Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
S 1343
Offentligt
3055792_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 345
Offentligt
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. juni 2025
Politikontoret
Maria Thostrup Jakobsen
2025-06067
3725087
Besvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 345 (Alm. del), som
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til
justitsministeren den 8. maj 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
S 1343 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1343: Hvordan forholder ministeren sig til den kritik, som generalsekretær for Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen rejser af myndighedernes indsats vedrørende mindreårige flygtningebørn, og hvilke skridt overvejer ministeren at tage for at sikre tryghed og bedre beskyttelse af mindreårige flygtningebørn?
Spørgsmål nr. 345 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det er korrekt, at 21 uledsagede
asylbørn under 13 år er forsvundet fra Børnecenter Sandholm de
sidste 4 år, og herunder hvorfor disse ikke efterlyses, samt om
det er i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtigelser ikke at undersøge, hvor børnene forsvinder hen,
jf. at de er i risiko for menneskehandel eller udnyttelse?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, der har oplyst
følgende:
”Udlændinge- og Integrationsministeriet har til brug for
besvarelsen indhentet en udtalelse fra Udlændingestyrelsen.
Udlændingestyrelsen har oplyst, at uledsagede mindreårige
indkvarteres efter ankomst på Børnecenter Sandholm, som
drives af Røde Kors på vegne af Udlændingestyrelsen.
Børnecenter Sandholm er beliggende på en særskilt sektioneret
del af Modtagecenter Sandholm. Modtagecenter Sandholm er
omgivet af hegn, og der er en døgnbemandet portfunktion, som
forhindrer udefrakommende i frit at kunne bevæge sig ind og
rundt på modtagecentrets område. Ligeledes er det ikke er tilladt
at befinde sig på børnecentrets område uden ærinde. Dette påses
af medarbejderne på centeret.
Personalet på Børnecenter Sandholm er fagligt kvalificeret til at
arbejde med uledsagede mindreårige og har en grundlæggende
viden om børns omsorgsbehov samt kendskab til den særlige
situation for uledsagede mindreårige. Personalet skal iagttage
den skærpede underretningspligt i medfør af barnets lov og er
forpligtet til at underrette kommunen, såfremt der er kendskab
til eller grund til at antage, at et barn eller ung har behov for
særlig støtte.
I den forbindelse bemærkes det, at den kommune, hvor et
indkvarteringssted er beliggende, i medfør af barnets lov har
tilsynspligt med alle børn og unge under 18 år, der opholder sig
i kommunen. Dette gælder uanset de pågældende børns
opholdsgrundlag og uanset, om barnet eller den unge har lovligt
ophold eller ej. Udlændingestyrelsen afholder udgifterne til
nødvendige sociale foranstaltninger til en mindreårig under
Side 2/5
S 1343 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1343: Hvordan forholder ministeren sig til den kritik, som generalsekretær for Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen rejser af myndighedernes indsats vedrørende mindreårige flygtningebørn, og hvilke skridt overvejer ministeren at tage for at sikre tryghed og bedre beskyttelse af mindreårige flygtningebørn?
styrelsens forsørgelse, der har behov for særlig støtte ud over
det, som kan tilbydes på indkvarteringsstedet.
Udlændingestyrelsen vil som udgangspunkt tale med et
uledsaget barn, som en del af den indledende
asylsagsbehandling. Samtalen varetages af en sagsbehandler,
som er særligt uddannet i at tale med børn, under overværelse af
en bisidder fra Røde Kors og med en tolk. Målet med samtalen
er at identificere eventuelle familiemedlemmer i Danmark eller
i andre EU-medlemslande, samt at afdække om der er andre
særlige forhold i barnets sag. Udlændingestyrelsen er i den
forbindelse også opmærksom på, om der er indikationer på, at
barnet kan have været udsat for menneskehandel.
Hvis en uledsaget mindreårig forlader Børnecenter Sandholm,
har hverken Udlændingestyrelsen eller Røde Kors hjemmel til
at tilbageholde den mindreårige – det gælder uanset, hvornår i
asylprocessen den mindreårige forlader indkvarteringsstedet.
Det følger dog af udlændingelovens § 62 h, at personalet på et
børnecenter kan tilbageføre en uledsaget mindreårig udlænding,
der rømmer indkvarteringsstedet, hvis den mindreårige udviser
en adfærd, der medfører en risiko for skade på udlændingen selv
eller på andre.
Så snart det konstateres, at en uledsaget mindreårig har forladt
Børnecenter Sandholm, og der er formodning om udeblivelse,
vil Røde Kors registrere den uledsagede mindreårige som
udeblevet. Røde Kors vil desuden underrette Allerød Kommune
samt anmelde sagen til Nordsjællands Politi.
Udlændingestyrelsen har ikke har konkret viden om, hvordan
børn rejser videre, eller hvor de rejser hen, når de udebliver fra
deres indkvarteringssted i Danmark. Udlændingestyrelsen er i
nogle af sagerne bekendt med, at barnet har familiemedlemmer
i andre EU-medlemslande. Derudover modtager styrelsen i
nogle af sagerne ligeledes henvendelse vedrørende barnet fra
andre EU-medlemslande via Dublinforordningen.
Hvis et barn bliver meldt udeblevet fra dets indkvarteringssted,
vil Udlændingestyrelsen anmode politiet om at nedsætte et
spærrekort. Såfremt barnet bliver antruffet af myndighederne i
Danmark eller et andet EU-medlemsland, bliver
Udlændingestyrelsen underrettet herom via politiet.
Udlændingestyrelsen vil som følge heraf tage stilling til,
hvorvidt politiet skal anmodes om at ophæve spærrekortet.
Udlændingestyrelsen kan bekræfte, at 21 uledsagede asylbørn
under 13 år er meldt for udeblevet fra deres indkvarteringssted i
perioden fra 1. januar 2021 til og med den 21. november 2024.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der i ingen af sagerne er
Side 3/5
S 1343 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1343: Hvordan forholder ministeren sig til den kritik, som generalsekretær for Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen rejser af myndighedernes indsats vedrørende mindreårige flygtningebørn, og hvilke skridt overvejer ministeren at tage for at sikre tryghed og bedre beskyttelse af mindreårige flygtningebørn?
foretaget en aldersvurdering af barnets alder forinden barnet
blev meldt for udeblevet fra sit indkvarteringssted, hvorfor
beregningen alene er foretaget på baggrund af de oplysninger,
som barnet har givet til myndighederne. Udlændingestyrelsen
kan i forlængelse heraf oplyse, at i én af de 21 sager er politiet
anmodet om at ophæve spærrekortet, idet barnets aktuelle
opholdssted er kendt.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi.
Nordsjællands Politi har oplyst, at det følger af retsplejelovens
§ 742, stk. 2, at politiet iværksætter efterforskning efter
anmeldelse eller af egen drift, når der er en rimelig formodning
om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er
begået.
Efterforskning indledes, hvis der vurderes at være et
tilstrækkeligt grundlag herfor. Politiet foretager i den
forbindelse en konkret vurdering, herunder om det ud fra de
foreliggende efterforskningsmuligheder er realistisk, at en
efterforskning vil kunne føre til opklaring af sagen, og at en eller
flere personer bliver sigtet. Der vil ved denne vurdering bl.a.
kunne lægges vægt på sagens karakter, grovhed og omfang.
Det forhold, at en mindreårig forsvinder fra et asylcenter, giver
ikke i sig selv en rimelig formodning for, at der er begået et
strafbart forhold, herunder at den pågældende eksempelvis har
været udsat for menneskehandel, eller at vedkommende er
rekrutteret af kriminelle grupperinger.
Uledsagede mindreårige asylansøgere er generelt meget mobile,
dvs. at de rejser mellem europæiske lande, og at de ofte hurtigt
rejser videre. Politiet har typisk ikke viden om, hvor de rejser
hen, og politiet har i almindelighed ikke grundlag for at antage,
at der ligger noget strafbart bag.
Hvis Nordsjællands Politi modtager en anmeldelse eller får
viden, som giver en konkret formodning om, at der er foregået
noget strafbart i forbindelse med, at mindreårige uledsagede
børn og unge forsvinder, vil politiet indlede en efterforskning. I
forhold til processen bemærkes, at Nordsjællands Politi
efterlyser uledsagede asyl-børn (nedsætter et såkaldt
spærrekort) i politiets systemer, når udlændingemyndighederne
eller Røde Kors anmoder herom.
Side 4/5
S 1343 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1343: Hvordan forholder ministeren sig til den kritik, som generalsekretær for Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen rejser af myndighedernes indsats vedrørende mindreårige flygtningebørn, og hvilke skridt overvejer ministeren at tage for at sikre tryghed og bedre beskyttelse af mindreårige flygtningebørn?
Det kan hertil generelt oplyses, at Nordsjællands Politi – når
politikredsen modtager en anmodning om efterlysning af en
udlænding – undersøger, hvorvidt politiet er bekendt med
udlændingens opholdssted, herunder om den pågældende i
anden anledning er tilbageholdt af politiet og dermed ikke reelt
forsvundet. Såfremt politiets indledende undersøgelser ikke
fører til, at udlændingens opholdssted kan fastslås, og den
pågældende derfor må antages at være forsvundet, registrerer
politikredsen udlændingen som efterlyst. Efterlysningen sker
både nationalt og internationalt. Efterlysningen aflyses, såfremt
udlændingen
træffes
af
politiet,
eller
når
udlændingemyndighederne eller Røde Kors anmoder politiet
om at aflyse en efterlysning (hæve det såkaldte spærrekort),
f.eks. i forbindelse med, at udlændingen er dukket op på et
asylcenter.”
Side 5/5