Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget 2025-26
FOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
Til
Folketinget
Forsvarsudvalgets medlemmer
Vismarlund d. 25.10.2025
Vedrørende: Kompensationsmodellen for F35 .
Det er nu ved at være nogle år siden, at denne kompensationsmodel blev præsenteret. Mange ting er
sket siden. Men jeg er fortsat ejer af en ejendom beliggende på kanten mellem rød og gul zone.
Dette i et område hvor stortset alle omkringliggende ejendomme, er beliggende i rød zone og er
eller vil blive eksproprieret indenfor den kommende tid.
Vores ejendom (Vismarlund: Beliggende Vismarlundvej 8, 6500 Vojens med Mat nr.: 20 Gl
Ladegård) er beliggende i zonen mellem to flylinier. Linien for røde zone ligger ca. 20 m fra vores
stuehus. Stalden til hestene er tættere beliggende på linien. (Se bilag 1a)
Vores ejendom adskiller sig fra øvrige ejendomme, ved at ligge på en bakketop. De ejendomme,
som er beliggende i rød zone ligger i lavninger/ normalniveau og dermed med større afstand til
lydkilden(F35).
Følgende ejendommme til sammenligning:
Vismarlundvej 6 44,4 m over havet. Rød zone
Vismarlundvej 7 43,9 m over havet. Rød zone
Vismarlundvej 8 49,7 m over havet. Gul zone
Data indhentet på dingeo.dk
Forskellen i højde til lydkilden (F35) er markant og indikerer klart en ændring i lyd (dB). Dette ses
ligeledes af tilsvarende støjmålinger/beregninger, hvor netop afstanden vægtes.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 22: Henvendelse af 25/10-25 vedrørende kompensationsmodellen for F35, fra Christina Rosendahl, Vojens
Verdenssituationen taget i betragtning, er behovet for luftforsvar jo desværre ikke en situation der
stagnerer, men tværtimod fører til yderligere oprustning. Dette ses ligeledes af den nye
forsvarsaftale, hvor der oprustes med yderligere 16 nye F35 fly. Det vil unægteligt give flere
flyvetimer og dermed mere støj. I kompensationsmodellen er de 16 kommende F35 ikke medregnet
og dermed er denne ikke retningsgivende.
Man bliver harm, når forsvarsministeren på åben skærm, bruger vendingen ” Vi skal være stolte
over, at løfte det ansvar”. For ja der indkøbes yderligere materiel, til forsvarets oprustning mod den
stigende trussel fra fjendtlige lande, men I kan på ingen måde være stolte af jeres ansvar overfor den
gruppe af borgere, der er fanget/stavnsbundet grundet en kompensationsaftale med rigide grænser,
som tilmed nu er forældet grundet væsentlige ændringer.
I har sat en gruppe borgere i en situation, der ikke skal oppebæres af den enkelte borger, men staten.
I forbindelse med zoneinddelingen sagde selvsamme person – Forsvarsminister Troels Lund
Poulsen, at man måtte se på tingene igen, såfremt der var grund til revidering. Dette finder jeg at
kunne bevise grundlag for, med følgende:
Der er af forsvaret udarbejdet mobile støjmålere, hvis formål er at kontrollere støjniveauet
fra F35 i områderne omkring Flyvestation Skrydstrup. Disse erkendes som eneste valide
måleudstyr. De opsættes efter borgerens ønske, men placering bestemmes forud for
opsætning af forsvaret. Dette sker ved at der fremsendes et luftfoto med mulige
placeringssteder, da omkransende beplantning skal minimeres. Støjmåleren opsættes af
forsvarets medarbejdere. Dermed har borgeren INGEN indflydelse, andet end at bestille
målerens opsætning og bekræfte placeringens adgangsforhold. (Se bilag 1b)
I uge 35 opsættes der en mobil støjmåler på adressen Vismarlundvej 8, 6500 Vojens, udfra
ovenstående fremgangsmåde. Der er mulighed for at tilgå de data som måleren indsamler i løbet af
ugen (se bilag 1c). På baggrund af de data der indsamles, kontaktes forsvarets kontor for
rådgivning. Det påpeges at der flere gange i løbet af ugen sker væsentlige overskridelser af de
tilladte støjgrænser – der er tale om målte værdier flere gange på 102-105 dB. Ejendommen er
opgivet til en max dB på 99,5. Endvidere skal det påpeges, at de to dage hvor der ikke ses forhøjede
værdier, skyldes det et yderst begrænset antal flyvninger i området. Dette synes at skyldes andre
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 22: Henvendelse af 25/10-25 vedrørende kompensationsmodellen for F35, fra Christina Rosendahl, Vojens
forhold på tidspunktet og er ej retningsvisende for det reelle antal flyvninger. Under normale
forhold, ses daglige flyvninger og ligeledes med tilsvarende overskridelser af lydniveauet.
