Skatteudvalget 2024-25
S 1053
Offentligt
3016281_0001.png
7. maj 2025
J.nr. 2025 - 3396
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 1053 af 30. april 2025, indleveret af Mads Olsen (SF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
S 1053 - 2024-25 - Endeligt svar på S 1053: Hvad er ministerens holdning til, at Iveco med sin nye Eurocargo lastbil på 11,99 ton undgår grænsen for den kilometerbaserede vejafgift, der gælder for lastbiler på 12 ton og derover, og mener ministeren, at det giver anledning til at sænke vægtgrænsen, sådan at aftalen om den kilometerbaserede vejafgift ikke bliver udhulet?
3016281_0002.png
Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til, at Iveco med sin nye Eurocargo lastbil på 11,99 ton
undgår grænsen for den kilometerbaserede vejafgift, der gælder for lastbiler på 12 ton og
derover, og mener ministeren, at det giver anledning til at sænke vægtgrænsen, sådan at
aftalen om den kilometerbaserede vejafgift ikke bliver udhulet?
Begrundelse
Der henvises til artiklen »Iveco med dristigt træk: Ny lastbil sniger sig uden om vejafgift«
bragt på transportmagasinet.dk den 28. april 2025.
Svar
Der er fra 1. januar 2025 indført en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som udmønter
den politiske aftale om
Kilometerbaseret vejafgift for lastbiler
indgået den 29. marts 2023 mel-
lem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Den kilometerbaserede vejafgift indebærer, at omfattede lastbiler betaler en afgift pr. kørt
kilometer, der er differentieret efter lastbilernes CO
2
-udledning i form af deres såkaldte
CO
2
-emissionsklasser. Samtidig er afgiften højere i miljøzoner end på det øvrige vejnet.
Som det fremgår af aftalen, indebærer vejafgiften ikke alene incitamenter til den grønne
omstilling af den tunge vejtransport, men også en mere præcis beskatning af lastbiltrafik-
kens andre påvirkninger af omgivelserne, herunder slid på vejnettet, ulykker, støj, luftfor-
urening og bidrag til trængsel.
Vejafgiften omfatter i første omgang lastbiler på 12 ton og derover. Det fremgår af afta-
len, at lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3,5 og 12 ton til godstransport skal omfat-
tes af vejafgiftsordningen fra 1. januar 2027. Satserne for de mindre lastbiler indgår i afta-
len. De små lastbiler vil således blive omfattet af vejafgiften og dermed af de incitamenter
til grøn omstilling og den mere præcise beskatning, som ligger i vejafgiften.
Det kan bemærkes, at aftalepartierne samtidig er enige om, at de mindre lastbiler fra
samme dato vil skulle betale vægtafgift efter samme skala, som lastbiler, der før 2025 er
omfattet af vejbenyttelsesafgiften svarende til EU-minimumssatser.
Foruden udvidelsen til de mindre lastbiler er det aftalt, at satserne for vejafgiften øges fra
2028, ligesom det afgiftspligtige vejnet fra samme tidspunkt udvides til at omfatte hele det
offentlige vejnet.
Desuden bemærkes, at med aftale om
Deludmøntning af Grøn Fond
af 15. april 2024 er sat-
serne for den kilometerbaserede vejafgift midlertidigt nedsat i 2025-2028.
Side 2 af 2