Europaudvalget 2025-26
EUU Alm.del Bilag 12
Offentligt
3079733_0001.png
9. OKTOBER 2025
4015916 RHO / KASC
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Føde-
vareudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag
C-424/25, Overgaard Gods A/S mod Miljøstyrelsen
1.
INDLEDNING
Vestre Landsret har ved kendelse af 11. maj 2025 forelagt et præjudicielt spørgsmål for EU-Domstolen i
en tvist mellem Overgaard Gods A/S og Miljøstyrelsen om tilbagesøgning af ulovlig og uforenelig stats-
støtte i anledning af drikkevandsafgiften, der var i kraft i Danmark i 2009-2011.
Det forelagte spørgsmål angår forståelsen af Kommissionens afgørelse af 16. oktober 2017 om støttefor-
anstaltning SA.32874 (2012/C) iværksat af Danmark (herefter ”Kommissionens afgørelse”). I afgørelsen
fastslog Kommissionen, at loftet over beregningsgrundlaget for drikkevandsafgiften ved en tilladt vand-
indvindingsmængde på 25.000 m³ grundvand, udgjorde ulovlig og uforenelig statsstøtte, der dermed
skulle tilbagebetales med renter. Dette loft medførte, at der blev givet virksomheder med en indvindings-
tilladelse på mere end 25 000 m³ en fordel i forhold til virksomheder med en indvindingstilladelse på højst
25.000 m
3
, og det er denne fordel, som ifølge Kommissionens afgørelse, udgør ulovlig og uforenelig stats-
støtte. Kommissionen fastslog, at støtten konkret bestod i forskellen mellem det beløb, der blev betalt af
en mængde på 25.000 m³, og det beløb, der burde have været betalt i afgift på grundlag af den samlede
vandindvindingsmængde, der var blevet givet tilladelse til.
For Overgaard Gods medførte dette, at tilbagesøgningsbeløbet på 1.098.440,54 kr. er opgjort på baggrund
af hele den tilladte mængde i indvindingstilladelsen, som er 3.000.000 m
3
. Overgaard Gods har i årene
2009-2011, alene indvundet godt 5 % af den tilladte mængde i sin indvindingstilladelse.
2.
SAGENS BAGGRUND OG FAKTISKE OMSTÆNDIGHEDER
Den 1. januar 2009 trådte lov nr. 1402 af 27. december 2008 om ændring af lov om vandforsyning m.v. i
kraft. Loven indførte en ny årlig afgift til drikkevandsbeskyttelse.
KØBENHAVN
KALVEBOD BRYGGE 32
DK-1560 KØBENHAVN V
AARHUS
EUROPAPLADS 8
DK-8000 AARHUS C
T
@
W
+45 33 15 20 10
[email protected]
WWW.KAMMERADVOKATEN.DK
CVR: 64 95 28 11
SÅDAN HÅNDTERER VI DINE PERSONOPLYSNINGER
KAMMERADVOKATEN.DK/PERSONOPLYSNINGER
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-424/25, Overgaard Gods A/S mod Miljøstyrelsen
3079733_0002.png
9. OKTOBER 2025
4015916 RHO / KASC
Det fulgte af lovens dagældende § 24, at der årligt skulle opkræves en afgift pr. m3 grundvand af tilla-
delser til indvinding af grundvand, og at ejere af almene vandforsyningsanlæg skulle betale afgift af alle
de indvindingstilladelser, som havde tilknytning til anlægget. Tilsvarende gjaldt for ejere af andre vand-
indvindingsanlæg, som sagsøgeren, jf. lovens dagældende § 24 b, stk. 1, idet der dog kun skulle betales
afgift af en tredjedel af den tilladte indvindingsmængde. Hvis den samlede tilladte indvindingsmængde
i tilknytning til indvindingsanlæg med samme ejer oversteg 25.000 m3, skulle der ifølge lovens dagæl-
dende § 24 b, stk. 2, alene betales afgift af en tredjedel af 25.000 m3.
Efter ikrafttrædelsen af loven blev de danske myndigheder opmærksomme på, at lovgivningen muligvis
indebar statsstøtte og indgik derfor i dialog med Kommissionen herom. Den 21. marts 2012 indledte
Kommissionen en formel undersøgelsesprocedure af, om afgiften indebar statsstøtte.
Kommissionen traf afgørelse den 16. oktober 2017 (SA.32874) om, at loftet over afgiften på en mængde
på 25.000 m³ grundvand, der fulgte af den dagældende § 24 b, stk. 2, udgjorde ulovlig og uforenelig stats-
støtte, og at denne støtte derfor skulle tilbagesøges med renter. Kommissionen uddybede i afgørelsens
punkt 127, at den uforenelige støtte består i
”forskellen mellem det beløb, der burde have været betalt i
afgift på grundlag af den mængde, der er givet tilladelse til, og det beløb, der er betalt af en mængde på 25
000 m³”.
Miljøstyrelsen gjorde under Kommissionens undersøgelsesprocedure gældende, at afgiften ikke indebar
statsstøtte, at en eventuel statsstøtte under alle omstændigheder kunne godkendes, og at det ville stride
mod generelle retsprincipper, herunder beskyttelsen af afgiftssubjekternes berettigede forventninger at
pålægge de danske myndigheder en pligt til at tilbagesøge ulovlig og uforenelig statsstøtte. Kommissio-
nen har imidlertid ved afgørelsen afvist Miljøstyrelsens synspunkter og fastholdt, at den ulovlige stats-
støtte skal tilbagesøges efter den opgørelsesmetode, som fremgår af afgørelsen, dvs. på grundlag af vand-
indvindingstilladelsen.
Miljøstyrelsen har været i løbende dialog med Kommissionen efter afgørelsen af 16. oktober 2017 med
henblik på den rette implementering af afgørelsen.
Kommissionen har både i afgørelsen og efterfølgende fastholdt denne beregningsmetode, uanset at Kom-
missionen blev oplyst om konsekvenserne, som dette vil have for visse virksomheder som sagsøgeren, der
kun har anvendt en brøkdel af de tilladte vandmængder.
Side 2 / 4
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-424/25, Overgaard Gods A/S mod Miljøstyrelsen
3079733_0003.png
9. OKTOBER 2025
4015916 RHO / KASC
På baggrund af Kommissionens afgørelse den 16. oktober 2017 vedtog Folketinget lov nr. 693 af 8. juni
2018 og bekendtgørelse nr. 970 af 27. juni 2018 om opgørelse og tilbagebetaling af ulovlig statsstøtte, der
er uforenelig med det indre marked i forbindelse med afgift til drikkevandsbeskyttelse.
Miljøstyrelsen har nu gennemført tilbagesøgningen over for alle relevant modtagere.
Tvisten mellem Overgaard Gods og Miljøstyrelsen angår lovligheden af Miljøstyrelsens afgørelse af 5.
november 2020, hvori det fastslås, at Overgaard Gods skal tilbagebetale et beløb på 1.098.440,54 kr., i
anledning af ulovlig og uforenelig statsstøtte modtaget i forbindelse med opkrævning af drikkevandsafgift
i perioden 2009-2011.
Overgaard Gods har anført, at det strider mod generelle retsprincipper at pålægge Overgaard Gods at
tilbagebetale den ulovlige og uforenelige statsstøtte på grundlag af den tilladte vandindvindingsmængde,
mens Miljøstyrelsen har fastholdt, at styrelsen er EU-retligt forpligtet til at opgøre støttebeløbet på
grundlag af den tilladte vandindvindingsmængde.
3.
REGERINGENS RETLIGE STILLINGTAGEN
Efter regeringens opfattelse bør der afgives skriftligt indlæg i sagen, hvori der
i overensstemmelse med
det Miljøstyrelsen har gjort gældende under sagen for landsretten
argumenteres for:
-
At Kommissionens afgørelse ikke efter regeringens opfattelse overlader Miljøstyrelsen eller dan-
ske domstole noget skøn til at lade tilbagesøgningskravet bortfalde af de grunde, der er anført af
sagsøgeren, eller til at fastsætte tilbagesøgningsbeløbet til et mindre beløb, f.eks. baseret på det
faktiske forbrug.
-
At Kommissionens afgørelse tager endelig stilling til, at også støttemodtagere, der kun har an-
vendt en meget lille brøkdel af den tilladte vandindvindingsmængde, har opnået en reel økono-
misk fordel herved.
-
At afgørelsen endvidere tager endelig stilling til, at en konkret støttemodtager, som kun har an-
vendt en lille brøkdel af den tilladte vandindvindingsmængde, ikke kan påberåbe sig generelle
retsprincipper, såsom beskyttelsen af berettigede forventninger, med den konsekvens, at denne
støttemodtager ikke skal tilbagebetale ulovlig og uforenelig statsstøtte, eller at den ulovlige stats-
støtte skal opgøres på en anden måde, end den, der udtrykkeligt fremgår af afgørelsen. Det er
Side 3 / 4
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 12: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag C-424/25, Overgaard Gods A/S mod Miljøstyrelsen
3079733_0004.png
9. OKTOBER 2025
4015916 RHO / KASC
således, at Kommissionens afgørelse er blevet fortolket og anvendt afgørelse i forhold til alle an-
dre støttemodtager, som styrelsen har tilbagesøgt fra.
-
At selv om danske myndigheder tidligere har argumenteret imod, at der skulle være en pligt til
at tilbagesøge ulovlig og uforenelig statsstøtte i anledning af drikkevandsafgiften, er danske myn-
digheder efter EU-retten forpligtet til at efterleve den endelige kommissionsafgørelse.
-
At der derfor samlet set argumenteres for, at de danske myndigheder er forpligtet til at tilbage-
søge den uforenelige og ulovlige statsstøtte i overensstemmelse med Kommissionens afgørelse og
på samme måde overfor alle støttemodtagere, og at generelle retsprincipper ikke kan føre til, at
støtten opgøres på en anden måde, end den, der fremgår af afgørelsen, eller at tilbagesøgnings-
kravet helt kan bortfalde i konkrete situationer.
Side 4 / 4