Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 14
Offentligt
3079574_0001.png
September 2025
UDFASNING AF
GAS
I DEN DANSKE
RUMOPVARMNING
– nedlukning af gasnet i fjernvarmeområder
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Henvendelse af 10/10-25 fra Dansk Fjernvarme om udspil om gasudfasning
3079574_0002.png
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Henvendelse af 10/10-25 fra Dansk Fjernvarme om udspil om gasudfasning
3079574_0003.png
Klar besked til alle husstande med gas, der ligger
indenfor planlagte og godkendte projektområder
for fjernvarme
I august 2025 var der stadig 270.000 private gasforbrugere tilbage i Danmark. Det viser
rapporten
”Status på udrulning af grøn varme”,
udgivet af Klima, Energi- og Forsynings-
ministeriet, KL og Energistyrelsen.
De forelagde rapporten for forligskredsen på baggrund af den politiske aftale om
”frem-
skyndet planlægning for udfasning af gas til opvarmning og klar besked til borgerne”
fra 2022.De 270.000 gasfyr er et fald på ca. 72.000 i forhold til 2022. I 2024 valgte 74%
fjernvarme, når de afmeldte deres gasfyr.
Og status lige nu er, at der ligger ca. 202.000 husstande med gasfyr i områder, der enten
har godkendte eller planlagte projekter til at få fjernvarme.
Men udfasningen af gas i rumopvarmning går efter Klimafremskrivning 2024 langsom-
mere end forventet. Den seneste officielle vurdering i Klimafremskrivningen fra april
2025 estimerer, at 214.000 private gasforbrugere i 2030 fortsat vil være gasfyrede, mens
94.000 vil være det i 2035.
Det markante fald i private gasforbrugere i perioden mellem 2030 og 2035 har de dan-
ske fjernvarmeselskaber svært ved at genkende.
Skal vi nå bare i nærheden af denne ambition, kræver det en yderligere og mere målret-
tet indsats med klar besked om fremtidens varmeforsyning.  Det er på tide, at kommuner,
fjernvarmeselskaber og de 202.000 borgere med gasfyr får klar besked om fremtidens
varmeforsyning.
Fjernvarmeselskaberne står klar til at holde tempoet for udfasning af gas. Men det kræ-
ver en revitalisering af de politiske ambitioner, og det kræver klar besked til borgerne
om, at gassen ikke er fremtidens varmeforsyning. Udfasning af gas handler om at bakke
op om Europas sikkerhedspolitiske ambitioner og vores bidrag hertil. Det handler om at
bygge et robust og fremtidssikret energisystem, hvor gassen spiller en nøglerolle som
balancefaktor for det nordeuropæiske el-marked. Hvor vi som demokratisk samfund har
fokus på forsyningssikkerhed og prisstabilitet for de danske husstande.
Det er Dansk Fjernvarmes vurdering, at der er tilstrækkelig med viden nu til at vedtage
nye initiativer, der skal sikre, at vi fortsætter udfasningen af gas i rumopvarmning. Den
politisk aftalte drøftelse af nye initiativer senest ved udgangen af 2026 bør derfor frem-
rykkes til nu.
Det er Dansk Fjernvarmes opfordring, at den politiske aftale fra 2022 genbesøges og
genbekræftes. Der er behov for at sende et klart politisk signal om, hvad der skal ske
med de tilbageværende gasfyr i de danske boliger. Det er derfor vores opfordring, at
husstande med gasfyr, der bor i områder med godkendte eller planlagte projekter for
udrulning af fjernvarme, får besked om, at de må forvente, at det ikke vil være muligt at
fortsætte med gas som opvarmningsform efter en politisk vedtaget dato. 
