Opsummering af FISC’s interparlamentariske udvalgsmøde:
Beskatning af digitale aktiviteter på nationalt og
internationalt niveau i lyset af de igangværende udviklinger
på OECD/G20-niveau.
På det interparlamentariske udvalgsmøde i FISC den 16. oktober 2025 blev
beskatning af digitale aktiviteter drøftet med fokus på Digital Services Tax
(DST) og behovet for en global løsning via OECD/G20. Nationale parlamen-
tarikere økonomer og EU-repræsentanter fremlagde deres synspunkter og
erfaringer. Ingen danske Medlemmer deltog.
Økonomerne var enige om, at den nuværende skattearkitektur, baseret på fy-
sisk tilstedeværelse, ikke passer til digitale forretningsmodeller. Benjamin An-
gel, direktør i Kommissionens DG TAXUD, fremhævede, at værdiskabelsen i
digitale virksomheder ofte sker gennem brugere og netværkseffekter, og at
nationale DST’er kun er midlertidige løsninger.
Giulia Aliprandi fra EU Tax Observatory understregede, at DST’er
ikke er ef-
fektive mht. at øge skatteomsætning, og at de i bund og grund er midlertidige
”quick-fixes”,
mens Cristina Enache fra Tax Foundation Europe kritiserede
DST for at være ineffektiv og diskriminerende, og i stedet anbefalede en re-
form af moms for at beskatte digitale tjenester mere effektivt og på en mindre
forvridende måde.
Spanien, Italien og Frankrig har indført DST’er som overgangsordninger, med
henblik på at ophæve dem ved en global aftale. Spanien har haft stabile ind-
tægter og få konflikter, mens et Medlem af Frankrigs Nationalforsamling rap-
porterede højere indtægter end forventet og ingen negative effekter på inve-
steringer.
Andre lande som Portugal, Grækenland og Sverige har ikke DST’er, men re-
præsentanter fra disse landes parlamenter udtrykte støtte til en international
tilgang. Repræsentanter fra Malta og Ungarn udtrykte sig imod, med henvis-
ning til hhv. overharmonisering, som ville udfordre Maltas konkurrenceevne,
og krænkelse af landes skattesuverænitet.
Flere parlamentarikere udtrykte bekymring for DST’ers
økonomiske konse-
kvenser og risikoen for handelskonflikter, især med USA. Kritikere fremhæ-
vede, at DST kan virke konkurrenceforvridende, ineffektiv som skatteinstru-
ment og i praksis fungere som en form for told.
Der var bred enighed om, at DST’er kun bør være midlertidig, og at en global,
multilateral løsning er nødvendig for retfærdig og effektiv beskatning af digi-
tale aktiviteter. USA’s deltagelse anses som afgørende.
21. oktober 2025
Kontaktperson
Folketingets
Bruxelleskontor
Frederik Pedersen
6162 3533
Side 1 | 1
FOLKETINGET INTERN