Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
S 1479
Offentligt
3068314_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Lotte Rod (RV) har den 10. september 2025 stillet
spørgsmål nr. S 1479, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1479:
Hvad er ministerens holdning til, at kun 30 pct. af lærerne i 8. klasse ifølge
Grundskolepanelet lykkes med at motivere elever med ringe interesse for
skolearbejdet, og får det regeringen til at træffe nye beslutninger om at
give lærerne mere tid til pædagogisk udvikling og råd til flere materialer?
Svar:
Det er en kendt udfordring, at nogle elever i udskolingen mister motivati-
onen. Grundskolepanelet viser, at 30 pct. af lærerne i 8. klasse oplever, at
de i høj eller meget høj grad kan motivere elever med ringe interesse for
undervisningen. Hertil oplever 53 pct. af lærerne, at de i nogen grad kan
motivere eleverne med ringe interesse og 16 pct. oplever i lav, meget lav
grad eller slet ikke at kunne motivere denne elevgruppe i undervisningen.
Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende. Folkeskolen skal også kunne
rumme og motivere selv de allermest skoletrætte elever. Data fra Grund-
skolepanelet er indsamlet i foråret 2024, imens vi forhandlede Aftale om
folkeskolens kvalitetsprogram.
Jeg er glad for, at regeringen med Aftale om folkeskolens kvalitetspro-
gram har sat en række initiativer i gang, som netop skal styrke elevernes
motivation og give lærerne bedre muligheder for at variere undervisnin-
gen. Ambitionen er en mere praktisk skole, og det understøttes bl.a. af
nye fagplaner, mere bevægelse i skoledagen, øget valgfrihed, juniorme-
sterlære for de ældste elever, flere timer til valgfag samt en markant inve-
stering i bedre faglokaler.
Mange af disse initiativer trådte i kraft den 1. august 2025. Jeg har alle-
rede mødt de første elever i juniormesterlære, og deres begejstring for-
tæller mig, at vi er godt på vej til at skabe bedre rammer for en undervis-
ning, der kan engagere flere.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) pegede i 2022 på, at lærerne oplever
praktisk og varieret undervisning som tidskrævende, blandt andet fordi
de mangler erfaring, kollegial sparring og undervisningsmaterialer, der
Børne- og Undervisningsministeriet
16. september 2025
Sagsnr.: 25/25187
S 1479 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1479: Hvad er ministerens holdning til, at kun 30 pct. af lærerne i 8. klasse ifølge Grundskolepanelet lykkes med at motivere elever med ringe interesse for skolearbejdet, og får det regeringen til at træffe nye beslutninger om at give lærerne mere tid til pædagogisk udvikling og råd til flere materialer?
kan inspirere. Samtidig står manglende faciliteter i vejen for undervisnin-
gen, hvilket også står klart i Grundskolepanelets nyeste undersøgelse af
ledelse og styringsmæssige rammer i skolen.
Med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram har vi også adresseret disse
udfordringer: Aftalen sikrer både nye fagplaner, der understøtter en mere
varieret og motiverende undervisning, og markante investeringer i bedre
faglokaler. Derudover frisætter vi skoler og kommuner fra en række krav
og regler, så de kan prioritere tiden dér, hvor den gør størst forskel
nemlig i tilrettelæggelsen af undervisningen. På den måde skaber vi
bedre rammer for, at lærerne kan fokusere på pædagogisk udvikling og
oparbejde egne og kollegiale erfaringer med mere praktisk og varieret
undervisning.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye