Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
S 1189
Offentligt
3035423_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2025 - 2360
Doknr.
145701
Dato
4. juni 2025
Svar på spørgsmål stillet af Marlene Harpsøe (DD) den 27. maj 2025.
Spørgsmål nr. S 1189:
”Hvad
er ministerens holdning til, at fritagelse for digital post kun gælder i forbindelse med
modtagelse af post, men ikke ved borgernes henvendelser til offentlige myndigheder
f.eks. i
forbindelse med ansøgning om håndværkerfradrag
og hvad vil ministeren gøre for at sikre,
at borgere, der er fritaget for digital post, også reelt kan begå sig uden digitale løsninger?”
Svar:
Jeg har den grundholdning, at digitaliseringen af samfundet ikke må afholde nogen fra at gøre
brug af deres rettigheder eller offentlige tilbud. Jeg mener derfor, at det er vigtigt, at der bli-
ver stillet gode alternativer til rådighed for de borgere, der ikke kan anvende de digitale selv-
betjeningsløsninger.
Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening, som blev fremsat af min forgænger og
trådte i kraft den 1. juni 2023, medførte, at såfremt der i særlovgivningen er hjemlet et alter-
nativ til den obligatoriske digitale selvbetjening, har borgere som udgangspunkt ret til at blive
tilbudt et alternativ til obligatorisk digital selvbetjening, når de er fritaget fra Digital Post.
Reglerne indebærer således, at de enkelte myndigheder sikrer alternative løsninger til digital
selvbetjening for borgere fritaget fra digital post.
Med venlig hilsen
Caroline Stage