Europaudvalget 2025-26
EUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
3079713_0001.png
9. oktober 2025
Kontoret for EU-ret og
Databeskyttelse
Sagsbeh: Julie Heidi Sørensen
Sagsnr.: 2025-11059
Dok.:
3854753
Dato:
Kontor:
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg
om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-
427/25, Uffida
1. Indledning
Tribunale di Catania (Italien) har i henhold til artikel 267 i Traktaten om
Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) forelagt EU-Domstolen to
præjudicielle spørgsmål om fortolkningen af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysnin-
ger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikations-
sektor (e-databeskyttelsesdirektivet) sammenholdt med Den Europæiske
Unions Charter om grundlæggende rettigheder (Chartret).
Det første spørgsmål vedrører, om offentlige myndigheders adgang til log-
filer med loginoplysninger, tidsstempler og tilknyttede IP-adresser med hen-
blik på alene at identificere gerningspersonen til en lovovertrædelse udgør
et indgreb i de grundlæggende rettigheder, der ikke er så alvorligt, at adgan-
gen skal begrænses til bekæmpelse af grov kriminalitet, men kan udvides til
at omfatte bekæmpelse af kriminalitet i almindelighed.
Det andet spørgsmål vedrører subsidiært, om offentlige myndigheders ad-
gang til sådanne afgrænsede logfiler kan begrundes, selv om adgangen kan
udgøre et alvorligt indgreb i grundlæggende rettigheder, hvis lovovertrædel-
sen er begået ved hjælp af telematiknettet, og gerningspersonen alene vil
kunne identificeres ved adgang til disse oplysninger.
Side 1/3
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 11: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-427/25, Uffida
2. Sagens faktiske omstændigheder
Spørgsmålene er rejst i forbindelse med en italiensk straffesag om identi-
tetstyveri (falsk profil på Facebook), hvor anklagemyndigheden i Catania
har anmodet forundersøgelsesdommeren om tilladelse til at indhente logfiler
knyttet til kontoen for den falske profil, herunder IP-adresse samt datoer og
tidspunkter for adgangen for en bestemt tidsperiode. Retten afslog anmod-
ningen, da italiensk lovgivning ikke giver mulighed for at indhente sådanne
data, når den pågældende lovovertrædelse ikke kan straffes med en maksi-
mumstraf på mindst tre år. Retten besluttede dog ikke at henlægge sagen,
før det er afklaret, om det er foreneligt med EU-retten, at sådanne logfiler
kan tilgås i en sag som den, der har givet anledning til de præjudicielle
spørgsmål, hvor oplysningerne er det eneste efterforskningsmiddel, der ville
kunne identificere gerningspersonen.
3. Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Regeringen vil afgive indlæg i sagen, da den vedrører reglerne for offentlige
myndigheders adgang til lagrede oplysninger i form af logfiler bestående af
loginoplysninger, tidsstempler og tilknyttede IP-adresser.
EU-Domstolen har i flere domme taget stilling til forskellige nationale log-
ningsordningers forenelighed med e-databeskyttelsesdirektivet sammen-
holdt med Chartrets artikel 7 (retten til bl.a. privatliv), artikel 8 (beskyttelse
af personoplysninger) og artikel 11 (ytrings- og informationsfrihed) samt
artikel 52, stk. 1 (lovlige begrænsninger af rettigheder). Sagen skriver sig
således ind i rækken af sager ved EU-Domstolen om fortolkningen af e-
databeskyttelsesdirektivet (logningskomplekset).
Domstolen har i dom af 30. april 2024 i sag C-470/21, La Quadrature du
Net II, fastslået, at det er i overensstemmelse med EU-retten, at udbydere
pålægges generel og udifferentieret lagring af IP-adresser og identitetsdata
med henblik på bekæmpelse af kriminalitet i almindelighed, og at myndig-
hederne får adgang til disse oplysninger med henblik på at identificere en
person, der mistænkes for at være involveret i sådanne strafbare handlinger,
såfremt denne lagring udelukker, at der foretages en udtømmende sporing
af brugerens søgemønstre, der gør det muligt at fastlægge en detaljeret profil
af vedkommende. Det fremgår af dommens præmis 101, at IP-adresser kan
anses for identitetsdata snarere end trafikdata, når IP-adressen alene anven-
des i forbindelse med en strafferetlig efterforskning til at identificere den
person, der har fået IP-adressen tildelt. Offentlige myndigheders adgang til
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 11: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-427/25, Uffida
sådanne identitetsdata udgør ikke et alvorligt indgreb i de grundlæggende
rettigheder, jf. præmis 96.
EU-Domstolen lagde bl.a. vægt på, at IP-adresser kan være det eneste efter-
forskningsmiddel, der gør det muligt at identificere en gerningsperson, når
den strafbare handling er begået online, og at det derfor ville indebære en
reel risiko for systemisk straffrihed, hvis en sådan adgang ikke var tilladt.
Der henvises til dommens præmis 116-120.
Logfiler er en type af telematikdata, som EU-Domstolen ikke har forholdt
sig eksplicit til i sin logningspraksis. Det er imidlertid regeringens opfat-
telse, at logfiler
ligesom IP-adresser
bør anses for at være en form for
identitetsdata, når logfilen alene består af loginoplysninger, tidsstempler og
tilknyttede IP-adresser. Sådanne oplysninger udgør efter regeringens opfat-
telse ikke en udtømmende sporing af brugerens søgemønstre, og oplysnin-
gerne gør det ikke muligt at drage præcise slutninger om privatlivet for de
pågældende personer. Endvidere vil sådanne logfiler kunne udgøre det ene-
ste tilgængelige efterforskningsmiddel, der vil gøre det muligt at identificere
en gerningsperson til brug for efterforskning og retsforfølgning af en lov-
overtrædelse, herunder særligt lovovertrædelser begået på internettet.
Regeringen afgiver derfor indlæg i sagen for at uddybe ovennævnte syns-
punkter og opfordre EU-Domstolen til at fastlægge, at afgrænsede logfiler
bestående af loginoplysninger, tidsstempler og tilknyttede IP-adresser bør
anses for identitetsdata, når oplysningerne alene skal bruges til at identifi-
cere en gerningsperson, at offentlige myndigheders adgang til disse oplys-
ninger ikke udgør et alvorligt indgreb i de grundlæggende rettigheder, og at
offentlige myndigheder derfor bør have adgang til disse oplysninger med
henblik på bekæmpelse af kriminalitet i almindelighed, når en domstol eller
anden uafhængig myndighed forudgående har givet tilladelse hertil.
Sagen vurderes at være væsentlig, hvorfor justitsministeren mundtligt vil
orientere Folketingets Europaudvalg om sagen, inden der afsiges dom.
Side 3/3