Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 2
Offentligt
3077307_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
07-10-2025
J nr.
2025 - 1408
Akt-id
610808
Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvars-
bekendtgørelsen sendes i høring
Til udvalgets orientering fremsendes høringsbrev og udkast til ændringer til net-
virksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen. Formålet er at
klargøre systemoperatørers kompetence ifm. nettilslutning, samt opfølgning på
ENS-branchedialog om netvirksomhedernes netudviklingsplaner og sag om di-
spensation fra regler om habilitet.
Eksplicit hjemmel til systemoperatørers kompetence ifm. nettilslutning
Netvirksomhederne og Energinet er systemoperatører i Danmark og er dermed
ansvarlige for at drive, opretholde, udvikle og sikre pålidelige og effektive elektri-
citetssystemer, og for Energinets vedkommende, at sikre elforsyningssikkerhe-
den.
Forsyningstilsynet har i en konkret sag ved afgørelse af 9. maj 2025 vurderet, at
Energinet ikke har tilstrækkelig hjemmel til at træffe afgørelse om, at to projekter
skal tilsluttes som et samlet elproduktionsanlæg.
På baggrund heraf foreslås det, at systemoperatørers skønskompetence præci-
seres i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen. For-
målet med ændringerne er at sikre en klar regulering om den skønsmæssige
kompetence til Energinet. Uden tydeliggørelse af kompetencen, kan det medføre
uhensigtsmæssige tilslutninger for fremtidige anlæg, hvilket kan være problema-
tisk af hensyn til det kollektive net og elforsyningssikkerheden. Ændringerne er i
overensstemmelse med gældende EU-ret (Kommissions forordningen om fast-
læggelse af netregler for krav til nettilslutning af generatorer).
Justering af netvirksomhedernes regler om habilitet og justering af frist for netud-
viklingsplaner
Habilitetsreglernes primære formål er at forhindre en sammenblanding af mono-
polregulerede og konkurrenceudsatte aktiviteter og sikre, at netvirksomhedens
adfærd og beslutningstagen ikke påvirkes af kommercielle interesser. Derfor kan
en netvirksomheds ledelse som udgangspunkt ikke deltage i driften eller ledelsen
af en forbundet virksomhed, som ikke selv har bevilling til at drive netvirksomhed.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 2: Orientering om ændring i netvirksomhedsbekendtgørelsen og systemansvarsbekendtgørelsen sendes i høring, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3077307_0002.png
Efter en undtagelse i § 10, stk. 1 kan en netvirksomheds direktion eller en ledende
medarbejder i netvirksomheden dog indgå i bestyrelsen for en servicevirksom-
hed, som netvirksomheden enten alene eller med andre netvirksomheder fuldt ud
kontrollerer. Servicevirksomheden må dog kun udføre bevillingsrelaterede opga-
ver for netvirksomheder og ikke for andre virksomheder. Undtagelsen er oprinde-
ligt indført, da incitamentet til krydssubsidiering ikke anses som relevant, da alle
forbundne netvirksomheder er underlagt den samme monopolregulering.
Ministeriet finder, at undtagelsen i § 10, stk. 1 er formuleret mere snævert end
nødvendigt, fsv. at den udelukker, at servicevirksomheden udfører opgaver både
for netvirksomheder og andre monopolregulerede og ikke-konkurrenceudsatte
forsyningsvirksomheder. Det er Ministeriets vurdering, at deltagelsen i en service-
virksomhed, der udfører opgaver for andre ikke-konkurrenceudsatte forsynings-
arter, i tillæg til opgaver, der udføres for netvirksomheder, ikke frembringer større
risiko for krydssubsidiering, end reglerne allerede hindrer. Dette er baggrunden
for den foreslåede korrektion.
Netvirksomhedsbekendtgørelsens frister for netudviklingsplaner tilpasses, da nye
frister vil give netvirksomhederne bedre forudsætninger for at udarbejde planerne.
Fristen for hvornår et høringsudkast af netudviklingsplaner skal sendes til Forsy-
ningstilsynet rykkes en måned, fra 1. april til 1. maj. Derudover rykkes fristen for
Forsyningstilsynets anmodning om ændring af netudviklingsplanen en måned, fra
1. oktober til 1. november.
De tre bekendtgørelser sendes i ekstern høring d.d. med frist for afgivelse af hø-
ringssvar den 3. november. De nye regler træder i kraft 1. januar 2026. Jeg vil
ved udstedelsen af bekendtgørelserne oversende endelige bekendtgørelser samt
høringsnotat til udvalget.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2