Europaudvalget 2025-26
EUU Alm.del Bilag 51
Offentligt
3087887_0001.png
Udenrigsministeriet
Juridisk Tjeneste, EU-retskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf.: 33 92 03 24 E-mail:
[email protected]
Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse
EUJUR j.nr. 23/02607
30. oktober 2025
Til orientering fremsendes nedenstående liste over EU-Domstolens aktiviteter i de kommende tre uger i
retssager, som har den danske regerings interesse. For så vidt angår sager, hvor der er nedsat procesdele-
gation, indeholder listen oplysninger om tidspunktet for mundtlig forhandling, fremsættelse af general-
advokatens forslag til afgørelse (GA) og afsigelse af dom. I sager, der i øvrigt følges af den danske rege-
ring, oplyses der om tidspunkt for generaladvokatens forslag til afgørelse og afsigelse af dom. General-
advokatens udtalelser og EU-Domstolens domme offentliggøres på EU-Domstolens hjemmeside
(http://curia.europa.eu/) på selve datoen for fremsættelse eller afsigelse.
Der tages forbehold for, at listen er udarbejdet på baggrund af EU-Domstolens retslister, og at EU-
Domstolen med kort varsel kan foretage ændringer i egne retslister.
Liste over sager, hvor der nedsat procesdelegation:
Sagsnr.
C-19/23
Titel og kort sagsresumé
Danmark mod Parlamentet og Rådet
Emne:
Påstande:
1. Den danske nedlægger principalt følgende påstand:
a) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2022/2041
af 19. oktober 2022 om passende mindstelønninger i Den
Europæiske Union annulleres.
b) Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union
tilpligtes at betale sagens omkostninger.
2. Regeringen nedlægger subsidiært følgende påstande:
a) Artikel 4, stk. 1, litra d, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2022/2041 af 19. oktober 2022 om passende
mindstelønninger i Den Europæiske Union annulleres.
b) Artikel 4, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2022/2041 af 19. oktober 2022 om passende mindste-
lønninger i Den Europæiske Union annulleres.
c) Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Union
tilpligtes at betale sagens omkostninger
Elisa Eesti
Sagen vedrører:
1) Er et kompleks af nationale bestemmelser (§ 873, stk. 2, 3,
6, 7 og 8, § 874, stk. 1-4, og § 1965, stk. 1-4, i Elektroonilise
side seadus (lov om elektronisk kommunikation)), som med
henblik på beskyttelsen af den nationale sikkerhed forpligter
en kommunikationsvirksomhed til at indhente en tilladelse til
anvendelse af hardware og software i sit kommunikationsnet,
omfattet af anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og
Rådets 2018/1972 af 20. december 2018 om oprettelse af en
europæisk kodeks for elektronisk kommunikation?
2) Såfremt det forrige spørgsmål besvares bekræftende, skal
artikel 1, stk. 3, litra c), [i direktiv 2018/1972], sammenholdt
Deltager i PD
Udenrigsministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesmini-
steriet
Proces-
skridt
Dom
Dato
11.11.25
C-354/24
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Ministeriet for Sam-
fundssikkerhed og
Beredskab
Justitsministeriet
MF
11.11.25
1
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0002.png
med artikel 4, stk. 2, [TEU], da fortolkes således, at indførel-
sen af sådanne begrænsninger henhører under medlemssta-
tens enekompetence og udgør en rent national foranstalt-
ning, hvorpå bestemmelserne i direktiv 2018/1972 ikke fin-
der anvendelse?
3) Såfremt det andet spørgsmål besvares benægtende, udgør
et kompleks af nationale forskrifter (§ 873, stk. 2, 3, 6, 7 og
8, § 874, stk. 1-4, og§ 1965, stk. 1-4, i lov om elektronisk
kommunikation), som ikke tillader en kommunikationsvirk-
somhed at anvende hardware og software i sit kommunikati-
onsnet uden at indhente en forvaltningsmyndigheds tilladelse
til brugen af denne hardware og software, da en begrænsning
af friheden til at udbyde elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester som omhandlet i artikel 12, stk. 1, [i direktiv
2018/1972]?
4) Såfremt det tredje spørgsmål besvares bekræftende, skal
det da undlades at anvende sådanne nationale bestemmelser,
hvis de ikke på forhånd er blevet meddelt Europa-Kommis-
sionen som omhandlet i artikel 12, stk. 1, i [direktiv
2018/1972]?
5) Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende, er det
da foreneligt med artikel 36 TEUF og proportionalitetsprin-
cippet, hvis nationale bestemmelser om beskyttelsen af den
nationale sikkerhed kræver af en kommunikationsvirksom-
hed, at den indhenter en tilladelse til anvendelse af hardware
og software i sit kommunikationsnet, og ikke forpligter for-
valtningsmyndigheden til i forbindelse med risikovurderin-
gen a) at vurdere, om de risici, der er knyttet til producenten,
kan overføres på den konkrete hardware og software, b) at
vurdere den konkrete hardwares og softwares funktionalitet,
placering og betydning i forbindelse med udbydelsen af en
kommunikationstjeneste, og c) at efterprøve, om de proble-
mer, der er forbundet med producentens etableringsstat, kan
overføres på producenten?
6) Såfremt brugen af hardware eller software, som allerede
fandtes i kommunikationsnettet og blev aktivt anvendt før
indførelsen af tilladelsespligten, tillades for en kortere peri-
ode end brugsperioden for denne hardware eller software, og
den pågældende hardware eller software er blevet erhvervet
lovligt, er der da tale om en ekspropriation som omhandlet i
artikel 17, stk. 1, andet punktum, i Den Europæiske Unions
charter om grundlæggende rettigheder?
2
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0003.png
Liste over sager, der i øvrigt følges af den danske regering:
Forkortelser i sagstypekolonnen:
O-sag = Sagen følges til orientering
F-sag = Sagen følges med henblik på eventuel afgivelse af mundtligt indlæg
Sagsnr.
T-534/23
Titel og kort sagsresumé
Föreningen Svenskt Landskapsskydd m.fl. mod
Rådet
Påstande:
Sagen antages til realitetsbehandling.
Der gives sagsøgerne medhold, og følgelig
annulleres Rådets afgørelse (SGS 23/00028) af 13.
juni 2023 om afvisning af sagsøgernes anmodning om
intern prøvelse (»den anfægtede afgørelse«), og
Rådet tilpligtes at betale sagsomkostningerne..
CEE Bankwatch Network og Ökobüro mod Rå-
det
Påstande:
Annullation af Rådets afgørelse (SGS 23/00027),
der blev meddelt sagsøgerne den 13. juni 2023, hvor-
ved Rådet fastslog, at sagsøgernes anmodning om in-
tern prøvelse af 20. februar 2023, der blev indgivet i
henhold til artikel 10 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1367/2006 (1) i forhold til Rådets
forordning (EU) 2022/2577 (2), skulle afvises fra rea-
litetsbehandling, og at det subsidiært ikke var nødven-
digt at prøve forordning 2022/2577 under hensyn til
den gældende miljølovgivning (»den anfægtede afgø-
relse«).
Sagsøgte tilpligtes at betale sagsøgernes sagsom-
kostninger.
Accra (Oti)
Sagen vedrører:
1) Er en medlemsstats praksis, der med henblik på at
godtage, at en ansøger, der er tredjelandsstatsborger,
som ønsker at udføre volontørarbejde, har midler til sit
underhold
efter den pågældende har fremlagt bevis
for, at vedkommendes slægtning, som ikke anses for et
familiemedlem, på grundlag af sin lovligt erhvervede
indkomst og gennem regelmæssige overførsler af det
beløb, der kræves med henblik på ansøgerens under-
hold, kan stille og stiller tilstrækkelige midler til rådig-
hed for ansøgerens underhold og til sidstnævntes
hjemrejse
som en yderligere betingelse kræver, at den
pågældende ansøger præcist angiver, om det modtagne
beløb er indkomst eller formue, og endvidere fremlæg-
ger dokumentation for det retlige grundlag for denne
indkomst eller formue, samt om den pågældende selv
definitivt råder over denne indtægt eller formue uden
begrænsninger, i overensstemmelse med den skøns-
margen, som medlemsstaterne er tillagt i henhold til
artikel 7, stk. 1, litra e), i [direktiv (EU) 2016/801], i
betragtning af de formål, der fremgår af 2. og 41. be-
tragtning til og artikel 1, litra a), og artikel 4, stk. 1, i
dette direktiv?
Interessent
Miljø- og Lige-
stillingsministe-
riet
Sags-
type
O-sag
Pro-
ces-
skridt
Dom
Dato
12.11.25
T-535/23
Miljø- og Lige-
stillingsministe-
riet
O-sag
Dom
12.11.25
C-525/23
Udlændinge- og
Integrationsmini-
steriet
O-sag
Dom
13.11.25
3
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0004.png
2) I betragtning af princippet om EU-rettens forrang,
princippet om retfærdig behandling i henhold til artikel
79 TEUF, princippet om fri opholdsret, der er fastsat
i artikel 45 i chartret [om grundlæggende rettigheder]
og retten til adgang til effektive retsmidler og til en
upartisk domstol, der er fastsat i chartrets artikel 47,
samt 54. og 61. betragtning til [direktiv 2016/801],
navnlig retssikkerhedsprincippet, har den omstændig-
hed, at den anførte nationale lovgivning om opholds-
tilladelser samlet set ikke indeholder de betingelser, der
er nævnt i det første præjudicielle spørgsmål, således at
disse betingelser ikke er blevet indført af lovgiver, men
derimod af medlemsstatens øverste retsinstans i for-
bindelse med anvendelsen af lovgivningen, som skal
anvendes som præcedens, da betydning for svaret på
det første præjudicielle spørgsmål?
3) For så vidt som det i forbindelse med anvendelsen
af den nationale lovgivning med henblik på at godtage,
at ansøgeren råder over midler til sit underhold også er
nødvendigt at forelægge en erklæring og dokumenta-
tion med hensyn til førnævnte betingelser, skal artikel
7, stk. 1, litra e), [i direktiv 2016/801], i betragtning af
kravet om retfærdig behandling, der følger af artikel 79
TEUF, retten til adgang til effektive retsmidler og til
en upartisk domstol, der er fastsat i chartrets artikel 47,
kravet om retssikkerhedsprincippet, der er nævnt i an-
den betragtning [til direktiv 2016/801], og det, der
fremgår af 41. og 42. betragtning til dette direktiv som
proceduremæssige garantier, i den foreliggende sag da
fortolkes således, at en medlemsstats praksis kun er i
overensstemmelse med bestemmelserne i lovgivnin-
gen, hvis ansøgeren i henhold til denne praksis pålæg-
ges, idet denne oplyses om retsvirkningerne, at angive
og fremlægge dokumentation for overholdelsen af de
yderligere betingelser, der anses for nødvendige, på en
sammenhængende og konsekvent måde, og hvorefter
der alene gives afslag på en ansøgning om opholdstil-
ladelse på grund af manglende opfyldelse af de krav,
der er fastlagt i retspraksis, hvis den pågældendes ret-
tigheder er blevet respekteret på denne måde, og de
proceduremæssige garantier er blevet overholdt?
Europa-Kommissionen mod Republikken Bulga-
rien
Påstande:
Det fastslås, at Republikken Bulgarien har tilsidesat
sine forpligtelser i medfør af artikel 288, stk. 4, TEUF
og artikel 4-6 i Kommissionens afgørelse (EU)
2015/456 af 5. september 2014 om støtteordningen
SA.26212 (11/C) (ex 11/NN
ex CP 176/A/08) og
SA.26217 (11/C) (ex 11/NN
ex CP 176/B/08)
iværksat af Republikken Bulgarien, C(2014) 6207
final, idet den ikke inden for den fastsatte frist har truf-
fet alle nødvendige foranstaltninger med henblik på fra
modtagerne at tilbagesøge den statsstøtte, som ved den
nævnte afgørelse blev erklæret for ulovlig og uforenelig
med det indre marked, og ikke har fremsendt alle nød-
vendige oplysninger.
Republikken Bulgarien tilpligtes at betale
C-632/23
Erhvervsministe-
riet
O-sag
Dom
13.11.25
4
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0005.png
sagsomkostningerne.
C-654/23
Inteligo Media
Påstande:
1) Hvis udgiveren af online-pressepublikationer, der
informerer offentligheden, som ikke er specialiseret
inden for området, om de dagligt i Rumænien offent-
liggjorte lovændringer, opnår en brugers e-mail-
adresse på det tidspunkt, hvor den sidstnævnte opret-
ter en gratis brugerkonto, som giver brugeren mulig-
hed for (i) gratis at få adgang til flere artikler i den
omhandlede publikation end de viste, (ii) at modtage
et dagligt nyhedsbrev via e-mail med et resumé af de
lovgivningsmæssige nyheder, der er behandlet i den
konkrete publikations artikler, og hyperlinks til disse
artikler, og (iii) mod betaling at få adgang til flere
og/eller mere omfattende artikler og analyser i publi-
kationen end dem, der er i det gratis udsendte daglige
nyhedsbrev,
a) skal denne e-mailadresse da anses for at være op-
nået af udgiveren af online-pressepublikationer »i for-
bindelse med salg af et produkt eller en tjeneste-
ydelse« som omhandlet i artikel 13, stk. 2, i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12.
juli 2002 om behandling af personoplysninger og be-
skyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kom-
munikationssektor (Direktiv om databeskyttelse in-
den for elektronisk kommunikation) (»direktiv
2002/58/EF), og
b) er udsendelsen fra udgiveren af online-pressepubli-
kationer af et nyhedsbrev af den ovenfor i nr. ii) be-
skrevne art da omfattet af udgiverens »direkte mar-
kedsføring af sine egne tilsvarende produkter eller tje-
nesteydelser« som omhandlet i artikel 13, stk. 2, i di-
rektiv 2002/58/EF?
