Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
BUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
3085179_0001.png
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
BUU Alm.del - Bilag 17
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse
af lov om Danmarks Evalueringsinstitut
(Nedlæggelse af Danmarks Evalueringsinstitut)
§1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 11. august 2025,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften
før § 18 ophæves.
2.
§ 18
ophæves.
§2
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1183 af 25. september 2025,
som ændret senest ved § 1 i lov nr. 756 af 20. juni 2025, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 9 i, stk. 15,
ændres »Danmarks Evalueringsinstitut« til: »den enhed,
der er sekretariat for Akkrediteringsrådet, jf. § 3, stk. 3, i lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner,«.
2.
I
§ 9 i, stk. 16,
ændres »Børne- og undervisningsministeren« til:
»Uddannelses- og forskningsministeren«, og to steder ændres
»Danmarks
Evalueringsinstituts« til: »den i stk. 15 nævnte enheds«.
§3
Lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 21.
maj 2019, ophæves.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2026.
Stk. 2.
Den enhed, der er sekretariat for Akkrediteringsrådet, jf. § 3, stk.
3, i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
færdigbehandler de anmodninger om udtalelser efter udlændingeloven § 9
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0002.png
UDKAST
i, stk. 15, der er indgivet til Danmarks Evalueringsinstitut før den 1. juli
2026.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men § 3 kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Bestemmelsen kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
2
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Nedlæggelse af Danmarks Evalueringsinstitut
2.1.1. Gældende ret
2.1.2.
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.1.3.
Den foreslåede ordning
2.2.
Konsekvensændring af udlændingeloven
2.2.1. Gældende ret
2.2.2.
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
2.2.3.
Den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0004.png
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af »Aftale om finansloven
for 2026« af 23. oktober 2025 mellem regeringen (Socialdemokratiet,
Venstre, Moderaterne) og Det Konservative Folkeparti, hvor et element er
udmøntningen i 2026 af flerårigt arbejdsprogram i staten.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne) har med flerårigt
arbejdsprogram i staten fastlagt et mål om at gennemføre
administrationsbesparelser for mindst 5,5 mia. kr. frem mod 2030. Det skal
bl.a. ske ved at styrke styringen af den statslige sektor gennem nedbringelse
af unødig administration og en fokuseret opgaveløsning. Det kan f.eks. være
ved at se på, hvorvidt der i staten er institutioner med sammenlignelige
formål og opgaver.
Det foreslås med lovforslaget, at lov om Danmarks Evalueringsinstitut
ophæves, hvorved EVA nedlægges. Den statslige bevilling til EVA fjernes
fra den 1. juli 2026 samtidig med, at der fremover vil ske en styrkelse af
VIVE for så vidt angår opgaver på børne- og uddannelsesområdet.
Regeringen finder, at der er sammenlignelige formål og opgaver hos de to
statslige institutioner Danmarks Evalueringsinstitut (herefter EVA) og
VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (herefter
VIVE).
EVA er en selvstændig statslig institution, der har til formål at medvirke til
at sikre og udvikle kvaliteten af dagtilbud, undervisning, uddannelse og
læring i Danmark, bl.a. gennem udarbejdelse af evalueringer, analyser mv.
VIVE er en uafhængig statslig institution, der bedriver forskning og
gennemfører analyser inden for velfærdsområderne børn, undervisning,
uddannelse, sundhed, ældre, beskæftigelse, socialområdet, styring og
ledelse mv.
Regeringen finder på den baggrund, at der kan ske en mere fokuseret løsning
af de statslige opgaver i forhold til forskning, analyse og vidensopbygning
vedrørende børn, undervisning og uddannelse ved at samle opgaverne i en
enkelt statslig institution. Der sker med forslaget ikke en ændring af VIVEs
opgaveportefølje.
Det foreslåede skal endvidere ses på baggrund af, at regeringen ønsker
endvidere at gennemføre en omfattende frisættelse af den offentlige sektor
og grundlæggende forandre den måde, velfærden i dag styres, dokumenteres
og kontrolleres på. Som led heri bør udvikling og sikring af kvalitet i
4
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0005.png
UDKAST
dagtilbud og i uddannelsessystemet være forankret lokalt, og
understøttelsen heraf skal indgå i den almindelige statslige administration. I
forlængelse heraf ønskes også generelt en mindre grad af løbende statslig
opfølgning og evaluering.
Det er således også intentionen, at der ved indgåelse af politiske aftaler
sikres opfølgning via eksisterende data og lokalt fokus frem for omfattende
løbende evalueringer, følgeforskning m.v.
Den samlede statslige ressourceanvendelse på evalueringer, analyser mv.
reduceres med forslaget.
Derudover indeholder lovforslaget konsekvensændringer som følge af
ophævelsen af lov om Danmarks Evalueringsinstitut i dagtilbudsloven og
udlændingeloven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Nedlæggelse af Danmarks Evalueringsinstitut
2.1.1. Gældende ret
EVA er en selvstændig statslig institution, der har til formål at medvirke til
at sikre og udvikle kvaliteten af dagtilbud, undervisning, uddannelse og
læring i Danmark. Evalueringsinstituttet har bl.a. til opgave at foretage
systematiske gennemgange af uddannelser, undervisning m.v., primært med
det sigte at bidrage til yderligere udvikling og sikring af kvaliteten i
uddannelserne og sekundært at foretage en egentlig kontrol af
uddannelsessystemets målopfyldelse.
EVA er etableret i medfør af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, der
udover at regulere instituttets organisering og ledelse tillige indeholder
bestemmelser om EVAs funktioner og opgavevaretagelse.
Efter den gældende bestemmelse i § 1, stk. 1, i lov om Danmarks
Evalueringsinstitut er EVA oprettet som en selvstændig statslig institution,
der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle kvaliteten af
undervisning, uddannelse og læring i Danmark.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 1, stk. 2,
Evalueringsinstituttet rådgiver og samarbejder med børne-
undervisningsministeren og andre offentlige myndigheder
uddannelsesinstitutioner m.v. i spørgsmål om evaluering
kvalitetsudvikling af uddannelser mv.
at
og
og
og
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 1, stk. 3, at
evalueringsinstituttet har til opgave at samle national og international
5
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0006.png
UDKAST
erfaring med evaluering og kvalitetsudvikling samt løbende at udvikle og
forny metoder til evaluering og kvalitetsudvikling.
