Ny rapport: Voksne danskere med mangelfulde
færdigheder i regning har en svagere tilknytning til
arbejdsmarkedet
En ny temarapport fra den internationale undersøgelse PIAAC viser, at
voksne med lave færdigheder i regning oftere står uden for
arbejdsmarkedet sammenlignet med personer med højere
færdighedsniveauer.
Brødtekst
Personer med færdigheder på lavt niveau i regning har generelt en
svagere tilknytning til arbejdsmarkedet end personer med middelhøjt og
højt færdighedsniveau.
Det viser resultaterne fra en ny PIAAC-temarapport, som har undersøgt,
hvordan voksne danskere mellem 16-65 år med lave færdigheder i
regning klarer sig på arbejdsmarkedet.
Konkret viser resultaterne i den nye temarapport, at 65 procent af
personer med lavt færdighedsniveau i regning er i beskæftigelse. Det
samme gælder for henholdsvis 82 og 86 procent af personer med
middelhøjt og højt færdighedsniveau.
Siden den første PIAAC-undersøgelse fra 2011/12 er andelen af personer
med lavt færdighedsniveau i beskæftigelse steget fra 54 procent til 65
procent. Undersøgelsen viser derudover, at gruppen med lave
færdigheder som regel arbejder færre timer om ugen i lavere lønnede
job, der er karakteriseret ved at være ufaglært eller manuelt arbejde.
Den svagere tilknytning til arbejdsmarkedet viser sig også ved, at voksne
med lave færdigheder ofte er ledige i længere tid end personer med
højere færdighedsniveauer, og deres ansættelse afbrydes oftere ufrivilligt.
Det er særligt på grund af helbredet, at ansættelsen afbrydes, og
helbredet afholder også ofte denne gruppe af voksne fra at søge arbejde.
”Uddannelse
til voksne er fuldstændig afgørende. Det viser denne
undersøgelse meget tydeligt. Samfundet og arbejdsmarkedet stiller hele
tiden nye og mere komplekse krav. Jeg er glad for, at vi i regeringen med
trepartsaftalen fra 2023 har afsat flere midler til virksomhedsrettede
forløb i ordblindeundervisning, forberedende voksenundervisning i bl.a.
matematik og til at udvikle og afprøve modeller, der skal få flere til at
tage en voksen- eller efteruddannelse. Derudover sikrer vi nu også bedre
hjælp i folkeskolen til de elever, der kæmper med dansk og matematik.
21. oktober 2025
Sagsnr.: CaseNo
MVH