2) Hvis det første spørgsmål, litra a) og b), besvares
bekræftende, hvilke betingelser blandt de i artikel 6,
stk. 1, litra a)-f), i forordning (EU) 2016/679 nævnte
skal da fortolkes således, at de finder anvendelse, når
udgiveren anvender brugerens e-mailadresse til at ud-
sende et dagligt nyhedsbrev af den i det første spørgs-
mål, nr. ii), beskrevne art, i overensstemmelse med
kravene i artikel 13, stk. 2, i direktiv 2002/58/EF?
3) Skal artikel 13, stk. 1 og 2, i direktiv 2002/58/EF
fortolkes således, at disse bestemmelser er til hinder
for en national lovgivning, hvor begrebet »kommer-
ciel kommunikation« i artikel 2, litra f), i Europa-Par-
lamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF af 8. juni
2000 om visse retlige aspekter af informationssam-
fundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det indre
marked (»Direktivet om elektronisk handel«) (»direk-
tiv 2000/31/EF«) anvendes i stedet for begrebet »di-
rekte markedsføring« i direktiv 2002/58/EF? Såfremt
spørgsmålet besvares benægtende, udgør et nyheds-
brev som det i det første spørgsmål, nr. ii), beskrevne
Energistyrelsen
Justitsministeriet
O-sag
Dom
13.11.25
5
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0006.png
da »kommerciel kommunikation« som omhandlet i
artikel 2, litra f), i direktiv 2000/31/EF?
4) Såfremt det første spørgsmål, litra a) og b), besva-
res benægtende,
a) udgør en daglig udsendelse via e-mail af et nyheds-
brev af den ovenfor i det første spørgsmål, nr. ii), be-
skrevne art da »anvendelse af […] elektronisk post
med henblik på direkte markedsføring« som omhand-
let i artikel 13, stk. 1, i direktiv 2002/58/EF, og navn-
lig
b) skal artikel 95 i forordning (EU) 2016/679, sam-
menholdt med artikel 15, stk. 2, i direktiv
2002/58/EF, da fortolkes således, at manglende
overholdelse af betingelserne for opnåelse af et gyl-
digt samtykke fra brugeren i overensstemmelse med
artikel 13, stk. 1, i direktiv 2002/58/EF sanktioneres i
henhold til artikel 83 i forordning (EU) 2016/679 el-
ler i henhold til bestemmelserne i den nationale rets-
akt, der gennemfører direktiv 2002/58/EF, som i sig
selv indeholder specifikke anvendelige sanktioner?
5) Skal artikel 83, stk. 2, i forordning (EU) 2016/679
fortolkes således, at en tilsynsmyndighed, der træffer
afgørelse om, hvorvidt der skal pålægges en admini-
strativ bøde, samt om den administrative bødes stør-
relse i hver enkelt sag, har pligt til at analysere og i den
administrative sanktionsforanstaltning forklare den
virkning, som hvert af kriterierne i litra a)-k) har på
henholdsvis afgørelsen om at pålægge en administrativ
bøde og afgørelsen om den administrative bødes stør-
relse?
Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie Iaşi
Sagen vedrører:
1) Er artikel 9 og artikel 11, stk. 6, i Rådets direktiv
89/391 om iværksættelse af foranstaltninger til forbed-
ring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under ar-
bejdet til hinder for en bindende national lovgivning
og praksis, hvorefter arbejdstagerne ikke har ret til di-
rekte at henvende sig til den kompetente myndighed
med hensyn til sikkerhed og sundhed under arbejdet,
såfremt de skønner, at de foranstaltninger, der er truf-
fet, og de midler, der er stillet til rådighed af arbejdsgi-
veren, ikke er tilstrækkelige til at garantere sikkerheden
og sundheden under arbejdet, og heller ikke kan an-
lægge sag ved domstolene, såfremt de skønner, at ar-
bejdsgiveren ikke har opfyldt sine forpligtelser med
hensyn til klassificering af arbejdssteder som arbejds-
steder, [der udsætter arbejdstagerne for] belastende
forhold, hverken for den arbejdsperiode, der allerede
er gennemført, eller for den fremtidige periode af an-
sættelsesforholdet?
2) Har artikel 11, stk. 6, i direktiv 89/391 vertikal di-
rekte virkning, og giver denne artikel, sammenholdt
med artikel 31, stk. 1, og med bestemmelserne i arti-
kel 47 i Den Europæiske Unions charter om grund-
læggende rettigheder, arbejdstagerne ret til domstols-
beskyttelse i tilfælde af, at de arbejdsgivere som de
C-678/23
Medarbejder- og
Kompetencesty-
relsen
O-sag
Dom
13.11.25
6
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0007.png
lovbestemte forpligtelser påhviler, ikke opfylder disse
forpligtelser?
C-4/24 P
C-142/24
BNP Paribas
Sagen vedrører:
I første række gøres det gældende, at Retten begik flere
retlige fejl.
For det første begik Retten en retlig fejl, for så vidt
som den fortolkede artikel 7, stk. 3, i gennemførelses-
forordning (EU) 2015/81 (1) på en måde, som ikke er
i overensstemmelse med de EU-retlige fortolknings-
principper.
For det andet tilsidesatte Retten artikel 70, stk. 1, i for-
ordning (EU) nr. 806/2014, artikel 7, stk. 2 og 3, i gen-
nemførelsesforordning 2015/81 og ligebehandlings-
princippet.
For det tredje er Rettens ræsonnement, for så vidt som
det støttes på artikel 69, stk. 1. og artikel 70, stk. 4, i
forordning nr. 806/2014 (2) uden lovlig hjemmel.
For det fjerde gengav Retten artikel 7, stk. 3, i gennem-
førelsesforordning nr. 2015/81 urigtigt og fratog be-
stemmelsen sin effektive virkning og Retten gengav
desuden den samme forordnings artikel 7, stk. 2, urig-
tigt.
For det femte gøres det subsidiært gældende, at Retten
begik en retlig fejl, for så vidt som den tog mere hensyn
til de generelle bestemmelser i artikel 70, stk. 4, i for-
ordning nr. 806/2014 og artikel 7, stk. 1, i gennemfø-
relsesforordning 2015/81 end til de specifikke bestem-
melser, der finder anvendelse på uigenkaldelige beta-
lingsforpligtelser, og som er fastsat i artikel 7, stk. 2 og
3, i gennemførelsesforordning 2015/81.
I anden række gøres det gældende, at den appellerede
dom er behæftet med en begrundelsesmangel og en
selvmodsigende begrundelse.
