Til Uddannelses- og Forskningsudvalget samt Børne- og Undervisningsudvalget
Til orientering offentliggør EVA i dag den 27. oktober rapporten
’Meritpædagoger
i kommunale dagin-
stitutioner’.
Undersøgelsen belyser:
-
Hvem meritpædagogerne er
–
deres baggrund, forudsætninger og vej ind i uddannelsen
-
Hvad der motiverer dem til at tage en meritpædagoguddannelse, og hvordan de oplever ud-
dannelsens indhold, organisering og kobling til praksis
-
Hvordan meritpædagogernes karriereveje er efter endt uddannelse.
Analysen viser bl.a., at:
-
Familieliv og økonomi har betydning for uddannelsesvalg. Meritstuderende er typisk ældre
end studerende på den ordinære pædagoguddannelse. Med den højere alder følger overve-
jelser om familieliv og økonomi, når de træffer valg om at starte på uddannelsen. Uddannel-
sen til pædagogisk assistent kan være med til at mindske barrierer for at uddanne sig til me-
ritpædagog.
-
Meritpædagoger med en pædagogisk assistentuddannelse fremhæver, hvordan uddannel-
sen til pædagogisk assistent har været et vigtigt led i at opbygge tro på egne evner, fx ved at
opnå studiekompetencer som opgaveskrivning.
-
Meritpædagoger har høj kontinuitet i jobbet
–
både inden for daginstitutionsområdet og i
den enkelte institution: 73 % af de meritpædagoger, der arbejdede i en kommunal daginsti-
tution året ved deres dimission, arbejder forsat i en kommunal daginstitution fem år efter di-
mission.
Undersøgelsen er baseret på registerdata fra Danmarks Statistik samt interviews med dagtilbuds-
ledere, meritpædagoger og meritpædagogstuderende.
Yderligere information
Har du spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at områdechef Dina Theis Madsen på
Venlig hilsen
Trine Borg Harrild
Kommunikationschef
+45 4091 0021
Dato
27.10.2025
Ref.
tb
Side
1/1
Danmarks
Evalueringsinstitut
Tidemandsvej 1
4300 Holbæk
+45 35 55 01 01
www.eva.dk