Efter den gældende bestemmelse i § 2, stk. 1, gennemfører
evalueringsinstituttet af egen drift systematiske evalueringer af læring og
uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er
omfattet af de love, der er nævnt i bilag 1 til loven, jf. dog stk. 2. For private
institutioner gælder dette dog kun, i det omfang de modtager offentlige
tilskud. Evalueringsinstituttet kan gennemføre andre former for
evalueringer, herunder evalueringer af en institutions samlede virksomhed
eller dele heraf. Instituttet fastsætter emner og metoder for de enkelte
evalueringer.
Der er i bilag 1 til lov om Danmarks Evalueringsinstitut oplistet 27 love, der
er omfattet af § 2, stk. 1, i loven. De oplistede love afgrænser
evalueringsinstituttets ordinære virksomhed, dvs. det obligatoriske
evalueringsområde. Det drejer sig om følgende love:
1) Universitetsloven.
2)
Lov
om
erhvervsakademiuddannelser
professionsbacheloruddannelser.
og
3) Lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed.
4) Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser.
5) Lov om medie- og journalisthøjskolen.
6) Lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser.
7) Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
8)
Lov
om
erhvervsrettet
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
videregående
uddannelse
9) Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
10) Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
11) Lov om de gymnasiale uddannelser.
12) Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
6
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0007.png
UDKAST
13) Lov om erhvervsuddannelser.
14) Lov om forberedende grunduddannelse.
15) Lov om institutioner for forberedende grunduddannelse.
16) Lov om kommunal indsats for unge under 25 år.
17) Lov om ungdomsskoler.
18) Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af
realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i uddannelsen
til hf-eksamen og i uddannelsen til almen studentereksamen (avu-loven).
19) Lov om specialundervisning for voksne.
20) Lov om efterskoler og frie fagskoler.
21) Lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt
folkeoplysende
foreningsarbejde
og
daghøjskoler
samt
om
Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven).
22) Danskuddannelsesloven.
23) Lov om folkeskolen, for så vidt angår evalueringer, der ikke alene
omfatter folkeskolen.
24) Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
25) Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbuds-
loven).
26) Lov om folkehøjskoler.
27) Lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for
voksne og Ordblindetesten.
Det følger af § 1, stk. 3, i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., at loven omfatter uddannelsesaktiviteter, der
ligger inden for Børne- og Undervisningsministeriets eller Uddannelses- og
Forskningsministeriets område.
Det følger af § 2, stk. 2, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at
evalueringer af undervisning på grundskoleniveau på friskoler og private
grundskoler, efterskoler og frie fagskoler gennemføres efter aftale med
skolen.
7
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0008.png
UDKAST
Det følger af § 2, stk. 3, at evalueringer af uddannelser og undervisning, der
er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, som foregår ved
uddannelsesinstitutioner, der ikke hører under undervisningsministerens
område, og som går videre end evalueringer af uddannelser og undervisning,
gennemføres efter aftale med vedkommende minister eller anden
myndighed.
Det fremgår af § 2, stk. 4, at evalueringsinstituttets evalueringsområde kan
udvides til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på andre
ministeriers område efter aftale mellem børne- og undervisningsministeren
og vedkommende minister. Det følger af bestemmelsen, at vedkommende
minister skal anvise finansieringen for sådanne evalueringer.
Det følger af § 3, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at
Evalueringsinstituttet kan gennemføre evalueringer efter anmodning.
Evalueringer kan rekvireres af Børne- og Undervisningsministeriet, andre
ministerier, overordnede uddannelsesråd, regionsråd, kommunalbestyrelser,
offentlige uddannelsesinstitutioner, godkendte eller tilskudsberettigede
uddannelsesinstitutioner og uddannelsesinstitutioner, der udbyder private
uddannelser.
Det følger af § 3, stk. 2, at evalueringer efter § 3, stk. 1, gennemføres som
indtægtsdækket virksomhed.
Det fremgår af § 4, stk. 1, at evalueringsinstituttets samlede forslag til det
kommende
års
evalueringsområder
sendes
til
børne-
og
undervisningsministeren til godkendelse.
Det fremgår, af § 4, stk. 2, at instituttet inden den 1. oktober sender
instituttets budget, herunder rammer for tilskudsfinansierede aktiviteter og
den indtægtsdækkede virksomhed, til børne- og undervisningsministerens
godkendelse. Evalueringsinstituttet kan inden for rammerne for
indtægtsdækket virksomhed gennemføre aktiviteter, der er naturlige
udløbere af instituttets virksomhed, herunder f.eks. opfølgende analyser på
baggrund af de gennemførte evalueringer.
For så vidt angår EVAs organisering og ledelse fremgår det af § 5, stk. 1, at
EVA ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig over for børne- og
undervisningsministeren.
Bestyrelsens sammensætning følger af lovens § 5, stk. 2, hvorefter
bestyrelsen består af en formand, der udpeges af børne- og
8
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0009.png
UDKAST
undervisningsministeren, og et antal medlemmer, der beskikkes af børne-
og undervisningsministeren på følgende måde:
1) 1 medlem med viden og erfaring inden for grundskoleområdet, der
beskikkes efter indstilling fra KL.
2) 1 medlem med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne, der
beskikkes efter indstilling af Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser.
3) 1 medlem med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne, der
beskikkes efter fælles indstilling af FGU Danmark, Danske Gymnasier,
Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Danmarks Private Skoler – grundskoler
og gymnasier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske HF & VUC og
VUC Bestyrelsesforeningen.
4) 2 medlemmer med viden og erfaring inden for erhvervsakademi-,
professionsbachelor- og universitetsuddannelser, der beskikkes efter fælles
indstilling fra rektorerne for erhvervsakademier, professionshøjskolerne og
universiteterne.
5) 1 medlem med viden og erfaring inden for erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, der beskikkes efter indstilling af Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse.
6) 1 medlem med viden og erfaring om børns og unges trivsel, læring og
dannelse, der beskikkes efter fælles indstilling fra Danske
Erhvervsakademiers Studenterorganisation, Danske Studerendes Fællesråd,
DGS – Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, DSE – Danske
Skoleelever, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, Landssammenslutningen
af Handelsskoleelever, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge
omkring FGU og Organisation for Professionshøjskolestuderende.
7) 1 medlem med viden og erfaring om dagtilbudsområdet, der beskikkes
efter indstilling fra Børne- og Kulturchefforeningen.
Det fremgår af § 5, stk. 3, at der af og blandt evalueringsinstituttets
medarbejdere vælges 1 medlem til bestyrelsen. Det følger af bestemmelsen,
at den medarbejdervalgte repræsentant i bestyrelsen er beskyttet mod
afskedigelse og anden forringelse af forholdene på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende område.
9
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0010.png
UDKAST
Det fremgår videre af § 5, stk. 4, at bestyrelsen endvidere kan supplere sig
med yderligere et medlem med særlig evalueringsfaglig ekspertise.
Evalueringsinstituttets bestyrelse består således en formand, 8 medlemmer,
der beskikkes efter indstilling fra organisationer m.v., 1 medlem, der vælges
af og blandt evalueringsinstituttets medarbejdere, samt efter bestyrelsens
beslutning evt. yderligere et medlem med særlig evalueringsfaglig
ekspertise, der er valgt ved bestyrelsens selvsupplering. Den samlede
bestyrelse vil således bestå af op til 11 medlemmer inkl. formand og evt.
selvsupplering.
Det fremgår af § 5, stk. 5, at bestyrelsen beskikkes for en 3-årig periode. Der
kan ske genbeskikkelse. Den igangværende beskikkelsesperiode er fra den
1. januar 2024 til den 31. december 2026.
Det fremgår af § 5, stk. 6, at børne- og undervisningsministeren fastsætter
instituttets vedtægt, herunder regler, der sikrer, at den evaluerede institution
får mulighed for at udtale sig, inden rapporten offentliggøres. Det fremgår
endvidere af bestemmelsen, at bestyrelsen selv fastsætter sin
forretningsorden. Vedtægten for EVA er fastsat i bekendtgørelse nr. 994 af
21. august 2017 om vedtægt for Danmarks Evalueringsinstitut.
Det fremgår af § 6, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, at
bestyrelsen har den overordnede ledelse af evalueringsinstituttet og
fastlægger instituttets virksomhed.
Det fremgår af § 6, stk. 2, at bestyrelsen efter indstilling fra lederen og efter
forudgående dialog med de berørte ministerier udarbejder årsprogrammet
for instituttet, herunder forslag til rammer for tilskudsfinansierede
aktiviteter og den indtægtsdækkende virksomhed.
Det fremgår af § 6, stk. 3, at instituttets leder ansættes og afskediges af
bestyrelsen. Det fremgår videre, at lederen ansætter og afskediger
instituttets øvrige personale.
Det fremgår af § 6, stk. 4, at bestyrelsen efter indstilling fra lederen kan
nedsætte en evalueringsgruppe for hver evaluering. Evalueringsgruppen
består af personer med særlig sagkyndig ekspertise på det område, der skal
evalueres. Medlemmer af bestyrelsen eller ansatte ved instituttet kan ikke
indgå i evalueringsgruppen. Bestyrelsen sikrer, at medlemmerne af
evalueringsgruppen ikke er inhabile.
Det følger af § 7, at Evalueringsinstituttets leder varetager den daglige
ledelse af instituttet.
10
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0011.png
UDKAST
Det fremgår af § 8, stk. 1, at evalueringsgruppen, jf. § 6, stk. 4, har ansvaret
for evalueringen og den evalueringsrapport, der skal afslutte evalueringen.
Det fremgår videre, at rapporten afgives til bestyrelsen. Af bestemmelsen
fremgår videre, at evalueringsrapporter vedrørende evalueringer under
Børne- og Undervisningsministeriets område afleveres af bestyrelsen til
børne- og undervisningsministeren senest 14 dage før offentliggørelsen.
Andre evalueringsrapporter afleveres til vedkommende minister m.v., jf. §
2, stk. 3 og 4, eller vedkommende rekvirent, jf. § 3, senest 14 dage før
offentliggørelsen.
Det fremgår af § 8, stk. 2, at evalueringsinstituttet offentliggør alle
evalueringsrapporter og orienterer offentligheden om sin aktivitet. Det
fremgår videre, at instituttet afgiver ved årets afslutning en beretning om
årets aktivitet.
Det fremgår af § 8, stk. 3, at en begæring om aktindsigt i dokumenter, der
er udarbejdet som led i en evaluering efter lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, kan først behandles, når den endelige rapport er
offentliggjort.
Det fremgår af § 8, stk. 4, at når evalueringsinstituttet til brug for
gennemførelsen af en evaluering modtager arbejdsdokumenter, der i
henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven er
interne, mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen deres interne
karakter.
Det fremgår af § 9, at evalueringsinstituttet i forbindelse med evaluering,
der gennemføres efter § 2, af vedkommende evaluerede
uddannelsesinstitution kan forlange alle oplysninger, der skønnes af
betydning for evalueringen. Det fremgår videre, at oplysninger kan
indhentes i elektronisk form.
Det fremgår af § 10, at vedkommende minister kan fastsætte regler om
evaluering og om opfølgning på evaluering, som er gennemført efter § 2,
stk. 1. Der er aktuelt fastsat regler i bekendtgørelse nr. 1117 af 28. december
2001 om opfølgning på evaluering ved Danmarks Evalueringsinstitut m.v.,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1102 af 18. november 2005.
Bekendtgørelsen omfatter uddannelser og institutioner under Børne- og
Undervisningsministeriet.
