Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 2
Offentligt
3077308_0001.png
Til høringsparterne på vedlagte liste
Høring over netvirksomhedsbekendtgørelsen og
systemansvarsbekendtgørelsen vedr. elnettet
Energistyrelsen sender hermed vedlagte udkast til bekendtgørelser i høring:
- Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
(netvirksomhedsbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om systemansvarlig virksomhed og anvendelse af
eltransmissionsnettet m.v. (systemansvarsbekendtgørelsen)
Energistyrelsen skal venligst anmode om at modtage eventuelle høringssvar
senest 3. november 2025.
Høringssvaret bedes sendt til [email protected] med kopi til [email protected] samt
angivelse af journalnummer: 2025 - 11705.
Baggrund og indhold
Med udkastet til netvirksomhedsbekendtgøreksen lægges der op til en justering af
bekendtgørelsens habilitetsregler, så de kan rumme en netvirksomheds deltagelse
i serviceselskaber, som udfører opgaver for netvirksomheder og tillige for andre
monopolregulerede og ikke-konkurrenceudsatte forsyningsvirksomheder.
Herudover justeres bekendtgørelsens frister i relation til netudviklingsplanerne.
Der lægges derudver op til en præcisering af både netvirksomheds- og
systemansvarsbekendtgørelsen, så det præciseres, at systemoperatører har en
skønsbeføjelse ved tilslutning til det kollektive net.
Netvirksomhederne og Energinet er systemoperatører i Danmark og er dermed
ansvarlige for at drive, opretholde, udvikle og sikre pålidelige og effektive
elektricitetssystemer, og, for Energinets vedkommende, at sikre
elforsyningssikkerheden, jf. eksempelvis artikel 31, stk. 1 og artikel 40, stk. 1, i
elmarkedsdirektivet og §§ 20, 22 og 27 a i elforsyningsloven.
Varetagelsen af dette ansvar ifm. tilslutning af netbrugere til nettene er nærmere
indhegnet i både national ret og EU-reguleringen, herunder navnlig
nettilslutningsbekendtgørelsen og EU-netreglerne, og i Energinets forskrifter,
ligesom Energinet og netvirksomheder fastsætter vilkår for nettilslutning i deres
metoder, der skal anmeldes og godkendes af Forsyningstilsynet.
Herudover er Energinet og netvirksomhederne, som følge af deres rolle som
transmissionssystemoperatører og distributionssystemoperatører efter
Kontor/afdeling
El
Distribution og Marked
(EDM)
Dato
07-10-2025
J nr.
2025 - 11705
/VCTHG
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077308_0002.png
elmarkedsdirektivet og kollektive elforsyningsvirksomheder efter national
lovgivning, i forbindelse med nettilslutning af produktion til det kollektive elnet tillagt
et vist skøn i forbindelse med vurdering af tilslutningsrelevante forhold, der ikke
allerede er fastlagt i lovgivningen, forskrifter eller godkendte metoder.
Grundet stor forskellighed af de anlæg, der tilsluttes elnettet, forskelligheden af
deres mulige påvirkninger indbyrdes og på det kollektive net og
elforsyningssikkerheden, er der tale om forhold, som ikke er egnede til at være
reguleret på en præcis og samtidig dækkende måde, men skal vurderes individuelt.
Skønnet kommer bl.a. til udtryk i nettilslutningsbekendtgørelsens § 3 ved, at
systemoperatøren ifm. en anmodning om nettilslutning anviser et tilslutningspunkt i
det eksisterende kollektive elnet, der giver de laveste samlede omkostninger ved
nettilslutning, jf. nettilslutningsbekendtgørelsen. Dette er i tråd med EU-
forordningen RFG om, at bl.a. medlemsstater og systemoperatører ved
nettilslutning af ny produktion skal anvende princippet om optimering mellem den
højeste samlede effektivitet og de laveste samlede omkostninger for alle
involverede parter.
Forsyningstilsynet har i en konkret sag ved afgørelse af 9. maj 2025 vurderet, at
Energinet ikke har tilstrækkelig hjemmel til at træffe afgørelse om, at to projekter
skal tilsluttes som et samlet elproduktionsanlæg.
Det foreslås derfor, at systemoperatørers skønskompetence præciseres i den
skrevne regulering for at sikre en klar regulering om den skønsmæssige
kompetence.
Ændringerne uddybes i det følgende:
Netvirksomhedsbekendtgørelsen
Korrektion af habilitetsreglerne
Justeringen af habilitetsreglerne har til hensigt at afbøde en uhensigtsmæssig
virkning set i forhold til reglernes formål.
Habilitetsreglernes primære formål er at forhindre en sammenblanding af
monopolregulerede og konkurrenceudsatte aktiviteter og sikre, at
netvirksomhedens adfærd og beslutningstagen ikke påvirkes af kommercielle
interesser, da det f.eks. kan lede til krydssubsidiering fra netvirksomheden til
kommercielle aktører indenfor samme koncern. Derfor kan en netvirksomheds
ledelse som udgangspunkt ikke deltage i driften eller ledelsen af en forbundet
virksomhed, som ikke selv har bevilling til at drive netvirksomhed.
Side 2/5
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077308_0003.png
Efter en undtagelse i § 10, stk. 1 kan en netvirksomheds direktion eller en ledende
medarbejder i netvirksomheden dog indgå i bestyrelsen for en servicevirksomhed,
som netvirksomheden enten alene eller med andre netvirksomheder fuldt ud
kontrollerer. Servicevirksomheden må dog kun udføre bevillingsrelaterede opgaver
for netvirksomheder og ikke for andre virksomheder. Undtagelsen er oprindeligt
indført, da incitamentet til krydssubsidiering ikke anses som relevant, da alle
forbundne netvirksomheder er underlagt den samme monopolregulering.
Ministeriet finder, at undtagelsen i § 10, stk. 1 er formuleret mere snævert end
nødvendigt, fsv. at den udelukker, at servicevirksomheden udfører opgaver både
for netvirksomheder og andre monopolregulerede og ikke-konkurrenceudsatte
forsyningsvirksomheder. Det er Ministeriets vurdering, at deltagelsen i en
servicevirksomhed, der udfører opgaver for andre ikke-konkurrenceudsatte
forsyningsarter, i tillæg til opgaver, der udføres for netvirksomheder, ikke
frembringer større risiko for krydssubsidiering, end reglerne allerede hindrer. Dette
er baggrunden for den foreslåede korrektion.
Frister for netudviklingsplaner
Netvirksomhedsbekendtgørelsens frister for netudviklingsplaner tilpasses, da nye
frister vil give netvirksomhederne bedre forudsætninger for at udarbejde planerne.
Fristen for hvornår et høringsudkast af netudviklingsplaner skal sendes til
Forsyningstilsynet rykkes en måned, fra 1. april til 1. maj. Derudover rykkes fristen
for Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netudviklingsplanen en måned,
fra 1. oktober til 1. november.
Systemoperatørers skønsbeføjelse ved tilslutning til det kollektive net
Den foreslåede præcisering
Det foreslås konkret, at systemoperatørernes skønsmæssige kompetence
præciseres i systemansvarsbekendtgørelsens § 6a og
netvirksomhedsbekendtgørelsens § 30a.
Præciseringen indebærer, at det i den skrevne regulering beskrives, at
systemoperatørerne anviser et tilslutningspunkt for et produktionsanlæg, og at de
herunder kan bestemme, om anlæg tilsluttes som et eller flere produktionsanlæg.
Formuleringen af bestemmelsen har til hensigt at overlade systemoperatørerne et
skøn for anvisningen af et tilslutningspunkt for et anlæg. Eksempelvis kan dette
skøn, for til at sikre pålidelig og sikker drift af det kollektive net og, for Energinets
vedkommende, elforsyningssikkerheden, omfatte en beslutning om, hvorvidt anlæg
skal tilsluttes som ét eller flere anlæg.
Systemoperatørens skøn er naturligt indhegnet af forvaltningsretlige principper og
skal udøves på en gennemsigtig, objektiv og ikke-diskriminerende måde. I det
Side 3/5
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077308_0004.png
følgende fremhæves en række principper for udøvelsen af skønsbeføjelsen, som
dog ikke er udtømmende.
Et forvaltningsretligt princip for skønnet er, at skønnet skal være sagligt.
Saglige hensyn kan udledes af den skrevne regulering eller ved fortolkning. Som et
eksempel på et sagligt hensyn kan nævnes, at anvisningen skal ske under
hensyntagen til det kollektive net, og for Energinets vedkommende,
elforsyningssikkerheden. Disse saglige hensyn er en naturlig hegnspæl for det
forvaltningsretlige skøn, der skal sikre, at systemoperatøren ved skønsudøvelsen
varetager hensyn, der afspejler de opgaver, som systemoperatørerne varetager,
dvs. hensynet til det kollektive net og, for Energinets vedkommende,
forsyningssikkerheden.
Hensyn, der går ud over hensynet til det kollektive net og forsyningssikkerheden vil
som udgangspunkt ikke være saglige. Det kan eksempelvis være betragtninger om
lokalplaner, anlægsejers selskabsstruktur eller andre forhold, der ikke knytter sig til
den tekniske tilslutning til det kollektive net eller anlæggets påvirkning af
elforsyningssikkerheden, og dermed hvilke konkrete tekniske krav, der i denne
forbindelse finder anvendelse for at sikre net-, system- og
forsyningssikkerhedsrelevante forhold.
Et sagligt hensyn vil fx også være hensynet til, at anlægsejere ved anmodning om
tilslutning ikke skal kunne omgå de krav, der følger af anlæggets nettilslutning til det
kollektive net. Dette kan eksempelvis ske ved at lade et stort, samlet anlæg blive
opdelt i flere små anlæg for dermed at skulle leve op til færre nettilslutningskrav,
selvom anlægget påvirker det kollektive net som ét stort anlæg.
Systemoperatørernes afgørelser skal derudover også være proportionelle. Det
betyder, at systemoperatøren ikke må træffe en afgørelse, der ikke er nødvendig
for at varetage saglige hensyn, og hvor en mindre indgribende beslutning kan opnå
samme virkning. Den nødvendige afgørelse må derudover ikke være urimelig over
for anlægsejer, set i lyset af de konsekvenser afgørelsen måtte have for
anlægsejeren.
Systemoperatørernes skøn er derudover begrænset i det omfang, at
skønsbeføjelsen alene kan vedrøre forhold, der ikke egner sig til at være fastsat
som generelle krav fastsat ved godkendte metoder, men derimod kræver en
individuel vurdering. Det vil navnlig være forhold, der vedrører selve anvisningen af
tilslutningen til det kollektive net, herunder hvorvidt anlæg skal tilsluttes som ét eller
flere anlæg, og ikke forhold, der vedrører de specifikke krav og vilkår, som
anlægget vil skulle opfylde
efter
anvisningen af tilslutningspunktet.
Udøvelsen af skønnet vil skulle efterprøves af den kompetente klagemyndighed.
Side 4/5
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077308_0005.png
I de tilfælde, hvor Energinet eller netvirksomheders skønsmæssige vurdering
vedrører tilslutning af produktion efter nettilslutningsbekendtgørelsen, kan disse
påklages til Forsyningstilsynet, jf. nettilslutningsbekendtgørelsens § 8. I denne
forbindelse kan Forsyningstilsynet efterprøve Energinets og netvirksomheders
udøvelse af deres skøn. Det foreslås, at denne klageadgang ligeledes præciseres i
systemansvarsbekendtgørelsen og netvirksomhedsbekendtgørelsen.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelserne forventes at træde i kraft d. 1. januar 2026.
Øvrige oplysninger
Udkastet til bekendtgørelserne er sendt i høring hos de høringsparter, der fremgår
af vedlagte høringsliste.
Netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsens endelige
udmøntning vil tage højde for, at disse har været i høring fra d. 27 juli til d. 21.
august 2025 med en forventet ikræftrædelsesdato d. 11. oktober 2025.
Eventuelle spørgsmål til udkastet til bekendtgørelserne kan rettes til: Victoria
Thage, fuldmægtig,
[email protected]
+4533927601.
De modtagne høringssvar vil blive offentliggjort på Høringsportalen. Ved afgivelse
af høringssvar samtykkes til offentliggørelse af høringssvaret, herunder afsenders
navn og mailadresse.
Med venlig hilsen
Victoria Thage
Fuldmægtig
El - Distribution og Marked
[email protected]
+45 33 92 76 01
Side 5/5