Transportministeriets Logo
Transportministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
26. maj 2025
2025-2496
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingsmedlem Claus Jørgensen (SF) har den 20. maj 2025 stil-
let mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1139:
Hvorfor mener ministeren, at det er rimeligt, at 84 pct. af de dan-
ske flypassagerer, der i dag er berettiget til kompensation, fremad-
rettet skal miste deres kompensation?
Svar:
Kommissionens forslag til ændring af forordningen om flypassage-
rers rettigheder lægger op til at hæve tidstærsklen for, hvornår der
indtræder ret til kompensation, fra 3 til henholdsvis 5, 9 og 12 ti-
mer. Kommissionens forslag indeholder altså ikke, at passagerer-
nes ret til kompensation bortfalder helt, men at der vil gå længere
tid, før retten til kompensation indtræder.
Revisionen af forordningen om flypassagerers rettigheder har væ-
ret længe ventet og er meget nødvendig. Den gældende forordning
er præget af uklarheder, og mange af de gældende rettigheder
fremgår ikke af forordningens ordlyd. For eksempel kan man ikke
læse i forordningen, at man som passager i dag har ret til kompen-
sation efter tre timers forsinkelse. Dette er nemlig blevet fastslået
af EU-domstolen. Derfor er jeg også glad for, at forhandlingerne er
blevet genoptaget, så vi forhåbentlig kan få klarere og enklere reg-
ler.
Ved at hæve tidstærsklen fra tre til fem timer vil det forventeligt
betyde, at vi kommer til at se færre flyvninger blive aflyst. Dette
skal ses i sammenhæng med, at luftfartsselskaber får længere tid til
at udbedre eventuelle tekniske fejl eller håndtere logistiske udfor-
dringer forbundet med at skaffe fly eller flypersonale, som skal
gennemføre den konkrete flyvning. Luftfartsselskaberne vil derved
få en højere grad af fleksibilitet til at sikre, at flyvningen gennemfø-
res. Dette gør sig særligt gældende, når rejseforstyrrelsen opstår
væk fra luftfartsselskabets base.