Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
BUU Alm.del Bilag 20
Offentligt
3086265_0001.png
Ny rapport: Lærere bruger mere tid på at håndtere uro i
klassen
Lærere har mindre tid til undervisning og læring i danske grundskoler, fordi
de skal bruge mere tid på at håndtere uro og støj. Det viser en ny rapport
om de danske resultater i TALIS-undersøgelsen.
TALIS undersøger blandt andet lærere og skolelederes praksis, arbejds-
forhold og rammer på tværs af 55 lande
herunder Danmark.
Konkret viser rapporten, at folkeskolelærerne bruger 16 procent af under-
visningstiden på at opretholde ro og orden, mens lærerne i de frie grund-
skoler bruger 11 procent af tiden på det. For grundskoleområdet samlet
er det en stigning på 4 procentpoint fra 2018 til 2024. Den gennemsnit-
lige andel tid danske lærere bruger på at opretholde ro og orden er på
niveau med lærerne i Norge og Sverige og lavere end lærerne i Finland,
Island og OECD som gennemsnit.
Derudover sker det månedligt på ni procent af grundskolerne, at en elev
har en voldelig adfærd, som medfører fysisk skade på andre elever, viser
rapporten. Samtidig er der ifølge skolelederne oftere situationer med pro-
blematisk elevadfærd i form af voldelige episoder, trusler, hærværk og ty-
veri eller mobning sammenlignet med øvrige OECD-lande. Det sker dog
sjældnere i Danmark end i Finland, Norge og Sverige. På en tredjedel af
skolerne i Danmark oplever man dog aldrig voldelig elevadfærd.
”Elevernes
trivsel er en topprioritet for regeringen. Det kræver mere ro i
timerne, så lærerne kan gennemføre den planlagte undervisning. I dag
bruger lærerne for meget tid på at håndtere dårlig opførsel. Fra dette
skoleår er der derfor blevet gode muligheder for at forkorte skoledagen
og få en ekstra lærer eller pædagog med i timerne. Det kan være med til
at sikre ro og orden. Men der er også brug for, at vi giver lærerne de rette
værktøjer til at være den voksne i klasseværelset, når det er nødvendigt.
Vi har allerede strammet ordensreglerne, så der nu er flere muligheder for
at sanktionere elever, hvis de fx har været voldelige eller forstyrret under-
visningen urimeligt meget. Derudover skal vi se på, hvordan vi kan give
lærerne et mere klart retsgrundlag at stå på, når de står i klasselokalerne
og skal træffe beslutninger på få sekunder i ophedede situationer,” siger
børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
Danske lærere oplever mere respekt om lærerjobbet
Rapporten om de danske resultater viser derudover, at 37 procent af dan-
ske lærere i grundskolen oplever, at lærerjobbet er respekteret af
28. oktober 2025
Sagsnr.: 25/27104
TOHOV2
Børne- og
Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 20: Orientering om offentliggørelse af TALIS 2024 national rapport for grundskolen, fra børne- og undervisningsministeren
samfundet. Det er lidt mere end en fordobling siden 2018 og flere end
gennemsnittet i OECD. Det er også mere end i Norge, Sverige og Island.
83 procent af de danske lærere oplever samtidig, at forældrene værdsæt-
ter deres arbejde.
Inklusion fylder meget for både lærere og skoleledere
22 procent af lærerne angiver inklusion som en kilde til stress i deres ar-
bejde, og 59 procent af lærerne oplever behov for kompetenceudvikling i
inklusion. Samtidig rapporterer 29 procent af skolelederne, at arbejdet
med at tilpasse rammerne til elever med særlige behov i høj grad er er
kilde til stress. Inklusion var også et fremtrædende emne i TALIS 2018.
[Links i nyheden]
Link til rapport
Link til international rapport
Læs mere om den nye ordensbekendtgørelse her
Læs mere om folkeskolens kvalitetsprogram her
Side 2/2
Faktaboks: Om TALIS-undersøgelsen
TALIS (Teaching and Learning International Survey) er en lærer- og skole-
lederundersøgelse, der undersøger lærernes undervisningspraksis, ar-
bejdsforhold og professionelle udvikling, læringsmiljøet på skolerne samt
rammerne for undervisning og ledelse på grundskoler og ungdomsud-
dannelser.
55 lande har deltaget i TALIS 2024, herunder Danmark, Norge, Sverige,
Finland og Island.
Danmark deltager i undersøgelsen af grundskolens 7.
10. klasse (folke-
skoler, frie grundskoler og efterskoler). 2.488 tilfældigt udvalgte danske
lærere har medvirket i undersøgelsen. Det svarer til en svarprocent på 86
procent.
Danmark har også deltaget i TALIS 2024 på dagtilbudsområdet (3-6-
årige) og på ungdomsuddannelsesområdet (erhvervsuddannelser og
gymnasiale uddannelser). De danske rapporter på disse områder udkom-
mer senere på efteråret.
I Danmark er TALIS gennemført af Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
og Styrelsen for IT og Læring. Danmark har medvirket i alle de tidligere
TALIS-runder i 2008, 2013 og 2018.