Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2025-26
KEF Alm.del Bilag 1
Offentligt
3077072_0001.png
Velkommen til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
- En guide til udvalgets arbejde
Formand:
Malte Larsen (S)
Næstformand:
Torsten Gejl (ALT)
Mødetidspunkt:
Torsdag kl. 14.00
Lokale:
2-080
Sekretariatet indkalder til udvalgsmøder via kalenderen i Outlook.
Sekretariatsbistand
Udvalgssekretær Mathias Mæhle, tlf. 3337 5567, e-mail
[email protected]
Udvalgssekretær Mille Sofie Brandrup, tlf. 3337 3196, e-mail
[email protected]
Udvalgsassistent Sherie Del Prado Falding Sørensen, tlf. 3337 5544, e-mail
[email protected]
Herudover har Folketingssekretariatet tilknyttet et antal konsulenter, der kan bistå udvalgene med yderligere faglig
bistand i form af f.eks. mundtlige orienteringer eller uddybende skriftlige oplæg om juridiske og økonomiske
problemstillinger, EU-sager, internationale forhold og politisk aktuelle emner.
Udvalget har desuden tilknyttet en kontaktperson i biblioteket, der bl.a. udarbejder baggrundsmateriale til lov- og
beslutningsforslag og forespørgsler, som sendes på mail til udvalget, ugen før sagen behandles i folketingssalen.
Som udvalgsmedlem er du altid velkommen til at kontakte sekretariatet om både faglige og praktiske spørgsmål,
herunder om bistand fra de tilknyttede konsulenter.
Sagsområde
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets sagsområde omfatter klima-, energi- og forsyningsministerens ressort.
Udvalgets ressortministerium er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet består ud over departementet af 5 styrelser og 3 andre enheder. Styrelserne er: Energistyrelsen,
Klimadatastyrelsen, Danmarks Meteorologiske
Institut (DMI), Geodatastyrelsen og De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland (GEUS). Hertil kommer selvstændige/uafhængige organisationer under ministeriet: Forsyningstilsynet,
Energinet og Klimarådet.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets sagsområde dækker følgende:
Den nationale og internationale indsats mod klimaforandringer, inkl. sager om globalt klimasamarbejde og
forhandlinger.
Energiplanlægning og energiforsyning, herunder efterforskning, indvinding, tilførsel, produktion og
anvendelse af kulbrinter, vedvarende energi og energibesparelser samt ejerforhold, placering og sikkerhed
med hensyn til energianlæg.
Økonomisk regulering af affalds- og vandforsyning.
Kortproduktion og opmåling, meteorologi m.v.
Dokumenter m.v.
Alle udvalgets dokumenter, f.eks. lov- og beslutningsforslag, spørgsmål og svar fra ministre, bilag, henvendelser fra
borgerne, udvalgsdagsordener, udvalgets kalender m.v. kan findes på:
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/kef/dokumenter/
Det er muligt at tegne abonnement på dokumenterne, så de leveres pr. mail og eventuelt på print.
FOLKETINGET INTERN
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Guide til udvalgets arbejde
3077072_0002.png
Biblioteket kan hjælpe med at opsætte abonnement.
Procedurer og praksis m.v. for udvalget
De stående fagudvalg følger i overvejende grad de samme procedurer for udvalgsarbejdet, hvilket er beskrevet
uddybende i publikationerne:
»Udvalgsvejledningen«, som kan findes her:
udvalgsvejledningen.pdf (ft.dk)
A. Virtuel deltagelse i udvalgets møder
Udvalget for Forretningsordenen har den 1. december 2021 afgivet beretning nr. 3 om kodekser for den gode
forhandling mellem Folketingets partier og regeringen og for det gode møde i Folketinget (folketingsåret 2021-22). I
beretningen opfordres Folketingets udvalg til at drøfte og eventuelt fastlægge en politik for anvendelse af virtuel
deltagelse i udvalgets aktiviteter, herunder for hvornår der skal være mulighed for virtuel deltagelse. Beretningen kan
ses
her.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget lægger vægt på, at der fortsat er mulighed for virtuel deltagelse i udvalgsmøder.
Virtuel deltagelse eller delvis virtuel deltagelse er særlig oplagt, når dagsordenen alene indeholder punkter med
formelle beslutninger, f.eks. afgivelse af betænkninger eller rene orienteringspunkter. Sådanne møder kan derfor
afvikles virtuelt eller delvist virtuelt som såkaldte hybridmøder.
