Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2025-26
FOU Alm.del Bilag 7
Offentligt
3081766_0001.png
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige
Redegørelse for Sø- og
flyveredningstjenesten
i Grønland
2024
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0002.png
Søredning betegner indsatsen til
redning af nødstedte på havet
med alle nødvendige midler.
Flyveredning betegner den
redningsindsats, der udføres
til undsættelse af fly i nød.
Omslagsfoto: Xxxx
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
Indhold
Resumé ...........................................................................
4
Indledning .......................................................................
5
Baggrund og organisation ................................................
6
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark ........................ 6
Skibfartens og Luftfartens Redningsråd ........................... 6
Opfyldelse af mål- og resultatkrav for 2024 .....................
8
Redning ...................................................................... 8
Beredskab ................................................................ 10
Reaktionstid .............................................................. 11
Uddannelse ............................................................... 13
Sammenfattende betragtninger og tiltag ........................14
Konklusion .....................................................................15
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0004.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I GRØNL AND
Resumé
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd fastlæg-
ger løbende en række målepunkter (mål- og
resultatkrav), der sætter rådet i stand til at følge
og evaluere sø- og flyveredningstjenesten i Grøn-
land samt afdække udviklingstendenser i rednings-
tjenestens operative indsats.
I den årlige redegørelse vurderer rådet på baggrund
af de fastlagte mål- og resultatkrav sø- og flyvered-
ningstjenestens indsats det pågældende år.
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd vurderer
samlet set, at sø- og flyveredningstjenestens
indsats for året 2024 er
delvist tilfredsstillende.
Den samlede vurdering bygger på opfyldelsesgra-
den af de mål- og resultatkrav, der er fastsat for
redningstjenesten i Grønland.
Målet for redning er
ikke opfyldt, idet sø- og
flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 93,8 % over den
seneste femårige periode. Det er marginalt
under kravet på 94 %. Det vurderes, at den
primære årsag til den lave redningsprocent
skal findes i, at der de seneste år har været
relativt få redningsmissioner, hvorfor antallet
af personer, der ikke er blevet reddet har sat
sig forholdsvis hårdt i statistikken.
Målet for beredskab er
ikke opfyldt. Den
manglende målopfyldelse tilskrives i overve-
jende grad aldersrelaterede materieludfor-
dringer for kapaciteterne, der har medført
udfald fra beredskabet samt nødvendige
omdisponeringer af de maritime kapaciteter.
M
ålet for reaktionstid vurderes samlet set at
være opfyldt. Generelt set ligger de forskel-
lige enheder inden for målkravene for reakti-
onstid. De skibsbaserede helikoptere har i
visse tilfælde haft svært ved at overholde
kravene, og de krav er isoleret set delvist
opfyldt.
Målet for uddannelse er
opfyldt, idet rednings-
tjenesten har deltaget i påkrævede øvelsesak-
tiviteter. Det bemærkes, at der ikke har været
gennemført SMC-uddannelse, hvilket skyldes,
at der ikke har været et uddannelsesbehov for
relevant personel. Resultatkravet indgår derfor
ikke i vurderingen.
4
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0005.png
REDEGØRELSE – 2024
Indledning
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd (herefter
“Redningsrådet”) udgiver en årlig rapport, der har til
formål at redegøre og evaluere den samlede indsats
for sø- og flyveredningstjenesten i grønlandsk
eftersøgnings- og redningsområde i det forgange år.
Evalueringen sker på baggrund af de mål- og
resultatkrav, der er fastsat af Redningsrådet for de
permanente eftersøgnings- og redningsressourcer.
Rapporten er baseret på indrapporteringer fra
medlemmerne af Den Operative Kontaktgruppe for
sø- og flyveredningstjenesten i Grønland (OKA).
