Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
S 1234
Offentligt
3040760_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Sofie Lippert (S) har den 6. juni 2025 stillet spørgs-
mål nr. S 1234, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1234:
I betragtning af at gymnasieledelserne i dag allerede påtager sig ansvaret
med at planlægge lærernes arbejde i eksamensperioderne og kvaliteten
alligevel viser sig at være presset, hvordan ser ministeren så på mulighe-
den for overordnet at lette presset ved at sænke kravet til antallet af obli-
gatoriske eksamensbegivenheder på de 3-årige gymnasiale uddannelser
fra de nuværende 10 til 9?
Spørgsmålet stilles som opfølgning på ministerens svar på § 20-spørgs-
mål nr. S 1144
Svar:
§20-spørgsmål nr. S 1144 tager udgangspunkt i artiklen »Gymnasielærere:
Arbejdspres på gymnasielærere forringer kvaliteten af studentereksamen«
bragt på altinget.dk den 19. maj 2025. Denne artikel trækker på en under-
søgelse foretaget af Gymnasieskolernes Lærerforening i 2023. Generelt
skal bemærkes, at 2023 var det første år, hvor 2017-reformens krav om
minimum 10 prøver i stedet for tidligere 9 prøver blev foldet fuldt ud i ek-
samensplanen. I 2020, 2021 og 2022 blev der aflyst prøver på grund af
COVID-19.
I 2023 og 2024 har ledelserne på de enkelte institutioner opsamlet erfa-
ringer med gennemførslen af en eksamensperiode med et krav om mini-
mum 10 prøver for hver elev. I 2019 blev kravet om, at interne prøver til
prøvetræning skal afholdes som årsprøver, dvs. i eksamensperioden, lem-
pet gennem en ændring af lov om de gymnasiale uddannelser. Ændrin-
gen reducerede ikke den samlede mængde prøver, men gav den enkelte
institution mere fleksibilitet med hensyn til afvikling af prøverne, så ledel-
sen bl.a. fik mulighed for at lægge færre interne prøver i eksamensperio-
den.
Jeg har ikke aktuelt planer om at ændre kravene til antallet af prøver på
de gymnasiale uddannelser. Jeg har tillid til, at ledelserne på de enkelte
institutioner
med udgangspunkt i erfaringerne fra de seneste års eksa-
mensperioder og de fleksible muligheder i forhold til planlægning af in-
Børne- og Undervisningsministeriet
16. juni 2025
Sagsnr.: 25/17269
S 1234 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1234: I betragtning af at gymnasieledelserne i dag allerede påtager sig ansvaret med at planlægge lærernes arbejde i eksamensperioderne og kvaliteten alligevel viser sig at være presset, hvordan ser ministeren så på muligheden for overordnet at lette presset ved at sænke kravet til antallet af obligatoriske eksamensbegivenheder på de 3-årige gymnasiale uddannelser fra de nuværende 10 til 9?
terne prøver– påtager sig ansvaret for at sikre en hensigtsmæssig forde-
ling af arbejdsopgaver og arbejdsbelastning blandt lærerne i eksamens-
perioden.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye