Skatteudvalget 2024-25
S 1235
Offentligt
3040799_0001.png
16. juni 2025
J.nr. 2025 - 4319
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1235 af 10. juni 2025, indleveret af Kirsten Normann
Andersen (SF).
Rasmus Stoklund
/ Matilde Roi Fischer
S 1235 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1235: Hvad er ministerens holdning til de nye beregninger fra KRAKA af provenutabet fra afgifterne på tobak, i fald man f.eks. sætter prisen på en pakke cigaretter op til 100 kr. pr. pakke, og giver det ministeren anledning til at tjekke Skatteministeriets tidligere beregninger, som dannede baggrund for den seneste aftale om forebyggelse fra november 2023?
3040799_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til de nye beregninger fra KRAKA af provenutabet fra af-
gifterne på tobak, i fald man f.eks. sætter prisen på en pakke cigaretter op til 100 kr. pr.
pakke, og giver det ministeren anledning til at tjekke Skatteministeriets tidligere beregnin-
ger, som dannede baggrund for den seneste aftale om forebyggelse fra november 2023?
Ifølge nye tal fra KRAKA, offentliggjort på dr.dk den 7. juni 2025, så var de tal, Skattemi-
nisteriet bragte ind i forebyggelsesforhandlingerne i 2023, fejlbehæftede. Dengang var
vurderingen fra ministeriets side, at en stigning til 100 kr. pr. pakke ville betyde et afgift-
stab på ca. 5 mia. kr., men nu viser KRAKAs beregninger, at afgiftstabet kun er ca. 625
mio. kr.
Svar
Der er generelt betydelig usikkerhed forbundet med at skønne over adfærdsændringer ved
store afgifts- og skatteændringer. Det gælder også, når der skønnes over grænsehandelsef-
fekter ved store afgiftsændringer på cigaretter og tobak.
Skøn over grænsehandelsfølsomheden, dvs. hvor meget danskernes grænsehandel ændrer
sig, når afgiften ændres, er afgørende for provenuvurderingen. Kraka Economics anven-
der en væsentligt lavere grænsehandelsfølsomhed end Skatteministeriet, hvilket fører til
den relative lavere grænsehandel og det relative lavere mindreprovenu, der henvises til i
spørgsmålet. Der er således
ikke
tale om,
at det ene eller det andet skøn er ”fejlbehæftet”,
men derimod at Skatteministeriets og Kraka Economics’ skøn bygger på forskellige for-
udsætninger.
Forskellen
i Kraka Economics’ og Skatteministeriets grænsehandelsfølsomhed vurderes
for det første at skyldes, at Kraka Economics forudsætter en konstant elasticitet, hvor-
imod Skatteministeriet benytter en lineær sammenhæng mellem grænsehandel og prisfor-
skel mellem lande. Ved store afgiftsændringer har denne regnetekniske forskel betydning
for analysens resultat.
Derudover benytter Kraka Economics en grænsehandelsfølsomhed, der tilsyneladende er
beregnet på baggrund Skatteministeriets skøn for ændringen i grænsehandlen fra 2019 til
2022. Skatteministeriet anvender omfanget af grænsehandlen fra de senest tilgængelige
grænsehandelsdata og benytter ikke ændringen i grænsehandlen fra år til år.
Endeligt benytter Kraka Economics
afgiftsforskelle
til at beregne den nævnte konstante
elasticitet. Skatteministeriet anvender derimod
prisforskelle
til at beregne grænsehandels-
følsomheden. Det skyldes, at det er den samlede pris, som forbrugerne observerer og må
forventes at reagere på. Kraka Economics anvender
prisforskelle
i deres alternative model
1, og kommer her frem til et mindreprovenu på over 2 mia. kr.
Side 2 af 3
S 1235 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1235: Hvad er ministerens holdning til de nye beregninger fra KRAKA af provenutabet fra afgifterne på tobak, i fald man f.eks. sætter prisen på en pakke cigaretter op til 100 kr. pr. pakke, og giver det ministeren anledning til at tjekke Skatteministeriets tidligere beregninger, som dannede baggrund for den seneste aftale om forebyggelse fra november 2023?
3040799_0003.png
Skatteministeriet opdaterer løbende beregninger af grænsehandelsfølsomheden i takt
med, at der fremkommer nye data for priser, grænsehandel og afgiftspligtigt salg. Det skal
understreges, at alle disse elementer eller tolkningen heraf er forbundet med usikkerhed.
Beregningerne er senest opdateret med tal for 2023 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2025.
Heri skønnes det, at danskernes samlede forbrug af tobak er faldet med ca. 20 pct. efter
afgiftsforhøjelserne i 2020 og 2022, der samlet medførte en prisstigning på ca. 50 pct. Det
svarer til det fald i forbruget, som Skatteministeriet forventede forud for afgiftsforhøjel-
serne. Salget af tobak i Danmark er faldet med ca. 30 pct., mens grænsehandlen (inkl. den
illegale handel) med tobak skønnes mere end fordoblet. Indtægterne fra tobaksafgifterne
er i samme periode faldet med ca. 2 pct. og er dermed på omtrent samme niveau som før
afgiftsforhøjelserne. Denne udvikling indikerer, at det markante fald i afgiftsgrundlaget
stort set har opvejet den umiddelbare provenuvirkning af de højere afgiftssatser.
Den stedfundne udvikling er på niveau med Skatteministeriets forventninger inden af-
giftsforhøjelserne, hvor der blev anvendt samme forudsætninger om grænsehandelsføl-
somhed som ved de aktuelle provenuskøn.
Jeg ser på den baggrund ikke grundlag for at ændre Skatteministeriets skøn for virknin-
gerne af ændret dansk afgift. Der skal i den forbindelse gøres opmærksom på, at afgifts-
stigninger i den størrelsesorden, som forudsættes i Krakas analyse, vil medføre betydelige
incitamenter til såvel privat import i et omfang svarende til den vejledende mængde (ved
en pris på 100 kr. per pakke kan der spares godt 2.000 kr. ved grænsehandel af 800 stk.
cigaretter i Sverige eller Tyskland) samt mere systematisk smugleri eller import af forfal-
skede cigaretter.
Side 3 af 3