Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
S 1144
Offentligt
3030690_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Sofie Lippert (SF) har den 21. maj 2025 stillet
spørgsmål nr. S 1144, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1144:
Hvad vil ministeren gøre ved, at gymnasielærere i stigende grad oplever
et arbejdspres i eksamensperioden, der går ud over kvaliteten i eksami-
nerne?
Der henvises til artiklen »Gymnasielærere: Arbejdspres på gymnasielærere
forringer kvaliteten af studentereksamen« bragt på altinget.dk den 19.
maj 2025.
Svar:
Siden 1. august 2013 har gymnasielærernes arbejdstid været reguleret af
en årsnorm. Det betyder, at en gymnasielærers arbejde herefter ikke har
været bundet op på faste normer for fx forberedelse, undervisningstid og
tid til afvikling af eksamen. De gældende arbejdstidsregler sætter alene
en overordnet ramme for lærernes arbejde, og det er ledelsen lokalt på
det enkelte gymnasium, som i dialog med lærerne tilrettelægger arbejdet.
Ledelserne på gymnasierne har ikke fuld kontrol over institutionens sam-
lede arbejdsbelastning i eksamensperioden. Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet står i henhold til lov om gymnasiale uddannelser for at udtrække,
hvilke fag den enkelte elev skal aflægge prøve i. Prøvefagsudtrækket kan
betyde en større eller mindre belastning for en underviser fra år til år, bl.a.
afhængig af om underviserens egne hold er udtrukket til prøve.
For censur af mundtlige prøver gælder det, at ministeriet på baggrund af
indberetninger fra institutionerne allokerer censorerne. Institutionen vil
dog have mulighed for at omfordele de tildelte censorater mellem under-
viserne på institutionen, så der kan tages hensyn til den enkelte undervi-
sers arbejdstid i det enkelte år. Det er afgørende for kvalitet, legitimitet
og lighed i gymnasiesystemet, at prøveudtræk og censorbeskikkelse sker
centralt, ligesom det muliggør koordinering af censorkapacitet på tværs
af landet.
For censur af skriftlige stedprøver gælder det, at dette er en opgave, som
den enkelte underviser frivilligt kan melde sig til, og det er en opgave,
Børne- og Undervisningsministeriet
28. maj 2025
Sagsnr.: 25/15793
S 1144 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1144: Hvad vil ministeren gøre ved, at gymnasielærere i stigende grad oplever et arbejdspres i eksamensperioden, der går ud over kvaliteten i eksaminerne?
som aflønnes særskilt og ud over underviserens arbejdstid på institutio-
nen. Det betyder, at den enkelte underviser derved har en påvirkningsmu-
lighed i forhold til belastningen afhængig af, om vedkommende melder
sig som skriftlig censor. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet oplyser, at
der ikke er en generel tendens på tværs af fag i forhold til et fald i ønsket
om at være skriftlig censor i perioden 2023-2025.
Selvom eksamensperioden kan være intensiv for gymnasielærere, er det
sjældent, at arbejdstiden i denne periode udelukkende er optaget af ek-
samens- og censuropgaver. En gymnasielærer vil normalt have andre op-
gaver i eksamensperioden, og ledelsen på den enkelte skole har ansvaret
for at tilrettelægge lærernes arbejdstid på en måde, der tager højde for
disse forskellige opgaver. Ledelsen kan fx vælge at placere nogle af disse
opgaver uden for eksamensperioden eller vælge at omfordele dem
blandt lærerne. Jeg har tillid til, at ledelserne på de enkelte institutioner
påtager sig ansvaret for at sikre en hensigtsmæssig fordeling af arbejds-
opgaver og arbejdsbelastning blandt lærerne.
Med venlig hilsen
Side 2/2
Mattias Tesfaye