Til Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg, Uddannelses- og
Forskningsudvalg, Socialudvalg og Indenrigsudvalg
den 5. oktober 2025
Om strukturelle årsager til at børn i Danmark mistrives, mister retten til
undervisning og retssikkerhed
Kære medlemmer af BUU, UFU, SOU og INU
Vi henvender os som medlemmer af folkebevægelsen #enmillionstemmer med opbakning til
Forældrekommissionen, Jens Langhorn m.fl. efter DR-dokumentaren
Skolens tabte børn.
Den
satte ord på noget, mange af os længe har råbt op om: at systemet omkring børn er brudt sammen
– ikke fordi lærere, pædagoger eller forældre ikke gør deres bedste, men fordi rammerne,
retssikkerheden og styringslogikken ikke længere hænger sammen med børns virkelighed.
1. Rammerne er blevet biologisk uholdbare
Som psykolog Kirsten Callesen netop har beskrevet i et opslag på facebook og en video på
youtube, reagerer børnene ikke “fordi de er skrøbelige” – men fordi de reagerer sundt på noget
usundt. VIVE, SIF, EVA og WHO dokumenterer, at tempo, stimuli, skift og manglende stabilitet
overstiger børns biologiske kapacitet.
Et barn møder i dag mange flere voksne, end det kan nå at knytte sig til; søvn og ro er under pres;
relationer fragmenteres. Nervesystemet overbelastes, og børn reagerer med stress, uro,
skolevægring og psykiske symptomer.
Det er ikke dårlig opdragelse – det er fysiologi.
Vi har med andre ord skabt rammer, der bryder med børns biologiske forudsætninger for læring og
tryghed.
2. Manglende retssikkerhed for børn i skolen
Samtidig er børn i folkeskolen retsløse, når de har brug for støtte. Der findes
ingen lovpligtige
frister
for, hvor længe kommunen må være om at udarbejde en pædagogisk-psykologisk vurdering
(PPV), en indstilling til udredning i psykiatrien eller en indstilling om visitation til
specialundervisning.
Forældre oplever, at måneder bliver til år, mens børn står uden undervisning eller støtte. Det er en
direkte krænkelse af barnets ret til uddannelse efter Grundloven § 76 og FN’s Handicapkonvention
artikel 24.
På socialområdet har vi i det mindste
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2,
der kræver sagsbehandlings-
frister – men i folkeskolen findes intet tilsvarende. Det betyder, at børn med behov for særlig støtte
falder mellem to stole: Skoleloven uden frister, og sociallovgivningen uden ansvar.
1