Børne- og Undervisningsudvalget 2025-26
BUU Alm.del Bilag 11
Offentligt
3080067_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Kære udvalgsmedlemmer.
Den 30. november 2023 blev lovforslag nr. L 30 om ændring af dagtil-
budsloven (Bedre mulighed for udsat skolestart) vedtaget af samtlige par-
tier i Folketinget.
Det fremgår bl.a. af lovforslaget, at Børne- og Undervisningsministeriet i
perioden frem til og med 2027 vil følge udviklingen i skoleudsættelser, og
at aftalekredsen (bag FFL 2023) på årlig basis vil blive orienteret om ud-
viklingen i antal skoleudsættelser. Da lovforslaget blev vedtaget af samt-
lige partier, har jeg valgt at sende den årlige orientering til Børne- og Un-
dervisningsudvalget.
Sidste år blev I orienteret om første måling
baselinemålingen
af skole-
udsættelser i 2023/24. I år er dermed første år, hvor det er muligt at følge
udviklingen,
jf. bilag 1.
Hovedresultater af opgørelser for skoleudsættelse
I skoleåret 2024/25 udgjorde andelen af nystartede elever i bør-
nehaveklassen med udsat skolestart på landsplan ca. 6,1 pct. An-
delen dækker over kommunale variationer.
Fra skoleåret 2023/24 til 2024/25 har der været en mindre stig-
ning i andelen af elever med udsat skolestart på 0,5 pct.-point,
svarende til ca. 230 elever.
Blandt skoleudsatte børnehaveklasseelever ses en overvægt af
børn født i slutningen af året.
På landsplan udgør drenge ca. 70 pct. af de skoleudsatte børne-
haveklasseelever.
Indvandrere og efterkommere er overrepræsenterede blandt ele-
ver med udsat skolestart.
Børn af forældre med en videregående uddannelse er underre-
præsenterede blandt skoleudsatte børnehaveklasseelever, mens
børn, hvis forældre højst har gennemført grundskolen, modsat er
overrepræsenteret.
10. oktober 2025
Sagsnr.: 25/21829
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
BUU, Alm.del - 2025-26 - Bilag 11: Orientering om udviklingen i skoleudsættelser på årlig basis, fra børne- og undervisningsministeren
Det bemærkes, at analysen ikke kan belyse, i hvilket omfang udviklingen
kan tilskrives ændringen i dagtilbudsloven vedr. udsat skolestart.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye