Finansudvalget 2025-26
Aktstk. 2
Offentligt
3077487_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
Doknr.
966365
Dato
08-10-2025
Folketingets Finansudvalg har d. 1. oktober 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 til aktstykke 2 til ældreministeren, som hermed be-
svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sigurd Agersnap (SF).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren redegøre for årsagen til, at der allerede i år igangsæt-
tes et arbejde med borgerpligt, og at der etableres et sekretariat til
projektet om borgerpligt, når projektet først vedtages med næste års
finanslov?
Svar:
Sekretariatet er en forudsætning for fremdriften og den planmæssige
igangsættelse af pilotprojektet i 2026, herunder er sekretariatet an-
svarlig for det forberedende arbejde forud for pilotprojektet. Sekreta-
riatet får bl.a. til opgave at afdække behovet for og igangsætte ar-
bejdet med eventuelle lovændringer. Det kan fx være i forbindelse
med indkvartering af de unge eller muliggørelse af ydelsesbetaling til
de borgerpligtige.
Regeringen har besluttet, at der allerede i 2025 afsættes midler til
arbejdet med at udvikle forskellige modeller for, hvordan den frivil-
lige borgerpligtige konkret skal se ud, og det forbedrende arbejde
med etablering og implementering af projektet, selvom projektet
først vedtages med næste års finanslov.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
1