Erhvervsudvalget 2025-26
ERU Alm.del Bilag 3
Offentligt
3078069_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. september 2025
Proces-
og
Insolvensretskontoret
Adam Fussing
Schuppenhauer Clausen
2025-05416
3728639
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar vedrørende Konkursrådets udtalelse af 27. marts 2025
om tiltag for at forebygge, at insolvensbehandlingssystemet
misbruges i forbindelse med økonomisk kriminalitet
Side 1/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
3078069_0002.png
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Konkursrådets udtalelse med lovudkast af 27. marts 2025 om tiltag for at
forebygge, at insolvensbehandlingssystemet misbruges i forbindelse med
økonomisk kriminalitet, har i perioden fra den 27. marts 2025 til den 24.
april 2025 været sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer
m.v.
Udtalelsen blev samme dato offentliggjort på Høringsportalen og sendt til
Folketingets Retsudvalg og Erhvervsudvalg til orientering.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er modtaget
høringssvar, og om høringsparten i givet fald har haft bemærkninger til
udkastet til lovforslag.
Oversigten omfatter herudover interessenter, som ikke er blandt de hørte
myndigheder, organisationer m.v., men på egen foranledning har sendt
bemærkninger til udkastet til lovforslag. Sådanne interessenter er i
oversigten markeret med asterisk (*).
Høringspart
Høringssv
ar
modtaget
Bemærknin
ger
Ingen
bemærkning
er
Ønsker
ikke at
afgive
høringssv
ar
Domstolsstyrelsen
Grønlands Landsret
Østre Landsret
Vestre Landsret
Sø- og Handelsretten
Samtlige byretter
Rigsombudsmanden på
Færøerne
Rigsombudsmanden i
Grønland
Retten i Grønland
3F
*
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 2/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
3078069_0003.png
Advokat Andreas
Kærsgaard Mylin og
advokat Henrik Selchau
Poulsen*
Advokatrådet
Aktive Ejere
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Business Danmark
Bygherreforeningen
CEPOS
Dansk
Arbejdsgiverforening
Dansk Ejendomskredit
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk
InkassoBrancheforening
Dansk Kredit Råd
Danske Advokater
Danske Inkassoadvokater
Danske
Insolvensadvokater og
Danske Advokater
Danske Rederier
Danske Regioner
Danske Speditører
Datatilsynet
Den Danske
Aktuarforening
Den Danske
Dommerforening
Det Faglige Hus
DJØF
Dommerfuldmægtigforeni
ngen
EjendomDanmark
Fagbevægelsens
Hovedorganisation og
Akademikerne
Finans Danmark
Finans og Leasing
Finansforbundet
Finansforeningen/CFA
Society Denmark
Finansiel Stabilitet A/S
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 3/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
3078069_0004.png
Finanssektorens
Arbejdsgiverforening
Foreningen Danske
Revisorer
Forsikring og Pension
FRIE
FSR – Danske Revisorer
Garantifonden for
indskydere og investorer
HK Danmark og
Fagbevægelses
Hovedorganisation
KL
Kooperationen – Den
Kooperative Arbejdsgiver-
og Interesseorganisation i
Danmark
Krifa
*
Kuratorforeningen
Københavns Universitet
(Juridisk Fakultet)
Landbrug og Fødevarer
Lederne
Lokale Pengeinstitutter
Lønmodtagernes
Garantifond
Nini Vind Christensen
*
Retspolitisk Forening
SMVdanmark
Syddansk Universitet
(Juridisk Institut)
Aalborg Universitet
(Juridisk Institut)
Aarhus Universitet
(Juridisk Institut)
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar om
udkastet til lovforslag. Samtlige høringssvar er vedlagt.
Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder om der er
foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Side 4/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
2.1. Generelle bemærkninger
Domstolsstyrelsen, Aktive Ejere
og
KL
har ikke bemærkninger til
lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Østre Landsret
og
Vestre
Landsret
har ikke ønsket at udtale sig om forslaget.
2.2. Udpegning af kurator
Advokatrådet
kan tiltræde, at alle skifteretter skal udnævne faste kuratorer,
samt at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om
udnævnelsen af faste kuratorer, såfremt det sikres, at der ved hver skifteret
udpeges et passende antal faste kuratorer, som besidder de nødvendige
kvalifikationer, samt at der på tværs af retterne sker en vis harmonisering af
antallet af faste kuratorer.
Dansk Erhverv
mener generelt, at der er behov for en mere
konkurrencevenlig regulering på konkursområdet og støtter Konkursrådets
forslag om, at skifteretten skal udpege faste kuratorer og gøre brug af dem,
hvis der ikke er fordringshavere, der skønnes at have stemmeret efter
konkurslovens § 113. Dansk Erhverv opfordrer til, at fastsættelse af de
nærmere regler for udnævnelsen af faste kuratorer sker under hensyntagen
til
Ekspertgruppen for statens indkøb af advokatydelsers
anbefaling om øget
konkurrence om hvervet som kurator på sager på foranledning af en
offentlig myndighed.
Danske Advokater og Danske Insolvensadvokater
hilser indførelsen af
faste kuratorer velkommen.
Danske Advokater og Danske Insolvensadvokater foreslår, at adgangen for
skifteretten til på begæring at udpege den kurator, der skønnes at have den
største tilslutning blandt de panthavere, der har stemmeret, og hvis interesser
påvirkes af konkursen, hvis omstændighederne taler derfor, udvides til også
at omfatte leasinggivere, idet udfordringerne ofte er de samme.
SMVdanmark
anfører, at det er vigtigt med tillid til
rekonstruktionssystemet og er enig i Konkursrådet betragtninger og
anbefalinger i forhold til udpegning af kuratorer. SMVdanmark er desuden
enig i, at det som udgangspunkt skal være op til kreditorerne at udpege
Side 5/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
kurator, men at der skal være mulighed for at fravige dette udgangspunkt,
såfremt der er mistanke om, at systemet misbruges.
Justitsministeriet bemærker, at en panthaver i foreliggende sammenhæng
vil have sikkerhed i et eventuelt underliggende aktiv, der skal realiseres som
led i konkursbehandlingen, hvilket ikke vil være tilfældet for leasinggiver,
der ejer det eventuelle underliggende aktiv. Justitsministeriet finder på
denne baggrund, at panthavere kan have en sådan interesse i
bobehandlingen, herunder i realiseringen af det pantsatte aktiv, at
skifteretten bør have mulighed for på begæring at udpege den som kurator,
der skønnes at have den største tilslutning blandt de panthavere, der har
stemmeret, og hvis interesser påvirkes af konkursen. Justitsministeriet
finder ikke anledning til at udvide det foreslåede til også at omfatte
leasinggivere, idet leasinggivere vil kunne gøre deres indflydelse gældende
på linje med boets andre fordringshavere.
Advokat Andreas Kærsgaard Mylin og advokat Henrik Selchau
Poulsen
anfører, at der efter deres opfattelse er misbrugstilfælde,
Konkursrådets udtalelse ikke tager højde for. De bemærker i den
forbindelse, at det ved møder i skifteretten, hvor en egenbegæring om
konkurs behandles, ofte alene vil være de kreditorer, som skyldneren har
underrettet, der er til stede, og at skyldneren derfor vil kunne misbruge de
foreslåede regler ved at indgå aftale med en venligtsindet kreditor om, at
kreditoren skal møde op til dekretmødet og indstille en person, som
skyldneren foretrækker, til kurator, også selvom kreditorens krav måtte
være ubetydelig i forhold til den samlede kreditormasse. Efter deres
opfattelse muliggør det de samme misbrugstilfælde, som har imødegået ved
at foreslå, at ansatte og nærtstående afskæres fra at have indflydelse på
udpegningen af kurator, og det afhjælpes ikke af, at de øvrige kreditorer –
som efter de nugældende regler – vil kunne indkalde til en skiftesamling til
valg af kurator.
