Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Sofie Lippert (S) har den 6. juni 2025 stillet spørgs-
mål nr. S 1234, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1234:
I betragtning af at gymnasieledelserne i dag allerede påtager sig ansvaret
med at planlægge lærernes arbejde i eksamensperioderne og kvaliteten
alligevel viser sig at være presset, hvordan ser ministeren så på mulighe-
den for overordnet at lette presset ved at sænke kravet til antallet af obli-
gatoriske eksamensbegivenheder på de 3-årige gymnasiale uddannelser
fra de nuværende 10 til 9?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på ministerens svar på § 20-spørgs-
mål nr. S 1144
Svar:
§20-spørgsmål nr. S 1144 tager udgangspunkt i artiklen »Gymnasielærere:
Arbejdspres på gymnasielærere forringer kvaliteten af studentereksamen«
bragt på altinget.dk den 19. maj 2025. Denne artikel trækker på en under-
søgelse foretaget af Gymnasieskolernes Lærerforening i 2023. Generelt
skal bemærkes, at 2023 var det første år, hvor 2017-reformens krav om
minimum 10 prøver i stedet for tidligere 9 prøver blev foldet fuldt ud i ek-
samensplanen. I 2020, 2021 og 2022 blev der aflyst prøver på grund af
COVID-19.
I 2023 og 2024 har ledelserne på de enkelte institutioner opsamlet erfa-
ringer med gennemførslen af en eksamensperiode med et krav om mini-
mum 10 prøver for hver elev. I 2019 blev kravet om, at interne prøver til
prøvetræning skal afholdes som årsprøver, dvs. i eksamensperioden, lem-
pet gennem en ændring af lov om de gymnasiale uddannelser. Ændrin-
gen reducerede ikke den samlede mængde prøver, men gav den enkelte
institution mere fleksibilitet med hensyn til afvikling af prøverne, så ledel-
sen bl.a. fik mulighed for at lægge færre interne prøver i eksamensperio-
den.
Jeg har ikke aktuelt planer om at ændre kravene til antallet af prøver på
de gymnasiale uddannelser. Jeg har tillid til, at ledelserne på de enkelte
institutioner
–
med udgangspunkt i erfaringerne fra de seneste års eksa-
mensperioder og de fleksible muligheder i forhold til planlægning af in-
Børne- og Undervisningsministeriet
16. juni 2025
Sagsnr.: 25/17269