Foto: Søren Dreijer / Forsvaret
5
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0006.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I GRØNL AND
Baggrund og organisation
Søredning betegner indsatsen til redning af nød-
stedte på havet med alle nødvendige midler. Fly-
redning betegner den redningsindsats, der udføres
til undsættelse af fly i nød. Sø- og flyverednings-
tjenesten i Grønland opererer i grønlandsk efter-
søgnings- og redningsområde, som markeret i
figur 1.
telser, nationale behov samt aftaler indgået med
nationale og internationale bidragsydere. SAR-tje-
nesten har til formål at sikre, at der under hensigts-
mæssig anvendelse af de forhåndenværende midler
ydes den bedst mulige indsats for redning af nød-
stedte personer. Ledelsen af eftersøgnings- og
redningstjenesten i Grønland er delt mellem Grøn-
lands Politi og Joint Rescue Coordination Centre
(JRCC) Grønland.
JRCC Grønland er organisatorisk og fysisk placeret
ved Arktisk Kommando, som er en del af Forsvars-
kommandoen. JRCC Grønland har ansvaret for at
assistere nødstedte personer, skibe, havanlæg og
luftfartøjer i grønlandsk eftersøgnings- og rednings-
område (figur 1).
Sø- og flyveredningstjenesten
i Grønland
I Grønland er der oprettet en eftersøgnings- og red-
ningstjeneste, der dagligt benævnes SAR-tjenesten
(Search And Rescue). Opgaver, organisation og
ansvar er fastlagt i henhold til internationale forplig-
Figur 1: Kort over grønlandsk eftersøgnings- og redningsområde.
6
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0007.png
REDEGØRELSE – 2024
Forsvarsministeriet har ansvaret for at opstille
SAR-beredskabet i Grønland med mulighed for
indsættelse af to helikoptere, som kan rekvireres
med én times varsel. Forsvarsministeriet har
kontrakt med Air Greenland om at opstille følgende
beredskab:
AR-helikopter (EC225), der som udgangs-
S
punkt er stationeret i Kangerlussuaq, og er
klar til indsættelse døgnet rundt, året rundt.
AR-helikopter (EC155), der som udgangs-
S
punkt er stationeret i Narsarsuaq i Sydgrøn-
land, som er på beredskab i tidsrummet
0800-1600, året rundt.
Til brug for eftersøgning og redning i det grønland-
ske område kan der, afhængigt af den aktuelle
situation, være følgende kapaciteter til rådighed:
orsvarets enheder tildelt Arktisk Kommando
F
afhængigt af årstiden:
· Et til to inspektionsskibe af THETIS-klassen
som udgangspunkt med MH-60R SEAHAWK-
helikopter.
· o til tre inspektionsfartøjer af KNUD RAS-
T
MUSSEN-klassen.
· indre hurtigtgående patruljefartøjer ved
M
Slædepatruljen Sirius i sommermånederne.
· t overvågningsfly (CL-604 CHALLENGER).
E
· øværnets fregatter i det omfang de er til
S
stede i operationsområdet.
· ndre af Forsvarets enheder hvis de befin-
A
der sig i operationsområdet i forbindelse
med anden opgaveløsning.
rønlands Politi har fem mindre, hurtigtgående
G
SAR-fartøjer, der er fordelt på den grønlandske
kyst i byerne Tasiilaq, Qaqortoq, Nuuk, Sisimiut
og Aasiaat.
ivile og militære skibe og fly – herunder andre
C
statsskibe – som ved FN’s SAR-konvention er
forpligtet til at komme nødstedte til assistance.
Skibfartens og luftfartens
redningsråd
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd er nedsat
af forsvarsministeren den 25. maj 1960. Rednings-
rådet har til opgave at overveje og indstille til ved-
kommende ansvarlige ministre om foranstaltninger
til den bedst mulige gennemførelse af eftersøgnings-
og redningsoperationer, som det efter gældende
bestemmelser påhviler danske myndigheder at
udføre eller lade udføre i relation til skibsfarten og
luftfarten, jf. gældende cirkulære om Skibsfartens
og Luftfartens Redningsråd af 18. juni 2012.
