Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 15
Offentligt
3080425_0001.png
Høringsnotat
Kontor/afdeling
El
Dato
12-09-2025
J nr.
2025 - 4784
/[VCTHG]
Høringsnotat vedr. udkast til ændring af bekendtgørelse om varetagelse af
netvirksomhedsaktiviteter (Netvirksomhedsbekendtgørelsen) og udkast til
ændring af bekendtgørelse om tilladelse til etablering og ændring af
elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
(Elproduktionsbekendtgørelsen).
Bekendtgørelse om varetagelse af netvirksomhedsaktiviteter
(Netvirksomhedsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse om tilladelse til etablering og
ændring af elproduktionsanlæg samt elproduktion fra anlæg på land
(Elproduktionsbekendtgørelsen) blev sendt i ekstern høring den 30. juni 2025 med
frist for afgivelse af høringssvar den 11. september.
Der er modtaget i alt 10 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 4 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til
bekendtgørelsen:
- Landbrug & Fødevarer F.m.b.A.
- Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller
- Miljøorganisationen Vedvarende Energi
- Energifællesskaber Danmark
Følgende 6 høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til udkastet til
bekendtgørelsen:
- Byggeskadefonden
- Dansk Arbejdsgiverforening
- Dataetisk Råd
- Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)
- Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning
- Siemens Energy
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive
gennemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne.
Bemærkningerne er markeret med kursiv. For detaljerede oplysninger om svarenes
indhold henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på
Høringsportalen.
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at energieffektiviteten sættes først i bred
forstand, herunder i forbindelse med energiplanlægning, beslutninger om
energipolitik og -investeringer, jf. implementeringen af artikel 2, nr. 18, i Europa-
Parlamentet og Rådets forordning (EU), nr. 2018/1999 af 11. december 2018. Det
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/3
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3080425_0002.png
giver ligeledes god mening med den løbende opgørelse af nettabet, hvilket
bidrager til, at strømmen så vidt muligt anvendes som tilsigtet fremfor som tab.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig, at Landbrug & Fødevarer ser
positivt på, at princippet om energieffektivitet først implementeres, og nettab
opgøres.
Energifællesskaber Danmark og Miljøorganisationen VedvarendeEnergi bifalder, at
det pålægges transmissions- og distributionsaktører at skulle anvende princippet
om energieffektivitet først, og her ikke mindst kravet om at
energieffektivitetsløsninger indgår i planlægning og investeringer omkring
udbygning af elnettet.
Energifællesskaber Danmark og Miljøorganisationen VedvarendeEnergi anfører, at
der ligger en udfordring omkring netvirksomhedernes tilgang til og muligheder for at
påvirke dels selve energieffektiviteten i den enkelte slutanvendelse, dels
vekselvirkningen mellem forskellige slutanvendelser, der ved udbygget samarbejde
kan fjerne spidslaster og udjævne / balancere netbelastningen. De gør samtidig
opmærksom på, at mange af de metoder, der i dag anvendes i forbindelse med
planlægning og investeringer i netudbydning ikke tager højde for den betydning
som lokal balancering kan have for netudbygningen. Kravet om energieffektivitet
først er dermed ikke sikret i dag, men vil kræve en ny tilgang til de enkelte elkunder
hhv. til samarbejde med fx lokale VE-fællesskaber (og andre sammenslutninger af
netbrugere) om deres bidrag til balancering, så dette kan blive en aktivt bidrag til
energieffektivitet først princippet. De påpeger, at dette kræver en dialog om
elkundernes slutanvendelser og styring af disse, da netselskaberne som princip har
til opgave at tilslutte disse. Men ligesom fordelingen af slutanvendelser til de
enkelte netstationer kan være med til at skabe en større effektivitet i elnettet, kan
en dialog med slutkunder også bidrage til dette. Fx skaber den igangværende
elektrificering både muligheder for en bedre udnyttelse af elnettet, men også ved
manglende fokus på energieffektivitet kan føre til dårlig udnyttelse af elnettet. Det
kan ske ved, at der overvejende investeres i luft-til-vand varmepumper eller direkte
opvarmning i stedet for energioptag fra jorden, som ofte giver en højere
energieffektivitet og længere levetid. Det kan også ske ved, at tilslutningen af VE-
fællesskabers anlæg ikke søges optimeret i forhold til den balancering af forbruget,
som de kan bidrage med gennem styring af deres forbrugs- og
produktionsenheder.
De anfører, at ændringsforslaget til bekendtgørelse mangler at inddrage det
åbenlyse behov for dialog med hhv. de enkelte elkunder og sammenslutninger af
elkunder i fx VE-fællesskaber for at fremme energieffektive løsninger i
slutanvendelsen med den betydelige fordel for effektiviteten i elnettet, som de kan
bidrage med. De foreslår, at der i bestemmelserne i Kapitel 8 bliver tilføjet en
Side 2/3
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om afsluttet høring og udstedelse af bekendtgørelse om energieffektivisering i det offentlige, der implementerer dele af det omarbejdede energieffektivitetsdirektiv, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
3080425_0003.png
paragraf om netvirksomhedens opgave med at fremme energieffektive løsninger,
som så kan blive fulgt op af en nærmere vejledning fra Energistyrelsen.
De anfører, at det anførte fokus på redegørelser er relevant, men ikke tilstrækkeligt
til at realisere det formål og de intentioner, der ligger i hhv. direktivet (EU)
2023/1791 og i forordningen (EU) 2023/995.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at ved anvendelsen af
princippet om energieffektivitet først skal netvirksomhederne vurdere og overveje
energieffektive løsninger i deres netplanlægning, netudvikling og større
investeringsbeslutninger. Dette kan indebære dialog med elkunder og
sammenslutninger i praksis. Det anses derfor ikke som nødvendigt at indføre en
selvstændig bestemmelse om dette.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer.
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller anfører, at
netvirksomhedsbekendtgørelsen medfører, at forbrugerne betaler mere,
konkurrencen svækkes, og Danmark ikke får den mest effektive grønne omstilling.
Det anbefales derfor, at bekendtgørelsen revideres med fokus på uafhængighed,
forbrugerbeskyttelse og samfundsøkonomisk effektivitet. Dette understøttes bl.a. af
punkter for manglende uafhængighed, øgede omkostninger for forbrugerne,
hæmmet konkurrence og innovation og ikke i Danmarks langsigtede interesse.
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller anfører en række problematiske
forhold i elproduktionsbekendtgørelsen, herunder muligheder for spekulation i
ejerskab og koncernstrukturer, risiko for at staten og befolkningen efterlades med
oprydningsregningen, svag regulering af små og mellemstore anlæg og begrænset
klageadgang for borgere og lokalsamfund.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig høringssvaret og bemærker, at
høringssvaret fra Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller ikke vedrører de
ændringer, nærværende høringsudkast angår.
Høringssvaret giver ikke anledning til ændringer.
Side 3/3