Boligudvalget 2024-25
S 1077
Offentligt
3023364_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 2871
Doknr.
12509400
Dato
19-05-2025
Medlem af Folketinget Karin Liltorp (ALT) har den 8. maj 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. S 1077 til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1077:
”Hvad er ministerens holdning til, at borgere med handicap reelt bliver
udelukket fra visse afdelinger i den almene boligsektor, fordi
boligorganisationer med henvisning til regler om fleksibel udlejning giver
fortrinsret til lønmodtagere og studerende, og vurderer ministeren, at det er i
overensstemmelse med de grundlæggende hensyn bag
diskriminationslovgivningen og hensynet til ligebehandling i adgangen til
almene boliger, at personer uden arbejdsmarkedstilknytning rykkes nedad på
ventelisterne til billige, tilgængelige boliger?”
Svar:
Kommunalbestyrelsen og den almene boligorganisation kan i henhold til
almenboliglovens § 60, stk. 1, 1. pkt., indgå aftale om, at de ledige boliger i en
boligafdeling, der ikke er omfattet af § 59, stk. 1 eller 2, eller § 63, skal udlejes
efter særlige kriterier. Kriterierne fastsættes ved aftale mellem
kommunalbestyrelsen og boligorganisationen og offentliggøres af
kommunalbestyrelsen.
For almene familieboliger, der er beliggende i et udsat boligområde, jf. § 61 a,
stk. 1, eller i et forebyggelsesområde, jf. § 61 b, og som hverken er omfattet af
§ 59, stk. 1 og 2, eller § 63, skal boligorganisationen anvise ledige boliger efter
særlige kriterier, herunder beskæftigelses- og uddannelseskriterier.
Kommunalbestyrelsen fastsætter kriterierne med henblik på at styrke
beboersammensætningen i boligområdet og offentliggør kriterierne.
Det fremgår af lovforarbejderne, at ”der ikke forudsættes at være
begrænsninger på de aftaler, der kan indgås, idet de selvfølgelig skal
overholde internationale aftaler og konventioner om racediskrimination og
menneskerettigheder, som Danmark har ratificeret, og nationale regler om
forbud mod forskelsbehandling på grund af race. Dvs. at der ikke kan indgås
aftaler, der negativt afskærer bestemte grupper fra at få anvist en bolig,
eksempelvis begrundet i etnisk oprindelse, race eller lign. Derimod vil der
kunne indgås aftaler, der giver bestemte grupper, f.eks. pendlere med
beskæftigelse i kommunen og ældre, der ønsker at flytte i tide, en fortrinsret til
de ledige lejligheder dvs. svarende til den nuværende forsøgsordning.”
1
S 1077 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1077: Hvad er ministerens holdning til, at borgere med handicap reelt bliver udelukket fra visse afdelinger i den almene boligsektor, fordi boligorganisationer med henvisning til regler om fleksibel udlejning giver fortrinsret til lønmodtagere og studerende, og vurderer ministeren, at det er i overensstemmelse med de grundlæggende hensyn bag diskriminationslovgivningen og hensynet til ligebehandling i adgangen til almene boliger, at personer uden arbejdsmarkedstilknytning rykkes nedad på ventelisterne til billige, tilgængelige boliger?
3023364_0002.png
Af den gældende vejledning om udlejning af almene boliger, jf. vejledning nr.
9518 af 11. juli 2024, fremgår bl.a., at ”det ikke er hensigten at udelukke
folkepensionister og efterlønsmodtagere fra at flytte ind i en almen bolig i
udsatte boligområder og i forebyggelsesområder eller i at flytte internt i en
afdeling eller i boligorganisationens andre afdelinger.
Det er således muligt for kommunalbestyrelsen at fastsætte kriterier, som
tilgodeser sådanne grupper af boligsøgende, så folkepensionister og
efterlønsmodtagere beholder deres plads på venteliste og prioriteres ved
udlejning. Det kan ske enten ved, at kommunalbestyrelsen fastsætter et
ligestillet udlejningskriterie, der tilgodeser disse boligsøgende, eller alternativt
formulerer beskæftigelseskriteriet, så det fremgår, at beskæftigelseskravet ikke
omfatter folkepensionister og efterlønsmodtagere.”
Som det fremgår af bestemmelsen i almenboliglovens § 60 og forarbejderne
hertil samt de relevante vejledninger, er det overladt til kommunalbestyrelsen
og den almene boligorganisation at aftale fleksible udlejningskriterier.
Såfremt et udlejningskriterium findes at være i strid med eksempelvis lov om
forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap
(handicapdiskriminationsloven), vil det bl.a. være muligt at indgive en klage til
Ligebehandlingsnævnet.
Social- og Boligministeriet kan i den forbindelse henvise til en afgørelse om et
fleksibelt udlejningskriterium og forskelsbehandling på grund af handicap truffet
af Ligebehandlingsnævnet den 22. november 2024 (KEN nr. 10175).
Afgørelsen kan læses her:
https://www.retsinformation.dk/eli/accn/W20241017525.
Det fremgår af afgørelsen, at forskelsbehandling ikke er i strid med forbuddet i
loven, når den er objektivt begrundet i et sagligt formål, er nødvendig for at
opnå formålet, og der er et rimeligt forhold mellem det ønskede mål, og hvor
indgribende forskelsbehandlingen er for den eller dem, som bliver stillet
ringere.
Fastsættelse af fleksible udlejningskriterier vil kræve en konkret vurdering af
den pågældende boligafdelings forhold.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2