Advokat Andreas Kærsgaard Mylin og advokat Henrik Selchau Poulsen
anfører også, at der efter deres opfattelse bør ske en væsentlig begrænsning
af den vilkårlighed i udpegning af kurator, som følger af, at det alene er de
kreditorer, der er underrettet om dekretmødet, som opnår indflydelse på
udpegningen af kurator.
Finans Danmark
anfører, at det typisk kun er rekvirenten, der er til stede
ved dekretmødet, da øvrige fordringshavere typisk ikke er orienteret om
Side 6/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
mødet, og at der er derfor er risiko for, at de foreslåede regler om udpegning
i praksis vil føre til, at det i forbindelse med egenbegæringer bliver
hovedreglen, at der udpeges en kurator fra listen over faste kuratorer fremfor
en kurator, der har tilslutning blandt fordringshaverne.
Efter Finans Danmarks opfattelse bør der indføres regler, som sikrer, at
fordringshaverne og panthavere i videre omfang end efter de gældende
regler orienteres om, at der afholdes dekretmøde.
Finans Danmark bemærker, at øget offentlighed og sikring af
fordringshavernes tilstedeværelse til dekretmødet også vil medvirke til at
mindske risikoen for, at skyldneren omgår den begrænsede mulighed for at
vælge kurator ved at lade en venligsindet (omend ikke formelt nærtstående)
fordringshaver med blot et lille krav mod skyldner begære skyldneren
konkurs.
Finans Danmark finder det endvidere uklart, med hvilken vægt hensynet til
panthaverne skal inddrages i forbindelse med valg af kurator, og hvordan
panthaverne påtænkes at udøve indflydelse på udpegningen af kurator ved
at fremsætte begæring på et dekretmøde, de ikke nødvendigvis orienteres
om. Finans Danmark opfordrer på den baggrund til, at panthaverne sikres
en mere klar og bestemmende indflydelse på valget af kurator.
Justitsministeriet bemærker, at skifteretten efter den foreslåede § 107 a, stk.
4, jf. lovudkastets § 1, nr. 3, i særlige tilfælde vil kunne fravige de foreslåede
regler om udpegning af kurator til dekretmødet i § 107 a, stk. 1-3. Det
fremgår af bemærkningerne i lovudkastet til stk. 4, som Justitsministeriet
kan tiltræde, at det er overladt til skifteretten at vurdere, om der er tale om
et særligt tilfælde, der giver grundlag herfor. Justitsministeriet har på
baggrund af høringssvarene fra advokat Andreas Kærsgaard Mylin og
advokat Henrik Selchau Poulsen og Finans Danmark i det fremsatte
lovforslag fundet anledning til i bemærkningerne at præcisere, at det
eksempelvis vil kunne være tilfældet, hvis en fordringshaver eller rekvirent,
der repræsenterer en uvæsentlig del af det samlede beløb, indstiller en
person som kurator, og skifteretten på baggrund af konkrete oplysninger må
forvente, at et andet kuratoremne nyder tilslutning fra størstedelen af de
stemmeberettigede fordringshavere, og at der vil blive begæret indkaldelse
til kuratorvalg, hvis indstillingen tages til følge.
Side 7/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker endvidere, at det følger af konkurslovens § 109,
stk. 1, at
skifteretten
straks efter konkursdekretets afsigelse indrykker en
bekendtgørelse om konkursen i Statstidende, der bl.a. skal indeholde
oplysning om muligheden for efter § 108, stk. 2, at begære skiftesamling til
valg af bl.a. kurator, samt opfordring til, at enhver med en fordring eller
andet krav mod skyldneren inden fire uger anmelder dette over for kurator.
Justitsministeriet finder, at de gældende regler på hensigtsmæssig vis
tilgodeser mulighederne for fortsættelse af skyldnerens virksomhed eller for
en realisation uden for store tab, ved at alle fordringshavere m.v. ikke uden
videre gives indsigt i økonomiske udfordringer i forhold til
konkursrekvirenten, der kan være forbigående, eller konkursbegæringer,
der efter forhandling med rekvirenten trækkes tilbage. Henset hertil, og da
fordringshavere, der ikke deltager i dekretmødet, har mulighed for at gøre
sig bekendt med en indtrådt konkurs og anmode om kuratorvalg i tilfælde af
utilfredshed med den udpegede kurator, finder Justitsministeriet ikke
anledning til at indføre nye regler om orientering af fordringshavere m.v.,
før konkursdekretet er afsagt.
Justitsministeriet bemærker derudover, at panthavere som udgangspunkt
har en mindre interesse i at påvirke udpegningen af kurator end
fordringshavere, der ikke har sikkerhed for deres krav. Justitsministeriet
kan derfor tiltræde Konkursrådets forslag om, at panthavere som
udgangspunkt alene gives indflydelse på udpegningen af kurator til
dekretmødet, hvis panthaverens interesser efter skifterettens vurdering
påvirkes af konkursen, herunder hvis panthaveren alene har udsigt til delvis
dækning af sit krav. Justitsministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt, at
den foreslåede bestemmelsen i § 107 a, stk. 2, 3. pkt., vil give skifteretten
udtrykkelig hjemmel til på begæring at udpege den kurator, der skønnes at
have den største tilslutning blandt de panthavere, der ikke er omfattet af den
foreslåede § 114 a, og hvis interesser påvirkes af konkursen, idet panthavere
modsat kreditorer efter den foreslåede § 107 a, stk. 1-3, som udgangspunkt
ellers ikke vil have indflydelse på udpegningen af kurator. Justitsministeriet
bemærker, at skifteretten i tillæg hertil i medfør af den foreslåede § 107 a,
stk. 4, i særlige tilfælde vil kunne udpege en kurator, som skønnes at have
den største tilslutning blandt de nævnte panthavere, uanset at der ikke er
modtaget begæring herom. Der er på denne baggrund ikke fundet anledning
til at foretage ændringer i det foreslåede for så vidt angår panthaveres
indflydelse på udpegningen af kurator til dekretmødet.
Side 8/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
Finans Danmark
anfører, at der er risiko for, at en kurator udpeget på
dekretmødet fra en liste med faste kuratorer ikke vil have den fornødne
kendskab til den branche, som skyldner var en del af, f.eks. landbruget,
hvilket kan medføre tab for kreditorerne, uanset adgangen til at anmode om
kuratorvalg. Finans Danmark anfører til sammenligning, at det er
foreningens medlemmers erfaring, at der i dag i mange større kommercielle
sager er en konstruktiv dialog med en skyldner forud for skyldnerens
indgivelse af egenbegæring, hvor skyldneren og kreditinstituttet har en
fællesinteresse i, at der udpeges en kurator med den fornødne specialistviden
og branchekendskab, som begge parter har tillid til. Denne mulighed
risikerer at forsvinde, hvis den praktiske hovedregel bliver, at der udpeges
en fast kurator.
Justitsministeriet er enig med Finans Danmark i, at der i forbindelse med
udpegningen af kurator ved dekretmødet bør tages højde for situationer,
hvor der er behov for særligt branchekendskab. Der henvises til
bemærkningerne i lovudkastet til det foreslåede i § 107 a, stk. 4, som
Justitsministeriet kan tiltræde, hvor det fremgår, at skifteretten i særlige
tilfælde kan fravige stk. 1-3, og at der efter Konkursrådets vurdering bl.a.
vil være anledning til dette, hvis der efter skifterettens vurdering er behov
for en kurator med særligt branchekendskab, der må antages ikke at være
repræsenteret hos de faste kuratorer. Justitsministeriet finder, at der herved
er taget tilstrækkeligt højde for, at der kan være situationer med behov for
særligt branchekendskab, og ministeriet har derfor ikke i det fremsatte
lovforslag fundet anledning til at foretage ændringer i forhold til
Konkursrådets lovudkast.
2.3. Valg og afsættelse af kurator
3F
finder, at det er uklart, hvad der ligger i kravet om, at en lønmodtagers
krav skal være overdraget til vedkommende lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation, herunder om det er tilstrækkeligt, at et medlem
har anmodet en lønmodtagerorganisation om assistance til at inddrive et
krav. 3F gør i den forbindelse opmærksom på, at forbundet ikke følger en
procedure, hvor det i forbindelse med inddrivelsen får overdraget
medlemmers krav til eje, og at det forbundet bekendt heller ikke er tilfældet
for andre lønmodtagerorganisationer.
3F gør opmærksom på, at det er forbundet, der – hvis et krav vurderes egnet
til at blive behandlet i skifteretten – indgår aftale med en advokat om at
Side 9/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
repræsentere et eller flere medlemmer, og at det vil være denne advokat,
medlemmernes stemmeret vil blive anvendt til at pege på ved et kuratorvalg,
og at medlemmet dermed ikke har indflydelse på, hvem der stemmes på.
3F anfører, at forbundet som lønmodtagerorganisation på vegne af dets
medlemmer har stor interesse i fortsat at have indflydelse på, hvem der
bliver valgt som kurator i konkursboerne, for at sikre varetagelse af
medlemmers interesser bedst muligt.
3F bemærker, at der forbundet bekendt ikke har været problemer med
lønmodtagernes eksisterende stemmeret i tilfælde, hvor konkursbegæringen
er indgivet af en lønmodtagerorganisation.
Det Faglige Hus
finder også, at det er uklart, hvad der ligger i kravet om, at
en lønmodtagers krav skal være overdraget til vedkommende lønmodtager-
eller arbejdsgiverorganisation.
Det Faglige Hus anfører, at organisationen har indgået aftaler med
anerkendte advokater med speciale i insolvens- og konkursbehandling om i
forbindelse med indgivelse af konkursbegæring at give møde på vegne af
organisationens medlemmer og anvende medlemmernes stemmeret til at
pege på sig selv eller en kollega som kurator, hvilket sikrer en
omkostningseffektiv konkursbehandling.
Det Faglige Hus anfører videre, at organisationen som repræsentant for dets
medlemmer foretager en grundig belysning og vurdering af, om
medlemmets krav mod arbejdsgiveren er berettiget, herunder at der ikke er
tale om et fiktivt ansættelsesforhold, forinden inddrivelse af et krav
igangsættes. Det Faglige Hus anfører også, at organisationen ikke får
overdraget medlemmernes fordring til eje eller sikkerhed.
Det Faglige Hus udtaler sig imod en model, hvor medlemmernes fordring
skal være overdraget til eje eller sikkerhed for at opnå stemmeret ved valg
af kurator, og anfører, at det vil medføre store ændringer i
lønmodtagerorganisationernes arbejde og stille spørgsmålstegn ved deres
legitimitet.
Fagbevægelsens Hovedorganisation
og
Akademikerne
anfører, at
forslaget om, at der ikke skal være stemmeret på fordringer tilhørende
ansatte, medmindre Lønmodtagernes Garantifond er indtrådt i fordringerne,
Side 10/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
eller fordringerne er overdraget til vedkommende lønmodtager- eller
arbejdstagerorganisation eller til vedkommende statsanerkendte
arbejdsløshedskasse, vil udgøre en meget alvorlig indskrænkning af
lønmodtageres og fagforeningers muligheder for at gøre deres indflydelse
gælden i konkursbehandlingen på samme måde som andre kreditorer, når
fordringen skal være overdraget til lønmodtagerorganisationens eje.
Organisationerne bemærker i den forbindelse, at lønmodtagere som oftest
overgiver deres fordringer til fagforeninger med henblik på inddrivelse, men
at det sjældent sker til eje.
Fagbevægelsens Hovedorganisation og Akademikerne anfører videre, at
lønmodtagere har en reel interesse i at påvirke de beslutninger, der træffes
som led i konkursbehandlingen, og at Konkursrådet ikke i sin udtalelse
anfører eksempler på, at lønmodtagere eller fagforeninger har indgivet
fiktive fordringer eller lignende uberettigede forhold.
Fagbevægelsens Hovedorganisation og Akademikerne anfører på den
baggrund, at lønmodtagere fortsat bør have stemmeret på deres fordringer
uden indskrænkninger. Hvis Justitsministeriet ikke kan følge dette forslag,
finder organisationerne, at enhver overdragelse, herunder til inddrivelse, af
en lønmodtagers krav til en fagforening bør medføre, at der er stemmeret på
fordringen.
Krifa
finder også, at det er uklart, hvad der ligger i kravet om, at en
lønmodtagers krav skal være overdraget til vedkommende lønmodtager-
eller arbejdsgiverorganisation.
Krifa finder, at en model, hvor medlemmernes fordring skal være overdraget
til eje eller sikkerhed for at opnå stemmeret ved valg af kurator, vil være
uhensigtsmæssig, da lønmodtageren har en væsentlig og selvstændig
interesse i, hvilken kurator der udpeges. Krifa bemærker i den forbindelse,
at det er lønmodtagerorganisationen og ikke lønmodtageren, der anvender
sidstnævntes stemmeret ved valg af kurator. Efter organisationens opfattelse
er dette tilstrækkeligt til at undgå risikoen for misbrug.
Krifa finder derfor, at det bør være tilstrækkeligt, at en lønmodtager har
givet vedkommende lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation eller
vedkommende statsanerkendte arbejdsløshedskasse fuldmagt til at rejse og
inddrive kravet på lønmodtagerens vegne.
Side 11/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
SMVdanmark
er i lyset af misbrugsrisikoen enig i Konkursrådets
anbefaling om, at fordringer tilhørende skyldnerens nærtstående eller
ansatte eller ledelse ikke skal have stemmeret med de af rådet anbefalede
undtagelser.
Som det fremgår af Konkursrådets udtalelse pkt. 4.2 på side 17, har
Konkursrådet overvejet, om reglerne om stemmeberettigelse hos
fordringshaverne bør ændres for at imødegå omgåelse i form af, at
skyldneren forsøger at få indsat sin egen advokat som kurator via (fiktive)
fordringer fra ledelse, ansatte eller nærtstående eller via forudgående
rekonstruktionsbehandling. Som det videre fremgår på udtalelsens side 18,
bør reglerne om stemmeberettigelse efter Konkursrådets opfattelse ændres,
således at der i forbindelse med afstemninger omfattet af disse bestemmelser
ikke er stemmeret på i) fordringer, der tilhører skyldnerens nærtstående, ii)
fordringerne på vederlag til rekonstruktør, tillidsmand eller likvidator, samt
iii) fordringer, der tilhører skyldnerens ledelse eller ansatte, uanset om
ansættelsesforholdet er ophørt, medmindre Lønmodtagernes Garantifond er
indtrådt i fordringerne, eller fordringerne er overdraget til vedkommende
lønmodtager- eller arbejdstagerorganisation eller til vedkommende
statsanerkendte arbejdsløshedskasse. Yderligere fremgår det på udtalelsens
side 18f, at forslaget om, at der ikke skal være stemmeret på krav fra
(tidligere) ansatte, er begrundet i risikoen for, at kuratorudpegningen
påvirkes af ”fiktive” ansatte, som skyldneren kunne forsøge at benytte til at
få udpeget den af skyldneren ønskede kurator.
