Den 13. oktober 2025
MIM 65-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til to gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af natrium dichromat og chromtrioxid, til forkromning i forsvars-
industrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af stofferne natrium dichromat, og chromtrioxid til forkromning i helikoptere til
luftfarts- og forsvarsbrug i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitésag). Kommissionen har fremsat foreløbige forslag, der giver tilladelse
til fortsat anvendelse til virksomheden Airbus Helicopters Technik GmbH fra Tyskland. Tilladelserne
gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stofferne i en 12-
årig periode fra ansøgningstidspunktet, dvs. indtil december 2035. Forslagene forventes behandlet
på møde i REACH komiteen d. 22.-23. oktober 2025. Hvis forslagene vedtages, forventes de ikke at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i
de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I
de konkrete sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stofferne, hvor der ikke findes
alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke i alle
tilfælde tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere. Kommissionen har derfor fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger. Det vurderes, at arbejdsmiljøforholdene i virksomheden, såfremt
foranstaltningerne gennemføres som krævet, vil være tilstrækkelige. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes generelt at leve op til de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Såfremt forslagene ikke vedtages,
forventes manglende godkendelse at kunne påvirke forsvaret af Europa. Såfremt forslagene ikke
vedtages, kan det medføre konsekvenser for det danske medicinske nødberedskab, idet
vedligeholdelsen af redningshelikoptere kan blive påvirket negativt. Forslagene forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, såfremt de vedtages, idet godkendelse vil tillade den samme
fortsatte anvendelse i Danmark som hidtil, og idet godkendelsen ikke vil ændre på, at danske
virksomheder skal overholde danske arbejdsmiljø- og miljøregler. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslagene.