Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2025-26
FOU Alm.del Bilag 5
Offentligt
3079982_0001.png
10. oktober 2025
Dok.nr.: 1150321
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG, FOLKETINGETS
FORSVARS-, SAMFUNDSSIKKERHEDS- OG BEREDSKABSUDVALG,
FOLKETINGETS RETSUDVALG OG DET UDENRIGSPOLITISKE
NÆVN OM INTERVENTION I RETTENS SAG T-452/25, UNGARN
MOD RÅDET OG DEN EUROPÆISKE FREDSFACILITET
Ungarn har den 6. maj 2025 anlagt sag ved EU-Domstolen mod Rådet
og Den Europæiske Fredsfacilitet (EPF). Ungarn har i sagen nedlagt på-
stand om, at afgørelsen vedtaget af Komitéen for Den Europæiske Freds-
facilitet (EPF-komitéen) den 26. februar 2025 om modaliteterne for allo-
kering af
anden tranche
af ekstraordinære renteindtægter fra immobili-
serede russiske aktiver gennem
EPF’en til støtte for Ukraine (EPF-beslut-
ningen), annulleres. Dertil påstand om at mødereferatet fra det pågæl-
dende møde i EPF-komitéen, hvori vedtagelsen af afgørelsen er doku-
menteret, delvist annulleres.
Sagen ligner således den tidligere anlagte sag, T-457/24, Ungarn mod
Rådet og Komitéen for Den Europæiske Fredsfacilitet, vedrørende EPF-
beslutningen om modaliteterne for allokeringen af
første tranche
af ren-
teindtægterne. Danmark har interveneret i den tidligere sag.
1. Baggrund om sagen
Rådet traf ved rådsafgørelse 2024/1471 (FUSP) af 21. maj 2024 beslut-
ning om anvendelse af ekstraordinære renteindtægter fra immobilise-
rede russiske aktiver til støtte for Ukraine. Ved vedtagelsen af rådsafgø-
relsen afstod Ungarn fra at stemme efter artikel 31, stk. 1, i Traktaten
om Den Europæiske Union (TEU) om konstruktiv afståelse. Et medlems-
land kan ifølge bestemmelsen afstå fra at stemme ved vedtagelsen af en
afgørelse, som i udgangspunktet kræver enstemmighed, uden at blokere
vedtagelsen.
Med rådsafgørelsen blev det blandt andet vedtaget, at EPF-komitéen lø-
bende skal fastlægge modaliteterne for anvendelse af midlerne. Det
gjorde EPF-komitéen blandt andet ved EPF-beslutningen af 26. februar
2025. Idet Ungarn havde konstruktivt afstået ved vedtagelsen af råds-
afgørelse (FUSP) 2024/1471, blev Ungarn udelukket fra at deltage i af-
stemningen om EPF-beslutningen. Dette i overensstemmelse med Rå-
dets og EPF-komitéens praksis, idet det i forbindelse med afstemningen
om tidligere tilsvarende beslutning om modaliteterne for anvendelsen af
første tranche
af ekstraordinære renteindtægter via EPF’en blev fastlagt
med inddragelse af Rådets Juridiske Tjeneste
at EPF-beslutningen
kunne vedtages uden Ungarns stemme.
Til støtte for sin påstand anfører Ungarn, at EPF-beslutningen er vedta-
get i strid med TEU artikel 31, stk. 1, og bestemmelserne i rådsafgørelse
2021/509 (FUSP) om afstemninger i EPF-komitéen, og uden retligt
Side 1 af 3
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 5: Notat om intervention i rettens sag T-452/25, Ungarn mod Rådet og Komitéen for Den Europæiske Freds-facilitet (EPF-komitéen), fra forsvarsministeren
3079982_0002.png
grundlag tilsidesatte Ungarns ret til at stemme. Det antages desuden, at
Ungarn vil fremføre samme argumentation som i førnævnte sag, T-
457/2024, angående første tranche af renteindtægterne.
2. Den danske interesse i sagen
EPF-beslutningen fastlægger blandt andet, at Danmark som gennemfø-
relsesaktør har ansvaret for anvendelsen af en del af de ekstraordinære
renteindtægter fra immobiliserede russiske aktiver til støtte for Ukraine.
EPF-beslutningen fastlægger ligeledes modaliteterne herfor. Danmark
har i kraft af sin rolle som gennemførelsesaktør en særlig interesse i, at
EPF-beslutningen opretholdes.