Familienstiftung
Sagen vedrører:
Skal artikel 40 i aftalen om Det Europæiske Økonomi-
ske Samarbejdsområde (EØS-aftalen) af 2. maj 1992
fortolkes således, at den er til hinder for en medlems-
stats nationale ordning for opkrævning af arveafgifter
og gaveafgifter, som for beskatningen af en overførsel
af aktiver til en udenlandsk fond på grundlag af en stif-
telsesforretning inter vivos også anvender det højeste
skattetrin III, hvis fonden i det væsentlige er oprettet i
en families eller bestemte familiers interesse (familie-
fond), mens skattetrinnet i et tilsvarende tilfælde for en
indenlandsk familiefond retter sig efter slægtskabsfor-
holdet for den begunstigede, der ifølge stiftelsesdoku-
mentet er fjernest beslægtet med gavegiveren (stifte-
ren), hvilket for en indenlandsk familiefond fører til
anvendelse af de gunstigere skattetrin I eller II?
Erhvervsministe-
riet
O-sag
Dom
13.11.25
Skatteministeriet
O-sag
Dom
13.11.25
7
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0008.png
C-197/24
C-272/24
C-445/24
Šiľarsk�½
Sagen vedrører:
1) Skal artikel 1, stk. 2, sammenholdt med artikel 2, nr.
1) og 3), samt artikel 6, stk. 1, i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2011/7/EU af 16. februar 2011 om
bekæmpelse af forsinkelser i betalinger i handelstrans-
aktioner i den gældende udgave fortolkes således, at (i)
begrebet en »virksomhed« også om-fatter en fysisk
person, der i en situation som den i hovedsagen om-
handlede, benytter advokattjenester til at oprette et
handelsselskab, hvor den pågælden-de skal være med-
lem af bestyrelsen samt være en af de to stiftere og
partnere, og (ii) begrebet en »handelstransaktion« om-
fatter en transaktion, der i en situation som den i ho-
vedsagen omhandlede, fører til, at advokaten yder tje-
nester til denne person med henblik på stiftelse af et
handelsselskab?
2) Hvis det første spørgsmål besvares benægtende, skal
begrebet »forbruger« i artikel 2, litra b), i Rådets direk-
tiv 93/13/EØF af 5. april 1993 om urimelige kontrakt-
vilkår i forbrugeraftaler som ændret, sammenholdt
med artikel 8 i dette direktiv fortolkes således, at dette
begreb, i en situation som den i ho-vedsagen omhand-
lede, også omfatter en fysisk person, over for hvem der
gøres krav gældende i henhold til en aftale om levering
af juridiske tjeneste-ydelser, hvis genstanden for denne
aftale var tjenesteydelser med henblik på oprettelse af
et handelsselskab, og sagsøgte skulle være medlem af
bestyrelsen samt være en af de to stiftere og partnere i
dette selskab?
Tribunalul Galaţiti
Sagen vedrører:
Skal artikel 19, stk. 1, andet afsnit, TEU, sammenholdt
med artikel 2 TEU, med punkt 5 og 7 i fællesskabspag-
ten om arbejdstagernes grundlæggende arbejds-mar-
kedsmæssige og sociale rettigheder samt med artikel 3
og 5-7 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2003/88/EF af 4. november 2003 om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden, fortol-
kes således, at princippet om dommeres uafhængighed
under omstændigheder som de i hovedsagen omhand-
lede er til hinder for en national ordning, der forbyder
betaling af godtgørelse for en dommers overarbejde
som følge af personale-mangel ved den retsinstans,
hvor denne udøver sit embede, i en situation hvor
godtgørelsen kun sker i form af afspadsering i et tilsva-
rende antal timer som overarbejdet præsteret ud over
den normale arbejdstid samt på ugentlige hviledage og
helligdage, og som, hvis den blev anvendt, ville have
negativ indflydelse på den lovbestemte årlige ferie?
(W)onderweg
Sagen vedrører:
Skal begrebet rejsende, som anvendes i pakkerejsedi-
rektivets artikel 3, nr. 6), fortolkes således, at det også
omfatter en juridisk person, såsom en nonprofitorga-
nisation, der lejlighedsvis køber en pakkerejse af en er-
hvervsdrivende for sine medlemmer?
Erhvervsstyrel-
sen
O-sag
Dom
13.11.25
Beskæftigelses-
ministeriets
O-sag
Dom
13.11.25
Formuerets-kon-
toret
O-sag
Dom
13.11.25
8
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0009.png
C-523/24
Sociedad Civil Catalana
Sagen vedrører:
1) Skal forordning nr. 2988/95 af 18. december 1995
om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finan-
sielle interesser og artikel 325 TEUF (»princippet om
effektiv og afskrækkende bekæmpelse af svig og en-
hver anden ulovlig aktivitet, der skader Unionens fi-
nansielle interesser«) samt artikel 4, stk. 3, TEU (prin-
cippet om loyalt samarbejde) fortolkes således, at disse
bestemmelser er til hinder for det bortfald af økono-
misk ansvar, der er fastsat i følgende bestemmelser i
amnestiloven: artikel 1, stk. 1, litra a)-c), og stk. 2, 3 og
4, samt artikel 2, litra e), henset til at det hævdede øko-
nomiske ansvar, som er gjort gældende i den forelig-
gende procedure om tilbagebetaling af betroede of-
fentlige midler nr. B-180/21, indebærer en »skade på
Unionens finansielle interesser«, både i) såfremt Dom-
stolen anlægger en »indskrænkende fortolkning« af be-
grebet »beskyttelse af Unionens finansielle interesser«
(hvorefter det kun omfatter ulovlige administrative ak-
tiviteter, der gennemføres med Unionens offentlige
midler), og ii) såfremt der anlægges en »udvidende for-
tolkning« af dette begreb (hvorefter det også omfatter
ulovlige administrative aktiviteter, der gennemføres
med en medlemsstats offentlige midler, men forvolder
en faktisk eller potentiel skade på Unionens budget)?
2) Såfremt Domstolen anlægger en »indskrænkende
fortolkning« af begrebet »beskyttelse af Unionens fi-
nansielle interesser«, skal artikel 2 TEU, artikel 19, stk.
1, andet afsnit, TEU og chartrets artikel 47 da fortolkes
således, at disse bestemmelser er til hinder for amne-
stilovens artikel 10, eftersom den frist på to måneder
til at træffe afgørelse, som er fastsat i denne bestem-
melse, er i strid med enhvers ret til rettergang med de
fornødne garantier inden for »en rimelig frist« og med-
fører, at den påkendende ret underlægges »pres ude-
fra«, såfremt der, før der blev truffet afgørelse om an-
vendelsen af amnestiloven i den foreliggende proce-
dure om tilbagebetaling af betroede offentlige midler
nr. B-180/21, skulle have været gennemført en form
for afsluttende bevisoptagelse vedrørende oprindelsen
af de offentlige midler, der er anvendt til at afholde de
i sagsøgernes stævninger omhandlede udgifter (det na-
tionale budget eller Unionens budget), eller det formål,
de var tiltænkt (promovering af Cataloniens uaf-
hængighed uden for Spanien i regnskabsårene 2011-
2017)?
