Finansudvalget 2025-26
FIU Alm.del Bilag 25
Offentligt
3082973_0001.png
D
ANSK
Ø
KONOMI
,
EFTERÅR
2025
FIU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 25: Præsentationen der blev vist ved mødet med Det Økonomiske Råds formandskab om Dansk Økonomi, efterår 2025 tirsdag den 21. oktober 2025
3082973_0002.png
Konjunktursituationen
Dansk økonomi står stærkt
Pres på arbejdsmarkedet
Dansk økonomi står stærkt og vurderes at
befinde sig i en højkonjunktur
Der er større klarhed om toldniveauerne,
men den handelspolitiske situation er fortsat
usikker
Der er potentiale for fortsat fremgang i dansk
økonomi, og højkonjunkturen skønnes også
at strække sig over de førstkommende år
Formandskabet ser ikke aktuelt tegn på
konjunkturafledte ubalancer i dansk økonomi
Antal
0,8
0,6
0,4
0,2
Pct.
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
-0,2
-0,4
2005
2009
2013
2017
2021
2025
0,0
-0,5
-1,0
Ledige stillinger pr. ledig
Inverteret ledighedsgab (h.akse)
Økonomisk usikkerhed
2023 = 100
500
400
300
200
100
0
2023
2024
2025
USA
Europa
FIU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 25: Præsentationen der blev vist ved mødet med Det Økonomiske Råds formandskab om Dansk Økonomi, efterår 2025 tirsdag den 21. oktober 2025
3082973_0003.png
Offentlige finanser og finanspolitik
Konjunkturmedløbende finanspolitik
Finanslovsforslaget for 2026 indebærer en markant lempelse
Finanspolitikken vurderes at være konjunkturmedløbende og øger risikoen for
opbygning af ubalancer
Politisk afvejning mellem mål med finanspolitik og potentielle risici
Offentlige finanser er sunde
Men kapitlets fremskrivning indebærer, at det strukturelle underskud i 2030 er
større end regeringens fastsatte målsætning på 0,5 pct. af BNP
Råderum opgøres til 51 mia. kr.
Regeringens opgjorte råderum er 32 mia. kr. større
Råderummet er et skøn, der er behæftet med usikkerhed
FIU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 25: Præsentationen der blev vist ved mødet med Det Økonomiske Råds formandskab om Dansk Økonomi, efterår 2025 tirsdag den 21. oktober 2025
3082973_0004.png
Finanspolitisk holdbarhed
Finanspolitikken er holdbar på lang sigt
Saldo og formue
Holdbarhedsindikator 1,0 pct. af BNP
Forværring i forhold til vurdering i 2024 pga.
varige lempelser af finanspolitikken
Mindre positiv vurdering af holdbarheden end
regeringen (1,4 pct. af BNP)
Pct. af BNP
6
5
4
Pct. af BNP
120
100
80
3
2
1
0
-1
-2
2020
2030
Saldo
Pct. af BNP
5
4
3
60
40
20
0
-20
2040
2050
2060
2070
2080
2090
-40
2100
Aldersindeksering debatteres
Pensionskommissionens forslag er under de
anvendte beregningsforudsætninger netop
forenelig med holdbare statsfinanser
Fastfrysning ved 70 år vurderes fortsat ikke at
være finanspolitisk holdbart
Primær saldo
Nettoformue (h.akse)
2
1
0
-1
-2
2020
2030
2040
2050
2060
2070
2080
2090
2100
Grundforløb
Pens.komm.
FIU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 25: Præsentationen der blev vist ved mødet med Det Økonomiske Råds formandskab om Dansk Økonomi, efterår 2025 tirsdag den 21. oktober 2025
3082973_0005.png
Ventetider i børne- og ungdomspsykiatrien
Stigende antal børn og unge med psykiatrisk diagnose
og lange ventetider for disse
Analyse: Henvisning og udredning er tydeligt vigtigt for
børnenes trivsel
Analyse: Betydningen af ventetiden fra henvisning til
endt udredning
Der findes ikke effekter af ventetiden op til 2,5 år efter henvisningen for
børnene samlet set
Længere ventetid kan have konsekvenser for navnlig mødres
arbejdsliv. Samfundsøkonomisk vurderes effekter dog umiddelbart
små
Pct.
20
Udvikling for børn og forældre vender omkring henvisning og udredning
Fravær og trivsel forværres før henvisning
Std. score
0,0
15
10
-0,2
-0,4
5
0
-5
-4
-3
-2
-1
0
1
År ift. henvisning
2
3
4
5
-0,6
-0,8
Fraværsprocent
Trivsel (h.akse)
Tegn på negativ effekt på mors arbejdstid
Tilsiger forøget fokus på forløbets samlede ventetid
samt kvaliteten af de tilbudte indsatser.
FIU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 25: Præsentationen der blev vist ved mødet med Det Økonomiske Råds formandskab om Dansk Økonomi, efterår 2025 tirsdag den 21. oktober 2025
3082973_0006.png
Tilskyndelser af kommunal udligning
Udligningsordningen udjævner forskelle i vilkår
mellem kommuner, men skaber også (utilsigtede)
tilskyndelser
Analyse: Ordningen begrænser den enkelte
kommunes nettogevinst ved, at ledige overgår til
beskæftigelse, og kan udløse tab for kommunen
Analyse: Effekter på kommunernes visitationer af
fleksjob og uddannelsesindsats for ledige ufaglærte?
Ingen tegn på, at kommunernes visitationer til fleksjob blev påvirket
Uklare resultater, når det gælder ledige ufaglærte; færre ufaglærte i
uddannelse efter reform. Estimerede effekter på grænsen til at være
signifikante
Udligningsordningen mindsker tilskyndelse til at få ledige i job
Nettogevinst ved overgang fra ledig til
beskæftigelse, kontanthjælpsmodtagere
1.000 kr.
300
200
100
0
-100
12-25
< 12
Timer pr. uge i 2023
Offentlige finanser
Kommune før udligning
Kommune efter udligning
> 25
Ledige ufaglærte, der begynder uddannelse
Pct.point
3
2
1
0
Vigtigt fokusområde. I de kommende år får
kommunerne flere frihedsgrader i den aktive
beskæftigelsesindsats og dermed bedre mulighed for
at reagere på tilskyndelserne
-1
-2
-3
2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
FIU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 25: Præsentationen der blev vist ved mødet med Det Økonomiske Råds formandskab om Dansk Økonomi, efterår 2025 tirsdag den 21. oktober 2025
3082973_0007.png
Tak for ordet