Skatteudvalget 2024-25
S 1187
Offentligt
3036422_0001.png
6. juni 2025
J.nr. 2025 - 4102
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. S 1186 af 27. maj 2025, indleveret af Peter Kofod
(DF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
S 1187 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1187: Med henvisning til ministerens svar på spørgsmål nr. S 1093 af 8. maj 2025 om, at en række nye ruter underbygger, at passagerafgiften på fly har en begrænset efterspørgselseffekt, mens lufthavnens egen prognose viser, at der fortsat vil være et tab på 600.000 passagerer næste år som følge af lukningen af Ryanair, vil ministeren herpå uddybe, hvad ministeren i så fald mener skyldes det store passagertab i lufthavnen?
3036422_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren anerkende, at aktiviteten i Billund Lufthavn i 2025 og 2026 på henholdsvis
850.000 og 600.000 færre passagerer skyldes passagerafgiften på fly, som var den årsag
Ryanair brugte, da de forlod lufthavnen?
Der henvises til artiklen
”Nye
tal fra lufthavnen: Så mange rejsende forventer man at tabe
i år efter Ryanair-exit” bragt på avisendanmark.dk den 26. maj 2025.
Svar
Med
Aftale om Grøn luftfart i Danmark
af den 15. december 2023 blev Regeringen (Social-
demokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten enige om
at understøtte grøn omstilling af indenrigsluftfarten i Danmark og den teknologiske ud-
vikling af en mere bæredygtig luftfart. Som en del af aftalen indgik indførelsen af en pas-
sagerafgift på flyrejser, som blandt andet skal være med til at finansiere den grønne om-
stilling af indenrigsluftfarten og en forhøjelse af ældrechecken. Fra den 1. januar 2025
blev kommercielle flyrejser omfattet af passagerafgiften, der for de intra-europæiske desti-
nationer udgør 30 kr. i 2025 stigende til 50 kr. i 2030 per afrejsende passager.
Det forventes, at flyselskaberne vil overvælte passagerafgiften i billetprisen og dermed at
prisen på en flybillet til en destination i Europa vil være ca. 30 kroner dyrere i 2025. Der
vurderes ved passagerafgiften at være en afledt virkning på efterspørgslen efter flyrejser,
hvor der for udenrigsluftfarten under ét skønnes en nedgang i efterspørgslen svarende til
knap 1 pct. i 2025 og godt 1 pct. i 2030. Effekten kan variere på tværs af forskellige ruter
og lignende.
Passagerafgiften har dermed en begrænset effekt på efterspørgslen efter flyrejser ind og
ud af Danmark, som udgør grundlaget for aktiviteten i danske lufthavne.
Passagerafgiften gælder for alle flyselskaber med kommercielle afgange fra lufthavne eller
flyvepladser i Danmark. Alle flyselskaber, der opererer i Danmark eller har ønske herom,
er dermed stillet ens i forhold til afgiften.
Jeg vil ikke fortolke på baggrunden for Ryanairs beslutning om at stoppe deres operatio-
ner i Billund Lufthavn. Jeg bemærker, at indførelsen af passagerafgiften tilsyneladende
ikke står i vejen for andre flyselskabers beslutning om at overtage nogle af de ruter, som
Ryanair har fløjet. DR har 2. maj rapporteret, at der er andre selskaber, der har budt ind
for at overtage nogle af ruterne mellem Billund Lufthavn og blandt andet London, Spa-
nien og Østeuropa, som Ryanair har lukket. Dette underbygger, at passagerafgiften har en
begrænset effekt på efterspørgslen efter flyrejser ind og ud af Danmark.
Afslutningsvis vil jeg bemærke, at der er brug for en mere bæredygtig luftfart, og at passa-
gerafgiften bidrager til at finansiere en grøn omstilling af luftfarten samt øge ældre-
checken til de pensionister, der har mindst.
Side 2 af 2