. 2.
Miljøberetningen skal som minimum indeholde en redegørelse for elforsyningssystemets
samlede udledninger af CO2, SO2 og NOx. Miljøberetningen skal så vidt muligt tillige indeholde
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0010.png
oplysninger om de samlede udledninger af metan og lattergas, samt oplysninger om produktion og
håndtering af væsentlige affaldsprodukter.
Stk. 3.
Energinet og Energistyrelsen drøfter hvert år det nærmere indhold af miljøberetningen.
Kapitel 9
Betaling for ydelser til opretholdelse af niveau for elforsyningssikkerhed
Markedsbaseret anskaffelse af Energinets behov for ydelser til opretholdelse af
elforsyningssikkerheden
§ 28.
Ved anskaffelse af energi og andre ydelser til opretholdelse af det fastsatte niveau for
elforsyningssikkerhed, anvender Energinet markedsbaserede metoder, jf. § 27 a, stk. 2, 1. pkt., i lov
om elforsyning.
Stk. 2.
Kravet i stk. 1 om anskaffelse af energi og andre ydelser via markedsbaserede metoder,
finder ikke anvendelse på:
1) ydelser der dækkes via fuldt integrerede netkomponenter,
2) på ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, hvis Forsyningstilsynet har meddelt
fritagelse herfra, jf. § 29, eller
3) på andre ydelser, som ikke er mulige at markedsgøre, og som ikke er ikkefrekvensrelaterede
systembærende ydelser eller balanceringsydelser.
Stk. 3.
Energinets anskaffelse af energi og andre ydelser skal svare til behovet angivet i en
begrundet behovsvurdering udarbejdet i medfør af § 30.
Stk. 4.
Energinet skal sikre en omkostningseffektiv tilvejebringelse af ydelser på lang sigt ved i
videst mulig omfang at skabe rammer for transparente, ikke-diskriminerende og teknologineutrale
markeder.
§ 29.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt ikkefrekvensrelaterede systembærende
ydelser kan undtages fra kravet om anvendelse af markedsbaserede metoder i § 28, stk. 1.
Stk. 2.
Ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser kan undtages efter stk. 1, hvis
Forsyningstilsynet vurderer, at en markedsbaseret anskaffelse af pågældende ydelse ikke er
omkostningseffektiv.
Stk. 3.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse på baggrund af en begrundet ansøgning fra Energinet,
som påviser, at en markedsbaseret anskaffelse af pågældende ydelse ikke vil være
omkostningseffektiv.
§ 30.
Energinet skal udarbejde en begrundet behovsvurdering for det kommende kalenderår.
Behovsvurderingen skal:
1) indeholde det samlede forventede behov for energi og andre ydelser til opretholdelse af det
fastsatte niveau for elforsyningssikkerhed, som dækkes af systemtariffen,
2) angive behovet i MW eller anden fysisk enhed for hver enkelt ydelse,
3) angive behovet for en nærmere bestemt tidsperiode og geografisk område,
4) angive en definition af de tekniske krav for leveringen af de efterspurgte ydelser, og
5) omfatte behov, der kan dækkes af Energinets egne anlæg.
Stk. 2.
I tilfælde af, at det ikke er muligt at angive behovet i MW eller anden fysisk enhed for det
kommende kalenderår, skal Energinet angive objektive og transparente kriterier, som ligger til
grund for deres behov.
Stk. 3.
Behovsvurderingen skal offentliggøres senest 1. november hvert år.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0011.png
Stk. 4.
Ved øgede behov som følge af uforudsete hændelser, skal Energinet hurtigst muligt
opdatere behovsvurderingen.
Stk. 5.
Den seneste behovsvurdering skal være offentligt tilgængelig på Energinets hjemmeside.
§ 31.
Energinet gennemfører en proces der sikrer, at virksomheder, der ønsker at levere en
efterspurgt ydelse, opfylder de fastsatte krav for levering af ydelsen på leveringstidspunktet.
Stk. 2.
Energinet definerer rammer for anskaffelse af ydelser i en nærmere bestemt enhed,
tidsrum og område med udgangspunkt i det samlede behov, jf. § 30.
Stk. 3.
Såfremt ingen eller kun én virksomhed kan tilbyde en efterspurgt ydelse, skal Energinet
vurdere, om definitionen af rammerne for anskaffelse af ydelsen, jf. stk. 2, eller de fastsatte krav, jf.
stk. 1, kan ændres, med henblik på at flere virksomheder kan tilbyde den efterspurgte ydelse i
overensstemmelse med § 28, stk. 4.
§ 32.
For ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelser, som skal anskaffes via
markedsbaserede metoder, fastsætter Energinet tekniske specifikationer og, hvor det er relevant,
standardiserede markedsprodukter.
Stk. 2.
Tekniske specifikationer og standardiserede markedsprodukter skal omfatte alle relevante
systembrugere og netvirksomheder.
Stk. 3.
Energinet skal udarbejde de tekniske specifikationer og standardiserede markedsprodukter
i tæt samarbejde med netvirksomheder og under åben og gennemsigtig inddragelse af alle
markedsdeltagere og brugere af det sammenhængende elforsyningsnet. Energinet skal bl.a.
offentliggøre de tekniske specifikationer og standardiserede markedsprodukter på Energinets
hjemmeside og foretage en offentlig høring forud for oversendelse til Forsyningstilsynet med
henblik på afgørelse efter stk. 5.
Stk. 4.
Energinet skal sende de tekniske specifikationer og standardiserede markedsprodukter til
Forsyningstilsynet med henblik på afgørelse efter stk. 5. Energinet skal medsende en redegørelse
for, hvilke ændringer høringen har givet anledning til samt hvilke ønsker fremsat under høringen
der eventuelt ikke har givet anledning til ændringer.
Stk. 5.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles godkendelse af de
tekniske specifikationer og standardiserede markedsprodukter.
Stk. 6.
Når Forsyningstilsynet har meddelt godkendelse efter stk. 5, skal de tekniske
specifikationer og standardiserede markedsproduktioner offentliggøres af Energinet.
Reguleret pris ved manglende konkurrence
§ 33.
Når der kun er én virksomhed, der tilbyder ydelser til opretholdelse af det fastsatte niveau
for elforsyningssikkerhed, anvender Energinet regulerede priser til betaling for ydelser, jf. § 27 a,
stk. 2, 2. pkt., i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Energinet udarbejder en eller flere metoder til beregning af den regulerede pris.
Udgangspunktet for metoden eller metoderne er følgende:
1) Prisen skal så vidt muligt modsvare den betaling, der ville have været opstået ved
konkurrence.
2) Prisen skal så vidt muligt tage udgangspunkt i de historiske markedspriser for en
sammenlignelig ydelse og tidsperiode.
3) Betalingen bør ikke være lavere end de dokumenterbare omkostninger ved at levere ydelsen,
hvilket bør fastsættes efter cost plus-metoden, jf. § 35.
Stk. 3.
Energinet anmelder metoden for den regulerede pris til Forsyningstilsynet til godkendelse
i overensstemmelse med § 73 a i lov om elforsyning.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0012.png
Betaling for Energinets anvendelse af afhjælpende tiltag til sikring af forsyningssikkerheden
§ 34.
Energinet yder rimelig betaling for ydelser omfattet af § 27 c, stk. 2, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Energinet bør fastsætte betalingen efter metoden cost plus, jf. § 35.
Stk. 3.
Energinet udarbejder en metode til fastsættelse af betalingen. Energinet anmelder metoden
til Forsyningstilsynet til godkendelse i overensstemmelse med § 73 a i lov om elforsyning.
Fastsættelse af betaling efter metoden cost plus
§ 35.
Cost plus bør som minimum omfatte følgende dokumenterbare omkostningselementer:
1) omkostninger til brændsel og andre opstartsrelaterede omkostninger,
2) indtægter og omkostninger ved salg af elektricitet og varme,
3) omkostninger til drift og vedligehold, herunder direkte henførbare personaleomkostninger og
afhjælpende foranstaltninger til at holde anlægget driftsklar med de ønskede betingelser,
4) administrations- og fællesudgifter, og
5) afskrivninger og rimelig forrentning af investeret kapital.
Stk. 2.
Virksomheder skal på forlangende fra Energinet dokumentere omkostninger ved
revisorerklæring.
Rapportering af betaling for anvendelse af afhjælpende tiltag
§ 36.