Den Operative Kontaktgruppe for sø- og flyvered-
ningstjenesten i Arktis (OKA)
1
har til opgave at
styrke det tværgående, praktiske samarbejde
mellem de bidragende myndigheder og enheder
inden for sø- og flyveredningstjenesten. Kontakt-
gruppen refererer direkte til Redningsrådet for at
sikre effektiv behandling og implementering.
Redningsrådet har udarbejdet mål- og resultatkrav
for de permanente eftersøgnings- og redningsres-
sourcer. Mål og krav skal sikre, at det er muligt at
evaluere den samlede indsats og afdække udvik-
lingstendenser i den operative indsats. Rednings-
rådet kan løbende evaluere og tilpasse mål- og
resultatkravene efter eventuelle behov.
Redningsrådet udgiver publikationen “SAR Grønland”
bind 1 og 2, som opstiller fælles, klare og enkle
retningslinjer for alle komponenter, der indgår i eller
bistår sø- og flyveredningstjenesten i Grønland.
Det bemærkes, at Grønlands Politi har eftersøg-
nings- og redningsansvaret på land – herunder på
indlandsisen – overalt i Grønland. SAR på land ikke
er omfattet af Redningsrådets kompetence og vil
derfor ikke blive behandlet yderligere i redegørelsen.
1
den Operative Kontaktgruppe for sø- og flyveredningstjenesten i Arktis indgår: Rigspolitiet, Grønlands Politi, NAVIAIR,
I
Det kommunale beredskab, Søfartsstyrelsen, Aasiaat Radio, Air Greenland og Arktisk Kommando.
7
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0008.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I GRØNL AND
Opfyldelse af mål- og resultatkrav
for 2024
Med fokus på “redning af menneskeliv” er formålet
med mål- og resultatkravene at følge, om SAR-
tjenesten effektivt og afpasset kan reagere på
samtlige modtagne nødopkald i den grønlandske
SAR-organisations geografiske ansvarsområde.
Herunder om organisationen kan koordinere og
indsætte passende og relevante enheder – også
enheder, der ikke indgår i den etablerede SAR-
struktur.
Redningstjenesten har indsamlet data for 2024 for
at kunne måle opfyldelsesgraden af mål- og resul-
tatkravene.
Samtlige enheder i den nationale SAR-struktur skal
kunne reagere inden for det fastsatte varsel. Andre
relevante enheder, der ikke indgår i denne struktur,
skal kunne indsættes i fornødent omfang og med så
kort reaktionstid, som det er muligt.
Redning
MÅL
Redning af flest mulige
menneskeliv med færre-
ste mulige følgevirkninger
for den reddede.
EFFEKT
At redde mindst 94 % af de per-
*
soner, der er i den grønlandske
SAR-organisations geografiske
område og er i fare for at omkomme.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for redning er ikke opfyldt, idet
redningsprocenten for den seneste,
femårige periode er 93,8 %.
*
edningsprocenten er et gennemsnit målt over den seneste, femårige periode. Kravet til redningsprocenten er ikke et udtryk for,
R
at der accepteres et tab på 6 %, men at det ikke er realistisk muligt at redde 100 %. Der vil være tilfælde, hvor personer bevidst
er sprunget i havet (fx ved selvmordsforsøg), eller hvor hændelsens karakter betyder, at det under ingen omstændigheder ville
have været muligt at ændre udfaldet. Alle personer, der eftersøges som følge af en iværksat SAR-operation, betegnes i det
følgende som “personer i nød”.
8
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0009.png
REDEGØRELSE – 2024
Figur 2: Antal personer i nød samt antal personer reddet i årene 2020-2024.
300
276
250
267
200
150
139
130
128
122
120
100
109
101
89
50
0
2020
2021
2022
2023
2024
Antallet af personer i nød i perioden 2020-2024
Antallet af personer reddet i perioden 2020-2024
Figur 3: Redningsprocenten i årene 2020-2024.
%
100
98
96,7 %
95,3 %
96
94
92
93,5 %
90,8 %
90
88
88,1 %
86
84
82
2020
2021
2022
2023
2024
9
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0010.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I GRØNL AND
Beredskab
MÅL
Opretholdelse af et tilstrækkeligt nationalt
SAR-beredskab, der effektivt og afpasset kan
reagere på samtlige modtagne nødopkald,
herunder indsætte passende og relevante
enheder.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for beredskab er samlet set ikke opfyldt.
Den manglende målopfyldelse tilskrives i overvejende
grad aldersrelaterede materieludfordringer for kapa-
citeterne, der har medført udfald fra beredskabet
samt nødvendige omdisponeringer af maritime
kapaciteter.
RESULTATKR AV
1. Min. ét inspektionsskib inkl. en skibsbaseret
helikopter (365 døgn).
2. o til tre inspektionsfartøjer (882 døgn).
T
3. t overvågningsfly til patruljering 365 døgn.
E
4. n EC225 SAR-helikopter på beredskab 365
E
beredskabsdøgn.
5. n EC155 SAR-helikopter på beredskab 365
E
beredskabsdøgn i tidsrummet 0800-1600.
OPFYLDELSE I 2024
Resultatkravet er ikke opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
10
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0011.png
REDEGØRELSE – 2024
Reaktionstid
MÅL
Ved redningsoperationer reageres på samtlige
opkald, og de fastsatte reaktionstider må ikke
overskrides.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for reaktionstid er samlet set opfyldt.
RESULTATKR AV
1. en maksimale reaktionstid i redningscen-
D
tralen (JRCC) ved eftersøgnings- og red-
ningsoperationer skal være under 6 minutter.
2. en gennemsnitlige reaktionstid i rednings-
D
centralen (JRCC) ved eftersøgnings- og
redningsoperationer skal være under 5
minutter.
3. en maksimale reaktionstid for Arktisk
D
Kommandos skibe og fartøjer skal være
under 60 minutter fra alarmering til afgang.
4. en gennemsnitlige reaktionstid for Arktisk
D
Kommandos skibe og fartøjer skal være
under 45 minutter fra alarmering til afgang.
5. en maksimale reaktionstid for skibsbasere-
D
de helikoptere skal være under 60 minutter.
6. en gennemsnitlige reaktionstid for skibs-
D
baserede helikoptere skal være under 45
minutter.
7. en maksimale reaktionstid for et overvåg-
D
ningsfly på jorden er 12 timer.
8. en gennemsnitlige reaktionstid for et
D
overvågningsfly på jorden skal være under
11 timer.
9. en maksimale reaktionstid for Aasiaat
D
Radio ved nødopkald er 6 minutter.
10. en gennemsnitlige reaktionstid for Aasiaat
D
Radio ved nødopkald skal være mindre end
5 minutter.
OPFYLDELSE I 2024
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
11
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0012.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I GRØNL AND
11. en maksimale reaktionstid for viderefor-
D
midling af nødopkald fra Aasiaat Radio til
Grønlands Politi og/eller JRCC Grønland er
10 minutter.
12. en gennemsnitlige reaktionstid for videre-
D
formidling af nødopkald fra Aasiaat Radio til
Grønlands Politi og/eller JRCC Grønland skal
være mindre end 8 minutter.
13. en maksimale reaktionstid for Grønlands
D
Politi ved eftersøgnings- og redningsopera-
tioner skal være under 6 minutter.
14. en gennemsnitlige reaktionstid for Grøn-
D
lands Politi ved eftersøgnings- og rednings-
operationer skal være under 5 minutter.
15. en maksimale reaktionstid for Air Green-
D
lands landbaserede helikopter EC225 skal
være under 60 minutter.
16. en gennemsnitlige reaktionstid for Air
D
Greenlands landbaserede helikopter EC225
skal være mindre end 55 minutter.
17. en maksimale reaktionstid for Air Green-
D
lands landbaserede helikopter EC155 skal
være under 60 minutter.
18. en gennemsnitlige reaktionstid for Air
D
Greenlands landbaserede helikopter EC155
skal være mindre end 55 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
12
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0013.png
REDEGØRELSE – 2024
Uddannelse
MÅL
Redningstjenestens enheder skal være velud-
dannede og være i stand til at koordinere på
tværs.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for uddannelse er opfyldt.
RESULTATKR AV
Operative enheder, som er fast tilknyttet SAR-
tjenesten, deltager i minimum én rednings-
eller samarbejdsøvelse inden for en toårig
periode.
Der gennemføres som minimum:
n national øvelse hvert andet år, som ind-
é
drager alle myndigheder med operative
ressourcer i søredningstjenesten.
n øvelse hvert andet år, som har karakter
é
af og fokus på redning i forbindelse med en
maritim katastrofe.
n international øvelse hvert tredje år, som
é
tilstræbes på skift at involvere lande, med
hvem Danmark har operative samarbejds-
aftaler.
Søværnskommandoen og Arktisk Kommando
tilstræber en gang årligt at gennemføre kurser i
SAR Mission Coordinator (SMC) og On Scene
Coordinator (OSC) i Grønland. Endvidere
uddanner Søværnskommandoen i Frederikshavn
i global Maritime Distress Safety System
(GMDSS) samt betjeningskurser for operatører
af computerhjælpemidler til SAR-operationer.
Overnævnte kurser gives til personel, som har
behov for at være kvalificeret til at bestride
poster inden for søredningstjenesten. Kurser-
nes indhold er afstemt efter internationale
anbefalinger hertil og afholdes i det omfang,
der kan sikre tilstrækkelig kvalifikation på
overnævnte poster.
OPFYLDELSE I 2024
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet indgår ikke i vurderingen, idet der ikke
har været et uddannelsesbehov for relevant personel
ved Grønlands Politi, NAVIAIR og AKO.
Der er derfor ikke afholdt SMC- og OSC-kurser i
perioden.
13
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I GRØNL AND
Sammenfattende betragtninger
og tiltag
Redningsrådet vil fremover lægge særlig opmærk-
somhed på de områder, hvor mål- og resultatkrav
ikke er tilstrækkeligt opfyldt. På baggrund af rap-
portens opgørelse og vurdering af mål- og resultat-
krav for 2024 kan det konstateres, at det i særde-
leshed gælder for den samlede redningsprocent
samt de beredskabskrav, der stilles til kapaciteterne.
Der ses en høj grad af aldersrelaterede materiel-
udfordringer for kapaciteterne, der indgår i red-
ningstjenesten i Grønland, hvilket medfører udfald
fra beredskabet, hvormed målet for beredskaber
ikke er opfyldt. Dertil kommer, at særligt vejrlig og
teknisk vedligehold medfører lejlighedsvise udfald
af beredskabet for de flyvende kapaciteter.
Redningsrådet noterer sig, at der med Delaftale
1
om Arktis og Nordatlanten under forsvarsforliget
2024-2033 er truffet beslutning om, at der anskaf-
fes tre nye arktiske skibe til erstatning af skibe i
THETIS-klassen. Endvidere bemærkes det, at der
er truffet beslutning om en række andre initiativer
blandt andet med henblik på at styrke eftersøg-
nings- og redningsindsatsen i Grønland, herunder
styrkelse af Arktisk Kommando samt styrkelse af
evnen til indsættelse og kommunikation, styrket
satellitkommunikation, langtrækkende droner som
kan bidrage til eftersøgningsopgaver, ligesom et
øget optag på Arktisk Basisuddannelse, som giver
kompetencer til at løse rednings- og beredskabs-
opgaver.