Derimod bør der være et vist fysisk fremmøde, når der er deputationer i foretræde, åbne samråd, åbne ekspertmøder,
møder med Statsrevisorerne m.v. eller andre udadrettede udvalgsaktiviteter, da vi har et ansvar for at vise synlighed,
når vi er i kontakt med borgere og virksomheder. Udvalget ser derfor gerne, at udvalgsmedlemmerne prioriterer fysisk
fremmøde højt i disse tilfælde og kun i begrænset omfang benytter sig af muligheden for virtuel deltagelse. Hvis
deputationer ønsker virtuelt foretræde, er der større rum for, at vi selv er på digitalt.
Ved tekniske gennemgange med regeringens ministre opfordres der også til fysisk fremmøde, men her vil det i højere
grad være op til det enkelte udvalgsmedlem at foretage afvejningen af hensynene bag virtuel eller fysisk deltagelse.
B. Behandling af lovforslag og beslutningsforslag
De lovforslag, som regeringen forventer at fremsætte i et folketingsår, fremgår af regeringens lovprogram.
Lovprogrammet bliver normalt sendt til Folketinget i starten af oktober og opdateres i december, februar og marts.
Lovprogrammet bliver sat på dagsordenen til drøftelse i udvalget, når det er oversendt eller opdateres.
For uddybende beskrivelse af udvalgets behandling af forslag henvises der til publikationen
»Udvalgsvejledningen«, kapitel 6
»Udvalgsbehandling af lov- og beslutningsforslag«, s. 14, som kan findes her:
udvalgsvejledningen.pdf (ft.dk).
C. EU-sager
Rådsmøder:
Klima-, energi- og forsyningsministeren deltager i rådsmøder i EU vedrørende sager, der falder under
ministerens ressort (miljø/klima, energi og telekommunikation).
Forud for et rådsmøde orienterer ministeren Europaudvalget med henblik på at få mandat til forhandlingerne.
Ministeren sender forud for rådsmødet et samlenotat til udvalget om sagerne på rådsmødet.
Folketingets EU-konsulenter udarbejder på baggrund heraf en kommenteret dagsorden til medlemmer af
Europaudvalget og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.
FOLKETINGET INTERN
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Guide til udvalgets arbejde
3077072_0003.png
Forinden mødet i Europaudvalget kan Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget indkalde ministeren i et (lukket) samråd,
hvor ministeren uddyber de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet.
Udvalget besluttede på møde den 11. januar 2024, at der kan indkaldes til lukkede rådsmødesamråd, så længe
minimum ét medlem af udvalget ønsker samrådet afholdt. Et ønske om at indkalde til rådsmødesamråd anses som en
bindende tilmelding, der kræver, at man møder op fysisk til samrådet, og det påhviler medlemmet at give
sekretariatet besked hurtigst muligt og i god tid, hvis man skulle blive forhindret i at deltage.
Herved er processen i højere grad sammenlignelig med procedurerne for almindelige samråd, hvor det i princippet er
tilstrækkeligt, at ét medlem deltager.
Udvalget besluttede ved en evaluering på møde den 12. september 2024 at fortsætte denne praksis for indkaldelse til
rådsmødesamråd.
EU-bilag:
Udvalget modtager grund- og nærhedsnotater fra ministeren om nye EU-lovgivningsforslag (direktivforslag
og forordningsforslag). Dette sker senest, når regeringen begynder at binde sig til holdninger i Rådets arbejdsgrupper,
dog altid senest 4 uger efter forslagets oversendelse fra Kommissionen til Rådet i dansk sprogversion. EU-bilag sættes
som et fast punkt på dagsordenen for udvalgets møder.
Formandsskifte i EU:
Klima-, energi- og forsyningsministeren sender ved det halvårlige formandsskifte i EU et notat til
udvalget, der redegør for prioriteterne under det nye EU-formandskab.
EU-konsulenten:
Udvalget har mulighed for at bede en af Folketingets EU-konsulenter om at orientere udvalget om en
EU-sag inden for udvalgets område. Typisk vil dette foregå på et udvalgsmøde og vare ca. 15 min.
Arbejdsgruppe om EU’s klima-
og energipolitik:
EU’s klima-
og energipolitik spiller en afgørende rolle for bl.a. den
grønne omstilling, økonomien, virksomhederne, forbrugerne og forsyningssikkerheden. Derfor nedsatte
Europaudvalget og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget i marts 2023 en tværgående arbejdsgruppe
om EU’s klima-
og energipolitik. Arbejdsgruppen er åben for alle danske medlemmer af Europa-Parlamentet samt medlemmer af
Europaudvalget og Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget. Arbejdsgruppen evaluerende sit virke i sommeren 2024 og
besluttede at fortsætte arbejdet.
Der henvises endvidere til publikationen »Udvalgsvejledningen«, kapitel 9
»Udvalgenes arbejde med EU-politik«, s.
31, som kan findes her:
udvalgsvejledningen.pdf (ft.dk).