Konkret er Danmark, som følge af EPF-beslutningen af 26. februar 2025,
ansvarlig for udmøntningen af ekstraordinære renteindtægter for ca. 830
mio. euro (ca. 6,2 mia. kr.). Udmøntningen forventes afsluttet ved ud-
gangen af oktober 2025. Det bemærkes, at Danmark derudover har væ-
ret ansvarlig for at udmønte ca. 395 mio. euro (ca. 2,9 mia. kr.) (første
tranche) i 2024, og vil være ansvarlig for udmøntningen af ca. 80,8 mio.
euro (ca. 0,6 mia. kr.) (tredje tranche) inden udgangen af 2025.
Danmark har således allerede som gennemførelsesaktør disponeret på
baggrund af den anfægtede EPF-beslutning. Det skal hertil bemærkes,
at søgsmålet ikke har opsættende virkning, hvorfor arbejdet som følge
af Danmarks rolle som gennemførselsaktør forsætter, mens sagen ver-
serer. Selv hvis Ungarn mod forventning skulle få medhold i sagen, vil
EU-Domstolen kunne beslutte, at retsvirkningerne af EPF-beslutningen
skal beså af hensyn til retssikkerheden, jf. artikel 264 i Traktaten om
Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF).
Danmarks rolle som gennemførelsesaktør følger også Danmarks gene-
relle tilgang til ambitiøs militær støtte til Ukraine, herunder i EU.
3. Regeringens synspunkter i sagen
Regeringen vil intervenere i sagen til støtte for Rådet og EPF, idet det er
i Danmarks interesse, at EPF-beslutningen og dens virkninger oprethol-
des. Dansk intervention i sagen vil desuden understøtte den anlagte linje
om intervention i den tilsvarende tidligere anlagte sag, T-457/24.
I et dansk indlæg vil argumentationen følge den, som er ført i det danske
interventionsindlæg i den tidligere sag. Der vil derfor særligt argumen-
teres for følgende:
-
I første række,
at Domstolen ikke har jurisdiktion til at bedømme
sagen. Ifølge TEU artikel 24, stk. 1, er FUSP-området undtaget
fra Domstolens jurisdiktion, og EPF-beslutningen er truffet som
konkret udmøntning af en bagvedliggende politisk beslutning på
Sagsnr.: 2025/008917
Dok.nr.: 1150321
Side 2 af 3
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 5: Notat om intervention i rettens sag T-452/25, Ungarn mod Rådet og Komitéen for Den Europæiske Freds-facilitet (EPF-komitéen), fra forsvarsministeren
3079982_0003.png
FUSP-området. Dette understøttes netop også af Domstolens
praksis i sager, der berører FUSP-området.
-
I anden række,
at EPF-beslutningen er truffet i overensstemmelse
med EPF-komitéens stemmeregler i rådsafgørelse (FUSP)
2021/509 og bestemmelsen om konstruktiv afståelse i TEU artikel
31, hvorfor Ungarn retmæssigt blev udelukket fra at deltage i af-
stemningen.
Der bør herunder argumenteres for, at konceptet om ”bidrags-
ydende medlemsstater” fra EPF-komitéens
stemmeregler i råds-
afgørelse (FUSP) 2021/509 er videreført med rådsafgørelse
(FUSP) 2024/1471, og at der foreligger en sammenhæng mellem
en medlemsstats konstruktive afståelse ved vedtagelsen af en af-
gørelse og denne medlemsstats mulighed for at deltage i afstem-
ninger om efterfølgende beslutninger om den pågældende afgø-
relse. Dette følger ligeledes at såvel indholdet af som formålet
med TEU artikel 31, stk. 1. Ungarn blev derfor retmæssigt ude-
lukket fra at deltage i afstemningen om EPF-beslutningen, som
følge af Ungarns konstruktive afståelse ved vedtagelsen af råds-
afgørelse (FUSP) 2024/1471.
-
For det tredje,
at Domstolen, selv hvis Ungarn mod forventning
skulle få medhold i sagen, bør træffe beslutning om at lade rets-
virkningerne af EPF-beslutningen bestå efter TEUF artikel 264.
Dette af hensyn til retssikkerheden og de berørte parters beretti-
gede forventninger.
Sagsnr.: 2025/008917
Dok.nr.: 1150321
Side 3 af 3