Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 15
Offentligt
3080429_0001.png
Dato
Side
1. september 2025
1 af 1
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
Høringssvaret sendt elektronisk til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
journal nr. 2025-5620
Landbrug & Fødevarer har den 21. august 2025 modtaget følgende to høringsudkast vedrørende:
-
-
varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter (Netvirksomhedsbekendtgørelsen) og
tilladelse til etablering og ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på
land (Elproduktionsbekendtgørelsen)
Vores bemærkninger til høringsudkastet følger nedenfor.
Generelt
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at energieffektiviteten sættes først i bred forstand,
herunder i forbindelse med energiplanlægning, beslutninger om energipolitik og -investeringer, jf.
implementeringen af artikel 2, nr. 18, i EUP og Rådets forordning (EU), nr. 2018/1999 af 11.
december 2018. Det giver ligeledes god mening med den løbende opgørelse af nettabet, hvilket
bidrager til, at strømmen så vidt muligt anvendes som tilsigtet fremfor som tab.
Landbrug & Fødevarer vil gerne forbeholde sig muligheden for at vende tilbage med yderligere
kommentarer, hvis vi finder behov for dette. Ønskes ovenstående uddybet er Energistyrelsen
velkommen til at rette henvendelse til undertegnede.
Med venlig hilsen
Finn Christensen
Klima & Energi
M: 2724 5639
E: [email protected]
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3080429_0002.png
11. september
Høringssvar vedr. Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
Journal nr. 2025-5620
Fra Energifællesskaber Danmark og Miljøorganisationen VedvarendeEnergi
Vi bifalder, at der pålægges transmissions- og distributionsaktører at skulle anvende
princippet om energieffektivitet først, og her ikke mindst kravet om at
energieffektivitetsløsninger indgår i planlægning og investeringer omkring udbygning
af elnettet.
Dette omfatter i princippet både en forpligtelse i forhold til energieffektiviteten i selve
planlægningen af elnet og netstationer og en forpligtelse i relation til
omkostningseffektive foranstaltninger i forbindelse med slutanvendelsen og i
relation til en mere energieffektiv udnyttelse af elnettet ved at slutanvendelserne
fremmer balancering mellem forskellige anvendelser.
Udfordringen i denne sammenhæng ligger nok især omkring netvirksomhedernes
tilgang til og muligheder for at påvirke dels selve energieffektiviteten i den enkelte
slutanvendelse, dels vekselvirkningen mellem forskellige slutanvendelser, der ved
udbygget samarbejde kan fjerne spidslaster og udjævne / balancere netbelastningen.
Vi har i forbindelse med den tidligere høring om netvirksomhedernes planer for
netudbygning gjort opmærksom på, at mange af de metoder, der i dag anvendes i
forbindelse med planlægning og investeringer i netudbydning – hvis ikke stort set alle
metoder –
ikke tager højde for den betydning som lokal balancering kan have for
netudbygningen.
Kravet om energieffektivitet først er dermed ikke sikret i dag, men vil
kræve en ny tilgang til de enkelte elkunder – og måske her især de større –
hhv. til
samarbejde med fx lokale VE-fællesskaber (og andre sammenslutninger af
netbrugere) omkring deres bidrag til balancering, så dette kan blive en aktivt bidrag til
energieffektivitet først princippet.
Det er åbenlyst, at dette kræver en dialog omkring elkundernes slutanvendelser og
styring af disse, da netselskaberne jo som princip har til opgave at tilslutte disse. Men
ligesom fordelingen af slutanvendelser til de enkelte netstationer kan være med til at
skabe en større effektivitet i elnettet kan en dialog med slutkunder også bidrage til
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3080429_0003.png
dette. Fx skaber den igangværende elektrificering både muligheder for en bedre
udnyttelse af elnettet, men også ved manglende fokus på energieffektivitet kan føre
til dårlig udnyttelse af elnettet. Det kan ske ved, at der overvejende investeres i luft-
til-vand varmepumper eller direkte opvarmning i stedet for energioptag fra jorden,
som ofte giver en højere energieffektivitet og længere levetid. Det kan også ske ved,
at tilslutningen af VE-fællesskabers anlæg ikke søges optimeret i forhold til den
balancering af forbruget, som de kan bidrage med gennem styring af deres forbrugs-
og produktionsenheder.
Ændringsforslaget til bekendtgørelse mangler at inddrage det åbenlyse behov for
dialog med hhv. de enkelte elkunder og sammenslutninger af elkunder i fx VE-
fællesskaber for at fremme energieffektive løsninger i slutanvendelsen med den
betydelige fordel for effektiviteten i elnettet, som de kan bidrage med. Dette kunne
ske ved, at der i bestemmelserne i Kapitel 8 blev tilføjet en paragraf om
netvirksomhedens opgave med at fremme energieffektive løsninger, som så kan blive
fulgt op af en nærmere vejledning fra Energistyrelsen.
Det anførte fokus på redegørelser er relevant, men ikke tilstrækkeligt til at realisere
det formål og de intentioner, der ligger i hhv. direktivet (EU) 2023/1791 og i
forordningen (EU) 2023/995.
Med venlig hilsen
på bestyrelsens vegne
Morten Mejsen Westergaard
Forperson
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3080429_0004.png
Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring
af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
Vi ønsker at fremhæve en række problematiske forhold i bekendtgørelsesudkastet, som efter vores
vurdering ikke er i befolkningens eller Danmarks langsigtede interesse. Disse skaber muligheder for
økonomisk spekulation, usikkerhed omkring energiforsyningen og en risiko for, at samfundet står
med regningen, hvis projekter fejler.
1. Muligheder for spekulation i ejerskab og koncernstrukturer
Ifølge § 13, stk. 2, kræves alene en beskrivelse af ejerskab og koncernstruktur samt et 10-års
budget. Dette åbner mulighed for, at selskaber uden reel forankring i Danmark, men med
komplekse ejerskabsstrukturer, kan søge tilladelser med henblik på videresalg af projekter snarere
end reel drift.
Der er ingen krav om dansk forankring eller gennemsigtighed i kapitalgrundlaget ud
over en standard årsrapport.
Dette kan medføre, at kortsigtede investorer spekulerer i tilladelser og videresalg, frem
for at bidrage til en stabil og samfundsgavnlig energiforsyning.
Vi anbefaler skærpede krav til
gennemsigtighed i ejerskab,
herunder krav om reel økonomisk
forpligtelse i Danmark.
2. Risiko for at staten og befolkningen efterlades med oprydningsregningen
Selv om § 13, stk. 3, giver Energistyrelsen mulighed for at stille krav om sikkerhedsstillelse til
oprydning efter endt produktion, er dette formuleret som en valgmulighed, ikke et krav.
Uden obligatorisk sikkerhedsstillelse er der en reel risiko for, at udenlandske selskaber
kan forlade projekter uden at rydde op.
Dette er ikke i befolkningens interesse, da omkostningerne til miljømæssig reetablering
dermed kan ende hos staten og dermed skatteborgerne.
Vi anbefaler, at
sikkerhedsstillelse gøres obligatorisk
for alle ansøgere.
3. Svag regulering af små og mellemstore anlæg
Ifølge § 1, stk. 2, undtages elproduktionsanlæg under 5 MW samt visse VE-anlæg op til 25 MW fra
kravet om forudgående tilladelse.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3080429_0005.png
Dette kan skabe en ”spekulationszone”, hvor mange små anlæg kan etableres uden
den samme kontrol, men samlet set kan have betydelige konsekvenser for nettet,
miljøet og lokalområderne.
Investorer kan bevidst opdele projekter i mindre enheder for at undgå regulering.
Vi anbefaler, at der indføres
kumulative regler,
hvor flere anlæg i samme område eller under
samme ejerskab tæller samlet i forhold til grænserne.
4. Begrænset klageadgang for borgere og lokalsamfund
§ 41 fastslår, at Energistyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for ministeren, men kun for
Energiklagenævnet.
Dette indskrænker befolkningens og lokalsamfunds mulighed for demokratisk
indflydelse.
Samtidig kan korte klagefrister (§ 41, stk. 2, fire uger) give borgere utilstrækkelig tid til at
sætte sig ind i komplekse projekter.
Vi anbefaler, at klageadgangen styrkes.
Med venlig hilsen
Karsten Drøjdal
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Høringssvar til udkast til bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedernes opgaver
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller skal hermed afgive høringssvar til udkastet til
bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedernes opgaver.
Efter en gennemgang vurderes det, at bekendtgørelsen ikke er i forbrugerens eller Danmarks
interesse, jf. følgende:
Manglende uafhængighed
Ifølge §3 og §4 kan netvirksomheder varetage opgaver tæt knyttet til kommercielle interesser.
Dette skaber risiko for, at monopoler på elnettet kan påvirke markedet til egen fordel frem for
forbrugernes.
Øgede omkostninger for forbrugerne
Af §7 fremgår det, at netvirksomheder kan påtage sig aktiviteter, der finansieres via nettariffer.
Dermed kommer forbrugerne indirekte til at betale for projekter, der ikke nødvendigvis er den
billigste løsning for samfundet.
Hæmmet konkurrence og innovation
Bekendtgørelsen giver i §9 netvirksomheder adgang til aktiviteter, hvor private aktører ellers
kunne levere løsninger mere effektivt. Dette skaber konkurrenceforvridning og risikerer at
bremse innovation.
Ikke i Danmarks langsigtede interesse
I §2, stk. 2 fremhæves det, at aktiviteterne skal understøtte den grønne omstilling, men uden
garanti for, at løsningerne vælges ud fra samfundsøkonomisk effektivitet. Det kan fastholde
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Danmark i dyre teknologier frem for at fremme billig, vedvarende energi, hvilket svækker både
forsyningssikkerhed og økonomi. Konklusion
Bekendtgørelsen medfører, at forbrugerne betaler mere, konkurrencen svækkes, og Danmark
ikke får den mest effektive grønne omstilling. Det anbefales derfor, at bekendtgørelsen
revideres med fokus på uafhængighed, forbrugerbeskyttelse og samfundsøkonomisk
effektivitet.
På vegne af Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
Karsten Drøjdal