Justitsministeriet bemærker, at forslaget skal ses i sammenhæng med
Konkursrådets forslag om, at adgangen til at udpege en af skyldneren
antaget advokat som kurator i forbindelse med en egenbegæring
indsnævres. Denne indsnævring fører til en øget risiko for, at skyldneren vil
forsøge at få indsat sin egen advokat som kurator via fiktive fordringer. De
foreslåede begrænsninger i stemmeberettigelsen er et forsøg på at modgå
denne risiko, også i tilfælde, hvor sådanne fiktive krav endnu ikke har været
anvendt.
Justitsministeriet deler dog de faglige organisationers vurdering af, at der
helt generelt kan fæstnes en høj grad af tillid til deres virke, at
lønmodtagernes rettigheder ikke skal indskrænkes mere end nødvendigt, og
at der konkret kan fæstnes tillid til, at organisationerne alene anmelder
berettigede krav. Justitsministeriet har derfor i det fremsatte lovforslag
Side 12/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
udvidet undtagelsen til, at der ikke skal være stemmeret på fordringer, der
tilhører skyldnerens ledelse eller ansatte.
Med lovforslaget foreslås det således, at fordringer, der tilhører skyldneres
ledelse eller ansatte, fortsat vil give stemmeret, hvis Lønmodtagernes
Garantifond er indtrådt i dem, eller hvis stemmeretten er overdraget til en
landsdækkende lønmodtager- eller arbejdsgiverorganisation eller en
statsanerkendt arbejdsløshedskasse.
2.4. Kurators habilitet og egnethed
Advokatrådet
kan støtte Konkursrådets forslag om skærpelse af
habilitetskravene til kuratorer efter konkurslovens § 238, herunder i
forbindelse
med
egenbegæringer.
Danske Advokater
og
Danske Insolvensadvokater
finder, at skærpelsen
af habilitetsregler er for vidtgående i forhold til rådgivning yder til
skyldnerens nærtstående, da forslaget vil medføre, at en advokat vil være
inhabil som kurator, hvis advokaten har repræsenteret en kapitalfond, der
har lånt penge til et moderselskab, og moderselskabet har anvendt lånet i
koncernen, uanset at advokatfirmaet ikke har rådgivet den konkrete
insolvenstruede koncern. I praksis beskæftiger de større advokatfirmaer sig
alle med rådgivning om køb og salg af virksomheder, og de fleste
kapitalfonde modtager rådgivning fra alle de store advokatfirmaer, hvor de
skærpede regler vil medføre, at ingen af de større rekonstruktioner eller
konkurser vil kunne behandles af hovedparten af de store advokatfirmaer,
hvilket vil kunne mindske konkurrencen.
Danske Advokater og Danske Insolvensadvokater foreslår, at undtagelsen
til, hvornår ledelsen af skyldneren eller dennes nærtståendes ledelse
medfører inhabilitet som kurator m.v., udvides, så det ikke vil medføre
inhabilitet, hvis ledelsen er udøvet
i rollen som likvidator udpeget af en
offentlig myndighed.
SMVdanmark
er enig i, at habilitetsreglerne bør skærpes, og henviser i den
forbindelse bl.a. til, at risikoen for, at der bliver taget for store hensyn til
skyldneren på bekostning af kreditorernes interesser, øges, hvis kurator har
været rådgiver for en skyldner over en længere periode.
Side 13/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
Justitsministeriet bemærker, at formålet med den foreslåede ændring af
habilitetsreglerne bl.a. er, at en person uden videre skal være inhabil som
kurator m.v. i situationer, hvor det må antages, at der i almindelighed ikke
vil være tillid til personens upartiskhed. Det foreslåede i § 238, stk. 3, vil
medføre bl.a., at en person ikke må handle som kurator, hvis personen
senere end 1 år før fristdagen i væsentligt omfang har ydet rådgivning til en
nærtstående, der direkte eller indirekte ejer en væsentlig del af kapitalen i
skyldneren. Vurderingen heraf vil skulle foretages af skifteretten på
baggrund af den erklæring og eventuelle skriftlige redegørelse, der skal
indgives efter det foreslåede i § 238, stk. 4. Rådgivning ydet tidligere end 1
år før fristdagen vil ikke medføre inhabilitet efter det foreslåede i § 238, stk.
