S 1136
FriSe — Frivilligcentre & Selvhjælp Danmark
Vedrørende konsekvenser af ændret juridisk praksis
for lønrefusion til fleksjobbere i frivilligcentre
Baggrund
FriSe er blevet bekendt med, at Socialstyrelsen har ændret den juridiske praksis vedrørende lønrefusion
til fleksjobbere, som er ansat i lokale frivilligcentre. Denne ændring er blevet meddelt direkte til flere
frivilligcentrene de seneste dage og indebærer, at de ikke længere kan modtage refusion for
fleksansatte.
Beslutningen om at ændre praksis har alvorlige konsekvenser for flere frivilligcentre. Praksissen opstod,
da FriSe og frivilligcentrene blev opfordret til at bruge ordningen af staten og har således eksisteret i
mange år. Fleksjobordningen er blevet brugt til at kompensere den manglende pris- og lønregulering
siden 2010, og derfor er ordningen blevet brugt i stort omfang og med stor succes af de fleste
frivilligcentre i landet. Fleksjobbere er i dag en fast del af mange frivilligcentrenes løsning af deres
kerneopgaver.
I FriSe har vi svært ved at forstå beslutningen. Vi er tidligere af staten blevet informeret om, at
frivilligcentrene var berettiget til at benytte ordningen, ligesom andre landsdækkende organisationer, der
f.eks. modtager ULHAN og ULFRI. Uden lønrefusionen frygtes det, at frivilligcentrene må afskedige
fleksansatte og i værste fald truer beslutningen nogle steder frivilligcentrets overlevelse.
Dertil kommer, at beslutningen er truffet med meget kort varsel og med tilbagevirkende kraft. Det
umuliggør for frivilligcentrene at kunne overholde årets budgetter, blandt andet fordi opsigelsesvarsler
over for medarbejdere ikke kan imødekommes med så hastig effekt.
Frivilligcentrene estimeres at have op mod 150 fleksjobansatte på landsplan.
Konsekvenser
Driftsmæssige udfordringer:
Flere frivilligcentre har allerede tilkendegivet, at de uden lønrefusionen ikke vil kunne opretholde en
forsvarlig drift. Fleksjobbere udgør en væsentlig del af den daglige drift i mange frivilligcentre. De
varetager både administrative, koordinerende og borgerrettede opgaver og indgår som centrale
medarbejdere i centrets funktion. Her kan 2-3 flekskollegaer erstatte én fuldtidsansat konsulent.
Uden dem får frivilligcentrene svært ved at løse deres kerneopgave.
Kerneopgaverne trues:
Fordi praksis har eksisteret så længe, har fleksjobbere, der er ansat lokalt i frivilligcentrene, netop det
kendskab til lokalsamfundet, som er helt essentielt for at løse brobygningsopgaven.
Frivilligcentrene kan matche mennesker, der står uden for et fællesskab sammen med de fællesskaber,
der findes i foreningslivet og andre borgerinitiativer lokalt. Det kan de, fordi de kender tilbuddene og har