Energinet skal hvert kvartal sende en rapport til Energistyrelsen, som begrunder og redegør
for betalingen for tiltag efter § 27 c, stk. 2, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Rapporten skal bl.a. redegøre for:
1) en periode som dækker de forudgående 12 måneder,
2) betalingen for energi og andre ydelser, herunder mængde og periode, og
3) energi og andre ydelser leveret til Energinet uden markedsbaseret indkøb, herunder mængde
og periode.
Proces
§ 37.
Energinet skal offentliggøre behovsvurderingen 1. februar 2019 for året 2019. Herefter 1.
november hvert år, som angivet i § 31.
Stk. 2.
Energinet skal sende metoden for den regulerede pris, jf. §§ 33 og 34 til Forsyningstilsynet
senest 1. juni 2019.
Stk. 3.
Indtil Forsyningstilsynet første gang har godkendt metoden i §§ 32 og 34 til fastsættelse af
den regulerede pris, vil betalingen efter § 27 a, stk. 2 og § 27 c, stk. 2, i lov om elforsyning,
fastsættes efter princippet cost plus, efter allerede godkendte metoder herfor.
Kapitel 10
Redegørelse om elforsyningssikkerheden
Generelt
§ 38.
Energinet skal årligt udarbejde en redegørelse om elforsyningssikkerheden med
anbefalinger om det fremtidige niveau herfor, jf. § 27 a, stk. 3, i lov om elforsyning.
Stk. 2.
Redegørelsen skal indeholde:
1) en statistisk opgørelse af elforsyningssikkerheden, som minimum opgjort som antal
afbrudsminutter,
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0013.png
2) en vurdering af den fremtidige elforsyningssikkerhed, herunder prognoser for
effekttilstrækkelighed og afbrudsminutter i distributions- og transmissionsnettet,
3) oplysninger om eventuelle nye foranstaltninger, der er nødvendige for at opretholde det
fastlagte niveau for elforsyningssikkerhed samt et estimat af omkostninger forbundet hermed, og
4) oplysninger om omkostninger forbundet med opretholdelse af elforsyningssikkerheden,
herunder oplysninger om realiserede omkostninger til indkøb af systemydelser samt håndtering
af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
Energinet skal på baggrund af de i redegørelsen foretagne analyser give en begrundet
anbefaling til klima-, energi- og forsyningsministeren om, hvorvidt niveauet for
elforsyningssikkerheden bør ændres.
Stk. 4.
Anbefalingen skal indeholde mulige tiltag til ændring af elforsyningssikkerheden ledsaget
af en vurdering af de samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster ved de anbefalede tiltag.
Statistisk opgørelse af elforsyningssikkerheden
§ 39.
For den statistiske opgørelse af elforsyningssikkerheden, jf. § 36, stk. 2, nr. 1, gælder
følgende:
1) Opgørelsen skal indeholde en fejl- og afbrudsstatistik.
2) Input til statistikken bør baseres på eksisterende fejl- og afbrudsstatistik udarbejdet af
Elselskabernes Fejl- og Afbrudsstatistik eller anden anerkendt fejl- og afbrudsstatistik.
3) Statistikken skal rapportere tæt-på-hændelser og inkludere afbrud, der skyldes effektmangel.
4) Afbrudsstatistikken fordeles efter kategori af den udløsende hændelse, herunder antallet af
afbrudsminutter forårsaget af manglende effekt, og gengives for en periode på mindst 20 år.
Stk. 2.
Redegørelsen skal omfatte eller henvise til offentliggjorte timeserier for rådigheden af alle
danske udlandsforbindelser.
Den fremtidige elforsyningssikkerhed
§ 40.
I vurderingen af den fremtidige elforsyningssikkerhed, jf. § 36, stk. 2, nr. 2, skal Energinet
beskrive og vurdere den forventede udvikling i de kommende mindst 10 år for DK1 og DK2 for:
1) tilgængelig produktionskapacitet i Danmark og de lande, Danmark er elmæssigt forbundet
med,
2) det danske behov for energi og andre ydelser, ud over produktionskapaciteten,
3) rådighed af dansk produktionskapacitet ved planlagte og ikke-planlagte afbrydelser på
transmissionsniveau samt ved skærpet drift og nøddrift,
4) omfanget af fleksibelt elforbrug og ellagring i Danmark,
5) udviklingen i elforbruget i Danmark, og
6) nominel kapacitet og udetid for ledningerne i transmissionsnettet i Danmark og på
forbindelser til udlandet.
§ 41.
Vurderingen af den fremtidige elforsyningssikkerhed, jf. § 36, stk. 2, nr. 2, skal indeholde
en prognose for effekttilstrækkelighed, som skal:
1) udarbejdes for DK1 og DK2 for mindst 10 år frem i tiden,
2) udarbejdes for hvert år, med mindre det kan begrundes, at effekttilstrækkeligheden ikke
ændrer sig væsentligt fra et år til det næste,
3) opgøres som EENS, EUE, LOLE og effektminutter, og
4) udarbejdes på en stokastisk model, der som minimum eksplicit modellerer DK1, DK2, samt
alle lande Danmark elmæssigt er forbundet med eller bliver forbundet med, hvis relevant opdelt i
elprisområder, inden for en tidshorisont på 10 år.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Stk. 2.
Områder, der ikke modelleres eksplicit, men som er forbundet til områder, der modelleres
eksplicit, tildeles en begrundet sandsynlighed for ikke at kunne levere ind i det modellerede område.
Stk. 3.
Energinet skal udarbejde et antal følsomhedsanalyser, som belyser konsekvenser af usikre
antagelser for forudsætninger, der ligger til grund for prognosen.
§ 42.
Vurderingen af den fremtidige elforsyningssikkerhed, jf. § 36, stk. 2, nr. 2, skal indeholde
en prognose for afbrudsminutter for de enkelte netvirksomheder for den del af nettet, der ikke ejes
af Energinet. Prognosen baseres i fornødent omfang på oplysninger fra netvirksomhederne, jf. § 45,
stk. 5.
Stk. 2.
Prognosen, som nævnt i stk. 1, skal:
1) udarbejdes for hver netvirksomhed mindst 10 år frem i tiden,
2) udarbejdes for DK1 og DK2, og
3) udarbejdes for hvert år, med mindre det kan begrundes, at antallet af afbrudsminutter ikke
ændrer sig væsentligt fra et år til det næste.
Stk. 3.
Hvor det ikke er muligt at fremskaffe data for enkelte netvirksomheder, jf. stk. 2, anvender
netvirksomhederne i stedet skønnede data på baggrund af data fra sammenlignelige
netvirksomheder. Netvirksomhederne specificerer skønnet og begrundelse herfor i hvert tilfælde.
§ 43.
Energinet skal udarbejde relevante alternativer til prognosen for effekttilstrækkelighed, jf. §
41, som vil medføre et ændret niveau af elforsyningssikkerhed i forhold til det af ministeren
fastlagte niveau, jf. § 47, stk. 5.
Stk. 2.
Alternativerne skal beskrive den forventede ændring i elforsyningssikkerheden og en
vurdering af samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster, herunder den forventede ændring i
transmissionstariffen.
Stk. 3.
Omkostningerne, jf. stk. 2, angives relativt til prognosen nævnt i § 41.
Stk. 4.
VOLL inddrages i værdisætning af ændret elforsyningssikkerhed, inklusiv
metodebeskrivelse, under hensyntagen til usikkerheden heri.
§ 44.
Netvirksomhederne skal til brug for Energinets redegørelse udarbejde relevante alternativer
til prognosen for afbrudsminutter, jf. § 42, som vil medføre et ændret niveau for afbrydelser i
forhold til prognosen, jf. § 42.
Stk. 2.
Alternativerne skal beskrive den forventede ændring i antal afbrudsminutter og en
vurdering af samfundsøkonomiske omkostninger og gevinster, herunder den forventede ændring i
distributionstariffen.
Stk. 3.
Omkostningerne, jf. stk. 2, angives relativt til prognosen nævnt i § 42.
Stk. 4.
VOLL inddrages i værdisætning af ændret elforsyningssikkerhed, inkl. metodebeskrivelse,
under hensyntagen til usikkerheden heri.
§ 45.
Det forventede antal effektminutter fra effekttilstrækkelighed, jf. § 41, tillægges det
forventede antal afbrudsminutter fra øvrige elafbrydelser, foranlediget af andre hændelser
eksempelvis udfald i det kollektive elnet, jf. § 42, således at et samlet estimeret niveau af
afbrudsminutter kan angives.