3) Skal artikel 325 TEUF og forordning nr. 2988/95 af
18. december 1995 om beskyttelse af De Europæiske
Fællesskabers finansielle interesser, sammenholdt med
artikel 47 i Den Europæiske Unions charter om grund-
læggende rettigheder og artikel 6 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, fortolkes således, at
disse bestemmelser er til hinder for amnestilovens ar-
tikel 13, stk. 3, in fine, henset til at denne bestemmelse
ikke fastsætter nogen form for regel (procedure, acces-
sorisk krav, etc.), der giver mulighed for, at de parter,
som har anlagt søgsmålet om økonomisk ansvar (i den
foreliggende procedure om tilbagebetaling af betroede
Strafferetskonto-
ret
O-sag
GA
13.11.25
9
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0010.png
offentlige midler nr. B-180/21 er der tale om enheden
SCC og anklagemyndigheden), kan rejse indsigelse
mod bortfaldet af økonomisk ansvar i første instans,
men blot kræver, at de skadelidte offentlige enheder (i
denne sag om økonomisk ansvar er der tale om Gene-
ralitat de Catalunya (den regionale regering i Catalo-
nien), som end ikke var med til at anlægge sagen om
økonomisk ansvar og derfor blev anset for ikke at være
part i sagen) ikke har rejst indsigelse?
4) Skal retssikkerhedsprincippet og princippet om den
berettigede forventning, sammenholdt med artikel 325
TEUF og forordning nr. 2988/95 af 18. december
1995, fortolkes således, at amnestilovens artikel 1, stk.
1, litra a)-c), sammenholdt med samme artikels stk. 2-
4, er uforenelige med disse principper og disse bestem-
melser henset til den manglende klarhed og præcision
i fastlæggelsen af amnestilovens objektive, subjektive
og tidsmæssige anvendelsesområde, hvilket kan med-
føre, at denne afdeling ved Tribunal de cuentas (revisi-
onsret) i den foreliggende procedure om tilbagebeta-
ling af betroede offentlige midler fastslår, at det øko-
nomiske ansvar som følge af handlinger, der skader
Unionens finansielle interesser
som reelt ikke er om-
fattet af amnestilovens anvendelsesområde
er bort-
faldet?
5) Skal chartrets artikel 20 og 21 fortolkes således, at
amnestilovens artikel 1, stk. 1, litra a)-c), sammenholdt
med samme artikels stk. 2-4, og præamblen til amne-
stiloven, er uforenelige med disse bestemmelser henset
til det forhold, at den førnævnte mangel på klarhed og
præcision i fastlæggelsen af amnestilovens anvendel-
sesområde, som kan medføre et uretmæssigt bortfald
af økonomisk ansvar, også kan medføre situationer
med forskelsbehandling eller ulighed i forhold til per-
soner, der er blevet domfældt som økonomisk ansvar-
lige i andre procedurer om tilbagebetaling af betroede
offentlige midler vedrørende omstændigheder, der har
fundet sted på det samme geografiske område (den
selvstyrende region Catalonien) og inden for den peri-
ode, der udgør amnestilovens tidsmæssige anvendel-
sesområde?
6) Skal artikel 2 TEU, artikel 19, stk. 1, andet afsnit,
TEU og chartrets artikel 47 fortolkes således, at amne-
stilovens artikel 8, stk. 3, som fastsætter en ensidig og
obligatorisk ophævelse af de foreløbige forholdsregler,
uden at retten overlades nogen skønsmargen, i mod-
sætning til hvad der er tilfældet i de øvrige procedurer
om tilbagebetaling af betroede offentlige midler, hvor
de generelle regler for foreløbige forholdsregler i Ley
de Enjuiciamiento Civil (den civile retsplejelov) finder
anvendelse i kraft af henvisningen i Ley 7/1988 de
Funcionamiento del Tribunal de Cuentas (lov nr.
7/1988 om revisionsrettens funktion), er uforenelig
med disse bestemmelser?
7). Skal artikel 2 TEU, artikel 19, stk. 1, andet afsnit,
TEU, chartrets artikel 47 og EMRK’s artikel 6 fortol-
kes således, at amnestilovens artikel 13, stk. 3 (bortfald
af økonomisk ansvar i første instans), eftersom denne
bestemmelse ikke fastsætter en forudgående procedure
10
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0011.png
C-544/24
C-563/24
for høring af den offentlige aktør (selv om denne ex
lege har søgsmålskompetence i sagen om økonomisk
ansvar) eller giver mulighed for, at retten kan påkende
tilfælde, hvor en sagsøgt nægter at have medvirket til
de faktiske omstændigheder, der foreholdes vedkom-
mende, under hensyn til at en offentlig aktør i den fo-
religgende procedure om tilbagebetaling af betroede
offentlige midler nr. B-180/21 har været med til at an-
lægge søgsmålet som medsagsøger, og at visse af de
sagsøgte har hævdet, at de ikke medvirkede til de fak-
tiske omstændigheder, er uforenelig med disse bestem-
melser?
8) Skal artikel 2 TEU, artikel 19, stk. 1, andet afsnit,
TEU og chartrets artikel 47, navnlig sammenholdt
med artikel 267 TEUF og artikel 23, stk. 1, i statutten
for Domstolen (protokol nr. 3 til EUF-traktaten), for-
tolkes således, at amnestilovens artikel 8, stk. 3, artikel
10 og artikel 13, stk. 3, sammenholdt med præamblen
til amnestiloven (jf. afsnit V, stk. 10 og 11), som tillæg-
ger amnestiloven absolut virkning, hvorved den fore-
lagte præjudicielle spørgsmål berøves dets effektive
virkning og princippet om EU-rettens forrang og prin-
cippet om EU-rettens direkte virkning tilsidesættes, er
uforenelig med den opsættende virkning af indgivelsen
af en anmodning om præjudiciel afgørelse og den ef-
fektive virkning af Domstolens endelige afgørelse?
Nekilnojamojo turto valdymas
Sagen vedrører:
1.1. Skal artikel 325 TEUF, momsdirektivets artikel
273 og chartrets artikel 50 fortolkes således, at de er til
hinder for en national lovgivning, der gør det muligt at
pålægge morarenter af skat, hvoraf en del har karakter
af en sanktion for de samme skattemæssige overtræ-
delser, som er genstand for en strafferetlig forfølgning,
uden at der er fastsat regler, som sikrer koordinering,
der begrænser den yderligere ulempe, som for de be-
rørte personer følger af en kumuleret retsforfølgning,
til det strengt nødvendige, eller som gør det muligt at
sikre, at strengheden af alle de pålagte sanktioner be-
grænses til det strengt nødvendige i relation til den på-
gældende lovovertrædelses grovhed?