Endvidere præciseres det igen, at der ikke flyves som man har redegjort for i
kompensationsmodellen og dermed er det ikke muligt at regne med zoneinddelingerne.
Svaret fra forsvarskontoret er, at vejrforhold har en indvirkning og dermed kan man ikke helt regne
med resultaterne… Det er forsvaret selv der forestår alt omkring målingerne. Hvis dette ikke giver
valide resultater, hvad gør så? Endvidere er jeg oplyst om, at på baggrund af målingerne, vil der
blive udarbejdet en støjrapport. Men hvad er formålet med denne, såfremt resultaterne ikke er
valide?
De henviser endvidere til, at der skal være neutrale vejrforhold tilstede på målingstidspunktet. Men
som alle ved, er der intet tal for dette. Der ses af bilag 1c fra de 3 dage med forhøjede målinger,
værdier på vindhastigheder mellem 2-4 m/s og temperatur 19 grader. Er dette ikke under danske
vejrforhold at finde som værende neutrale?
Jeg henviser endvidere til støjrapporten af 29/4-2015, for Eurofighter, hvor der præciseres følgende
forhold:
Afstanden i formatet er den korteste afstand mellem fly og måleposition
Lufttemperaturer under 30 grader
Vindhastighed mindre end 8 m/s
Dette fremgår af side 26-27 i rapporten.
I uge 35 er ovenstående punkter i forhold til lufttemperatur og vindhastighed opfyldte, hvilket
ligeledes ses af vedlagte bilag 1c, med forsvarets vejrmålinger.
Endvidere beder jeg Jer om at observere flyveruterne, som klart ses afvigende fra
kompensationsaftalens oversigtskort (Bilag 1a), da alle flyvninger skal ske vest om ejendommen og
ikke øst om. Dermed er modelkortet i kompensationsaftalen ukorrekt.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 22: Henvendelse af 25/10-25 vedrørende kompensationsmodellen for F35, fra Christina Rosendahl, Vojens
På baggrund af denne skrivelse og vedhæftede bilag, ønskes svar på følgende:
Hvad er valide støjmålinger og hvorledes skal disse indsamles? Når forsvarets eget materiel
ikke giver valide målinger, hvad gør så?
Hvad er grænserne for vindhastighed og temperatur?
Hvor i beregningerne indgår ejendommenes højdeforskelle i forhold til lydkilden?
Hvornår kan en støjrapport forventes og hvilke resultater ligger til grund for denne? Er der
her medindregnet de 16 nye F35 fly?
Når der foreligger målinger som afviger væsentligt fra de i kompensationsmodellens
angivne værdier, hvornår flyttes en ejendom så fra gul til rød zone?
Der henvises endvidere til kommende ændringer i 2027, hvad er disse ændringer og hvilken
betydning får det for de berørte ejendomme og hele området omkring Flyvestation
Skrydstrup.
De nuværende forhold og usikkerhedsfaktoren forbundet hermed, er for denne gruppe af borgere
dybt uacceptabel. Der skal handling til og det er nu fremfor senere. Når Forsvarsministeren så igen
på åben skærm, beskylder USA's våbenlevering for værende langsommelig og det blot handler om
at presse administrationen, finder jeg det sammenfaldende med ovenstående. Man kan ikke blot
presse andre, uden at have styr på tingene på egen banehalvdel! Så dette er som Forsvarsministeren
ville sige, mit personlige pres på forsvarsudvalget, til at tage ansvar for situationen.
FOU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 22: Henvendelse af 25/10-25 vedrørende kompensationsmodellen for F35, fra Christina Rosendahl, Vojens
Jeg giver hermed Folketinget og alle medlemmer af Forsvarsudvalget, tilladelse til fremlæggelse
med offentliggørelse af denne mail og dens indhold.
Jeg ønsker gerne om muligt foretræde for forsvarsudvalget til fremlæggelse af vedlagte skrivelse
samt bilag. Forsvarsudvalget vil dermed have mulighed for at rette spørgsmål til vedlagte. Hvis ikke
muligt, da ønskes som minimum invitation til Forsvarsudvalgets drøftelse af denne skrivelse.
Venlig hilsen
Christina Rosendahl
Tlf.: 61452451