Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
S 973
Offentligt
3011724_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Mai Villadsen (EL) har den 16. april 2025 stillet
spørgsmål nr. S 973, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 973:
”Mener
ministeren, at det er rimeligt og i overensstemmelse med hensig-
ten i dagtilbudsloven, at mange kommuner sparer penge ved at sende
børnehavebørn i såkaldte »forårs-SFO-ordninger«, hvor normeringerne
ofte er langt dårligere end lovkravet om maksimalt 6 børn pr. pædago-
gisk medarbejder?”
Svar:
Lovkravet om minimumsnormeringer, som er reguleret i dagtilbudsloven,
stiller krav om, at der, opgjort som et årligt gennemsnit i kommunen, skal
være én pædagogisk personale per tre børn i alderssvarende daginstituti-
oner til 0-2-årige børn og én pædagogisk personale per seks børn i al-
derssvarende daginstitutioner til 3-årige børn indtil skolestart. Kravet
gælder for daginstitutioner, der indgår i den kommunale forsyning. For-
års-SFO-ordninger er ikke omfattet af dagtilbudsloven, og er dermed ikke
underlagt krav om minimumsnormeringer.
Det er efter dagtilbudsloven den enkelte kommune, der beslutter tids-
punkt for skolestart. Skolestart forstås som det tidspunkt, hvor barnet en-
ten begynder i fritidshjem eller skolefritidsordning (SFO) forud for under-
visningsstart, påbegynder hjemmeundervisning eller starter i børnehave-
klasse.
Det betyder, at en kommune kan beslutte, at børn begynder i SFO fx 1.
maj forud for skolestart i børnehaveklassen i august. Dette tilbud bliver
ofte kaldt forårs-SFO.
Børn, der starter i forårs-SFO, er almindeligvis fem til seks år gamle. De
har som udgangspunkt ikke samme behov for hjælp til det praktiske, som
3-årige har.
En undersøgelse viser, at der i forårs-SFO i gennemsnit er 7,5 børn pr.
planlagt pædagogisk personale i formiddagstimerne, mens der er flere
Børne- og Undervisningsministeriet
29. april 2025
Sagsnr.: 25/12291
S 973 - 2024-25 - Endeligt svar på S 973: Mener ministeren, at det er rimeligt og i overensstemmelse med hensigten i dagtilbudsloven, at mange kommuner sparer penge ved at sende børnehavebørn i såkaldte »forårs-SFO-ordninger«, hvor normeringerne ofte er langt dårligere end lovkravet om maksimalt 6 børn pr. pædagogisk medarbejder?
3011724_0002.png
om eftermiddagen. Dvs. flere end de seks børn per pædagogisk perso-
nale, som er minimumsnormeringskravet for 3-årige frem til skolestartsal-
der
1
.
Kommunerne har lokal frihed til at tilrettelægge overgangen fra dagtilbud
til skole på forskellige måder. Det er min forventning, at kommunerne til-
rettelægger overgangen ud fra pædagogiske hensyn og sikrer, at bør-
nene trives og udvikler sig i månederne op til skolestart.
Endelig bemærkes, at der trådte nye regler i kraft pr. 1. januar 2024, som
giver bedre muligheder for at udsætte skolestarten med ét år for børn,
der ikke er klar til at starte i skole.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
1
VIVE 2022:
Normeringer i fritidstilbud
Spørgeskemaundersøgelse om normeringen i danske
fritidstilbud 31. maj 2022