Det Udenrigspolitiske Nævn 2024-25
S 1406
Offentligt
3060852_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Dato
31. august 2025
Sag
25/34465
Enhed
INTJUR/MENA
Svar på § 20-spørgsmål nr. S 1406 stillet den 26. august 2025 af
Sascha Faxe (ALT) til udenrigsministeren.
Spørgsmål
I lyset af at Den Internationale Domstol, ICJ, har fastslået, at staters pligt til at
forhindre folkedrab er en adfærdsforpligtelse og ikke en resultatforpligtelse,
hvordan vil ministeren så sikre, at Danmark anvender alle rimelige midler, der står
til vores rådighed, for at leve op til denne adfærdsforpligtelse i lyset af den alvorlige
risiko for folkedrab i Gaza?
(Spm. nr. S 1406).
Begrundelse
Der henvises til artiklen »Forskere: Danmark er forpligtet til at reagere på muligt
folkedrab« fra Videnskab.dk den 21. august 2025.
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2, 1448 København K Tlf.: +45 3392 0000 Fax: +45 32 54 05 33
E-mail:
[email protected]
Web: UM.dk
1/2
S 1406 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1406: I lyset af at Den Internationale Domstol, ICJ, har fastslået, at staters pligt til at forhindre folkedrab er en adfærdsforpligtelse og ikke en resultatforpligtelse, hvordan vil ministeren så sikre, at Danmark anvender alle rimelige midler, der står til vores rådighed, for at leve op til denne adfærdsforpligtelse i lyset af den alvorlige risiko for folkedrab i Gaza?
Svar
Der er ingen tvivl om, at den humanitære situation i Gaza er katastrofal, og at
konflikten har kostet alt for mange civile liv. Vurderingen af, hvorvidt Israel har brudt
Folkedrabskonventionen er en juridisk vurdering, som Den Internationale Domstol
(ICJ) er ved at forholde sig til.
I sin dom,
Bosnien-Hercegovina mod Serbien og Montenegro,
fra 2007 fastslog ICJ –
som også spørgeren anfører – at folkedrabskonventionens forpligtelse til at
forhindre folkedrab er en adfærdsforpligtelse og ikke en resultatforpligtelse. ICJ
udtalte i den forbindelse, at tredjestater er forpligtet til at anvende alle midler, der
med rimelighed er til rådighed for dem, for så vidt muligt at forhindre folkedrab,
såfremt der er en alvorlig risiko for, at der vil begås et folkedrab. Domstolen anførte
ikke nærmere, hvilke tiltag en stat skal tage i brug. Ifølge ICJ er den konkrete
vurdering afhængig af en tredjestats evne til effektivt at påvirke de relevante
beslutningstagere, hvilket blandt andet beror på geografisk afstand til det relevante
territorie og styrken af de politiske forbindelser til de relevante aktører.
Fra dansk side har vi på en lang række måder søgt at afhjælpe den katastrofale
situation i Gaza, bl.a. ved at lægge pres på de israelske beslutningstagere. Danmark
har således konsekvent bilateralt, gennem EU og i FN, herunder via vores plads i FN’s
Sikkerhedsråd, løbende presset på for, at Israel omgående tillader uhindret, sikker
og vedvarende humanitær adgang, og at der indgås en permanent våbenhvile. Vi
bruger også vores EU-formandskab til at skubbe på for EU-enighed om konkrete
tiltag med henblik på at lægge pres på Israel for at skifte kurs.
Med venlig hilsen
Lars Løkke Rasmussen
2/2