Europaudvalget 2025-26
EUU Alm.del EU-note E 5
Offentligt
3085371_0001.png
EU-note
Til orientering af Uddannelses- og Forskningsudvalget og Europaudvalget
Forslag til en EU-rumlov
Sammenfatning
Kommissionen har fremsat forslag til en rumlov, der har til formål at
styrke det indre marked ved at erstatte nationale regler med ensartede
EU-regler og dermed sikre lige konkurrencevilkår i rumsektoren.
Loven vil fremme fri bevægelighed for rumbaserede data og tjenester
gennem harmonisering af krav til sikkerhed, håndtering af rumskrot, fore-
byggelse af kollisioner samt stærkere cyber- og infrastrukturrobusthed.
Samtidig indføres miljøkrav, der pålægger operatører at beregne klimaaf-
tryk og begrænse lys- og radioforurening. Reglerne omfatter også virk-
somheder og operatører uden for EU, hvis de leverer tjenester til brugere
i EU. Forslaget er én af de af Folketinget prioriterede sager for 2025.
27. oktober 2025
Kontaktperson
Tobias Clausen
EU-konsulent
[email protected]
+45 3337 3301
EU’s
nye rumlov:
Et stærkere indre marked for rumsektoren
Kommissionen har den 25. juni 2025 fremsat forslag til en EU-rumlov (KOM
(2025) 335.
1
Forslaget er ét af Folketingets prioriterede EU-forslag, som er
udvalgt fra Kommissionens arbejdsprogram for 2025. Det overordnede formål
med forslaget er at støtte udviklingen og funktionen af det indre marked for
den europæiske rumindustri. Det skal ske gennem fastsættelse af harmoni-
serede EU-regler og standarder for rumsektoren med fokus på sikkerhed, ro-
busthed og bæredygtighed.
Forslaget fremsættes i lyset af en markant udvikling i rumsektoren internatio-
nalt, hvor efterspørgslen efter rumbaserede data og tjenester vokser hastigt.
Udviklingen understøttes både af faldende omkostninger til fremstilling og op-
sendelse af satellitter og af fremkomsten af et stigende antal kommercielle
aktører med grænseoverskridende aktiviteter. Der har været en markant
1
Dansk sprogversion forelå den 5. september 2025. Tidsfristen for nærhedstjek af forslaget er
den 3. november 2025. Regeringens
grund- og nærhedsnotat
er modtaget den 6. oktober 2025.
Side 1 | 7
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2025-26 - E 5: EU-note om forslag til en EU-rumlov
3085371_0002.png
stigning i antallet af satellitter de seneste år, så der i dag er omkring 12.000
aktive satellitter i kredsløb om Jorden. Tallet forventes at stige yderligere
frem mod 2030, hvor det estimeres, at op mod 50.000 vil være aktive. Til-
sammen driver disse tendenser en kraftig vækst i den globale rumøkonomi.
Kommissionen anser rumøkonomien som en central drivkraft for styrkelsen af
EU's konkurrenceevne, og har formuleret en vision om at positionere EU som
en global leder inden for rumøkonomien inden 2050.
2
Udviklingen af rumsek-
toren anses desuden som en vigtig brik i arbejdet med at
øge EU’s
strategi-
ske og geopolitiske autonomi gennem uafhængig adgang til rummet. I Mario
Draghis rapport om Europas konkurrenceevne peges der på behovet for
øgede investeringer i ruminfrastruktur og -tjenester. Rapporten anbefaler så-
ledes hurtigt at etablere en fælles lovgivningsramme, der kan sikre et velfun-
gerende indre marked for rumsektoren.
Med forslaget ønsker Kommissionen at fastlægge ensartede regler, der kan
bidrage til at udvikle markedet og tiltrække investeringer. Målet er at positio-
nere Europa som en international nøglespiller og regelsætter inden for
rumøkonomien.
Hjemmelsgrundlag
Forslaget har hjemmel (retsgrundlag) i EU-traktatens artikel 114 (TEUF) om
det indre marked og skal behandles efter den almindelige lovgivningsproce-
dure, hvor medlemslandene træffer afgørelse med kvalificeret flertal. Da der
er tale om en forordning, vil den være bindende og direkte gældende i med-
lemsstaterne.
Kommissionen begrunder sit valg af
hjemmelsgrundlag med, at EU’s med-
lemslande i dag har forskellige nationale reguleringer af rumaktiviteter. Disse
nationale forskelle medfører, ifølge Kommissionen, hindringer for den fri be-
vægelighed for rumbaserede data og tjenester. Det indebærer ekstra omkost-
ninger for virksomhederne i den europæiske rumindustri, hvilket hæmmer in-
novation og svækker konkurrenceevnen. Mindst 14 medlemsstater
3
, herunder
Danmark, har i dag, med afsæt i FN-forpligtelser
4
, indført national lovgivning
om kontrol og tilsyn med rumaktiviteter. Flere EU-lande er desuden i proces
eller planlægger at indføre lovgivning på området.
2
3
EU-Kommissionens
“Vision for the European Space Economy” 25.
Juni 2025
Det gælder bl.a. Østrig, Belgien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrig, Tyskland, Italien, Luxem-
bourg, Holland, Portugal, Slovenien Spanien, Sverige.
4
Blandet andet
FN’s
Ydre rum-traktat (Outer Space Treaty) og
FN’s
konvention om registrering
af genstande, der sendes ud i det ydre rum
Side 2 | 7
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2025-26 - E 5: EU-note om forslag til en EU-rumlov
3085371_0003.png
Kommissionens forslag til en fælles EU-rumlov har til formål at erstatte de
forskellige nationale reguleringer med ét ensartet regelsæt, der kan skabe en
level playing field
og dermed sikre lige konkurrencevilkår på tværs af aktører.
Vedtages forordningen, vil det være første gang EU får en egentlig lovgivning
om rummet. I hovedtræk er der tale om totalharmonisering, hvilket betyder, at
medlemsstaterne fremadrettet ikke kan indføre mere vidtgående nationale
krav. Dog muliggør forslaget, at et EU-land rent undtagelsesvis kan stille
strengere nationale krav, hvis en udbyder af rumtjenester i EU har til hensigt
at operere i eller opsende et rumfartøj fra en anden medlemsstat end det EU-
land, hvor udbyderen er etableret, og der kan dokumenteres en konkret risiko
for sikkerhed, beskyttelse af infrastruktur eller bæredygtighed. Eventuelle na-
tionale regler vil dog altid skulle kunne begrundes med, at de er objektivt
nødvendige og proportionelle. Det vil til syvende og sidst være EU-Domsto-
len, der kan afgøre, om eventuelt mere vidtgående nationale krav lever op til
dette.
Andre landes reaktioner
Der er uenighed blandt EU-landenes regeringer, om hvorvidt forslaget går for
vidt i forhold til beføjelserne i EU-traktaten.
Regeringerne fra Finland og Sverige skriver i et
non-paper
fra marts 2025, at
de ikke mener artikel 114 (TEUF) om det indre marked kan anvendes som
hjemmelsgrundlag. De peger på, at mange rumteknologier har såkaldt dob-
belt anvendelse - dvs. at de både kan bruges til civile og militære formål
og
at en harmonisering af reglerne, kan skabe hindringer for aktører inden for
den nationale sikkerhed eller forsvaret, som ønsker at benytte kommercielle
rumtjenester uden nødvendigvis at kontrollere eller finansiere hele missioner.
Derudover fremhæver Finland og Sverige, at EU-traktatens 189(2) (TEUF),
der omhandler fastsættelsen af en europæisk rumpolitik, udtrykkeligt udeluk-
ker harmonisering på området. De understreger også, at traktatens artikel
4(3) (TEUF) fastlægger, at EU-regler ikke må fortrænge medlemsstaternes
mulighed for at vedtage egne nationale regler på rumområdet. I stedet mener
de, at EU bør styrke sikkerhed og bæredygtighed i rumsektoren gennem
ikke-lovgivningsmæssige tiltag, såsom frivillige standarder og mærkningsord-
ninger.
Omvendt har regeringerne i lande som Tyskland, Frankrig, Italien og Slova-
kiet i et ikke-offentliggjort non-paper givet udtryk for, at artikel 114 kan anven-
des som retsgrundlag under forudsætning at rumloven afgrænses til kommer-
cielle rumaktiviteter og samtidig respekterer proportionalitets- og subsidiari-
tetsprincippet.
Senest har den svenske Rigsdag den 22. oktober 2025 vedtaget en begrun-
det udtalelse, hvori den finder forslaget i strid med nærhedsprincippet. Af
ud-
talelsen
fremgår det, at Rigsdagen vurderer, at forslaget går videre end
Side 3 | 7
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2025-26 - E 5: EU-note om forslag til en EU-rumlov
3085371_0004.png
nødvendigt, kan svække konkurrenceevnen og gør det vanskeligere for med-
lemsstaterne at forene EU-regler
med internationale forpligtelser som FN’s
rumtraktat.
