Finansudvalget 2024-25
L 224
Offentligt
3069285_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål L 224 nr. 9 (Alm. del) af 3.
september 2025 stillet efter ønske af Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren i lyset af, at regeringen med finanslovsforslaget foreslår at afsætte
yderligere 10 mia. kr. til forsvaret opdatere svaret på FIU alm. del
spørgsmål
289, om hvor meget forsvarsudgifter udgør i kroner og procent frem mod 2030?
Svar
De samlede udgifter til forsvar opgjort efter NATO-definitionen forventes i den
seneste opgørelse fra juli 2025 at udgøre 70,3 mia. kr. (2025-pl) i 2030. Det svarer
til 2,2 pct. af BNP i 2030 som fremskrevet i
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for
udgiftslofter 2029,
august 2025
jf. tabel 1.
Tabel 1
Offentlige udgifter til forsvar efter NATO-definition inkl. regeringens forslag om yderligere løft i 2026,
2025-2030
2025
Forsvarsudgifter, mia. kr. (2025-pl)
Forsvarsudgifter som pct. af BNP
101,2
3,3
2026
106,8
3,5
2027
77,4
2,5
2028
70,8
2,3
2029
70,0
2,2
2030
70,3
2,2
Anm.: Baseret på seneste indberetning af forsvarsudgifter til NATO. Opgørelsen af forsvarsudgifterne er opdateret
siden besvarelse af FIU alm. del. spm. 289. Opgørelsen inkluderer regeringens forslag på Forslag til Finans-
lov for 2026 om en reserve til dansk forsvar og sikkerhed samt militær støtte til Ukraine på 10 mia. til kr. i
2026.
Kilde: Forsvarsministeriet og
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029,
august 2025.
Opgørelsen i
tabel 1
indeholder de samlede forsvarsudgifter efter NATO-definitio-
nen, herunder både forsvarsudgifter til drift og materielanskaffelser mv. på § 12.
Forsvarsministeriet, Ukrainefonden samt forsvarsudgifter på andre områder.
Der udarbejdes ikke skøn for de forventede forsvarsudgifter i 2030 fordelt på na-
tionalregnskabsopgørelsen af udgifter til hhv. offentlige investeringer og offentligt
forbrug.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om opdatering af svar på FIU alm. del – spørgsmål 289 om, hvor meget forsvarsudgifter udgør i kroner og procent frem mod 2030
3069285_0002.png
Side 2 af 3
Det bemærkes, at opgørelsen i
tabel 1
indeholder de samlede forsvarsudgifter efter
NATO-definitionen og dermed ikke kan sammenlignes med opgørelsen af det of-
fentlige forbrugsudgifter til forsvar efter Danmarks Statistiks COFOG-opgørelse.
Hvis det illustrativt lægges til grund, at fordelingen af forsvarsudgifterne frem
mod 2030 følger fordelingen i Danmarks Statistiks COFOG-opgørelse af for-
svarsudgifterne i 2024, der er det seneste regnskabsår, kan der udarbejdes en illu-
strativ opgørelse af forsvarsudgifterne i to scenarier med forsvarsudgifter på hhv.
ca. 2,2 pct. af BNP og 5,0 af BNP i 2030,
jf. tabel 2.
I de to illustrative scenarier er fordelingen mellem offentligt forbrug og investerin-
ger således teknisk antaget svarende til fordelingen i 2024
1
. Det bemærkes, at de
samlede udgifter til hhv. offentligt forbrug og offentlige investeringer i 2030 be-
regningstekst er forudsat identiske i de to scenarier svarende til niveauet i den mel-
lemfristede fremskrivning i
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029,
august 2025.
Tabel 2
Illustrativt: Beregningsteknisk fordeling af de offentlige udgifter til offentligt forbrug og investeringer
ved hhv. 2,2 pct. og 5,0 pct. af BNP i 2030
Scenarie 1:
2,2 pct. af BNP
Offentlige udgifter til forsvar, mia. kr. (2025-pl)
Heraf offentlige forbrugsudgifter og offentlige investe-
ringer
Heraf offentligt forbrug
Heraf investeringer
70,3
55,3
47,5
7,8
Scenarie 2:
5,0 pct. af BNP
157,9
124,2
106,6
17,6
Offentlige udgifter til forsvar, pct. af udgiftstype
Pct. af offentlige forbrugsudgifter og offentlige investe-
ringer i alt
Pct. af offentligt forbrug i alt
Pct. af offentlige investeringer i alt
5,7
5,6
6,7
12,9
12,6
15,0
Anm.: I udregningen er antaget samme fordeling af forsvarsudgifter på forbrug og investeringer som i 2024. De
skønnede offentlige udgifter til forsvar i 2030 på 2,2 pct. er opgjort efter NATO-definitionen, der adskiller
sig fra COFOG-definitionen, der bruges til udgiftsfordelingen i 2024.
Kilde: Finansministeriet,
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029,
august 2025, Danmarks Statistik og egne
beregninger.
Det skal understreges, at opgørelserne i
tabel 2
er rent illustrative og beregnings-
tekniske og ikke er udtryk for konkrete udgiftsskøn eller -fremskrivninger af for-
delingen af de offentlige udgifter til forsvar.
Det offentlige forbrug følger definitionen på nationalregnskabsform og er således opgjort inkl. afskrivnin-
ger. I fordelingen på offentligt forbrug og investeringer i 2024 er der således indeholdt både afskrivninger og
nyinvesteringer, svarende til tilgangen i Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger, hvor afskrivnin-
gerne både indgår på udgifts- og indtægtssiden. Dette afviger fra Danmarks Statistiks opgørelse af de samlede
udgifter og indtægter.
1
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om opdatering af svar på FIU alm. del – spørgsmål 289 om, hvor meget forsvarsudgifter udgør i kroner og procent frem mod 2030
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister.