Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2025-26
FOU Alm.del Bilag 7
Offentligt
3081765_0001.png
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråds årlige
Redegørelse for Sø- og
flyveredningstjenesten
i Danmark
2024
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0002.png
Søredning betegner indsatsen til
redning af nødstedte på havet
med alle nødvendige midler.
Flyveredning betegner den
redningsindsats, der udføres
til undsættelse af fly i nød.
Omslagsfoto: Ida Suhr Birkemose / Forsvaret
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
REDEGØRELSE – 2024
Indhold
Resumé ........................................................................... 4
Indledning ....................................................................... 5
Baggrund og organisation ................................................ 6
Sø- og flyveredningstjenesten i Danmark
........................ 6
Skibfartens og Luftfartens Redningsråd ........................... 6
Opfyldelse af mål- og resultatkrav for 2024 ..................... 8
Redning ...................................................................... 8
Beredskab ................................................................ 10
Reaktionstid .............................................................. 12
Uddannelse ............................................................... 14
Sammenfattende betragtninger og tiltag ........................15
Konklusion .....................................................................16
3
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0004.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I DANMARK
Resumé
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd fastlæg-
ger løbende en række målepunkter (mål- og
resultatkrav), der sætter rådet i stand til at følge
og evaluere sø- og flyveredningstjenesten i Dan-
mark samt afdække udviklingstendenser i red-
ningstjenestens operative indsats.
I den årlige redegørelse vurderer rådet på baggrund
af de fastlagte mål- og resultatkrav sø- og flyvered-
ningstjenestens indsats det pågældende år.
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd vurderer
samlet set, at sø- og flyveredningstjenestens
indsats for året 2024 er
tilfredsstillende.
Den samlede vurdering bygger på opfyldelsesgra-
den af de mål- og resultatkrav, der er fastsat for
redningstjenesten i Danmark.
Målet for redning er
opfyldt,
idet sø- og
flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 96,5 % over den
seneste femårige periode.
M
ålet for beredskab er samlet set opgjort til
delvist opfyldt. Den delvise målopfyldelse
skyldes hovedsagligt aldersbetingede, mate-
rielle udfordringer for Kystredningstjenestens
såvel som Marinehjemmeværnets fartøjer.
Målet for reaktionstid vurderes samlet set at
være
opfyldt.
Generelt set ligger de forskel-
lige enheder inden for målkravene for reakti-
onstid. Redningshelikopterne har i enkelte
tilfælde overskredet kravene, hvilket primært
skyldtes behov for at tanke ekstra brændstof
eller vejrmæssige forhold.
Målet for uddannelse er
opfyldt.
Rednings-
tjenesten har deltaget i en national øvelse
med inddragelse af andre myndigheder og i
en international øvelse. Hertil kommer en
række mindre øvelser med politi og rednings-
beredskab.
4
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0005.png
REDEGØRELSE – 2024
Indledning
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd (herefter
Redningsrådet) udgiver en årlig rapport, der har til
formål at redegøre for og evaluere den samlede
indsats for sø- og flyveredningstjenesten i dansk
eftersøgnings- og redningsområde i det forgange
år. Evalueringen sker på baggrund af de mål- og
resultatkrav, der er fastsat af Redningsrådet for de
permanente eftersøgnings- og redningsressourcer.
Rapporten er baseret på indrapporteringer fra
medlemmerne af Den Operative Kontaktgruppe for
sø- og flyveredningstjenesten i Danmark (OKD).
Foto: Steffen Fog / Forsvaret
5
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0006.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I DANMARK
Baggrund og organisation
Søredning betegner indsatsen til redning af nød-
stedte på havet med alle nødvendige midler. Flyve-
redning betegner den redningsindsats, der udføres
til undsættelse af fly i nød. Sø- og flyverednings-
tjenesten Danmark opererer i dansk eftersøgnings-
og redningsområde, som markeret i figur 1.
nesten har til formål at sikre, at der under hensigts-
mæssig anvendelse af de forhåndenværende midler
ydes den bedst mulige indsats for redning af nød-
stedte.
Joint Rescue Coordination Centre (JRCC) Danmark
er organisatorisk placeret i Nationalt Maritimt
Overvågningscenter (NMOC) ved Søværnskomman-
doen, som er en del af Forsvarskommandoen.
JRCC Danmark har ansvaret for at assistere nød-
stedte personer, skibe, havanlæg og luftfartøjer i
dansk eftersøgnings- og redningsområde (figur 1).
SAR-tjenesten består endvidere af en struktur med
permanente, statslige ressourcer samt bidrag fra
såvel kommunale myndigheder som private og
frivillige organisationer.
Sø- og flyveredningstjenesten
i Danmark
I Danmark er der oprettet en eftersøgnings- og
redningstjeneste, der dagligt benævnes SAR-tjene-
sten (Search And Rescue). Opgaver, organisation og
ansvar er fastlagt i henhold til internationale forplig-
telser, nationale behov samt aftaler indgået med
nationale og internationale bidragsydere. SAR-tje-
MOC
NMOC
Figur 1: Kort over dansk eftersøgnings- og redningsområde.
6
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
REDEGØRELSE – 2024
Den nationale SAR-strukturs faste, operative
indsatsenheder omfatter:
Flyvevåbnets redningshelikoptere
ystredningstjenesten under Ministeriet for
K
Samfundssikkerhed og Beredskab
Søværnets maritime indsatsenheder
Marinehjemmeværnets fartøjer
Fiskeristyrelsens fartøjer
Søfartsstyrelsens inspektionsfartøjer
Redningsrådet udgiver publikationen “SAR Danmark
bind I”, som opstiller fælles, klare og enkle ret-
ningslinjer for alle komponenter, der indgår i eller
bistår sø- og flyveredningstjenesten i Danmark.
Sø- og flyveredningstjenestens opgaver kan over-
ordnet opdeles i tre hovedgrupper:
Egentlige eftersøgnings- og redningsoperatio-
ner, herunder patientevakueringer fra skibe og
offshore installationer. JRCC Danmark har den
koordinerende ledelse i disse operationer.
Støtte til politiet i form af assistance ved
blandt andet humanitære eftersøgninger på
land, hvor politiet har den koordinerende
ledelse.
Støtte til sundhedsvæsenet i form af ambulan-
ceflyvninger og større hændelser med flere og/
eller svært tilskadekomne. Disse flyvninger
foretages normalt kun på anmodning fra de
regionale akut medicinske koordinationscentre
(AMK).
Skibfartens og luftfartens
redningsråd
Skibsfartens og Luftfartens Redningsråd er nedsat
af forsvarsministeren den 25. maj 1960. Rednings-
rådet har til opgave at overveje og indstille til
vedkommende ansvarlige ministre om foranstaltnin-
ger til den bedst mulige gennemførelse af eftersøg-
nings- og redningsoperationer, som det efter
gældende bestemmelser påhviler danske myndighe-
der at udføre eller lade udføre i relation til skibsfar-
ten og luftfarten, jf. gældende cirkulære om Skibs-
fartens og Luftfartens Redningsråd af 18. juni 2012.
Den Operative Kontaktgruppe for sø- og flyvered-
ningstjenesten Danmark (OKD) har til opgave at
styrke det tværgående, praktiske samarbejde
mellem de bidragende myndigheder og enheder
inden for sø- og flyveredningstjenesten. Kontakt-
gruppen refererer direkte til Redningsrådet for at
sikre effektiv behandling og implementering.
Redningsrådet har udarbejdet mål- og resultatkrav
for de permanente eftersøgnings- og redningsres-
sourcer. Mål og krav skal sikre, at det er muligt at
følge og evaluere den samlede indsats og afdække
udviklingstendenser i den operative indsats. Red-
ningsrådet kan løbende evaluere og tilpasse mål- og
resultatkravene efter eventuelle behov.
7
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0008.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I DANMARK
Opfyldelse af mål- og resultatkrav
for 2024
Med fokus på “redning af menneskeliv” er formålet
med mål- og resultatkravene at følge, om SAR-tje-
nesten effektivt og afpasset kan reagere på samt-
lige modtagne nødopkald i den danske SAR-organi-
sations geografiske ansvarsområde.
Herunder om organisationen kan koordinere og ind-
sætte passende og relevante enheder – også en-
heder, der ikke indgår i den etablerede SAR-struktur.
Samtlige enheder i den nationale SAR-struktur skal
kunne reagere inden for det fastsatte varsel. Andre
relevante enheder, der ikke indgår i denne struk-
tur, skal kunne indsættes i fornødent omfang og
med så kort reaktionstid, som det er muligt.
Redningstjenesten har indsamlet data for 2024 for
at kunne måle opfyldelsesgraden af mål- og
resultatkravene.
Redning
MÅL
Redning af flest mulige
menneskeliv med færre-
ste mulige følgevirkninger
for den reddede.
EFFEKT
At redde mindst 94 % af de per-
*
soner, der i den danske SAR-
organisations geografiske område
er i fare for at omkomme.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for redning er opfyldt, idet der
er reddet 96,5 % af de personer,
der inden for den seneste femårige
periode har været i fare for at
omkomme i den danske SAR-organi-
sations område.