D. Deputationer
Udvalget modtager jævnligt henvendelser fra organisationer, virksomheder og personer, som gerne ved personligt
fremmøde vil orientere udvalget om deres holdning til f.eks. et af de emner eller forslag, udvalget arbejder med. Dette
kaldes at få foretræde for udvalget.
Folketingets udvalg har forskellige principper for indkaldelse og afvikling af foretræder.
På møde den 28. september 2023 besluttede udvalget at fastholde sin praksis om højst to ugentlige deputationer.
Derudover blev det besluttet, at der kun tillades ét foretræde pr. samling fra samme deputation, hvis det vedrører
samme emne, og at deputationer altid skal sende en skriftlig begrundelse for ønsket om foretræde, medmindre
særlige hensyn taler imod det.
Udvalget besluttede endvidere på udvalgsmøde den 12. oktober 2023, at der er behov for at prioritere i
anmodningerne og bede nogen om at sende skriftlige bemærkninger til udvalget i stedet for at komme i foretræde.
På udvalgsmøde den 12. september 2024 besluttede udvalget ved en evaluering at fortsætte denne praksis, hvor
udvalget løbende tager stilling til og prioriterer i anmodninger om foretræde.
FOLKETINGET INTERN
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Guide til udvalgets arbejde
3077072_0004.png
Materiale fremsendt af deputationer forud for foretræde skal (helst) være modtaget 3 dage før foretrædet.
Sekretariatet stiller automatisk spørgsmål til den relevante minister om at kommentere på materiale modtaget af
deputationen.
E. Henvendelser fra borgere, organisationer m.v.
Udvalget modtager mange skriftlige henvendelser fra borgere, organisationer m.fl. Med samtykke fra afsenderen
omdeles henvendelsen som udgangspunkt som et offentligt bilag i udvalget, hvilket indebærer, at henvendelsen vil
være offentligt tilgængelig for alle på ft.dk og på søgemaskiner som f.eks. Google.
Hvis en henvendelse derimod indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold, eller hvis andre særlige
forhold taler for, så omdeles et dokument fortroligt. Det kan f.eks. være oplysninger om enkeltpersoners strafbare
eller økonomiske forhold, CPR-numre eller lignende, der begrunder, at et dokument omdeles fortroligt. Et fortroligt
udvalgsbilag er kun tilgængeligt for udvalgets medlemmer.
Derudover findes en mellemkategori af kategoriseringer kaldet interne dokumenter. Dokumenter kategoriseres som
interne, hvis de indeholder oplysninger, som ikke bør ligge offentligt tilgængeligt på Folketingets hjemmeside, men
hvor dokumentet ikke indeholder oplysninger, der begrunder fortrolig omdeling, og hvor det derfor ikke anses for
betænkeligt, at interne brugere i Folketinget har elektronisk adgang til dem. Et internt bilag kan kun ses Folketingets
medlemmer, ministre, folketingsmedlemmernes, folketingsgruppernes ansatte og ansatte i Folketingets
Administration.
F. Ministerkommentar til henvendelser
Sekretariatet stiller automatisk spørgsmål til den relevante minister om at kommentere henvendelser og materiale,
der vedrører lov- og beslutningsforslag.
Sekretariatet stiller ikke spørgsmål til ministeren om kommentar til henvendelser på alm. del, medmindre et medlem
anmoder om det, eller der er tale om henvendelser og materiale fra personer og organisationer m.v., der kommer i
foretræde i udvalget.
G. Invitationer til besøg, konferencer etc.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget modtager en række invitationer til at deltage i arrangementer, som f.eks.
høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, omdeles den i udvalget.
Hvis udvalget er tiltænkt en konkret rolle i forbindelse med arrangementet, sættes invitationen på dagsordenen for et
udvalgsmøde med henblik på, at udvalget beslutter eventuel deltagelse.
Hvis udvalget ikke er tiltænkt en konkret rolle, og hvis deltagelse i arrangementet er gratis, kan interesserede
medlemmer tilmelde sig direkte til arrangøren uden at involvere udvalget.
Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, eller som indebærer udgifter til transport
eller overnatning, kan udgifterne dækkes af Folketinget. I så fald må udvalget træffe beslutning om, hvorvidt emnet er
relevant i forhold til udvalgets sagsområde og eventuelt træffe beslutning om, hvor mange udvalgsmedlemmer der
kan deltage. Et medlem kan bede sekretariatet om at sætte en sådan invitation på dagsordenen.
H. Erhvervspraktikanter, partiansatte m.v. deltagelse i udvalgsmøder
Udvalgsmøder er i udgangspunktet lukkede, hvorfor kun medlemmer eller inviterede kan deltage i møderne.
Erhvervspraktikanter fra folkeskolen (og ikke andre typer praktikanter) har mulighed for at deltage i udvalgets møder,
hvis de er i følgeskab med et medlem, og der ved mødets start ikke er nogen indsigelser fra andre udvalgsmedlemmer.
FOLKETINGET INTERN
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Guide til udvalgets arbejde
3077072_0005.png
Det påhviler folketingsmedlemmet at orientere praktikanten om fortroligheden af drøftelser under lukkede
udvalgsmøder. Desuden skal folketingsmedlemmet orientere udvalgssekretariatet inden mødet.
Partiansatte kan deltage ved tekniske gennemgange i følgeskab med et medlem. Der deltager en partiansat pr.
medlem. Man skal inden den tekniske gennemgang orientere sekretariatet herom.
I. Studieture og
FN’s årlige Klimakonference (COP)
Udvalget har mulighed for at tage på studieture og besøg i Danmark og i udlandet. Formålet med en studieture kan
f.eks. være at få mere viden om et bestemt tema eller problemstilling. Udenlandske studieture skal som udgangspunkt
foregå i Folketingets mødefri periode (f.eks. uge 10, august eller september).
Det er en mangeårig tradition, at det udvalg i Folketinget, som har klima som sit fagområde, deltager med 5
udvalgsmedlemmer plus sekretariatet i FN’s årlige Klimakonference (COP), som normalvis afholdes
i
november/december. Udvalget deltager som en del af den danske regerings delegation. Der er tradition for, at
udvalget deltager i anden halvdel af konferencen.
J. Faste aktiviteter
1) Lukket spørgetime med klima-, energi- og forsyningsministeren
Udvalget kan aftale i dialog med klima-, energi- og forsyningsministeren 2 lukkede spørgetimer årligt af maksimalt 1
times varighed. Spørgetimerne har til formål at skabe et rum for en ny form for dialog mellem ministre og udvalg om
aktuelle politiske emner, som ikke er »store nok« eller på anden måde ikke egner sig til et samråd. Det er dermed
intentionen, at spørgetimen skal give plads til en uformel politisk drøftelse, hvor der f.eks. kan udveksles information
om politiske prioriteter, snarlig politisk handling og af mere generel karakter. Udvalget vælger på forhånd nogle
enkelte temaer, som ønskes drøftet.
Emner og konkrete spørgsmål kan med fordel oversendes til ministeren 2 uger inden afholdelse af spørgetimen, så
ministeren kan forberede sig. Det giver erfaringsmæssigt den bedste afvikling. På den baggrund får
udvalgsmedlemmer, som stiller spørgsmål på forhånd, også fortrinsret på talelisten til spørgetimen. Antallet af
spørgsmål stillet på forhånd bør begrænses til 1 spørgsmål pr. udvalgsmedlem, så der også er plads til flere
opfølgende spørgsmål.
Udvalget besluttede på møde den 28. september 2023, at der ikke længere afholdes lukkede spørgetimer i udvalget.
2) Møder med Klimarådet
Udvalget møder Klimarådet to gange årligt i forbindelse med Klimarådets udgivelse af sin årlige statusrapport, som
normalt kommer i februar, og Klimarådets udgivelse af sin årlige kommentering af regeringens klimaprogram, som
normalt kommer i oktober. Begge af Klimarådets udgivelser sker i henhold til klimalovens årshjul. For yderligere
herom se vedlagte bilag med en oversigt over faste orienteringer.
3) Kombineret forespørgsels- og redegørelsesdebatter
Forhandlingen af klima-, energi- og forsyningsministerens årlige energi- og forsyningspolitiske redegørelse vil typisk
finde sted i april, og forhandlingen af klima-, energi- og forsyningsministerens årlige klimaredegørelse (redegørelse for
klimaeffekter) vil typisk finde sted i december. Det er kutyme, at Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets partier
indgiver en fælles parallel forespørgsel, som forhandles sammen med hhv. klimaredegørelse og den energipolitiske
redegørelse. Forespørgslen muliggør, at der kan stilles forslag til vedtagelse.
L. Forelæggelser for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
FOLKETINGET INTERN
KEF, Alm.del - 2025-26 - Bilag 1: Guide til udvalgets arbejde
3077072_0006.png
Visse af Energinets større projekter, jf. lov om energinet § 4 e, ansøgninger om tilladelser, jf. undergrundslovens § 6,
og redegørelser, jf. undergrundslovens § 23 b, stk. 2, skal forelægges for Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget, før
ministeren kan træffe sin afgørelse. Udvalget har mulighed for at få en teknisk gennemgang af
ansøgningen/redegørelsen/tilladelserne og afgive en udtalelse. Ministeren er ikke forpligtiget til at følge udvalgets
udtalelse.
Processen for forelæggelserne er illustreret i vedlagte flowdiagram.
M. Faste orienteringer
En liste over udvalgets faste orienteringer er vedlagt som bilag.
FOLKETINGET INTERN