Redningsrådet bemærker endvidere, at Forsvars-
ministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har ind-
gået en aftale med Air Greenland om anskaffelse
og installation af avanceret udstyr til SAR-helikop-
teren på konstant beredskab. Aftalen indebærer, at
den EC225-helikopter som Air Greenland stiller til
rådighed for SAR-opgaver, fremadrettet udstyres
med både infrarødt kamera (FLIR) og nattesynsud-
I arbejdet med evalueringen af redningsindsatsen i
Grønland i 2024 har Redningsrådet identificeret
følgende udviklingsområder:
tyrkelse af Arktisk Kommandos evne at
S
optimere anvendelsen af tildelte kapaciteter
og effekter i rammen af SAR Grønland.
tyrkelse af Arktisk Kommandos evne til at
S
validere og kvalificere tilvejebragte data i
forhold til de fastsatte mål- og resultatkrav.
tyrkelse af Redningsrådets evne til at be-
S
handle og kvalificere produkter til styrkelse af
den samlede SAR-indsats i Grønland.
ortsat fokus på tiltag til øget sikkerhed ved
F
færdsel på havet.
Redningsprocenten for den seneste femårige periode
(93,8 %) påvirkes desuden af en lav redningspro-
cent i 2020 (88,1 %).
Det vurderes, at en bidragende årsag til at der i
2024 var relativt få, der kom i nød, kan være, at
der i en periode har været større opmærksomhed
på forhold, der kan bidrage til at øge sejladssikker-
heden i grønlandske farvande.
Redningsprocenten for 2024 var 90,8. I forhold til
de opstillede mål- og resultatkrav er dette et ikke
tilfredsstillende resultat. Det vurderes, at den
primære årsag til den lave redningsprocent skal
findes i, at der i 2024 var relativt få redningsmissi-
oner, hvorfor antallet af personer, der ikke blev
reddet har sat sig forholdsvis hårdt i statistikken.
styr (NVG). Systemerne skal forbedre muligheder-
ne for hurtigere og mere præcis lokalisering af
nødstedte personer både til lands og til vands.
14
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0015.png
REDEGØRELSE – 2024
Konklusion
Med afsæt i de identificerede udviklingsområder vil
Redningsrådet iværksætte følgende tiltag:
er fortsættes en gennemgribende revidering
D
af SAR Grønland bind I og II, som dels skal
medvirke til en optimering af Arktisk Kom-
mandos anvendelse af kapaciteterne, dels skal
styrke evnen til at konkretisere og kvalificere
en ængstelse til en redningsoperation.
evalueringen af redningsindsatsen i Grønland
I
bør der fortsat fokuseres særligt på de særeg-
ne geografiske og klimatiske forhold, som
redningstjenesten i Grønland er underlagt.
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd vurderer
samlet set, at sø- og flyveredningstjenestens ind-
sats for året 2024 er delvist tilfredsstillende. Den
samlede vurdering bygger på opfyldelsesgraden af
de mål- og resultatkrav, der er fastsat for rednings-
tjenesten i Grønland.
Målet for redning er
ikke opfyldt, idet sø- og
flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 93,8 % over den
seneste femårige periode. Det er marginalt
under kravet på 94 %.
Målet for beredskab er
ikke opfyldt. Den
manglende målopfyldelse tilskrives i over-
ejende grad aldersrelaterede materieludfor-
dringer for kapaciteterne, der har medført
udfald fra beredskabet samt nødvendige
omdisponeringer af de maritime kapaciteter.
ålet for reaktionstid vurderes samlet set at
M
være opfyldt. Generelt set ligger de forskellige
enheder inden for målkravene for reaktions-
tid. De skibsbaserede helikoptere har i visse
tilfælde haft svært ved at overholde kravene,
og de krav er isoleret set delvist opfyldt.
Målet for uddannelse er
opfyldt, idet rednings-
tjenesten har deltaget i påkrævede øvelses-
aktiviteter. Det bemærkes, at der ikke har
været gennemført SMC-uddannelse, hvilket
skyldes, at der ikke har været et uddannelses-
behov for relevant personel. Resultatkravet
indgår derfor ikke i vurderingen.
Foto: Forsvaret.
Foto: Søren Dreijer / Forsvaret
15
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081766_0016.png
Holmens Kanal 9
1060 København K
DK – Denmark
www.fmn.dk