Det følger af § 11, stk. 1, at vedkommende minister eller anden myndighed
på baggrund af en afsluttet evaluering efter lovens § 2 kan give
uddannelsesinstitutionen, den ansvarlige myndighed og den
11
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0012.png
UDKAST
praktikansvarlige
myndighed
evalueringsrapporten.
påbud
om
opfølgning
Det fremgår endvidere af lovens § 11, stk. 2, at påbud i henhold til stk. 1
ikke kan gives til uddannelsesinstitutioner under universitetsloven.
Det fremgår af § 12, at hvis en uddannelsesinstitution, der modtager
statstilskud, ikke udleverer oplysninger efter § 9 eller ikke efterkommer
påbud efter § 11, kan vedkommende minister tilbageholde tilskud, eller lade
tilskud bortfalde helt eller delvist.
Det fremgår af § 12 a, at Evalueringsinstituttet endvidere efter anmodning
kan
gennemføre
akkrediteringsvurderinger
og
udarbejde
akkrediteringsrapporter som indtægtsdækket virksomhed.
Det fremgår af § 13, stk. 1, at Evalueringsinstituttets afgørelser efter loven
eller efter regler fastsat i medfør af loven, for så vidt angår klager over
retlige spørgsmål, kan påklages til undervisningsministeren, jf. dog stk. 2.
Det følger af § 13, stk. 2, at børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om adgangen til at klage og kan herunder bestemme, at
afgørelser ikke skal kunne indbringes for ministeren. Der er er aktuelt ikke
fastsat regler i henhold til § 13, stk. 2.
Det fremgår af § 13 a, at har børne- og undervisningsministeren bemyndiget
en styrelse under Børne- og Undervisningsministeriet til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte
regler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over afgørelser, der
er truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om, at afgørelsen ikke kan
indbringes for ministeren. Bemyndigelsen er aktuelt brugt til at fastsætte
reglerne i bekendtgørelse nr. 970 af 16. august 2024 om afskæring af
klageadgang til ministeren for visse afgørelser truffet af Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet eller Styrelsen for It og Læring.
Det fremgår af dagtilbudsloven § 18, stk. 1, at den centrale evaluerings- og
rådgivningsfunktion for dagtilbud, der er tilknyttet Danmark
Evalueringsinstitut skal forestå systematisk indsamling, analyse og
formidling af viden samt evaluering på dagtilbudsområdet.
Det fremgår videre af § 18, stk. 2, at dagtilbud og kommuner kan søge
inspiration og vejledning vedrørende evaluering og kvalitetsudvikling hos
den centrale evaluerings- og rådgivningsfunktion.
Det fremgår endvidere af § 18, stk. 3, at den centrale evaluerings- og
rådgivningsfunktion kan indhente de oplysninger fra kommuner og
12
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0013.png
UDKAST
dagtilbud, der skønnes af
rådgivningsfunktionens opgaver.
betydning
for
evaluerings-
og
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Som led i regeringens fokus på frisættelse og ønske om at forandre den
måde, som velfærden, herunder dagtilbud, undervisnings- og
uddannelsesområdet, styres og dokumenteres på, vurderer Børne- og
Undervisningsministeriet, at EVAs opgaver enten kan bortfalde eller kan
løses mere effektivt i et andet regi.
Det skal også ses på baggrund af, at der generelt ønskes en mindre grad af
løbende opfølgning og evaluering, samt at udvikling og sikring af kvalitet i
dagtilbud og i uddannelsessystemet bør være forankret lokalt, og det er
understøttelsen heraf, der skal være fokus på i den almindelige statslige
administration. Der ønskes generelt en mindre grad af løbende statslig
opfølgning og evaluering. Det er således også intentionen, at der ved
indgåelse af politiske aftaler sikres opfølgning via eksisterende data og
lokalt fokus frem for omfattende løbende evalueringer, følgeforskning m.v.
Det er endvidere Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at der i
dag på dagtilbudsområdet og i uddannelsessystemet lokalt er fokus på
løbende kvalitetsarbejde og der lokalt arbejdes med sikring af kvaliteten i
dagtilbud og i uddannelsessystemet.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at EVA og VIVE i dag løser
de samme type af opgaver indenfor et generelt overordnede formål om at
styrke grundlaget for udvikling af de store velfærdsområder.
EVA har til formål at medvirke til at sikre og udvikle kvaliteten af
undervisning, uddannelse og læring gennem analyser, evalueringer mv. på
dagtilbuds- og uddannelsesområdet, mens VIVE har til formål at udvikle og
formidle viden om velfærdsområderne, herunder styrke vidensgrundlaget
for udvikling af vedfærdssamfundet og beslutningsgrundlaget for
lovgivning og forvaltning. Med henblik på dette udfører VIVE forskning og
laver analyser på alle de store velfærdsområder, herunder også dagtilbud og
uddannelsesområderne.
VIVE er en statslig uafhængig institution under Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. VIVE ledes af en bestyrelse.
VIVE løser på samme måde som EVA opgaver, der finansieres af en
grundbevilling på finansloven, og VIVE har herudover mulighed for at
iværksætte forskningsprojekter og har ligesom EVA mulighed for at
13
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0014.png
UDKAST
iværksætte samarbejder med eksterne aktører, herunder almennyttige fonde
mv. samt varetage rekvirerede opgaver for offentlige og private kunder, der
finansieres via indtægtsdækket virksomhed.
VIVEs forskningsrapporter, resultater og evalueringer er som EVAs
udarbejdet uden instruktion fra andre, og der er i lighed med EVA krav om
offentliggørelse af de færdige rapporter– uanset om arbejdet sker indenfor
grundbevillingen, eller om det sker som indtægtsdækket virksomhed.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at der i forbindelse med
nedbringelse af unødig administration og en fokuseret opgaveløsning i
forhold til forskning og vidensopbygning vedrørende børn, undervisning og
uddannelser med fordel kan ske en styrkelse af VIVE, hvorved EVA kan
nedlægges. Der vil herved kunne sikres en mere fokuseret løsning af de
statslige opgaver i forhold til forskning, analyse og vidensopbygning
vedrørende børn, undervisning og uddannelse ved at samle opgaverne i en
enkelt statslig institution.
Særligt med hensyn til den centrale evaluerings- og rådgivningsfunktion på
dagtilbudsområdet ved EVA bemærkes, at dagtilbudsområdet indgår i
EVAs videns- og rådgivningsopgaver på samme måde som øvrige områder,
hvorfor Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at der ikke er behov
for en anden løsning på dette område. Det bemærkes, at området indgår i
VIVEs nuværende opgaveportefølje.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at lov om Danmarks Evalueringsinstitut ophæves den 1. juli
2026, hvorved EVA nedlægges. Endvidere foreslås det, at dagtilbudslovens
bestemmelse om den centrale evaluerings- og rådgivningsfunktion på
dagtilbudsområdet ved EVA ophæves.
Den foreslåede nedlæggelse af EVA og styrkelsen af VIVE vil betyde, at
den statslige forsknings- og vidensopbygning uden for de videregående
uddannelsesinstitutioner samles hos VIVE. Det vil bidrage til en mere
omkostningseffektiv administration, idet bevilling prioriteret til topledelse
og administration i EVA vil kunne omprioriteres sammen med den
omprioritering, der følger af en generel mere fokuseret opgaveløsning.
Det bemærkes, at der med nedlæggelsen af EVA vil være analyser,
evalueringer m.v., der ikke længere udføres som led i ønsket om, at der
generelt er en mindre grad af løbende opfølgning og evaluering.
14
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0015.png
UDKAST
For nærmere om nedlæggelsen af EVA henvises til lovforslagets § 1 og § 2,
nr. 2, og bemærkningerne hertil.
2.2. Konsekvensændring af udlændingeloven
2.2.1. Gældende ret
Bestemmelse i udlændingelovens § 9 i regulerer meddelelse af
opholdstilladelse til udlændinge, der er optaget på en uddannelse eller et
kursus ved en uddannelsesinstitution her i landet. Af bestemmelsens § 9 i,
stk. 1, fremgår, at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en
udlænding, der er optaget på en uddannelse eller et kursus ved en
uddannelsesinstitution her i landet, eller hvis ganske særlige
uddannelsesmæssige hensyn i øvrigt tilsiger det. Det følger videre af
bestemmelsens § 9 i, stk. 14, at udlændinge- og integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om meddelelse af opholdstilladelse efter bl.a. stk.
1, herunder om dokumentation for bestået anerkendt sprogtest og oprettelse
af en spærret konto med et beløb svarende til op til 1 års ydelser i form af
statens uddannelsesstøtte som betingelse for opholdstilladelse.
Det fremgår af udlændingelovens § 9 i, stk. 15, at EVA efter anmodning fra
uddannelsesinstitutionen til brug for Styrelsen for International Rekruttering
og Integrations afgørelser om meddelelse af opholdstilladelse efter stk. 1 til
udlændinge, der er optaget på en uddannelse eller et kursus ved en
uddannelsesinstitution her i landet, og som ikke er omfattet af de i medfør
af stk. 4 fastsatte regler, afgiver en vejledende udtalelse om indhold og
kvalitet i følgende uddannelser:
Videregående uddannelser og kurser, der uden godkendelse fra en statslig
myndighed udbydes på en statsligt godkendt uddannelsesinstitution under
statsligt tilsyn.
Uddannelser og kurser inden for grund- og ungdomsuddannelser, der uden
godkendelse fra en statslig myndighed udbydes på en statsligt godkendt
uddannelsesinstitution, der er under statsligt tilsyn.
Kurser på folkehøjskoler m.v. godkendt efter lov om folkehøjskoler og lov
om efterskoler og frie fagskoler (frie kostskoler), som gennemføres uden
tilskud efter loven.
Det fremgår af udlændingeloven § 9 i, stk. 16, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om EVAs udtalelser
efter stk. 15, herunder om anmodninger og om den anmodende institutions
betaling til dækning af EVAs udgifter i forbindelse med udtalelser. Af
bekendtgørelse nr. 807 af 29. juni 2007 om vejledende udtalelser fra
15
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0016.png
UDKAST
Danmarks Evalueringsinstitut til Udlændingeservice i forbindelse med
sager om meddelelse af opholdstilladelse fremgår, at EVA efter anmodning
fra den pågældende uddannelsesinstitution afgiver en vejledende udtalelse
om, hvorvidt uddannelsen eller kurset har et acceptabelt indholdsmæssigt
kvalitetsniveau i forhold til statsligt godkendte uddannelser eller kurser på
tilsvarende uddannelsesniveau. Af bekendtgørelsen fremgår videre, at
uddannelsesinstitutionen til brug for en anmodning om en vejledende
udtalelse skal anvende et elektronisk skema, der er tilgængeligt på EVAs
hjemmeside. Der er i bekendtgørelsen i øvrigt fastsat nærmere regler om
bl.a. de kriterier som indgår i EVAs vurdering og om
uddannelsesinstitutionens betalingen svarende til EVAs faktiske
omkostninger i forbindelse med afgivelse af udtalelsen.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
Med nedlæggelsen af EVA skal der udpeges en ny aktør til at varetage denne
opgave med at afgive en vejledende udtalelse til udlændingemyndighederne
om indhold og kvalitet i visse uddannelser og kurser. Der skal således ske
en konsekvensrettelse af udlændingeloven.
Opgaven vurderes fremadrettet bedst at kunne løses i regi af Uddannelses-
og Forskningsministeriet, hvor der forefindes kompetencer til vurdering af
uddannelser.
Den 1. juli 2025 trådte lov nr. 675 af 17. juni 2025 om ændring af lov om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner (Nye rammer for
akkreditering) i kraft. Med lovændringen blev Danmarks
Akkrediteringsinstitution nedlagt, og der blev etableret en ny ramme for
betjening af Akkrediteringsrådet. Det blev med loven fastsat, at
sekretariatsbetjeningen fremadrettet varetages af en enhed i Uddannelses-
og Forskningsministeriet eller en statslig myndighed under ministeriet, jf. §
3, stk. 3, i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner.
Organisatorisk varetages sekretariatsfunktionerne således af en anden
myndighed end Akkrediteringsrådet, men sekretariatet betragtes i
varetagelsen af sine opgaver funktionelt som en del af Akkrediteringsrådet.