Stk. 2.
I opgørelsen medtages ikke elafbrydelser som følge af tilsigtede hændelser, der
forudsætter, at en aktør bevidst forsøger at afstedkomme elafbrydelser.
Stk. 3.
Hvis det af Energinet og netvirksomhederne estimerede antal afbrudsminutter væsentligt
overstiger det af ministeren fastlagte niveau, jf. § 47, stk. 5, peger redegørelsen på virkemidler og
tilknyttede omkostninger, der kan reducere det estimerede antal minutter til det fastlagte niveau.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0015.png
Stk. 4.
Hvis det af ministeren fastlagte antal afbrudsminutter væsentligt overstiger det af
Energinet og netvirksomhederne estimerede, peger redegørelsen på mulige besparelser, der kan
bringe det estimerede antal minutter i overensstemmelse med det fastlagte niveau.
Stk. 5.
Til brug for opgørelsen af afbrudsminutter kan Energinet indhente oplysninger fra
netvirksomheder om forventede ændringer i fremtidig hyppighed af afbrydelser i den del af elnettet,
som ikke ejes af Energinet.
Stk. 6.
Omkostningerne, jf. stk. 3 og 4, belyses i forhold til prognosen nævnt i §§ 41 og 42.
Omkostninger forbundet med opretholdelse af elforsyningssikkerheden
§ 46.
Oplysninger om omkostninger forbundet med opretholdelse af elforsyningssikkerheden,
herunder oplysninger om realiserede omkostninger til indkøb af systemydelser samt håndtering af
kapacitetsbegrænsninger, jf. § 38, stk. 2, nr. 4, skal omfatte:
1) omkostninger og begrundelser for afvist udetid efter godkendelse af udetidsplaner jf. § 27 b,
stk. 1, i lov om elforsyning, og artikel 103, stk. 7 og artikel 22, stk. 2, i Kommissionens
forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer,
2) omkostninger og begrundelser for tiltag i situationer med skærpet drift og nøddrift jf. artikel
22, stk. 2, i Kommissionens forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af
elektricitetstransmissionssystemer,
3) omkostninger og begrundelser for ufrivilligt afkoblet forbrug og produktion jf. artikel 22, stk.
1, litra j og stk. 2, i Kommissionens forordning om fastsættelse af retningslinjer for drift af
elektricitetstransmissionssystemer,
4) øvrige oplysninger om afhjælpende tiltag, som rapporteres efter Kommissionens forordning
om fastsættelse af retningslinjer for drift af elektricitetstransmissionssystemer artikel 22, stk. 2,
og
5) oplysninger som sendes til Energistyrelsen efter § 36.
Stk. 2.
Omkostningerne opgøres så vidt muligt både samfundsøkonomisk og selskabsøkonomisk.
Stk. 3.
Energinet skal rapportere om omkostningen ved det samlede indkøb af energi og andre
ydelser leveret til Energinet gennem markedsbaseret indkøb.
Proces
§ 47.
Energinet skal sende redegørelsen i § 38 i 4-ugers offentlig høring hvert år senest den 15.
september.
Stk. 2.
Redegørelsen i § 38 skal sendes til klima-, energi- og forsyningsministeren hvert år senest
den 15. november. Energinet offentliggør herefter redegørelsen.
Stk. 3.
Energinet fremsender samtidig med redegørelsen en beskrivelse af samtlige anvendte
forudsætninger bag den i § 41 nævnte beregning, de i § 43 belyste alternativer og en beskrivelse af
den anvendte stokastiske model.
Stk. 4.
Energinet fremsender samtidig med redegørelsen en beskrivelse af samtlige anvendte
forudsætninger bag bidraget til afbrudsminutter fra distributionsnettet, jf. §§ 42, 44 og 45, stk. 5.
Stk. 5.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastlægger på baggrund af redegørelsen det
ønskede niveau for elforsyningssikkerhed, jf. § 27 a i lov om elforsyning, og meddeler dette til
Energinet. Det af ministeren fastsatte niveau udmeldes senest den 15. februar hvert år. Niveauet er
et planlægningsmål og udmeldes som et antal afbrudsminutter.
Kapitel 11
Balanceansvar
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0016.png
§ 48.
Alle markedsdeltagere er som udgangspunkt balanceansvarlige i overensstemmelse med
artikel 5, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre marked for elektricitet.
§ 49.
Fritaget fra artikel 5, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om det indre
marked for elektricitet, er balanceansvaret for elproducerende anlæg, som:
1) er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,
2) anvender vedvarende energikilder,
3) har en installeret elkapacitet på mindre end 400 kW, og
4) som ikke modtager pristillæg, som nævnt i § 52 i lov om fremme af vedvarende energi.
Stk. 2.
Fritagelsen fra balanceansvaret for anlæg omfattet af stk. 1, gælder endvidere kun for
anlæg:
1) som er sat i drift inden den 1. januar 2020, og
2) hvor anlægsejer siden anlæggets idriftsættelse ikke på noget tidspunkt selv har varetaget
balanceansvaret for sit anlæg eller ikke på noget tidspunkt har uddelegeret balanceansvaret til en
balanceansvarlig aktør efter eget valg.
§ 50.
For anlæg omfattet af fritagelsen i § 49, gælder følgende for pågældende anlæg:
1) Energinet varetager balanceansvaret og håndterer salg af elproduktion,
2) anlægsejer kan ikke gøre krav på indtægter for salg af elproduktion, og
3) anlægsejer pålægges ikke omkostninger i forbindelse med Energinets varetagelse af salg og
balanceansvar.
Stk. 2.
Energinet kan uddelegere balanceansvaret for anlæg omfattet af denne bestemmelse.
Stk. 3.
Når en anlægsejer vælger selv at varetage balanceansvaret eller uddelegerer
balanceansvaret til en balanceansvarlig aktør efter eget valg, for anlæg omfattet af § 49, vil
betingelsen for fritagelsen i § 49, stk. 2, nr. 2, ikke længere være opfyldt, og balanceansvaret for
pågældende anlæg kan herefter ikke fritages efter § 49.
§ 51.
Hvis anlægsejer ikke overholder kravet om balanceansvar og derfor ikke selv varetager
balanceansvaret eller ikke uddelegerer balanceansvaret til en balanceansvarlig aktør efter eget valg,
og hvor anlægget ikke er fritaget efter § 49, finder denne bestemmelse anvendelse. Bestemmelsen
gælder for anlæg som:
1) er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,
2) anvender vedvarende energikilder,
3) har en installeret elkapacitet på mindre end 400 kW, og
4) som ikke modtager pristillæg, som nævnt i § 52 i lov om fremme af vedvarende energi.
Stk. 2.
For anlæg omfattet af § 51, stk. 1, nr. 1-4, gælder følgende for pågældende anlæg:
1) Energinet varetager balanceansvaret og håndterer salg af elproduktion,
2) anlægsejer kan ikke gøre krav på indtægter for salg af elproduktion, og
3) anlægsejer skal betale de nødvendige rimelige omkostninger, som Energinet afholder i
forbindelse med varetagelsen af balanceansvaret.
Stk. 3.
Energinet kan uddelegere balanceansvaret for anlæg omfattet af denne bestemmelse.
Kapitel 12
Varetagelse af energilageraktiviteter
§ 52.
Energinet må ikke varetage energilageraktiviteter, herunder direkte eller indirekte udøve
kontrol i selskaber, der varetager energilageraktiviteter, jf. dog §§ 53 og 54.
Stk. 2.
Når Forsyningstilsynet træffer afgørelse om godkendelse efter § 53 eller § 54, skal
Forsyningstilsynet meddele dette til Europa-Kommissionen og til det europæiske agentur for
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0017.png
samarbejde mellem energireguleringsmyndigheder sammen med de relevante oplysninger om
anmodningen og begrundelsen for godkendelsen.
Energilageranlæg der er fuldt integrerede netkomponenter
§ 53.
Forsyningstilsynet kan på baggrund af en ansøgning fra Energinet træffe afgørelse om
godkendelse af, at Energinet kan varetage energilageraktiviteter, hvis Forsyningstilsynet vurderer,
at der er tale om et energilageranlæg, som er en fuldt integreret netkomponent.
Stk. 2.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse efter stk. 1 skal betinges af, at den fuldt
integrerede netkomponent til enhver tid udelukkende anvendes til at sikre sikker og pålidelig drift af
transmissionsnettet og det sammenhængende elforsyningssystem og på intet tidspunkt, hverken helt
eller delvist, anvendes til balancering eller håndtering af kapacitetsbegrænsninger.
Stk. 3.
§ 54, § 55 og § 56 finder ikke anvendelse på energilageranlæg godkendt efter denne
bestemmelse.
Udbudsprocedure for øvrige energilageranlæg
§ 54.
Forsyningstilsynet kan på baggrund af en begrundet ansøgning fra Energinet træffe
afgørelse om godkendelse af, at Energinet kan varetage energilageraktiviteter, hvis følgende
betingelser alle er opfyldt:
1) pågældende anlæg eller ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelse, der frembringes af
pågældende anlæg, er nødvendig, for at Energinet kan opfylde sine forpligtelser med henblik på
at sikre en effektiv, pålidelig og sikker drift af transmissionsnettet eller det sammenhængende
elforsyningssystem,
2) pågældende anlæg ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkeder,
3) Energinet har gennemført et åbent, gennemsigtigt og ikkediskriminerende udbud, hvorefter
ingen aktør er blevet tildelt retten til at varetage energilageraktiviteter eller er i stand til at levere
sådanne ydelser rettidigt og til en rimelig pris, og
4) udbudsproceduren, herunder udbudsbetingelserne, har været forelagt for Forsyningstilsynet,
med henblik på Forsyningstilsynets vurdering heraf.
Stk. 2.
Inden Forsyningstilsynet træffer afgørelse efter stk. 1, indhenter Forsyningstilsynet en
udtalelse fra Energistyrelsen til brug for vurderingen af, om betingelsen i stk. 1, nr. 1, er opfyldt.
Forsyningstilsynet er ikke bundet af Energistyrelsens udtalelse.
Stk. 3.
Forsyningstilsynets afgørelse om godkendelse efter stk. 1, skal betinges af, at pågældende
energilageranlæg omfattet af godkendelsen, på intet tidspunkt hverken helt eller delvist anvendes til
at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkeder.
Stk. 4.
En ansøgning efter denne bestemmelse kan indgives samtidig med en ansøgning efter § 29
om fritagelse fra kravet om anvendelse af markedsbaserede metoder i § 28 for pågældende
ikkefrekvensrelaterede systembærende ydelse.
Eksisterende energilageranlæg
§ 55.
Forsyningstilsynet skal med regelmæssige mellemrum og mindst hvert femte år afholde en
offentlig høring vedrørende energilageranlæg, for hvilke Energinet varetager energilageraktiviteter,
med henblik på at vurdere markedsaktørernes eventuelle tilgængelighed til og interesse i at
investere i sådanne anlæg.
Stk. 2.
Hvis Forsyningstilsynet på baggrund af den offentlige høring vurderer, at andre aktører er i
stand til at varetage energilageraktiviteter på en omkostningseffektiv måde, pålægger
Forsyningstilsynet Energinet at udfase deres energilageraktiviteter inden for 18 måneder.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0018.png
Stk. 3.
Ved pålæg om udfasning af Energinets energilageraktiviteter, må Energinet ikke foretage
ny- eller reinvesteringer i aktiviteterne og skal have solgt eller skrottet sine energilageranlæg, der
anvendes til varetagelsen af de energilageraktiviteter, som er genstand for pålægget, senest 18
måneder efter datoen for udstedelse af pålægget.
Stk. 4.
Ved pålæg om udfasning af Energinets energilagringsaktiviteter, modtager Energinet en
rimelig kompensation. Forsyningstilsynet skal i materialet om offentlig høring i medfør af stk. 1,
oplyse herom, således at det fremgår, at markedsparterne ikke vil være forpligtede til at overtage
Energinets energilageranlæg.
§ 56.
§ 55 finder ikke anvendelse på den sædvanlige afskrivningsperiode for nye
batterilageranlæg, for hvilke Energinet har truffet en endelig investeringsbeslutning senest den 31.
december 2023, forudsat at pågældende batterilageranlæg:
1) senest den 31. december 2025 stationært er tilsluttet transmissionsnettet,
2) udelukkende anvendes til reaktiv øjeblikkelig genetablering af elforsyningsnettets sikkerhed i
nødsituationer, hvor sådan genetableringsforanstaltning starter med det samme og slutter, når den
regelmæssige omfordeling kan løse problemet, og
3) ikke anvendes til at købe eller sælge elektricitet på elektricitetsmarkederne, herunder til
balancering.
Kapitel 13
Data om elsystemet
§ 57.
Energinet skal sikre, at der offentliggøres retvisende data om andelen af vedvarende
energikilder og indholdet af drivhusgasemissioner i elektricitetssystemet, som minimum for hvert
budområde, så nøjagtigt som muligt og i tidsintervaller svarende til markedsafregningsintervallerne,
dog højst en time.
Stk. 2.
Data skal struktureres i overensstemmelse med tilgængelige fælleseuropæiske standarder.
Stk. 3.
Data skal som minimum visualiseres på en hjemmeside, og skal gøres tilgængelig via en
API, der sikrer interoperabilitet baseret på harmoniserede dataformater og standardiserede datasæt,
så data kan anvendes på en ikkediskriminerende måde af systembrugere. Udstilling via API skal
være baseret på tilgængelige relevante fælleseuropæiske standarder.
§ 58.
Energinet skal udarbejde de nødvendige måleforskrifter i henhold til § 8, med henblik på, at
Energinet kan udarbejde en anonymiseret og aggregeret opgørelse af, hvor meget el der leveres til
nettet for hvert af netvirksomhedernes netområder, fra egenproducenter og lokale sammenslutninger
af netbrugere i henhold til elforsyningslovens § 73, stk. 1, 4. pkt.
Stk. 2.
Når måleforskrifterne i henhold til stk. 1 er godkendt af Forsyningstilsynet i henhold til §
8, stk. 2, 3. pkt., skal Energinet foretage den nævnte opgørelse, baseret på den tilgængelige
målerdata i Datahub. Energinet skal samarbejde med netvirksomhederne om at sikre, at data er
retvisende.
Stk. 3.
Energinet skal udstille data for opgørelsen i henhold til stk. 2, så den er tilgængelig via en
API, der sikrer interoperabilitet baseret på harmoniserede dataformater og standardiserede datasæt,
så data kan anvendes på en ikkediskriminerende måde af systembrugere. Udstilling via API skal
være baseret på tilgængelige relevante fælleseuropæiske standarder.
Kapitel 14
Delegation
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077309_0019.png
§ 59.
Energistyrelsen udøver på klima-, energi- og forsyningsministerens vegne de beføjelser,
som ministeren tillægges i medfør af § 4, stk. 8, i lov om Energinet.
Stk. 2.
Energistyrelsen udøver på klima-, energi- og forsyningsministerens vegne de beføjelser,
som ministeren tillægges i medfør af § 4, stk. 3-5, i lov om Energinet, for så vidt angår udbygninger
og ændringer af transmissionsnet, hvor omkostningerne vurderes at være mindre end 150 mio. kr.
Kapitel 15
Offentliggørelse af Energinets forskrifter
§ 60.
Energinets forskrifter efter §§ 7 og 8 kundgøres ikke i Lovtidende men på
www.energinet.dk.
Stk. 2.
Høring over forslag til Energinets forskrifter og forslag til ændringer af Energinets
forskrifter offentliggøres på www.energinet.dk.
Stk. 3.
Tidligere kundgjorte ændringer af Energinets forskrifter kan tilgås via www.energinet.dk.
Det skal tydeligt fremgå, at der er tale om en tidligere udgave af Energinets forskrifter eller en
tidligere ændring af Energinets forskrifter.
Stk. 4.
Når Energinets forskrifter er kundgjorte, påhviler det Energinet at drage omsorg for
opbevaring af de kundgjorte forskrifter i overensstemmelse med arkivloven.
Kapitel 16
Klage og ikrafttræden
§ 61.
Afgørelser truffet af Energistyrelsen i medfør af § 59, stk. 2, i denne bekendtgørelse kan
ikke påklages til klima-, energi- og forsyningsministeren, jf. bekendtgørelse om Energistyrelsens
opgaver og beføjelser. Afgørelser efter § 59, stk. 2, kan påklages til Energiklagenævnet jf. § 89 i lov
om elforsyning og § 66 i lov om fremme af vedvarende energi.
§ 62.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 21. maj 2025.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 1358 af 24. november 2023 om systemansvarlig virksomhed og
anvendelse af eltransmissionsnettet m.v. ophæves.