3. Det samme vil gælde rådgivning ydet til et selskab, der har været, men
ikke længere er en nærtstående til skyldneren, der direkte eller indirekte ejer
en væsentlig del af kapitalen i skyldneren. Ligeledes vil det ikke medføre
inhabilitet efter bestemmelsen, hvis der alene er ydet rådgivning af ikke
væsentligt omfang til skyldnerens nærtstående, der direkte eller indirekte
ejer en væsentlig del af kapitalen i skyldneren. Justitsministeriet finder, at
ovennævnte sammen med de øvrige forslag i Konkursrådets lovudkast vil
medføre en balanceret opstramning af reglerne om inhabilitet og har derfor
ikke fundet anledning til at foretage ændringer i forhold til dette i det
fremsatte lovforslag.
Justitsministeriet er enig i Danske Advokaters og Danske
Insolvensadvokaters opfattelse af, at ledelse af skyldneren eller dennes
nærtstående ikke bør medføre inhabilitet som kurator m.v., hvis ledelsen er
udøvet i rollen som likvidator udnævnt efter selskabslovens § 227, stk. 3.
Ministeriet har på den baggrund i det fremsatte lovforslag tilpasset det
foreslåede § 238, stk. 2.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
Nedenfor er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det lovudkast, der som en del af Konkursrådets udtalelse af 27. marts 2025
har været i offentlig høring. Her omtales også ændringer, som ikke har
baggrund i modtagne høringssvar, men som er foretaget på
Justitsministeriets egen foranledning.
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvarene fra advokat
Andreas Kærsgaard Mylin og advokat Henrik Selchau Poulsen
samt Finans Danmark anført i bemærkningerne til det foreslåede i
§ 107 a, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, at skifteretten
eksempelvis vil kunne fravige de foreslåede regler i § 107 a, stk. 1-
Side 14/15
ERU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 3: Kopi til orientering af høringsnotat og høringssvar til forslag til lov om ændring af konkursloven (Skærpede regler om udpegning af kurator og habilitet m.v.), fra justitsministeren
3, om udpegning af kurator til dekretmødet, hvis en fordringshaver
eller rekvirent, der repræsenterer en uvæsentlig del af det samlede
beløb, indstiller en person som kurator, og skifteretten på
baggrund af konkrete oplysninger må forvente, at et andet
kuratoremne nyder tilslutning fra størstedelen af de
stemmeberettigede fordringshavere, og at der vil blive begæret
indkaldelse til kuratorvalg, hvis indstillingen tages til følge.
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvarene fra 3F, Det
Faglige Hus, Fagbevægelsens Hovedorganisation og
Akademikerne og Krifa ændret det i § 114, nr. 3, 2. pkt.,
foreslåede, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, således at fordringer, der
tilhører skyldnerens ledelse eller ansatte, fortsat vil give stemmeret
ved afstemninger efter §§ 113 og 114, hvis stemmeretten er
overdraget til en landsdækkende lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation eller en statsanerkendt
arbejdsløshedskasse.
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Danske
Advokater og Danske Insolvensadvokater ændret det i § 238, stk. 2,
2. pkt., foreslåede, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, således at en person
ikke er inhabil som kurator m.v. efter 1. pkt. som følge af ledelse
udøvet senere end 2 år før fristdagen, hvis ledelsen er udøvet i
rollen som likvidator udnævnt efter selskabslovens § 227, stk. 3.
Lovudkastets §§ 2 og 3, der indeholder forslag til ændringer af reglerne om
tvangsopløsning i henholdsvis selskabsloven og lov om erhvervsdrivende
fonde, vil ikke blive videreført i lovforslaget henset til de med forslaget
forbundne årlige merudgifter.
Der er herudover foretaget enkelte ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter, i forhold til det udkast som har været sendt i høring.
Side 15/15