Vi præsenterer her et konkret forslag til politisk beslutning, der skal sikre fortsat udfas-
ning af gas i den danske rumopvarmning med fjernvarmen som det vigtigste redskab.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Henvendelse af 10/10-25 fra Dansk Fjernvarme om udspil om gasudfasning
3079574_0004.png
Forslaget ligger i forlængelse af de politiske aftaler i 2022 og NEKST-arbejdet og vil sikre
tempoet i udrulning af fjernvarme / udfasning af gas. Vi mener, det er nødvendigt at tage
nye skridt, der skal sikre de politiske ambitioner. Ambitionen om udfasning af gas bør
dertil stadfæstes i en ny aftale.
Borgerne skal have klar besked om fremtidens energiforsyning. Det skal være muligt
at planlægge for nedlukning af gasnettet efter politisk fastsat dato i områder, hvor der
allerede er fjernvarme, hvor fjernvarmen er planlagt eller projektgodkendt eller etableret.
Det, mener vi, er grundlæggende for at sikre fortsat udfasning af gas i den danske rum-
opvarmning efter 2030.
Lukning af gasnet i fjernvarmeområder
Initiativet skal sikre, at husstande med gasopvarmning, der ligger i områder med god-
kendte eller planlagte fjernvarmeområder, modtager besked om, at det er muligt at ned-
lukke lokale dele af gasnettet efter en politisk sat dato.
På nuværende tidspunkt er der omkring 202.000 husstande, der ligger indenfor god-
kendte eller planlagte fjernvarmeområder udlagt på Plandata og lokale kommunale GIS-
kort.
Langt størstedelen ligger i godkendte fjernvarmeområder efter projektbekendtgørelsens
beregningsforudsætninger for samfunds-, selskabs- og brugerøkonomi. De er blevet
administrativt myndighedsbehandlet og politisk behandlet i kommunens fagudvalg og
kommunalbestyrelsen. Fjernvarmen er i disse områder den bedste samfundsøkonomiske
løsning set over en 20-årig periode.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Henvendelse af 10/10-25 fra Dansk Fjernvarme om udspil om gasudfasning
3079574_0005.png
Indtil 2019 var det muligt at indarbejde tilslutningspligt i projektforslag for at sikre 100%
tilslutning til fjernvarmeprojektet indenfor en 8- til 10-årig periode. Tilslutningspligten
eksisterer ikke for den nuværende udrulning af projektforslag efter 2019. Rammerne for
fjernvarme er ændret markant. Fjernvarmeprojekter skal opnå en højere tilslutning end
tidligere, og borgerne skal vælge at skifte gasfyret ud på samme tid.
Med tilslutningspligt til fjernvarme kan et fjernvarmeprojekt opstarte ved 45-50% til-
slutning. Uden tilslutningspligt kan et fjernvarmeprojekt først opstarte ved 60-70% til-
slutning. Derfor er mange fjernvarmeområder udfordret, da det er vanskeligt at opnå
tilstrækkelig tilslutning i tider med moderate gaspriser og udsigt til gasforsyning langt
efter 2035. Områder, hvor flertallet vælger fjernvarme, bliver forhindret af et mindretal,
der beholder gasfyret.
Hvis borgerne i godkendte eller planlagte fjernvarmeområder modtager et ”klar be-
sked”-brev om, at gas ikke er den fremtidige forsyning i området, sender staten det klare
signal om, at der kan planlægges for nedlukning, og gasfyret skal erstattes af et alterna-
tiv indenfor en årrække på 8-10 år.
Med ”klar besked”-brevet indføres der en form for beslutningspligt, når borgerne får til-
budt fjernvarme i projektgodkendte områder. Hvis man vælger at beholde sit gasfyr og
lader fjernvarmen passere, skal der altså investeres i en varmepumpe indenfor en årræk-
ke. Husstande, der vælger at lade fjernvarme passere, vil kunne koble sig på fjernvarme
på et senere tidspunkt. Tilslutningsomkostningerne vil dog for dem være højere, da det
er væsentlig mere omkostningstungt at etablere en enkelt stikledning.