Forslagets hovedelementer
Kommissionens forslag omfatter en bred vifte af foranstaltninger, tekniske
krav og rammer, der tilsammen skal erstatte en række eksisterende nationale
regler og danne et harmoniseret og sammenhængende regelsæt for rumakti-
viteter med relation til EU. I det følgende behandles de mest centrale bestem-
melser, som vedrører harmonisering af regler inden for sikkerhed, mod-
standsdygtighed i ruminfrastrukturen og bæredygtighed. For en fuldstændig
gennemgang af forordningen henvises til
grund- og nærhedsnotatet
fra rege-
ringen.
Sikkerhed
Det
Europæiske Rumagentur (ESA)
har pr. september 2025 anslået, at der
befinder sig over 54.000 stykker rumskrot med en diameter på mere end 10
centimeter i kredsløb om Jorden. Derudover kommer millioner af mindre frag-
menter, der ikke kan identificeres. Antallet forventes at stige i de kommende
år, og med den stigende mængde rumskrot øges risikoen for kollisioner bety-
deligt.
For at reducere risikoen, begrænse mængden af rumaffald og sikre trygge
opsendelser og landinger foreslår Kommissionen, at der stilles en række krav
til rumoperatører som led i en godkendelsesproces. Kravene omfatter blandt
andet udarbejdelse af sikkerhedsplaner for opsendelser, sporbarhed af rum-
fartøjer, abonnement på kollisionsforebyggende rumtjenester, krav til fartøjer-
nes manøvredygtighed samt planer for reduktion af rumaffald, herunder pla-
ner for at undgå utilsigtet fragmentering af fartøjer.
Derudover foreslår Kommissionen, at der indføres særlige forpligtelser for
megakonstellationer (dvs. systemer af flere satellitter, der arbejder sammen)
med henblik på at forebygge kædereaktioner af kollisioner, som skaber
endnu mere rumaffald. De konkrete tekniske standarder og risikotærskler vil
efterfølgende kunne fastsættes af Kommissionen gennem delegerede retsak-
ter og gennemførelsesretsakter.
Modstandsdygtighed for ruminfrastruktur
Med henblik på at forebygge hændelser som sabotage, naturkatastrofer eller
hybride angreb har EU i dag regler, der stiller krav til cybersikkerhed og
Side 4 | 7
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2025-26 - E 5: EU-note om forslag til en EU-rumlov
3085371_0005.png
modstandsdygtighed for kritisk infrastruktur.
5
De regler omfatter dog ikke spe-
cifikke krav til ruminfrastruktur og dækker heller ikke fuldt ud alle aktører og
tjenester, der er centrale for rumsektoren. Det skaber ifølge Kommissionen
huller og asymmetrier i beskyttelsesniveauet. Med rumloven søger man at
udfylde disse huller ved at indføre komplementære EU-regler, der er målret-
tet alle rumoperatører og -aktiver.
Formålet er at forebygge afbrydelser af rumtjenester som følge af cyberan-
greb på ruminfrastruktur. For at styrke modstandsdygtigheden i infrastruktu-
ren knyttet til rumaktiviteter stiller de nye regler krav om risikovurderinger af
både digitale og fysiske trusler gennem hele rummissionens livscyklus - fra
design og fremstilling til opsendelse, drift og bortskaffelse. Derudover indfø-
res specifikke krav til bl.a. adgangskontrol, hændelsesdetektering, kryptering,
backup samt styring af risici i forsyningskæden. Endelig bliver det obligatorisk
at rapportere betydelige hændelser.
Bæredygtighed
Med afsæt i EU’s grønne pagt og de fastsatte bæredygtighedsmål
sigter
Kommissionens forslag mod at reducere miljøaftrykket fra rumaktiviteter for
hele EU. Første skridt er at udvikle en fælles metode og et solidt datagrund-
lag til at beregne de miljø- og klimamæssige konsekvenser af rumsektoren,
da der i dag kun findes meget begrænsede værktøjer på området.
Rumloven foreslår derfor at udvikle en særlig metode målrettet rumsektoren,
som gør det muligt og obligatorisk for operatører at beregne det miljømæs-
sige fodaftryk af deres missioner. Beregningen skal dække hele missionens
livscyklus, fra opsendelse til afslutning. Som led i ansøgningen om tilladelser
til rumaktiviteter skal operatører indsende en erklæring om missionens miljø-
aftryk til de kompetente myndigheder.
Derudover indeholder rumloven nye krav til rumfartøjsoperatører om aktivt at
begrænse lys- og radioforurening, der kan forstyrre astronomiske observatio-
ner. Operatørerne forpligtes derfor til at udarbejde og løbende opdatere en
plan, der beskriver, hvordan de vil beskytte nattehimlens synlighed og undgå
forstyrrende radiosignaler. Endelig etableres også en fælles ramme for tilde-
ling af et EU-rummærke til rumoperatører, der frivilligt ønsker at opfylde hø-
jere krav til sikkerhed, modstandsdygtighed og miljømæssig bæredygtighed
ud over dem, der er fastsat i forordningen.
5
Der henvises til direktiv om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i
hele Unionen (NIS2-direktivet) og direktiv om kritiske enheders modstandsdygtighed (CER-di-
rektivet)
Side 5 | 7
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2025-26 - E 5: EU-note om forslag til en EU-rumlov
3085371_0006.png
Hvem er omfattet af rumloven?
Alle private og offentlige aktører, der arbejder med rumfartøjer (og returnerer
dem), er underlagt kravene i forordningen. Forordningen gælder også aktø-
rer, der stiller infrastruktur til rådighed for opsendelser, udbyder teknologi til at
forebygge kollisioner eller tilbyder reparation og andre services til fartøjer i
rummet. Hertil kommer de såkaldte
primære leverandører af rumbaserede
data,
det være sig virksomheder og offentlige institutioner, som står for den
første behandling af kommunikations- og observationsdata modtaget fra rum-
met, der også er omfattet af forslaget.
Rumoperatører, der er etableret i EU og ønsker at udføre rumaktiviteter, skal
først indhente tilladelse fra den kompetente myndighed i det medlemsland,
hvor de er etableret. For at få en tilladelse skal operatøren dokumentere, at
kravene i rumloven er opfyldt. Udstedelsen af tilladelserne overvåges af de
nationale myndigheder i medlemslandene. Når en operatør har fået en tilla-
delse i ét medlemsland, gælder den i hele EU, og andre medlemsstater kan
som udgangspunkt ikke begrænse leveringen af tjenester fra den pågæl-
dende udbyder. Hermed sikres retten til fri bevægelighed for rumbaserede
data og tjenester på tværs af EU.
Som noget særligt gælder kravene i forordningen også for virksomheder og
rumoperatører uden for EU, hvis de tilbyder deres tjenester til brugere i EU.
Det gælder både operatører, der leverer tjenester direkte til brugere i EU, og
dem, der gør det mere indirekte, for eksempel gennem satellitovervågning,
styring af satellitter eller gennem udstyr, de har placeret på andre satellitter.
I praksis betyder det, at f.eks. en amerikansk virksomhed eller operatør, der
tilbyder satellitkommunikation, rumdata el.lign., eller stiller sin kapacitet på
sine satellitter til rådighed for brugere i EU, vil være omfattet af reglerne,
også selvom virksomheden ikke har kontor eller fysisk tilstedeværelse i EU.
Operatører fra tredjelande skal registrere sig i et EU-register og udpege en
juridisk repræsentant i et EU-land, som kan sikre et effektivt samarbejde med
de nationale myndigheder og Kommissionen. I forbindelse med registrerin-
gen skal de dokumentere, at de lever op til
kravene i EU’s rumlov.
Kravene
betragtes som opfyldte, hvis EU-Kommissionen har truffet afgørelse om, at
reglerne i det tredjeland,
hvor operatøren hører hjemme, svarer til EU’s reg-
ler.
For så vidt angår offentlige aktører gælder forordningen for nationale myndig-
heder i EU’s medlemslande, EU’s egne institutioner
og for internationale or-
ganisationer, der deltager i rumaktiviteter i EU. Aktiviteter inden for forsvars-
og sikkerhedspolitik er undtaget fra reglerne, mens rumfartøjer, der anvendes
til forsknings- og uddannelsesmissioner, delvist er undtaget.
Side 6 | 7
FOLKETINGET INTERN
EU-note - 2025-26 - E 5: EU-note om forslag til en EU-rumlov
3085371_0007.png
Hvornår træder reglerne i kraft?
Forordningen træder i kraft i 2030 og indfases over to år. Formålet med
denne gradvise indføring er at give industrien tid til at tilpasse sig de nye reg-
ler. Små og mellemstore virksomheder samt forsknings- og uddannelsesinsti-
tutioner fritages for kravene om at beregne miljømæssige fodaftryk frem til
udgangen af 2031.
Reglerne vil ikke gælde satellitter, der er opsendt før 2030. Det har givet an-
ledning til spekulationer om, hvilken betydning reglerne vil få for nogle af mar-
kedets største aktører, da flere megakonstellationer - herunder Elon Musks
Starlink, Amazons Kuiper og kinesiske alternativer - forventes at være op-
sendt før 2030.
6
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
6
EurActiv “EU
launches regulatory rocket at space players
including Elon Musk“
25. juni
2025
Side 7 | 7
FOLKETINGET INTERN