Appendix D – Danmarks oplysnings- og sikringspligt over for Tunumiit-befolkningen
Kommunesammenlægningen 2009 som case-model
1. Indledning
Spørgsmålet om Østgrønlands folkeretlige og menneskeretlige stilling berører ikke blot retten
til selvstyre, men også statens pligt til at sikre, at den oprindelige befolkning – Tunumiit –
er
oplyst om sine rettigheder og muligheder.
Dette appendix undersøger, om Danmark som suveræn stat har levet op til sin folkeretlige og
forfatningsmæssige forpligtelse til at informere og beskytte Tunumiit-befolkningen, med
udgangspunkt i kommunalreformen i Grønland (2009), hvor
Ammassalik (Tasiilaq)
og
Ittoqqortoormiit (Scoresbysund)
blev indlemmet i Kommuneqarfik Sermersooq med
administrativt centrum i Nuuk.
Kommunesammenlægningen bruges her som
case-model,
fordi processen illustrerer, hvordan
beslutninger, der i realiteten berører en særskilt befolkning, blev truffet uden dokumenteret
lokal konsultation og uden efterfølgende oplysningskampagner. Spørgsmålet er, om Danmark
– som den folkeretligt ansvarlige stat –
har opfyldt sin oplysnings- og sikringspligt,
eller
om der består et retligt underskud.
2. Det folkeretlige grundlag for statens oplysningspligt
2.1 ICCPR og retten til selvbestemmelse
Danmark er kontraherende part i
FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder
(ICCPR).
Artikel 1 fastslår, at
“alle folk har ret til selvbestemmelse”,
og artikel 27 beskytter
mindretals
og oprindelige folks ret til at bevare deres kultur, sprog og religion.
Denne forpligtelse indebærer, at staten aktivt skal
oplyse
de berørte befolkninger om deres
rettigheder, så de kan udøve dem reelt og ikke blot formelt.
2.2 UNDRIP – FN’s erklæring om oprindelige folks rettigheder (2007)
UNDRIP artikler 14, 19 og 32 fastslår, at stater skal:
“take effective measures to ensure that indigenous peoples understand and exercise their
rights”
og at
“states shall consult and cooperate in good faith with indigenous peoples... before
adopting measures that may affect them.”
Danmark stemte for erklæringen og har gentagne gange i FN-fora tilkendegivet, at den
betragtes som
retningsgivende
for rigets politik i Grønland.
2.3 Grundloven og Selvstyreloven
Efter Grundloven § 19 er Danmark den folkeretlige repræsentant for hele riget, og efter
Selvstyreloven (2009) § 1, stk. 2 udgør Grønland fortsat en del af riget.
Selv om administrative beføjelser er overdraget til Grønlands Selvstyre, kan Danmark
ikke