Retsudvalget 2024-25
S 1107
Offentligt
3023557_0001.png
Retsudvalget 2024-25
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 605
Offentligt
Folketingets Retsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2313
Doknr.
9962991
Dato
05-05-2025
Folketingets Retsudvalg har d. 18. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
605 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Spørgsmål nr. 605:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan myndighederne vil lukke den ulovlige
kældermoské, Al-Furqan-moskéen, nu hvor Aarhus Kommune har anmeldt moskéen til
politiet, fordi lokalerne, som kældermoskéen befinder sig i, bruges til forhold, der er i
strid med kommunens påbud? Vil ministeren desuden redegøre for, hvordan
myndighederne vil sikre, at Al-Furqan-moskéen ikke skyder frem et andet sted, hvor
det heller ikke at lovligt at have en moské? Der henvises til artiklen ”Aarhus Kommune
politianmelder ulovlig moské”, Jyllands-Posten, den 18. februar 2025.”
Svar:
Til besvarelse af første del af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra
Justitsministeriet, som oplyser følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Østjyllands Politi.
Østjyllands Politi har oplyst, at politikredsen den 11. februar 2025 har
modtaget skriftlige anmeldelser fra Aarhus Kommune af Kvindelig Kultur
Forening og Al-Furqan Dawah Center vedrørende ulovlig brug af de
omtalte lokaler.
Politikredsen har i forbindelse med efterforskningen af sagen
henholdsvis den 20. marts 2025 og den 2. april 2025 rejst sigtelser mod
Kvindelig Kultur Forening og Al-Furqan Dawah Center for overtrædelse
af byggeloven.
Politikredsen har afslutningsvis oplyst, at sagen fortsat er verserende.”
Som minister kan jeg ikke forholde mig til den konkrete sag, men jeg kan udtale
mig generelt om problemstillingen.
Jeg mener, at det er vigtigt, at man som borger kan føle sig sikker, når man
forsamles i en bygning uanset formålet. Byggelovens regler har til formål at
sikre dette gennem en række krav til sikkerhed og sundhed. Jeg mener derfor,
at det skal tages alvorligt, når en bygning anvendes til andet, end den er
godkendt til.
1
S 1107 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1107: Finder ministeren det ikke dybt problematisk, når politiet i dag ingen lovhjemmel har til at rydde lokationer, hvor der foregår ulovlige religiøse forsamlinger, og hvilke tiltag agter ministeren i givet fald at iværksætte for at give politiet de nødvendige beføjelser og forhindre fremvæksten af disse parallelsamfund?
3023557_0002.png
Det påhviler ejeren af en bygning at berigtige forhold, som er i strid med
byggeloven, og består forholdet i en ulovlig brug af bygningen, er det også
brugerens ansvar.
Det er kommunalbestyrelsen som bygningsmyndighed, der påser, at kravene i
byggeloven er overholdt. Hvis kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på et
ulovligt forhold, skal den søge forholdet lovliggjort, medmindre det er af ganske
underordnet betydning, jf. byggelovens § 16 C, stk. 3.
Kommunalbestyrelsen besidder en række kompetencer i medfør af
byggeloven, der kan bringes i spil, når et ulovligt forhold skal søges lovliggjort.
Først og fremmest kan kommunalbestyrelsen meddele påbud om at bringe det
ulovlige forhold i orden, jf. byggelovens § 16 C, stk. 5. Efterkommer
bygningsejeren eller brugeren ikke påbuddet, kan der ved domstolene
fastsættes en tidsfrist under tvang af fortløbende bøder, indtil forholdene er
berigtiget, jf. byggelovens § 17, stk. 2. Hvis det ved dom meddelte påbud ikke
efterkommes rettidigt, kan kommunalbestyrelsen foretage det nødvendige til
forholdets berigtigelse på ejerens eller brugerens bekostning, jf. byggelovens §
17, stk. 3.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2