Skatteudvalget 2024-25
S 1415
Offentligt
3062491_0001.png
3. september 2025
J.nr. 2025 - 5861
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1415 af 29. august 2025, indleveret af Steffen Frø-
lund (LA).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
S 1415 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1415: Mener ministeren, at det er en fornuftig brug af borgernes skattekroner, at vi har bureaukrater ansat i Skatterådet til at sidde og smage kager og chokolader for at afgøre udstrækningen af konfektureafgiften, og at de nu også skal til at sidde og læse pamfletter, tegneserier og andre litterære værker for at vurdere, om de kan klassificeres som en bog?
3062491_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er en fornuftig brug af borgernes skattekroner, at vi har bureau-
krater ansat i Skatterådet til at sidde og smage kager og chokolader for at afgøre udstræk-
ningen af konfektureafgiften, og at de nu også skal til at sidde og læse pamfletter, tegnese-
rier og andre litterære værker for at vurdere, om de kan klassificeres som en bog?
Svar
Indledningsvis skal jeg bemærke, at Skatterådet er et lægmandsorgan bestående af 19
medlemmer, hvoraf Folketinget vælger seks medlemmer, mens tretten medlemmer, her-
under formanden og næstformanden, udnævnes af skatteministeren. Blandt de medlem-
mer, som skatteministeren udnævner, skal der være repræsentanter for en række interesse-
organisationer og for kommunerne.
Jeg går ud fra, at når spørgeren henviser til, at der skal smages på chokoladen for at af-
gøre, om varen er afgiftspligtig eller ej, refererer spørgeren til den praksis, Østre Landsret
har fastlagt i en dom fra 2015 (SKM2015.654.ØLR). Her udtalte landsretten, at der ved
vurderingen af, om chokolade var karaktergivende for en vare, bl.a. skulle lægges vægt på,
hvor fremtrædende chokoladesmagen er. Det er vanskeligt at gøre uden at smage på va-
ren.
Denne regering er hverken ansvarlig for at indføre chokoladeafgiften eller for udviklingen
af praksis herom. Denne regering er derimod ansvarlig for at foreslå afgiften ophævet,
hvilket giver helt almindelige danskere lidt mere økonomisk luft i hverdagen. Ophævelsen
vil også reducere virksomhedernes administrative byrder, så de kan bruge mere tid på de-
res kerneopgave, og spare årsværk i Skatteforvaltningen. Derudover forventes ophævel-
sen at føre til lidt mindre grænsehandel, hvilket jeg ser som en ekstra gevinst for sam-
fundsøkonomien og for dansk detailhandel, da mere handel så vil ske i danske butikker.
Dette plejer at være en dagsorden, som Liberal Alliance støtter.
For så vidt angår regeringens forslag om at afskaffe momsen på bøger, er formålet at
styrke læsning, fremme litteraturens udbredelse og forbedre rammevilkårene i bogbran-
chen. Jeg kan ikke garantere, at der ikke opstår afgrænsningsspørgsmål om, hvad der vil
være omfattet af nulmomsen, og hvad der ikke vil være omfattet. Det må tiden vise, men
jeg kan garantere, at embedsværket vil gøre deres bedste for at afgrænse området så klart
som muligt.
Side 2 af 2