Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
BUU Alm.del Bilag 15
Offentligt
3082480_0001.png
Ny rapport: Voksne danskere med mangelfulde
færdigheder i regning har en svagere tilknytning til
arbejdsmarkedet
En ny temarapport fra den internationale undersøgelse PIAAC viser, at
voksne med lave færdigheder i regning oftere står uden for
arbejdsmarkedet sammenlignet med personer med højere
færdighedsniveauer.
Brødtekst
Personer med færdigheder på lavt niveau i regning har generelt en
svagere tilknytning til arbejdsmarkedet end personer med middelhøjt og
højt færdighedsniveau.
Det viser resultaterne fra en ny PIAAC-temarapport, som har undersøgt,
hvordan voksne danskere mellem 16-65 år med lave færdigheder i
regning klarer sig på arbejdsmarkedet.
Konkret viser resultaterne i den nye temarapport, at 65 procent af
personer med lavt færdighedsniveau i regning er i beskæftigelse. Det
samme gælder for henholdsvis 82 og 86 procent af personer med
middelhøjt og højt færdighedsniveau.
Siden den første PIAAC-undersøgelse fra 2011/12 er andelen af personer
med lavt færdighedsniveau i beskæftigelse steget fra 54 procent til 65
procent. Undersøgelsen viser derudover, at gruppen med lave
færdigheder som regel arbejder færre timer om ugen i lavere lønnede
job, der er karakteriseret ved at være ufaglært eller manuelt arbejde.
Den svagere tilknytning til arbejdsmarkedet viser sig også ved, at voksne
med lave færdigheder ofte er ledige i længere tid end personer med
højere færdighedsniveauer, og deres ansættelse afbrydes oftere ufrivilligt.
Det er særligt på grund af helbredet, at ansættelsen afbrydes, og
helbredet afholder også ofte denne gruppe af voksne fra at søge arbejde.
”Uddannelse
til voksne er fuldstændig afgørende. Det viser denne
undersøgelse meget tydeligt. Samfundet og arbejdsmarkedet stiller hele
tiden nye og mere komplekse krav. Jeg er glad for, at vi i regeringen med
trepartsaftalen fra 2023 har afsat flere midler til virksomhedsrettede
forløb i ordblindeundervisning, forberedende voksenundervisning i bl.a.
matematik og til at udvikle og afprøve modeller, der skal få flere til at
tage en voksen- eller efteruddannelse. Derudover sikrer vi nu også bedre
hjælp i folkeskolen til de elever, der kæmper med dansk og matematik.
21. oktober 2025
Sagsnr.: CaseNo
MVH
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om offentliggørelse af PIAAC temarapport om Arbejdstilknytning, fra børne- og undervisningsministeren
3082480_0002.png
Det vil give flere et bedre udgangspunkt, når de træder ud på
arbejdsmarkedet,”
siger børne-
og undervisningsminister Mattias Tesfaye.
FVU-matematik er ét af de tilbud, som virksomheder kan tilbyde deres
ansatte. FVU-matematik er hverdagsmatematik, der kan bruges i private,
arbejds- og uddannelsesmæssige sammenhænge. Kurserne er gratis for
deltagerne.
Basal IT-undervisning er integreret i kurset fx i forbindelse med brug af
regneark, digitale tidsregistreringssystemer og læsning af data på
skærme, samt måle- og maskinforståelse. Netop IT-kompetencer er et af
de områder, som folk med lave færdigheder i regning fremhæver, at de
mangler.
Regeringen, arbejdsmarkedets parter og en række private virksomheder
og offentlige arbejdspladser indgik sidste år en alliance, der arbejder for,
at flere medarbejdere får løftet deres færdigheder inden for dansk,
matematik, engelsk og it.
Læs mere:
Læs hele PIAAC-temarapporten om tilknytningen til
arbejdsmarkedet (pdf)
Læs mere om PIAAC 2022/2023
Læs mere om Trepartsaftalen
Læs mere om Alliancen for løft af basale færdigheder
Side 2/3
[Faktaboks] Om PIAAC-temarapporten
Denne rapport er den tredje rapport fra VIVE baseret på data fra
PIAAC2022/23.
Den første var hovedrapporten, som bl.a. beskriver udviklingen i voksnes
læse- og regnefærdigheder fra 2011/12 til 2022/23.
Den anden rapport beskriver voksnes færdigheder i adaptiv
problemløsning.
Denne tredje rapport fokuserer specifikt på arbejdsmarkedstilknytning
blandt de over 600.000 16-65-årige, der i 2022/23 havde regne-
færdigheder på lavt niveau.
[Faktaboks] Fakta om PIAAC
Programme for International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
er en international OECD-undersøgelse af voksnes basale færdigheder i
læsning, regning og adaptiv problemløsning, som gennemføres hvert
tiende år.
Undersøgelsen er finansieret af Børne- og Undervisningsministeriet,
Beskæftigelsesministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet,
Erhvervsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet samt
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 15: Orientering om offentliggørelse af PIAAC temarapport om Arbejdstilknytning, fra børne- og undervisningsministeren
Finansministeriet. PIAAC blev gennemført for første gang i 2011/12, hvor
Danmark også deltog.
I Danmark deltog ca. 5.000 tilfældigt udvalgte danskere i 2022/23. Ud
over test af basale færdigheder består undersøgelsen af et
baggrundsspørgeskema. 31 lande deltog i undersøgelsen, herunder
Norge, Sverige og Finland.
PIAAC-undersøgelsen er i Danmark gennemført af VIVE og Danmarks
Statistik.
Side 3/3