Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Sigurd Agersnap (SF) har den 14. maj 2025 stillet
spørgsmål nr. S 1117, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1117:
”Mener
ministeren, at det er rimeligt, at der efter de første fejl med ord-
blindehjælpemidlerne til folkeskolens afgangseksamen den 2. maj 2025
stadig var elever, som oplevede ikke at kunne få adgang til ordblinde-
hjælpemidler ved 10. klassernes skriftlige prøve i engelsk den 8. maj
2025?”
Svar:
Jeg ser med stor alvor på de problemer, der har været med ordblinde-
hjælpemidler ved dette års skriftlige prøver. Det er afgørende for en lige
og retfærdig bedømmelse, at elever med ordblindhed kan bruge deres
hjælpemidler gnidningsfrit under prøvebesvarelsen, og det er kritisabelt,
at problemer af teknisk art har medført, at nogle elever har fået en dårlig
oplevelse under prøverne.
Problemerne ved prøverne den 2. og 8. maj skyldtes to forskellige proble-
matikker.
Ved 9.-klasseprøven i dansk læsning og retskrivning den 2. maj 2025 op-
stod der efter den ordinære prøvetids udløb problemer med oplæsnings-
funktionen i ordblindehjælpemidlet AppWriter.
Problemet ved denne prøve skyldtes en begrænsning hos den private ud-
byder af ordblindehjælpemidlet AppWriter. Appwriter er et såkaldt tredje-
partsprogram. Det betyder, at den enkelte kommune eller skoler selv væl-
ger programmet blandt flere og indgår aftale med leverandøren om pro-
grammet. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har både under og efter
prøverne vejledt skolerne om, hvordan de skal håndtere situationen, her-
under at prøven kan pauseres, og at skolerne kan tilbyde berørte elever
en omprøve i prøveterminen december-januar 2025/2026.
Ved 10.-klasseprøven i engelsk skriftlig fremstilling den 8. maj 2025 op-
stod der i en række tilfælde problemer med, at ordblindehjælpemidlet
AppWriter ikke fungerede i det tekstfelt, som prøven skal besvares i.
Børne- og Undervisningsministeriet
20.. maj 2025
Sagsnr.: 25/15132