1.2. Skal artikel 325 TEUF, momsdirektivets artikel
273 og chartrets artikel 49, stk. 3, fortolkes således, at
de er til hinder for en procedure for anvendelse af mo-
rarenter af skatter, som, uafhængigt af lovovertrædel-
sernes karakter og alvor, fastsætter en fast sats for mo-
rarenter af skat uden mulighed for at nedsætte denne
sanktionsdel, dvs. at der pålægges en morarentesats,
som er lavere end den lovbestemte sats, eller at der gi-
ves afkald på sanktionsdelen af morarenterne, som skal
betales?
PB Vi Goods
Sagen vedrører:
1. Er artikel 10, stk. 7, i forordning (EU) 2019/787
ugyldig på grund af tilside-sættelse af artikel 16 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende ret-
tigheder, for så vidt som den forbyder præsentation el-
ler mærkning af ikkealkoholholdige drikkevarer som
»ikkealkoholholdig gin«?
Strafferetskonto-
ret
O-sag
GA
13.11
Ministeriet for
Fødevarer, Land-
brug og Fiskeri
O-sag
Dom
13.11.25
11
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0012.png
C-666/24
2. Subsidiært: Skal artikel 10, stk. 7, eller artikel 12, stk.
1, i forordning (EU) 2019/787 fortolkes således, at det
i henhold til disse bestemmelser ikke alene er forbudt
at præsentere eller mærke en ikkealkoholholdig drikke-
vare som »ikkealkoholholdig gin«, med den begrun-
delse, at drikkevaren ikke har det minimumsalkohol-
indhold, der kræves for betegnelsen »gin«, og ikke er
frem-stillet ved at aromatisere landbrugsethanol (men:
vand) med enebær?
Asociacion Catalana da Victimas de Organi-
zaciones Terroristas (ACVOT)
Sagen vedrører:
1.Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af terro-
risme og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
20s02/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse
2005/671/RIA fortolkes således, at det er til hinder
for en national lov såsom organisk lov nr. 1/2024 om
amnesti med henblik på institutionel, politisk og so-
cial normalisering i Catalonien af 10. juni 2024, som
forhindrer retsforfølgning og eventuel strafferetlig
sanktionering af personer, som deltager aktivt i en
terrorgruppes aktiviteter, ved at fritage dem for straf-
feretligt ansvar?
2.Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af terro-
risme og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse
2005/671/RIA, nærmere bestemt artikel 13, fortolkes
således, at det er til hinder for en national lov såsom
organisk lov nr. 1/2024 om amnesti med henblik på
institutionel, politisk og social normalisering i Catalo-
nien af 10. juni 2024, som forhindrer retsforfølgning
og eventuel strafferetlig sanktionering af personer,
som deltager aktivt i en terrorgruppes aktiviteter, ved
at fritage dem for strafferetligt ansvar, idet strafbarhe-
den ud over deltagelse i terrorgruppen gøres betinget
af et yderligere ASOCIACIÓN CATALANA DE
VÍCTIMAS DE ORGANIZACIONES TERRORI-
STAS (ACVOT) 3 krav om, at de faktisk og forsætligt
har forvoldt alvorlige krænkelser af menneskeret-
tighederne?
3.Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af terro-
risme og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse
2005/671/RIA fortolkes således, at det er til hinder
for en national lov såsom organisk lov nr. 1/2024 om
amnesti med henblik på institutionel, politisk og so-
cial normalisering i Catalonien af 10. juni 2024, der
Forsvarsministe-
riet
O-sag
GA
13.11.25
12
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0013.png
for så vidt angår de terrorhandlinger og de lovover-
trædelser med forbindelse til en terrorgruppe, som er
omhandlet i det nævnte direktiv, sondrer efter, om
der faktisk og forsætligt er begået alvorlige krænkelser
af menneskerettighederne eller ej, således at denne
sondring gør det muligt, at visse af disse terrorhand-
linger eller strafbare handlinger med forbindelse til
terrorgrupper fritages fra strafferetligt ansvar?
4.Er det EU-retlige retssikkerhedsprincip, som er
fastlagt i Domstolens praksis, til hinder for en natio-
nal lovgivning såsom organisk lov nr. 1/2024 om am-
nesti med henblik på institutionel, politisk og social
normalisering i Catalonien af 10. juni 2024, som gør
fritagelsen fra strafferetligt ansvar ved amnesti betin-
get af, at den person, som er anklaget for handlinger,
der er omhandlet i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2017/541 af 15. marts 2017 om be-
kæmpelse af terrorisme og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2002/475/RIA og ændring af Rådets
afgørelse 2005/671/RIA, ikke forsætligt har forvoldt
alvorlige krænkelser af menneskerettighederne, navn-
lig dem, der er omhandlet i artikel 2 og 3 i den euro-
pæiske konvention til beskyttelse af menneskeret-
tigheder og grundlæggende frihedsrettigheder og i
den humanitære folkeret, uden at præcisere, hvilke
handlinger der udgør sådanne overtrædelser, eller den
alvorstærskel, der skal overskrides, for at amnestien
ikke finder anvendelse? Subsidiært: Er det EU-retlige
princip om berettiget forventning og det EU-retlige
retssikkerhedsprincip uforenelige med en ordning så-
som den, der følger af artikel 1 i organisk lov nr.
1/2024 om amnesti med henblik på institutionel, po-
litisk og social normalisering i Catalonien af 10. juni
2024, som både i objektiv og subjektiv henseende
fastsætter upræcise rammer for afgørelsen af, om der
kræves eller ikke kræves et strafferetligt ansvar?
5.Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af terro-
risme og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse
2005/671/RIA fortolkes således, at det er til hinder for
en national lov såsom organisk lov nr. 1/2024 om am-
nesti med henblik på institutionel, politisk og social
normalisering i Catalonien af 10. juni 2024, som for-
hindrer retsforfølgning og eventuel strafferetlig sankti-
onering af personer, der fremstiller, besidder, erhver-
ver, transporterer, leverer eller bruger sprængstoffer i
terrorøjemed ved at fritage dem for strafferetligt an-
svar? 6. Skal Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af
terrorisme og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse
13
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0014.png
2005/671/RIA fortolkes således, at SAMMENDRAG
AF ANMODNING OM PRÆJUDICIEL AFGØ-
RELSE
SAG C-666/24 4 det er til hinder for en na-
tional lov såsom organisk lov nr. 1/2024 om amnesti
med henblik på institutionel, politisk og social norma-
lisering i Catalonien af 10. juni 2024, som forhindrer
retsforfølgning og eventuel strafferetlig sanktionering
ved fritagelse for strafferetligt ansvar
af personer,
der i terrorøjemed påbegynder udførelsen af voldelige
handlinger ved fastlæggelse af mål, som påtænkes øde-
lagt i stort omfang, fordi de er repræsentative for mod-
strid med terrorgruppens ideologi, gennemførelse af
overvågning eller fotografisk dokumentation af offent-
lige steder, der påtænkes ødelagt
navnlig kontorer for
anklagemyndigheden, sikkerhedsstyrker og -korps
samt regionale institutioner eller politikøretøjer
med
det formål at sikre en planmæssig udførelse af den vol-
delige plan, som terrorgruppen har lagt med henblik på
en succesfuld gennemførelse af denne ødelæggelse? 7.