*
edningsprocenten er et gennemsnit, målt over den seneste femårige periode. Kravet til redningsprocenten er ikke et udtryk for,
R
at der accepteres et tab på 6 %, men at det ikke er realistisk muligt at gennemføre redning til 100 %. Der vil være tilfælde, hvor
personer bevidst er sprunget i havet, fx ved selvmordsforsøg. Alle personer, der eftersøges som følge af en iværksat
SAR-operation, indgår her som ”personer i nød”.
8
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0009.png
REDEGØRELSE – 2024
Figur 2: Antal personer i nød samt antal personer reddet i årene 2020-2024.
1200
1000
1008
903
983
800
871
600
668
638
641
616
562
544
400
200
0
2020
2021
2022
2023
2024
Antallet af personer i nød i perioden 2020-2024
Antallet af personer reddet i perioden 2020-2024
Figur 3: Redningsprocenten i årene 2020-2024.
%
100
99
98
97
96
95
94
93
92
91
90
2020
2021
2022
2023
2024
97,52 %
96,46 %
95,51 %
96,10 %
96,80 %
9
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0010.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I DANMARK
Beredskab
MÅL
Opretholdelse af et tilstrækkeligt nationalt
SAR-beredskab, der effektivt og afpasset kan
reagere på samtlige modtagne nødopkald,
herunder indsætte passende og relevante
enheder.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for beredskab er samlet set opgjort til delvist
tilfredsstillende.
Kystredningstjenesten har oplevet materielle udfor-
dringer, særligt med den aldrende MRB-flåde. Skibene
får hyppigere og mere komplicerede nedbrud, og der
opstår i stigende grad udfordringer med at skaffe
reservedele. Dette forhold, i sammenhæng med en
stadig forringelse af materiellet generelt, er årsag til,
at de særskilte krav til Kystredningstjenesten vur-
deres ikke opfyldt.
Marinehjemmeværnet oplever ligeledes udfordringer
med en aldrende fartøjsflåde, hvilket har som effekt
at resultatkravet for beredskabsdøgn er delvist
opfyldt.
For redningshelikopterne gælder, at resultatkravet til
beredskab er delvist opfyldt. Dette skyldes primært
tekniske udfordringer.
For Fiskeristyrelsens vedkommende vurderes resul-
tatkrav til beredskab ikke opfyldt, hvilket skyldes at
inspektionsfartøjet Havørnen blev lagt op pr 31.
december 2024, og derfor har sejlet med reduceret
besætning i de sidste måneder af 2024.
Øvrige områder vurderes opfyldte.
RESULTATKR AV
1. Søværnskommandoen skal kontinuerligt
opretholde tre maritime indsatsenheder
(MI-enheder) svarende til 1095 sejldøgn.
2. lyverkommandoen skal kontinuerligt opret-
F
holde et SAR-beredskab med tre rednings-
helikoptere i alt 1095 døgn samt en fjerde
helikopter ved Bornholm under særlige
vind- og vejrforhold.
OPFYLDELSE I 2024
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet SAR-beredska-
bet har været opretholdt i 1087 døgn.
Årsagen hertil er primært tekniske udfordringer.
Udfald har aldrig varet i mere end et par timer, og der
har altid været mindst to helikoptere i det operative
beredskab.
Kystredningstjenesten har opretholdt beredskab
som følger:
• MRB: 74,1 %
• LRB: 95,6 %
• Redningskøretøjer: 98,4 %
Resultatkravet er ikke opfyldt, hvilket skyldes
væsentlige materieludfordringer for Kystrednings-
tjenestens redningsbåde.
3. ed Kystredningstjenestens redningsstatio-
V
ner skal redningsmateriel være operativt i
mindst:
• Motorredningsbåde (MRB) 95 %
• Lette Redningsbåde (LRB) 98 %
• Redningskøretøjer 98 %
10
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0011.png
REDEGØRELSE – 2024
4. arinehjemmeværnet skal med 27 enheder
M
opretholde 9855 beredskabsdøgn.
Resultatkravet er delvist opfyldt, idet Marinehjemme-
værnet har opretholdt 8881 beredskabsdøgn. Forhol-
det skyldes flere og længere værftsophold som følge
af den aldrende flådes materielmæssige stand, særligt
fartøjerne af 800-kl.
Resultatkravet er ikke opfyldt, idet der er leveret 572
sejldøgn. Den manglende målopfyldelse skyldes, at
Havørnen blev lagt op i store dele af fjerde kvartal
grundet strukturtilpasninger.
Resultatkravet er opfyldt.
5. iskeristyrelsen skal opretholde mindst 620
F
sejldøgn årligt fordelt på fiskerikontrol-
skibene NORDSØEN og HAVØRNEN.
6. iskeristyrelsen skal opretholde mindst 240
F
dage med sejlads med fiskerikontrolskibet
HAVTERNEN.
Foto: Stine Holbech / Forsvaret
11
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0012.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I DANMARK
Reaktionstid
MÅL
Ved redningsoperationer reageres på samtlige
opkald, og de fastsatte reaktionstider må ikke
overskrides.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for reaktionstid vurderes samlet set at være
opfyldt. Generelt set ligger de forskellige enheder
inden for målkravene for reaktionstid. Redningsheli-
kopterne har i enkelte tilfælde overskredet kravene,
hvilket primært skyldtes behov for at tanke ekstra
brændstof eller vejrmæssige forhold.
RESULTATKR AV
1. en maksimale reaktionstid i redningscen-
D
tralen (JRCC) ved eftersøgnings- og red-
ningsoperationer skal i 98 % af alle indsæt-
telser være under 6 minutter.
2. en gennemsnitlige reaktionstid i rednings-
D
centralen (JRCC) ved eftersøgnings- og
redningsoperationer skal være under 5
minutter.
3. en maksimale reaktionstid for Søværnets
D
maritime indsatsenheder i havn og til ankers
er 60 minutter.
4. en gennemsnitlige reaktionstid for Søvær-
D
nets maritime indsatsenheder i havn skal
være under 45 minutter.
5. en maksimale reaktionstid for indsættelse
D
af Flyvevåbnets redningshelikopter inden for
tidsrummet 0700-2200 er 15 min. i mindst
98 % af indsættelserne.
OPFYLDELSE I 2024
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er ikke opfyldt.
I 87,8 % af indsættelser har reaktionstiden været
maksimalt 15 minutter.
Primær årsag til længere reaktionstider er påfyldning
af ekstra brændstof ved patientevakueringer fra
offshore anlæg eller fra skibe langt fra land.
Resultatkravet er opfyldt.
6. en gennemsnitlige reaktionstid for indsæt-
D
telse af Flyvevåbnets redningshelikopter
inden for tidsrummet 0700-2200 er op til
13 minutter.
7. en maksimale reaktionstid for indsættelse
D
af Flyvevåbnets redningshelikopter inden for
tidsrummet 2200-0700 er 30 minutter i
mindst 98 % af indsættelserne.
Resultatkravet er opfyldt.
12
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0013.png
REDEGØRELSE – 2024
8. en gennemsnitlige reaktionstid for indsæt-
D
telse af Flyvevåbnets redningshelikopter
inden for tidsrummet 2200-0700 er op til
25 minutter.
9. en maksimale reaktionstid for Fiskeristyrel-
D
sens skibe er 30 minutter.
10. en gennemsnitlige reaktionstid for Fiskeri-
D
styrelsens skibe i havn skal være under
25 minutter.
11. en maksimale reaktionstid for Bered-
D
skabsstyrelsens Kystredningsenheder er
20 minutter i 98 procent af indsættelserne.
12. en gennemsnitlige reaktionstid for Bered-
D
skabsstyrelsens Kystredningsenheder er
op til 15 minutter.
13. en maksimale reaktionstid for Hjemme-
D
værnets enheder er 60 minutter i mindst
95 % af indsættelserne.
14. en gennemsnitlige reaktionstid for Hjemme-
D
værnets enheder er op til 45 minutter.
15. en maksimale reaktionstid for Søfarts-
D
styrelsens enheder er 30 minutter.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
Resultatkravet er opfyldt.
13
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0014.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I DANMARK
Uddannelse
MÅL
Redningstjenestens enheder skal være velud-
dannede og være i stand til at koordinere på
tværs.
MÅLOPFYLDELSE I 2024
Målet for uddannelse er opfyldt.
Redningstjenesten har deltaget i en national øvelse
med inddragelse af andre myndigheder og i en
international øvelse. Hertil kommer en række mindre
øvelser med politi og redningsberedskab.
RESULTATKR AV
Operative enheder, som er fast tilknyttet
søredningstjenesten, deltager i minimum én
sørednings- eller samarbejdsøvelse inden for en
toårig periode.
Der gennemføres som minimum:
n national øvelse hvert andet år, som ind-
é
drager alle myndigheder med operative
ressourcer i søredningstjenesten.
n øvelse hvert andet år, som har karakter
é
af og fokus på redning i forbindelse med en
maritim katastrofe.
n international øvelse hvert tredje år, som
é
tilstræbes på skift at involvere lande, med
hvem Danmark har operative samarbejds-
aftaler.
OPFYLDELSE I 2024
Resultatkravet er opfyldt.
Redningstjenesten har afholdt en større, national
øvelse i Femern Bælt og deltaget i NATO SAR-øvel-
sen DYNAMIC MERCY. I tillæg er der gennemført
lokale beredskabsøvelser og vedligeholdelseskurser.
14
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
REDEGØRELSE – 2024
Sammenfattende betragtninger
og tiltag
De områder, hvor mål- og resultatkrav ikke er
tilstrækkeligt opfyldt, vil Redningsrådet fremover
tillægge særlig opmærksomhed.
Redningsrådet bemærker, at materielsituationen
vedrørende Kystredningstjenestens kapaciteter har
været udslagsgivende for redningstjenestens
målopfyldelse.
Redningsrådet noterer sig i den forbindelse, at
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
har igangsat en anskaffelsesproces af nye red-
ningsfartøjer til Kystredningstjenesten.
Redningsrådet bemærker endvidere, at der med
Delaftale om en flådeplan under forsvarsforliget
2024-2033 er truffet beslutning om, at anskaffe 21
nye marinehjemmeværnsfartøjer til erstatning af
de nuværende nedslidte enheder af MHV
800/850-klassen. De nye enheder forventes at
kunne have flere effektive timer til søs end de
nuværende og vil derfor mere effektivt kunne
understøtte Marinehjemmeværnets operationer og
opgavevaretagelse, herunder eftersøgning- og
redningsopgaver.
På den baggrund vil Redningsrådet tage initiativ til,
at de fastlagte mål- og resultatkrav genbesøges og
revideres i nødvendigt omfang for at kunne under-
støtte et fortsat højt niveau for sø- og flyvered-
ningstjenesten i hele det danske eftersøgnings- og
redningsområde, og samtidigt med større præcisi-
on kunne vurdere behov for særlige indsatser.
Redningsrådet vil inddrage relevante myndigheder
og aktører for at opnå den bedst mulige gennemfø-
relse af eftersøgnings- og redningsoperationer.
På baggrund af rapportens opgørelse og vurdering
af mål- og resultatkrav for 2024 finder Rednings-
rådet, at en række af de fastlagte mål- og resultat-
krav fremstår uklare og urealistiske. I visse tilfæl-
de kan det medføre, at der tegnes et misvisende
billede af redningstjenestens virke og formåen. Det
gælder for eksempel beredskabskrav til Flyvevåbnets
redningshelikoptere, hvor der er krav om, at de tre
faste redningshelikoptere hver især skal levere tre
365 beredskabsdøgn pr. år, og hvor meget få tekni-
ske udfald medfører, at kravet ikke er opfyldt.
15
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0016.png
SØ- OG FLY VEREDNINGSTJENESTEN I DANMARK
Konklusion
Redningsrådet vurderer samlet set, at sø- og flyve-
redningstjenestens indsats for året 2024 er til-
fredsstillende. Den samlede vurdering bygger på
opfyldelsesgraden af de mål- og resultatkrav, der
er fastsat for redningstjenesten i Danmark.
Målet for redning er
opfyldt,
idet sø- og
flyveredningstjenesten har haft en gennem-
snitlig redningsprocent på 96,5 procent over
den seneste femårige periode.
ålet for beredskab er samlet set opgjort til
M
delvist opfyldt. Den delvise målopfyldelse
skyldes hovedsagligt aldersbetingede, materi-
elle udfordringer for Kystredningstjenestens
såvel som Marinehjemmeværnets fartøjer.
Målet for reaktionstid vurderes samlet set at
være
opfyldt.
Generelt set ligger de forskelli-
ge enheder inden for målkravene for reakti-
onstid. Redningshelikopterne har i enkelte
tilfælde overskredet kravene, hvilket primært
skyldtes behov for at tanke ekstra brændstof
eller vejrmæssige forhold.
Målet for uddannelse er
opfyldt. Redningstje-
nesten har deltaget i en national øvelse med
inddragelse af andre myndigheder og i en inter-
national øvelse. Hertil kommer en række mindre
øvelser med politi og redningsberedskab.
16
Foto: Stine Holbech / Forsvaret
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0017.png
REDEGØRELSE – 2024
Foto: Forsvaret.
17
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 7: Forsvarsministerens årlige redegørelser for sø- og flyveredningstjenesten i Danmark og Grønland
3081765_0018.png
Holmens Kanal 9
1060 København K
DK – Denmark
www.fmn.dk