Transportudvalget 2024-25
S 1139
Offentligt
3028736_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
26. maj 2025
2025-2496
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingsmedlem Claus Jørgensen (SF) har den 20. maj 2025 stil-
let mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1140:
Hvordan mener ministeren, at der er tale om en balance, når 84
pct. af de danske flypassagerer, der i dag er berettiget til kompen-
sation, skal miste deres kompensation?
Svar:
Indledningsvist henviser jeg til min samtidige besvarelse af spørgs-
mål nr. S 1139 fra samme spørger om Kommissionens forslag ved-
rørende passagerers ret til kompensation ved forsinkelser.
Jeg kan derudover oplyse, at Kommissionen også har foreslået at
indføre en række nye rettigheder og at forbedre visse eksisterende
rettigheder for passageren.
Forslaget introducerer blandt andet et delvist forbud i "no
show ”-
politikken, hvorved en passager, der er ikke møder op ("no show")
på udrejsen, ikke kan nægtes boarding på hjemrejsen. Hvis en pas-
sager i denne situation bliver boarding-afvist, vil passageren frem-
over
hvis forslaget vedtages
være berettiget til bistand (omlæg-
ning af rejsen eller refusion), forplejning og kompensation.
Kommissionens forslag indebærer også, at retten til forplejning
(måltider og forfriskninger), når passageren er ude for en rejsefor-
styrrelse, forbedres. I dag afhænger retten til forplejning af rejsens
længde, og den udløses efter to, tre eller fire timer.
Med forslaget
lægges der op til, at
luftfartsselskabets omsorgsforpligtelse skal
indtræde allerede efter to timer
uanset
rejsens længde. Forslaget
forenkler og forbedrer således omsorgsforpligtelsen for passageren
ved at indføre et enkelt loft på to timer uanset flydistancen.
Herudover foreslår Kommissionen at præcisere passagerens ret til
omlægning. Hvis luftfartsselskabet ikke kan omlægge rejsen for en
passager ved et af sine egne fly inden for 12 timer efter det
S 1139 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1139: Hvorfor mener ministeren, at det er rimeligt, at 84 pct. af de danske flypassagerer, der i dag er berettiget til kompensation, fremadrettet skal miste deres kompensation?
3028736_0002.png
Side 2/2
planlagte ankomsttidspunkt, skal passageren efter forslaget tilby-
des en rejseomlægning med andre luftfartsselskaber eller med an-
dre transportformer, hvis der er ledige pladser.
Medlemslandene drøfter herudover en række andre tiltag, der er til
fordel for passagererne.
Samlet set er det min vurdering, at forslaget
som det ser ud på
dette tidspunkt i forhandlingerne
afspejler en fornuftig balance
mellem passagerers rettigheder og luftfartsselskabers forpligtelser.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen