Europaudvalget 2025-26
EUU Alm.del Bilag 18
Offentligt
3080963_0001.png
Den 13. oktober 2025
MIM 65-25
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til to gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af natrium dichromat og chromtrioxid, til forkromning i forsvars-
industrien i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at fremsætte to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af stofferne natrium dichromat, og chromtrioxid til forkromning i helikoptere til
luftfarts- og forsvarsbrug i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH) (komitésag). Kommissionen har fremsat foreløbige forslag, der giver tilladelse
til fortsat anvendelse til virksomheden Airbus Helicopters Technik GmbH fra Tyskland. Tilladelserne
gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stofferne i en 12-
årig periode fra ansøgningstidspunktet, dvs. indtil december 2035. Forslagene forventes behandlet
på møde i REACH komiteen d. 22.-23. oktober 2025. Hvis forslagene vedtages, forventes de ikke at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle
konsekvenser. Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i
de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I
de konkrete sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stofferne, hvor der ikke findes
alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke i alle
tilfælde tilstrækkelige til at sikre arbejdstagere. Kommissionen har derfor fastsat krav om yderligere
risikohåndteringsforanstaltninger. Det vurderes, at arbejdsmiljøforholdene i virksomheden, såfremt
foranstaltningerne gennemføres som krævet, vil være tilstrækkelige. De beskrevne
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes generelt at leve op til de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Såfremt forslagene ikke vedtages,
forventes manglende godkendelse at kunne påvirke forsvaret af Europa. Såfremt forslagene ikke
vedtages, kan det medføre konsekvenser for det danske medicinske nødberedskab, idet
vedligeholdelsen af redningshelikoptere kan blive påvirket negativt. Forslagene forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, såfremt de vedtages, idet godkendelse vil tillade den samme
fortsatte anvendelse i Danmark som hidtil, og idet godkendelsen ikke vil ændre på, at danske
virksomheder skal overholde danske arbejdsmiljø- og miljøregler. Regeringen agter på den
baggrund at støtte forslagene.
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 18: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af natrium dichromat og chromtrioxid, til forkromning i forsvars- industrien
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte to forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af natrium dichromat og chromtrioxid forkromning af helikoptere luftfarts- og
forsvarsanvendelser.
Forslagene vil blive fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1907/2006 (REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet med efterfølgende afstemning på et møde i REACH komiteen d. 22.-23.
oktober 2025.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører forvaltningsafgørelser, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra virksomheden Airbus Helicopters GmbH om fortsat
anvendelse af op til 73 kg om året af de to chrom(VI)-forbindelser natrium dichromat og chromtrioxid
til forkromning i helikoptere til forsvars- og luftfartsindustrien, herunder funktionel forkromning og
2
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 18: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af natrium dichromat og chromtrioxid, til forkromning i forsvars- industrien
overfladebehandling af gearkasser til helikoptere, overfladebehandling af forskellige metaller og
kompositmaterialer samt til vedligehold af helikoptere.
De nuværende godkendelser til virksomheden blev givet i 2019 indtil d. 21. september 2024 med
mulighed for genansøgning 18 måneder inden udløb af godkendelserne. Virksomheden har den 8. og
9. februar 2023 søgt om godkendelse for fortsat anvendelse af stofferne natrium dioxid og
chromtrioxid til ovennævnte anvendelse. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 31. marts 2025 har afgivet endelige
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere foreløbigt, at de risikohåndterings-
foranstaltninger og anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, ikke er passende og
effektive i forhold til at begrænse risikoen for arbejdstagere. RAC konkluderede foreløbigt, at
risikohåndteringsforanstaltningerne og anvendelsesforholdene, som er beskrevet i ansøgningerne,
er passende og effektive i forhold til at begrænse risikoen for den generelle befolkning via miljøet
under forudsætning af overholdelse af disse. Udvalget anbefalede foreløbigt, at virksomheden
implementerer yderligere risikohåndteringsforanstaltninger, herunder automatisering, og
uddannelse i anvendelse af masker. Udvalget anbefalede desuden foreløbigt, at alle
aftagervirksomheder inden for 12 måneder skal udføre studier for at vurdere mulighederne for at
reducere udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere automatisering og brugen
af flydende chromopløsninger i stedet for flager. Endelig anbefalede RAC, at arbejdstageres
eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for
udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede foreløbigt, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgeren. Udvalget konkluderede, at
ansøgernes substitutionsplaner er troværdige for de søgte 12 års godkendelse. SEAC har desuden
konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har foreløbigt
anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til 7 år fra ansøgningstidspunktet, dvs. indtil 2030.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frister for fornyet vurdering i
12 år, som ansøgt, svarende til 2035. Kommissionen begrunder den længere undtagelsesperiode end
anbefalet af SEAC med fraværet af egnede alternativer i EU og den nødvendige tid til
forskning/udvikling og certificering til at gennemføre de mest lovende alternativer, der kan leve op til
tekniske- og strenge sikkerhedsmæssige krav i luftfarts- og forsvarsindustrien, samt for at kunne dække
hele de berørte luftfartøjers levetid. Endvidere anføres det, at den ansøgte periode svarer til den, der er
givet i andre anvendelser i den samme sektor og til tilsvarende anvendelser. Godkendelserne gives
under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgerne har beskrevet. Derudover anfører Kommissionen, at det er en forudsætning, at ansøgerne
implementerer RACs anbefalinger om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger samt studier af
mulighederne for yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse samt gennemfører
måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
3
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 18: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af natrium dichromat og chromtrioxid, til forkromning i forsvars- industrien
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Uanset om forslagene vedtages eller ej, skønnes de ikke at medføre
væsentlige erhvervs- eller samfundsøkonomiske konsekvenser, idet produktionen finder sted udenfor
Danmark.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Såfremt forslagene ikke vedtages, forventes manglende godkendelse at kunne påvirke forsvaret af
Europa, og det medicinske beredskab i Danmark, idet vedligehold må foretages uden for EU og
antallet af operative helikoptere i det europæiske forsvar og det danske medicinske beredskab vil
reduceres, indtil der kan indgås en aftale med en leverandør om vedligehold uden for EU.
Høring
Nærværende notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er
indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre
medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakter tager udgangspunkt i, at ansøger skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
De beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes generelt at leve op til
de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Såfremt forslagene ikke
vedtages, forventes manglende godkendelse at kunne påvirke forsvaret af Europa. Såfremt forslagene
ikke vedtages, kan det medføre konsekvenser for det danske medicinske nødberedskab, idet
vedligeholdelsen af redningshelikoptere kan blive påvirket negativt. Forslagene forventes ikke at
påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, såfremt de vedtages, idet godkendelse vil tillade den samme
4
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 18: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af natrium dichromat og chromtrioxid, til forkromning i forsvars- industrien
fortsatte anvendelse i Danmark som hidtil, og idet godkendelserne ikke vil ændre på at danske
virksomheder skal overholde danske arbejdsmiljø- og miljøregler. Regeringen finder endvidere, at der
ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til de specifikke anvendelser.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5