Dansk Fjernvarme foreslår at:
Der sendes et ”klar besked brev” - brev til alle husstande med gas, der ligger inden-
for planlagte og godkendte projektområder for fjernvarme.
Husstande i disse områder, modtager besked om at det er muligt at nedlukke dele
af gasnettet, efter en politisk sat dato.
Borgere, der fremover får tilbudt fjernvarme, kan vælge mellem den kollektive forsy-
ning eller se frem til at investere i en varmepumpe.
Konkret nedlukning planlægges af kommunerne og udføres af Evida.
Implementering af lukning af gas i fjernvarme-
områder
Som del af den politiske ambition om udfasning af gas i den danske rumopvarmning i Kli-
maaftale om grøn strøm og varme 2022, omfattede udfasning af gas også en lukning af
gasnettet: ”Evida
pålægges derfor at lave en kortlægning af områder, hvor det vurderes
hensigtsmæssigt at lukke for gassen, blandt andet under hensyntagen til gas-forbrugen-
de virksomheder”.
Udmøntningen ville blandt andet sikre, at forbrugerne forstod, at gas skulle fravælges
og alternativer tilvælges. En fornuftig tilgang, der understøttede arbejdet med at udrulle
fjernvarme.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Henvendelse af 10/10-25 fra Dansk Fjernvarme om udspil om gasudfasning
3079574_0006.png
I efteråret 2023 udgav Evida den første udgave af deres konverteringskortlægning og i
august 2024 den anden udgave. Begge kortlægninger tager udgangspunkt i selskabs-
økonomiske vurderinger og analyser for, hvor det ikke er rentabelt at opretholde et ud-
hulet gasnet.
For Evida vil det selskabsøkonomisk være rentabelt at lukke 15% af gasnettet inden
2050. Evida har ingen intentioner om at arbejde for at lukke gassen i områder ud fra
andre hensyn end Evidas selskabsøkonomi.
Det er værd at bemærke, at Evida pr. 1. januar 2025 indførte et nyt tarifsystem, hvor
alle gaskunder betaler en omkostningsægte tarif for anvendelsen af gasnettet. Evida er
dermed sikret selskabsøkonomien, uanset hvor tyndt et kundegrundlag et gasnet har.
Derfor vil Evida på intet tidspunkt have selskabsøkonomisk incitament for nedlukning.
Det er dog ikke hensigtsmæssigt at betragte en nedlukning af det landsdækkende gas-
net alene ud fra Evidas selskabsøkonomiske vurderinger, når de til enhver tid er sikret
dækning af omkostningerne.
Planen for nedlukning af gasnettet skal tage hensyn til kraftvarmeselskabernes behov for
gas til spidslast og elproduktion.
Områder med udsatte husstande, hvor omstilling er vanskeligt, udelades fra planlægning
af nedlukning af gas, indtil der er fundet løsninger, der sikrer omstilling af varmeforsy-
ningen.
Kommunerne spiller en nøglerolle
Formålsparagraffen i varmeforsyningsloven sætter rammen for den kommunale varme-
planlægning. Historisk har kommunernes varmeplaner været grundlaget for opdelingen
mellem de to kollektive varmesystemer: fjernvarme og gas. De nuværende gasområder
er udlagt efter kommunale varmeplaner i 1980’erne, og gasområder er lagt ind i de kom-
munale GIS-kort og i det nationale planredskab, Plandata.dk.
Kommunerne har siden 2022 haft fokus på varmeplanlægningen og har etableret et nyt
og tættere samarbejde med de lokale aktører. Dette understøtter den nye opgave, der
ligger i naturlig forlængelse og bør anses som en bunden opgave, da kommunen i sidste
ende har myndighedsansvaret for, at nedlukningen af gasnettet bliver udmøntet på den
mest samfundsøkonomiske optimale måde.
Hjemmel og bunden opgave til Evida
Staten har siden 2022 arbejdet på at analysere mulighederne for en hjemmel til Evida for
at lukke gasnettet. Staten bør snarest muligt implementere de samme forordninger som
Tyskland og Holland, der begge har ophævet gasselskabernes leveringsforpligtigelser.
Dette skal i sidste ende resultere i, at Evida har hjemmel til at nedlukke dele af gasnet-
tet. Gasforbrugerne skal varsles tilstrækkeligt til at kunne finde nye opvarmningskilder
indenfor 8-10 år, og med en hjemmel kan Evida sende brev til borgerne.
Evida er et selskab under Finansministeriet og er 100% ejet af staten og bør derfor aktivt
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Henvendelse af 10/10-25 fra Dansk Fjernvarme om udspil om gasudfasning
3079574_0007.png
understøtte de politiske ambitioner om udfasning af gas til rumopvarmning. Staten bør
give Evida en ejeropgave med aktivt at sikre afkobling af private kunder.
Evidas bestyrelse bør udarbejde en strategi for udfasning af private kunder i gasnettet
med klare målsætninger om at nedlukke udhulede dele af gasnettet, hvor videre opret-
holdelse af lokale dele af gasnettet ikke er samfundsøkonomisk rentabel.
Den politiske linje besluttet af Folketinget bør kunne aflæses i koncernens fremadrettede
strategi og vision. Evida bør alene arbejde for grøn gas udenom husholdninger og arbej-
de aktivt for at udfase gas i den danske rumopvarmning.
Siden 2022 har Evida haft etableret en taskforce for konverteringer og har deltaget i
kommunale planlægningsprocesser for udrulning af fjernvarme. Deltagelsen kan med
fordel fortsættes, men rollen som deltager i udrulning af fjernvarme skal erstattes med
at deltage i tilbagetrækning af gasforsyningen i den enkelte kommune.
Aktiviteter
Evida skal udarbejde konkrete planer for klargørelse af at sende ”klar besked”-brev.
I 2026 til husstande i områder med godkendte eller planlagte projekter om, at Evida
kan nedlukke dele af gasnettet efter en politisk sat dato.
For at implementere ovenstående bør der politisk besluttes og udmøntes ved Finans-
ministeriet og via Statens Ejerskabspolitik, ”at
Ejerministeren skal tage stilling til den
overordnede strategiske ramme for selskabets forretning”.
Aktiv statslig ejerskabsudøvelse:
”Ejerministeren skal som led i ejerskabsudøvelsen tage
stilling til rationalet for hvert enkelt ejerskab, samt tage stilling til selskabets målsæt-
ning(er), der skal afspejles i selskabets vedtægtsmæssige formålsbestemmelse. Ejermi-
nisteren skal i samarbejde med selskabets bestyrelse udarbejde en overordnet strategisk
ramme for hvert selskab.”
Fjernvarmepuljen bør forlænges og støttebeløb
hæves
Fjernvarmepuljen har eksisteret siden 2020 med Klimaaftale for energi og industri mv.
2020 samt opfølgende aftaler. For at sikre fortsat stor effekt for Fjernvarmepuljen, hos
de kommende fjernvarmeprojekter bør det overvejes at hæve beløbsstørrelsen. Rammen
har tidligere været 20.000 kr. per fjernvarmeunit. Den ramme bør hæves til 35.000 kr.
per unit.
De nuværende krav om selskabsøkonomisk ”break-even” for minimumtilslutning kan vi-
dereføres. Hvis tilskudsbeløbet bliver hævet, vil det medvirke til at kommuner, selskaber
og borgere vil få et større incitament til fortsætte indsatsen med udfasning af gas og nye
fjernvarmeprojekter.
En ambitiøs model vil være at afsættes i alt 1,05 mia. kr. over en treårig periode, der skal
sikre årlige konverteringer af minimum 10.000 fra gasfyr til fjernvarme, med et støttebe-
løb på 35.000 kr. per unit.
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 14: Henvendelse af 10/10-25 fra Dansk Fjernvarme om udspil om gasudfasning
3079574_0008.png