Socialudvalget 2024-25
S 1372
Offentligt
3057857_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 4480
Doknr.
37343625
Dato
25-08-2025
Medlem af Folketinget Karina Adsbøl (DD) har d. 18. august 2025 stillet
følgende spørgsmål nr. S 1370 til social- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. S 1370:
”Under henvisning til artiklen »Sårbare børn bliver i stigende grad anbragt
sammen med kriminelle under fængselslignende forhold« bragt i Information
den 13. august 2025 mener ministeren så, at systemet fungerer
tilfredsstillende, og hvad agter ministeren at foretage sig, såfremt ministeren
ikke finder, at det er tilfredsstillende? (Spm. nr. S 1370).”
Svar:
Jeg vil først og fremmest slå fast, at det berører mig, når jeg som social- og
boligminister læser historierne i medierne om børn og unge, der mistrives på
deres anbringelsessteder. Når vi som samfund anbringer børn og unge, har vi
også ansvaret for at sikre dem en tryg barndom og ungdom.
Jeg er meget optaget af, at anbringelsesstederne har en kvalitet, så de kan
rumme de børn og unge, der bliver anbragt der, og imødekomme deres behov.
Det gælder ikke mindst de sikrede døgninstitutioner, som rummer børn og
unge ofte med komplekse og sammensatte udfordringer. Derfor er jeg også
glad for, at regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier i foråret blev
enige om en aftale om en samlet 10-årsplan for psykiatrien, som bl.a.
indeholder et initiativ om bedre tilbud til børn og unge i udsatte positioner. Her
skal man se på, hvordan de specialiserede sociale tilbud kan styrkes. Den
konkrete løsning skal bygge på et fagligt forarbejde, som varetages af Social-
og Boligstyrelsen med inddragelse af relevante aktører.
Det er kommunerne, der træffer afgørelse om valg af konkret anbringelsessted
til et barn eller ung. Det er derfor også kommunernes ansvaret at sikre det rette
match mellem barnet eller den unge og anbringelsesstedet. I den forbindelse
skal kommunen vælge det anbringelsessted, der bedst kan imødekomme
barnets eller den unges behov. Kommunen skal altid have barnets tarv som
omdrejningspunkt for denne vurdering.
Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at børn og unge alene kan
anbringes på en sikret døgninstitution, når det anses for absolut påkrævet, fordi
de er til fare for sig selv eller andre, eller fordi de på anden vis har behov for
1
S 1372 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1372: Hvad vil ministeren gøre ved, at det specialiserede socialområde ikke kan rumme unge med komplekse problemstillinger, så de i stedet placeres på sikrede institutioner som løsning?
3057857_0002.png
intens socialpædagogisk behandling, jf. barnets lov § 62. Et barn eller en ung
placeres således kun her, hvis de har behov for at bo på et sted med de
særlige rammer, som en sikret døgninstitution kan tilbyde, og som ikke kan
sikres på et mindre indgribende anbringelsessted.
Kommunen har derudover pligt til at føre et personrettet tilsyn med barnets
eller den unges anbringelse og løbende sikre, at den fortsat lever om til dens
formål.
Det er endvidere kommunerne, der generelt har forsyningsansvaret i forhold til
at sikre, at der er de anbringelsessteder og det antal pladser, der er behov for.
Når det kommer til de sikrede døgninstitutioner, drives syv ud af otte
institutioner af regionerne. Den sidste drives af Københavns Kommune. Det er
dermed regionerne og Københavns Kommune, der etablerer og udvikler de
konkrete rammer på de enkelte institutioner. I den forbindelse kan jeg
endvidere oplyse, at KL har oplyst til Social- og Boligministeriet, at KL’s
Koordinationsforum på møde den 5. februar 2025 har bakket op om, at der
igangsættes etablering af ti ekstra pladser på de sikrede døgninstitutioner.
Endelig kan jeg oplyse, at det er socialtilsynet, der godkender de konkrete
tilbud, og som derudover fører et driftsorienteret tilsyn. Socialtilsynet foretager
således en samlet, faglig vurdering af, om et anbringelsessted, fx en sikret
døgninstitution, har den fornødne kvalitet henset til tilbuddets karakter og
målgruppe.
Et helt afgørende element i socialtilsynets godkendelse og driftsorienterede
tilsyn med anbringelsesstedernes kvalitet, fx de sikrede døgninstitutioners, er,
at institutionerne arbejder systematisk med faglige tilgange og metoder i
forhold til tilbuddets målgruppe. Der skal være en tydelig
målgruppebeskrivelse, og institutionerne skal kunne redegøre for, hvordan og i
hvilken grad de valgte metoder bidrager til konkrete mål for målgruppen og det
enkelte barn eller den enkelte unges udvikling og trivsel.
Afslutningsvis vil jeg gerne gentage, at dette er et område, jeg ønsker at følge
tæt. Der er ingen tvivl om, at vi skal se på, hvordan vi kan forbedre
rammebetingelserne på de specialiserede sociale tilbud generelt, herunder
også de sikrede døgninstitutioner. Jeg ser derfor frem til resultaterne af det
igangsatte faglige arbejde i regi af psykiatriplanen. Dette er afgørende for at
sikre bedre beskyttelse af de børn og unge, der anbringes her.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2