Skal princippet om EU-rettens forrang, som er fastlagt
i Domstolens praksis, og princippet om loyalt samar-
bejde som fastsat i artikel 4, stk. 3, TEU fortolkes så-
ledes, at disse principper er til hinder for en national
lovgivning såsom organisk lov nr. 1/2024 om amnesti
med henblik på institutionel, politisk og social norma-
lisering i Catalonien af 10. juni 2024, der fritager en
person, som er anklaget for handlinger, der er om-
handlet i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2017/541 af 15. marts 2017 om bekæmpelse af terro-
risme og om erstatning af Rådets rammeafgørelse
2002/475/RIA og ændring af Rådets afgørelse
2005/671/RIA, fra strafferetligt ansvar ved amnesti?
8. Skal artikel 20 og 21 i Den Europæiske Unions char-
ter om grundlæggende rettigheder fortolkes således, at
disse bestemmelser er til hinder for en national lovgiv-
ning såsom organisk lov nr. 1/2024 om amnesti med
henblik på institutionel, politisk og social normalise-
ring i Catalonien af 10. juni 2024, som fritager en per-
son, der er anklaget for handlinger, som er strafbare i
Spanien og er omhandlet i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2017/541 af 15. marts 2017 om
bekæmpelse af terrorisme og om erstatning af Rådets
rammeafgørelse 2002/475/RIA og ændring af Rådets
afgørelse 2005/671/RIA, fra strafferetligt ansvar ved
amnesti på grund af det ideologiske formål, der forføl-
ges med disse strafbare handlinger? 9. Skal artikel 4,
stk. 2, TEU samt artikel 20, stk. 2, TEUF og artikel 21,
stk. 1, TEUF fortolkes således, at disse bestemmelser
er til hinder for en national lovgivning såsom organisk
lov nr. 1/2024 om amnesti med henblik på institutio-
nel, politisk og social normalisering i Catalonien af 10.
juni 2024, som fritager personer, der er anklaget for
terrorisme, idet handlingerne er begået med det formål
at løsrive en del af det nationale område fra denne
medlemsstat, fra strafferetligt ansvar ved amnesti?
14
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0015.png
T-623/22
T-366/23
T-565/23
SD mod EMA
Påstande
—EMA’s afgørelse af 21. juli 2022
(EMA/254928/2022), hvorved sagsøgerens klage af
4. maj 2022 over EMA’s
afgørelse af 8. april 2022
(EMA/191392/2022) blev afslået, annulleres.
—Såfremt
sagsøgeren gives medhold, tilpligtes EMA
at betale de sagsomkost-ninger, som sagsøgeren har
afholdt eller vil være nødsaget til at afholde, og så-
fremt sagsøgeren ikke gives medhold, tilpligtes EMA
af rimelighedshensyn i henhold til artikel 135, stk. 1, i
Rettens procesreglement at bære sine egne omkost-
ninger.
YH mod ECB
Sagen vedrører:
— ECB’s
afgørelse af 5. maj 2023 (ECB-SSM-2023-
DE-12 QLF 2022-0054, QLF-2023-0020, QLF-2023-
0021), som modsætter sig
sagsøgerens erhvervelse af kvalificerede andele i M.M.
Warburg & Co (AG & Co.) Kommanditgesellschaft
auf Aktien, M.M. Warburg
& CO Hypothekenbank Aktiengesellschaft og Mar-
card, Stein & Co AG, annulleres.
ECB tilpligtes at betale sagsomkostningerne.
Aurelia Stiftung mod Kommissionen
Påstande:
Kommissionens afgørelse Ares (2023) 4611321 af
3. juli 2023
annulleres.
Den sagsøgte tilpligtes at betale sagsomkostnin-
gerne.
Policejní prezidium
Spørgsmål:
1) Hvorledes skal der sondres mellem forskellige regi-
streredes oplysninger, der kræves i henhold til artikel
4, stk. 1, litra c), eller artikel 6, sammenholdt med arti-
kel 10 i direktiv 2016/680? Er det i overensstemmelse
med kravet om begrænsning af behandlingen af per-
sonoplysninger, samt med forpligtelsen til at skelne
mellem forskellige kategorier af registrerede, atnational
lovgivning tillader udtræk af genetiske data fra alle per-
soner, der er mistænkt eller tiltalt for at have begået en
forsætlig strafbar handling?
2) Er det foreneligt med artikel 4, stk. 1, litra e), i di-
rektiv 2016/680, at behovet for fortsat at opbevare en
DNA-profil med henvisning til det generelle formål
om at forebygge eller afsløre kriminalitet vurderes af
politimyndighederne på grundlag af deres interne reg-
ler, hvilket i praksis ofte betyder opbevaring af føl-
somme personoplysninger på ubestemt tid, uden at der
angives nogen maksimal opbevaringsperiode for så-
danne personoplysninger? Hvis dette ikke er i overens-
stemmelse med denne bestemmelse, hvilke kriterier
Lægemiddelstyrelsen
O-sag
Dom
19.11.25
Finanstilsynet
O-sag
Dom
19.11.25
Miljø- og Lige-
stillingsministe-
riet
Fødevarer, Land-
brug of Fiskeri-
ministeriet
Udenrigsministe-
riet
Politikontoret
Forsvarsministe-
riet
O-sag
Dom
19.11.25
C-57/23
O-sag
Dom
20.11.25
15
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0016.png
skal da anvendes til at vurdere proportionaliteten med
hensyn til varigheden af opbevaringen af personoplys-
ninger, der er indsamlet og opbevaret til et sådant for-
mål?
3) Hvad er minimumsrækkevidden af de materielle el-
ler proceduremæssige betingelser for indsamling, op-
bevaring og sletning af særligt følsomme personoplys-
ninger i henhold til artikel 10 i direktiv 2016/680,
som skal være hjemlet i »bestemmelser« i en med-
lemsstats nationale ret? Kan retspraksis også betragtes
som »medlemsstats nationale ret« som omhandlet i
artikel 8, stk. 1, sammenholdt med artikel 10 i direktiv
2016/680?
GKV-Spitzenverband
1. Skal artikel 13, stk. 1, i forordning nr. 883/2004,
sammenholdt med artikel 14, stk. 8, i
forordning nr. 987/2009, fortolkes således, at der ved
undersøgelsen af, om en væsentlig del af
virksomheden udøves i en medlemsstat, skal tages
hensyn til hele arbejdstage-rens virksomhed,
herunder dennes virksomhed i tredjelande?
2. Eller skal artikel 13, stk. 1, i forordning nr.
883/2004, sammenholdt med artikel 14, stk. 8, i
forordning nr. 987/2009, fortolkes således, at der ved
undersøgelsen af, om en væsentlig del af
virksomheden udøves i en medlemsstat, kun skal tages
hensyn til den virk-somhed, som
arbejdstageren udøver i medlemsstater?
Stockholms Hamn
Sagen vedrører:
1. Skal begunstigelseskriteriet i artikel 107, stk. 1, i trak-
taten om Den Europæi-ske Unions funktionsmåde
fortolkes således, at den årlige kompensation, som en
statslig myndighed i henhold til en aftale betaler af
statsmidler til et kom-munalt aktieselskab, med hen-
blik på at kompensere for selskabets forpligtelse til af-
giftsfrit at levere en bestemt tjenesteydelse, nemlig slu-
sedrift, som indtil indgåelsen af denne aftale var pålagt
en afgift,
a) i sin helhed skal anses for støtte, der fordrejer eller
truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at be-
gunstige modtageren?
b) skal anses for støtte, der fordrejer eller truer med at
fordreje konkurrence-vilkårene ved at begunstige
modtageren, for så vidt som denne kompensation
overstiger modtagerens tidligere årlige indtægter fra af-
gifter for tjenesteydel-sen, idet der tages hensyn til æn-
dringer i f.eks. forbrugerprisindekset og tra-fikmæng-
den i slusedriften?
c) skal anses for støtte, der fordrejer eller truer med at
fordreje konkurrence-vilkårene ved at begunstige
modtageren, for så vidt som denne kompensation
overstiger modtagerens årlige omkostninger ved at le-
vere tjenesteydelsen?
d) skal anses for støtte, der fordrejer eller truer med at
fordreje konkurrence-vilkårene ved at begunstige
modtageren på grundlag af en anden beregnings-mo-
del?
C-743/23
Beskæftigelses-
ministeriets
O-sag
Dom
20.11.25
C-401/24
Skatteministeriet
O-sag
Dom
20.11.25
16
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0017.png
C-522/24
e) ikke på nogen måde skal anses for støtte, der fordre-
jer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene
ved at begunstige støttemodtageren?
2. Skal en aftale om en statslig myndigheds årlige ud-
betaling af statsmidler til et kommunalt aktieselskab
som kompensation for selskabets forpligtelse til af-
giftsfrit at levere en ikke-landbrugsmæssig tjeneste-
ydelse, dvs. slusedrift, som blev indgået før Sveriges
tiltrædelse af Unionen, og som ikke er blevet an-meldt
til Kommissionen, anses for eksisterende støtte, der i
henhold til artikel 1, litra b), nr. i), i Rådets forordning
(EU) 2015/1589 af 13. juli 2015 om fast-læggelse af
regler for anvendelsen af artikel 108 i traktaten om
Den Europæi-ske Unions funktionsmåde skal betrag-
tes som lovlig, for så vidt som Kommis-sionen ikke
har konstateret, at støtten er uforenelig med det indre
marked?
3. Såfremt det andet spørgsmål besvares bekræftende,
skal en sådan årlig kompensation da alligevel anses for
ny støtte, når aftalen efter Sveriges tiltræ-delse af Uni-
onen i henhold til de oprindelige vilkår flere gange er
blevet forlænget med fem år ad gangen på grund af
manglende opsigelse, og den årlige kompensation for
hver ny femårsperiode er blevet ændret på grundlag af
både forbrugerprisindekset og omfanget af den afgifts-
fri tjenesteydelse, der blev leveret i den foregående af-
taleperiode, i dette tilfælde trafikmængden i slusedrif-
ten?
Ministero della difesa
Sagen vedrører:
1. Henset til, at forvaltningen ikke har fundet det nød-
vendigt at pålægge det militære personale vaccinations-
pligten i medfør af artikel 206a i lovdekret nr. 66/2010
for den specifikke ansættelse og således ikke påtog sig
ansvaret for virkningerne af vaccinen, er direktiv
2000/78/EF da til hinder for gennemførelsesbestem-
melser såsom lovdekret nr. 172/2021, hvad angår den
del, hvor det har ændret lovdekret nr. 44/2021 ved at
tilføje [artikel] 4b, stk. 2, [litra] b), som pålægger en mi-
litært ansat en obligatorisk vaccination, som strider
mod dennes personlige anskuelser, eftersom den på-
gældende er forpligtet til frivilligt og på egen risiko at
gennemgå denne medicinske behandling, som stadig er
på forsøgsstadiet, som et supplerende krav for at
kunne udføre arbejde i samme arbejdsmiljø, hvor der
findes civilt personale, som ikke er omfattet af denne
vaccinationspligt til trods for, at det civile personale
udfører opgaver, som i forhold til risikoen for at smitte
andre og for at blive smittet svarer til dem, som udfø-
res af det militære personale?
2. Henset til, at den italienske lovgivning om adgang til
arbejdssteder, herunder i situationer med mange men-
nesker såsom offentlig transport, fodbold-stadioner og
restauranter, for arbejdstagere, som ikke er nævnt i lov-
dekret nr. 172/2021, bestemmer, at en vaccinationsat-
test sidestilles med et negativt podesvar inden for de
sidste 48 timer, er artikel 2, [stk. 2, litra] b), i direktiv
2000/78/EF da til hinder for et lovgivningsindgreb
som lovdekret nr. 172/2021, hvad angår den del, hvor
Beskæftigelses-
ministeriets
Forsvarsministe-
riet
O-sag
Dom
20.11.25
17
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 51: Liste over judicielle aktiviteter i sager af dansk interesse pr. 30/10-25
3087887_0018.png
det har ændret lovdekret nr. 44/2021 ved at tilføje [ar-
tikel] 4b, stk. 1, [litra] b), som pålægger en militært an-
sat en obligatorisk vaccination, som strider mod den-
nes personlige anskuelser, som et ufravigeligt krav for
at kunne udføre arbejde i det samme arbejdsmiljø,
hvor der findes militært ansatte, der i overensstem-
melse med deres personlige anskuelser har fundet det
hensigtsmæssigt at lade sig vaccinere, selv uden at være
forpligtet hertil, og dette til trods for, at den pågæl-
dende ikke-vaccinerede militært ansatte er villig, og un-
der alle omstændigheder allerede er forpligtet, til med
kortere mellemrum end 48 timer at fremlægge et nega-
tivt podesvar for covid-19?
3. Udgør et lovgivningsindgreb som lovdekret nr.
172/2021, der har suppleret lovdekret nr. 44/2021 og
i kraft af artikel 4b, stk. 3, indebærer, at en arbejdsta-
ger, som er udelukket fra arbejdet, fordi denne ikke har
overholdt vaccinati-onspligten, ikke på nogen lovlig
vis kan forsørge sin familie og give sine mindreårige
børn den beskyttelse og omsorg, der er nødvendig for
deres trivsel, en tilsidesættelse af artikel 1 og 24 i Den
Europæiske Unions charter om grundlæggende ret-
tigheder som omhandlet i dets artikel 24?
18