Aktuelt er sekretariatsbetjeningen henlagt til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen.
Det følger af § 3, stk. 5, i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, at sekretariatet skal være fagligt uafhængigt i sin
opgavevaretagelse, og det vil således i faglige spørgsmål omfattet af
akkrediteringsloven
ikke
være
underlagt
uddannelses-
og
forskningsministerens instruktionsbeføjelse. Det følger endvidere af § 26 a
16
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0017.png
UDKAST
i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, at
sekretariatet bl.a. kan foretage vurdering af private uddannelser til brug for
andre myndigheders sagsbehandling.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at udarbejdelse af vejledende udtalelser til
udlændingemyndighederne om indhold og kvalitet i visse uddannelser og
kurser efter nedlæggelsen af EVA placeres i samme fagligt uafhængige
sekretariatsfunktion som Akkrediteringsrådet sekretariat.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at EVAs opgaver flyttes til den fagligt uafhængige enhed i
Uddannelses-
og
Forskningsministeriet
ved
nedlæggelse
af
Evalueringsinstituttet.
Som følge heraf flyttes ansvaret for fastsættelse af nærmere regler om
udtalelser, herunder om anmodninger og om den anmodende institutions
betaling til dækning af udgifter i forbindelse med udtalelser, fra børne- og
undervisningsministeren til uddannelses- og forskningsministeren. Det
forventes i øvrigt, at rammerne for ordningen med vejledende udtalelser i
forbindelse med sager om meddelelse af opholdstilladelse vil være
uændrede.
For nærmere om ændring af udlændingeloven henvises til lovforslagets § 3
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede ændring med nedlæggelsen af EVA vil medføre mindre
udgifter for det offentlige.
Forslaget om nedlæggelse af EVA medfører på Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Børne- og Undervisningsministeriets områder
isoleret set statslige besparelser på samlet 18,7 mio. kr. i 2026, 36,7 mio. kr.
i 2027, 36,0 mio. kr. i 2028 og 35,3 mio. kr. i 2029 og frem.
Med henblik på styrkelsen af VIVE med hensyn til dagtilbudsområdet og
uddannelsesområdet tilføres VIVE 5,0 mio. kr. i 2026 og herefter varigt 10
mio. kr. årligt. Hertil tilføres VIVE 1 mio. kr. i 2026 og 2 mio. kr. varigt
med hensyn til det videregående uddannelsesområde. Af den varige
bevilling, der tilføjes VIVE fra Børne- og Undervisningsministeriets
område vil 5 mio. kr. være øremærket til en trækningsret til konkrete
opgaver svarende til den ordning, der er fastlagt på finanslovens §
20.11.43.20. Særskilte opgaver. I perioden til og med 2028 forventes
17
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0018.png
UDKAST
trækningsretten at skulle anvendes til Udviklingsprogrammet aftalt i regi af
Folkeskolens Kvalitetsprogram fra marts 2024. Udviklingsprogrammet har
bl.a. til formål at afprøve nye rammer for undervisning i fagene.
Forslaget om nedlæggelse af EVA vil efter styrkelsen af VIVE på
Uddannelses-
og
Forskningsministeriet
og
Børne-
og
Undervisningsministeriets områder medfører statslige besparelser på samlet
12,7 mio. kr. i 2026, 24,7 mio. kr. i 2027, 24,0 mio. kr. i 2028 og 23,3 mio.
kr. i 2029 og frem.
Børne- og Undervisningsministeriet ønsker at sikre, at statslige
arbejdspladser kan oprettes udenfor hovedstaden. Det er således regeringens
ambition, at de nye ressourcer skal forankres på VIVEs afdeling i Aarhus,
hvor der er et eksisterende stærkt forskningsmiljø vedrørende børn og
uddannelse.
Lovforslaget vurderes at have implementeringskonsekvenser for staten i
form af omstillings- og driftskonsekvenser i forbindelse med nedlæggelsen
af EVA, som skal bidrage til en mere overskuelig og enkel offentlig sektor.
Lovforslaget
vurderes
ikke
at
medføre
økonomiske
implementeringsmæssige konsekvenser for regioner og kommuner.
eller
Det vurderes desuden, at de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
ikke er relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
18
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0019.png
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 24. oktober 2025 til den 24.
november 2025 (31 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Akkrediteringsrådet, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, Ankestyrelsen, AOF Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
Arkitektskolen i Aarhus, Astra – Center for Læring i Natur, Teknik og
Sundhed, Autismeforeningen, Beskæftigelsesrådet, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
(BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) –
Lederforening, Børnenes Bureau, Børne- og kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CEPOS,
Daghøjskoleforeningen, Daginstitutionernes Lands-Organisation (DLO),
Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, Danmarks Fiskeriforening
Producent Organisation, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler – grundskoler & gymnasier,
Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Danner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk El-forbund, Dansk
Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Oplysnings
Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Skoleforening for Sydslesvig,
Dansk Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Advokater, Danske A-kasser, Danske
Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves Landsforbund, Danske
Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier –
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske
Forlag, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier,
Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer,
Danske HF & VUC, Danske HF og VUC – Bestyrelserne, Danske
Landbrugsskoler, Danske Musik- og Kulturskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske
seniorer, Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler
–Bestyrelserne, Danske Universiteter, Dataetisk Råd, De Anbragtes
Vilkår, De Danske Sprogcentre, DEA, Den Danske Filmskole, Den
Danske Scenekunstskole, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det Jyske
Musikkonservatorium, Det Kgl. Biblioteks Nota-service, Det Kongelige
19
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0020.png
UDKAST
Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Det Kongelige Danske
Musikkonservatorium, Det Kriminalpræventive Råd, Det Nationale
Integrationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Digitaliseringsstyrelsen, DJØF, DM - Dansk Magisterforening,
Efterskoleforeningen, EjendomDanmark, Engineer the Future,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne,
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark, Finans
Danmark, Finansforbundet, Finanstilsynet, Firmaidrætten, FOA,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings Forbund,
Fora, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge
(FADD), Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Private
Udbydere, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler,
Foreningen til gavn for børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Forældrenes
Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, FSR
– danske revisorer, Færøernes landsstyre, Fødevareforbundet NFF,
Gentofte Børnevenner, Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, HORESTA,
HvorErDerEnVoksen, IFFD – Idræts- og Fritidsfaciliteter i Danmark,
Industriens Fond, Insero, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Klagenævnet for Specialundervisning, Kommunale Velfærdschefer,
Kraka, Kriminalforsorgen, Kristlig Fagbevægelse (Krifa),
LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landselevbestyrelsen for det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen
for social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10. Klasseskoler i
Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen Livsværk, Landsorganisationen
Danske Daginstitutioner (LDD), Landsorganisationen for sociale tilbud
(LOS), Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige Børnepassere,
Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet for STU og VSU i
Danmark, Lev Uden Vold, Lilleskolerne, LOF, Lærernes
Centralorganisation, Lær for Livet, Læsekonsulenternes Landsforening,
Læse- og Matematikvejlederforeningen, Manderådet, Medierådet for Børn
og Unge, Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Nationalt Center for kompetenceudvikling, Nationalt Videncenter for
Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder, Naturvidenskabernes Hus,
Netværket for kostafdelinger, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre),
OpenDenmark, Operation Dagsværk, Ordblindeforeningen,
20
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0021.png
UDKAST
Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet, Rektorkollegiet for de
Martime Uddannelser, Rigsrevisionen, ROAL – Samrådet for Ordblindhed
og andre Læsevanskeligheder, Rytmisk Musikkonservatorium, Rådet for
de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Rådet
for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet),
Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af
Unge Med Handicap, Samrådet af Specialskoleledere, Sekretariatet for
Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser, Selveje Danmark, Selvejende og
private institutioners forening (Spifo), Sjældne Diagnoser, Skole og
Forældre, Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Studievalg Danmark, Syddansk Musikkonservatorium,
TABUKA - Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte, TAT-
Kredsen, Tekniq, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser,
Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF), Ungdomsringen,
Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening,
Unicef, Universe, VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for Samlede mindreudgifter for Ingen
stat, kommuner og regioner staten på 12,7 mio. kr. i 2026,
24,7 mio. kr. i 2027, 24,0 mio.
kr. i 2028 og 23,3 mio. kr. i 2029
og frem.
Implementeringskonsekvenser Indebærer omstillings- og Ingen
for stat, kommuner og
driftskonsekvenser for staten
regioner
som skal bidrage til en mere
enkel
styring
gennem
nedbringelse
af
unødig
administration og en mere
fokuseret opgaveløsning
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen
Ingen
21
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0022.png
UDKAST
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering (der i relevant
omfang også gælder ved
implementering af ikke-
erhvervsrettet EU-regulering)
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
(Beskriv forholdet til EU-retten/anfør »Lovforslaget
indeholder ingen EU-retlige aspekter.«)
Ja
Nej
X
22
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0023.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Overskriften til dagtilbudslovens § 18 er »Central evaluerings- og
rådgivningsfunktion«.
Det foreslås, at
overskriften
før § 18 ophæves.
Forslaget er en konsekvensændring som følge af ophævelsen af
dagtilbudslovens § 18. Der henvises til § 2, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Dagtilbudslovens § 18 indeholder bestemmelser om en central evaluerings-
og rådgivningsfunktion på dagtilbudsområdet ved EVA Evalueringsinstitut.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
§ 18
ophæves.
Det foreslåede vil medføre, at den central evaluerings- og
rådgivningsfunktion på dagtilbudsområdet ved EVA nedlægges samtidig
med EVA.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Udlændingelovens § 9 i, stk. 15, regulerer i forbindelse med visse sager om
meddelelse af opholdstilladelser EVAs afgivelse af en vejledende udtalelse
om indhold og kvalitet i en uddannelse, der uden godkendelse fra en statslig
myndighed udbydes på en statsligt godkendt uddannelsesinstitution, der er
under statsligt tilsyn.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 23/29
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0024.png
Det foreslås i
§ 9 i, stk. 15,
at ændre »Danmarks Evalueringsinstitut« til:
»den enhed, der er sekretariat for Akkrediteringsrådet, jf. § 3, stk. 3, i lov
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner«.
Opgaven med afgivelsen af udtalelserne vil med det foreslåede være
placeret i den enhed i Uddannelses- og Forskningsministeriet eller i en
statslig myndighed under ministeriet, der i henhold til lov om akkreditering
af videregående uddannelser, § 3, stk. 3, udfører fagligt uafhængigt
betjening af Akkrediteringsrådet. Der ændres med der foreslåede ikke ved
opgaven eller rammerne for udførelse heraf.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter udlændingelovens § 9 i, stk. 16, fastsætter børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om EVAs udtalelser
efter stk. 15, herunder om anmodninger og om den anmodende institutions
betaling til dækning af EVAs udgifter i forbindelse med udtalelser. Der er
fastsat regler i bekendtgørelse nr. 807 af 29. juni 2007 om vejledende
udtalelser fra Danmarks Evalueringsinstitut til Udlændingeservice i
forbindelse med sager om meddelelse af opholdstilladelse. I
lovbekendtgørelse nr. 1183 af 25. september 2025 af udlændingeloven er i
stedet for ministerbetegnelsen »børne- og undervisningsministeren« brugt
betegnelsen »ministeren for børn, undervisning og ligestilling«.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at ændre ministerbetegnelsen i § 9 i, stk. 16, til »Uddannelses-
og
forskningsministeren«,
og
to
steder
at
ændre
»Danmarks
Evalueringsinstituts« til: »den i stk. 15 nævnte enheds«.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med det foreslåede i nr. 1, hvorefter
opgaven flyttes fra en institution på børne- og undervisningsministerens
område til en institution på uddannelses- og forskningsministerens område.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Lov om Danmarks Evalueringsinstitut indeholder bestemmelser om EVAs
opgaver og ledelse.
Side 24/29
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0025.png
Efter lov om Danmarks Evalueringsinstitut er EVA en selvstændig statslig
institution, der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle kvaliteten af
undervisning, uddannelse og læring i Danmark. EVAs virksomhed dækker
områderne
dagtilbud,
grundskole,
forberedende
tilbud,
ungdomsuddannelse, videregående uddannelse samt voksen- og
efteruddannelse.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at lov om Danmarks Evalueringsinstitut ophæves.
Med det foreslåede vil EVA blive nedlagt.
Det bemærkes, at der med nedlæggelsen samtidig vil være evalueringer
m.v., der ikke længere skal udføres som led i ønsket om, at der generelt er
en mindre grad af løbende opfølgning og evaluering.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2026.
Det foreslåede vil indebære, at EVA nedlægges med udgangen af juni 2026.
Børne- og Undervisningsministeriet vil i samarbejde med EVA afklare,
hvordan EVAs igangværende tilskudsfinansierede aktiviteter og
indtægtsdækket virksomhed, der ikke kan afsluttes med udgangen af juni
2026, hvor EVA nedlægges, skal håndteres, herunder om aktiviteten efter
aftale med opdragsgiveren og en anden institution kan overdrages til den
anden institution som f.eks. VIVE.
Det foreslås i
stk. 2,
at den enhed, der er sekretariat for Akkrediteringsrådet,
jf. § 3, stk. 3, i lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner færdigbehandler de anmodninger om udtalelser
efter udlændingeloven § 9 i, stk. 15, der er indgivet til Danmarks
Evalueringsinstitut før den 1. juli 2026.
Det foreslåede vil indebære, at anmodninger om udtalelser, der er indgivet
til EVA før den 1. juli 2026 færdigbehandles af den enhed, der er sekretariat
for Akkrediteringsrådet, jf. § 3, stk. 3, i lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner. EVA vil i forbindelse med sin
Side 25/29
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0026.png
nedlæggelse den 1. juli 2026 skulle overdrage alle dokumenter om
igangværende behandlinger af anmodninger til den enhed, der er sekretariat
for Akkrediteringsrådet.
Til § 5
Lov om Danmarks Evalueringsinstitut og dagtilbudsloven gælder ikke for
og kan heller ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Det fremgår af udlændingelovens § 66, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland, men at loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland med ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås på den baggrund i lovforslagets
§ 5,
at loven ikke skal gælde
for Færøerne og Grønland, men § 3 om ændring af udlændingeloven ved
kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Side 26/29
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I
dagtilbudsloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1038 af 11.
august 2025, foretages følgende
ændringer:
Central evaluerings- og
1.
Overskriften
før § 18 ophæves.
rådgivningsfunktion
§ 18.
Den centrale evaluerings-
2.
§ 18
ophæves.
og rådgivningsfunktion for
dagtilbud, der er tilknyttet
Danmark Evalueringsinstitut, jf.
lov om Danmarks
Evalueringsinstitut, skal forestå
systematisk indsamling, analyse og
formidling af viden samt
evaluering på dagtilbudsområdet.
Stk. 2.
Dagtilbud og kommuner
kan søge inspiration og vejledning
vedrørende evaluering og
kvalitetsudvikling hos den centrale
evaluerings- og
rådgivningsfunktion.
Stk. 3.
Den centrale evaluerings-
og rådgivningsfunktion kan
indhente de oplysninger fra
kommuner og dagtilbud, der
skønnes af betydning for
evaluerings- og
rådgivningsfunktionens opgaver.
§2
Side 27/29
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0028.png
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 2.
september 2024, som ændret
senest ved § 1 i lov nr. 756 af 20.
juni 2025, foretages følgende
ændringer:
§ 9 i.
Stk. 2-14.
Stk. 15.
Til brug for Styrelsen for
International Rekruttering og
Integrations
afgørelser
om
meddelelse af opholdstilladelse
efter stk. 1 til udlændinge, der er
optaget på en uddannelse eller et
kursus
ved
en
uddannelsesinstitution her i landet,
og som ikke er omfattet af de i
medfør af stk. 14 fastsatte regler,
afgiver
Danmarks
Evalueringsinstitut
efter
anmodning
fra
uddannelsesinstitutionen
en
vejledende udtalelse om indhold og
kvalitet i følgende uddannelser:
1) Videregående uddannelser og
kurser, der uden godkendelse fra en
statslig myndighed udbydes på en
statsligt
godkendt
uddannelsesinstitution
under
statsligt tilsyn.
2) Uddannelser og kurser inden for
grund- og ungdomsuddannelser,
der uden godkendelse fra en statslig
myndighed udbydes på en statsligt
godkendt uddannelsesinstitution,
der er under statsligt tilsyn.
3) Kurser på folkehøjskoler m.v.
godkendt
efter
lov
om
folkehøjskoler
og
lov
om
1.
I
§ 9 i, stk. 15,
ændres
»Danmarks Evalueringsinstitut«
til: »den enhed, der er sekretariat
for Akkrediteringsrådet, jf. § 3, stk.
3, i lov om akkreditering af
videregående
uddannelsesinstitutioner,«.
Side 28/29
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 17: Lovudkast - Orientering om udkast til lovforslag om ændring af dagtilbudsloven og udlændingeloven og om ophævelse af lov om Danmarks Evalueringsinstitut, fra børne- og undervisningsministeren
3085179_0029.png
efterskoler og frie fagskoler (frie
kostskoler), som gennemføres uden
tilskud efter loven.
Stk.
16.
Børne-
og
undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om Danmarks
Evalueringsinstituts udtalelser efter
stk. 15, herunder om anmodninger
og om den anmodende institutions
betaling til dækning af Danmarks
Evalueringsinstituts udgifter i
forbindelse med udtalelser.
2.
I
§ 9 i, stk. 16,
ændres » Børne-
og undervisningsministeren « til:
»Uddannelses-
og
forskningsministeren«, og to steder
ændres
»Danmarks
Evalueringsinstituts« til: »den i stk.
15 nævnte enheds«.
§3
Lov
om
Danmarks
Evalueringsinstitut,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 600 af 21.
maj 2019, ophæves.
Side 29/29