Finansudvalget 2024-25
L 224
Offentligt
3068961_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. september 2025
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 8 (L 224 - § 7.
Finansministeriet) af 3. september 2025 stillet efter ønske fra
Sigurd Agersnap (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren i lyset af det ”Opdateret 2030-forløb:
Grundlag for udgiftslofter
2029”, august 2025, opdatere besvarelsen af L 130 –
spørgsmål 5 (folketingsåret
2022-23, 2. samling) om råderum, demografisk træk og reservationer til
henholdsvis forsvar og grønt råderum i hvert af årene frem til 2030?
Svar
I forbindelse med
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2029,
august 2025 er
den mellemfristede fremskrivning frem mod 2030 opdateret, herunder opgørelsen
af det finanspolitiske råderum. Det finanspolitiske råderum opgøres som den
højest mulige reale offentlige forbrugsvækst inden for det fastsatte balancekrav på
-0,5 pct. af BNP i 2030 og er et mål for, hvor meget plads der er til politiske
initiativer på udgifts- eller skatteområdet. På baggrund af fremskrivningen er det
finanspolitiske råderum opgjort til 83¼ mia. kr. (2026-priser) målt ift. niveauet i
2026,
jf. tabel 1.
I tabellen fremgår væksten i det demografiske træk frem mod 2030 samt
reservationen til det resterende grønne råderum. Derudover fremgår den
forudsatte reservation til den oprindelige økonomiske ramme i forsvarsforliget
2024-2033 fra juni 2023 (i 2026-priser).
1
I forbindelse med
første delaftale under forsvarsforliget 2024-2033
(januar 2024) blev det
bl.a. besluttet at løfte den økonomiske ramme i 2028-2029, og med
anden delaftale
under forsvarsforliget 2024-2033
(april 2024) blev det bl.a. besluttet at løfte den
økonomiske ramme i forsvarsforliget i 2024-2028. Det forudsatte råderumstræk af
de to aftaler på tidspunktet for aftaleindgåelse (målt ift. niveauet i 2026) fremgår
også af tabel 1. Ydermere fremgår det forudsatte råderumstræk på tidspunktet for
aftaleindgåelse som følge af etableringen af Accelerationsfonden i
Aftale om
styrkelse af Forsvarets kampkraft
(februar 2025),
jf. Opdateret mellemfristet forløb, juni
2025.
Accelerationsfonden udgør 50 mia. kr. i 2025-2026. Som led i aftalen blev
der ligeledes afsat en årlig reserve på 10 mia. kr. i 2027-2033 til at håndtere
Her var det beregningsteknisk lagt til grund, at den økonomiske ramme i forsvarsforliget delvist finansieres
af en reservation under den offentlige investeringsramme, svarende til 4 mia. kr. (2026-priser) i 2030.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 224 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om råderum, demografisk træk og reservationer til forsvar og grønt råderum i hvert af årene frem til 2030
3068961_0002.png
Side 2 af 2
udgifter, der følger beslutninger truffet som en udløber af Accelerationsfonden.
Endelig blev der som led i forslag til finanslov 2026 afsat en teknisk ramme til
forsvar i 2026. Heraf er 3¾ mia. kr. teknisk udmøntet til offentligt forbrug i 2026.
Tabel 1
Det finanspolitiske råderum og udvalgte prioriteringer og reservationer målt ift. 2026
2027
Mia. kr. (2026-priser)
Det finanspolitiske råderum
Vækst i demografiske træk
Forudsat reservation inden for højest mulig offentlig forbrugsvækst til den
oprindelige økonomiske ramme i forsvarsforliget (ekskl. forudsat reservation under
den offentlige investeringsramme)
Forudsat reservation inden for højest mulig offentlig forbrugsvækst til løft af den
økonomiske ramme i forsvarsforliget ifbm. første og anden delaftale (fra januar
2024 og april 2024)
Forudsat reservation inden for højest mulig offentlig forbrugsvækst sfa.
Accelerationsfonden
Forudsat reservation inden for højest mulig offentlig forbrugsvækst sfa. afsat
teknisk ramme til forsvar i 2026
Resterende grønt råderum reserveret inden for det finanspolitiske råderum
10�½
2�½
23¼
61�½
8
83¼
10¾
7�½
2028
2029
2030
-6¼
-1¼
-2¼
-4¼
5
-3¾
0
5
-3¾
�½
5
-3¾
¼
5
-3¾
0
Anm.: Det finanspolitiske råderum er korrigeret for ekstraordinære merudgifter i forbindelse med erstatningsaftale
til minkavlere og følgeerhverv mv. Råderummet er opgjort med usikkerhed, som er stigende over tid.
Den økonomiske ramme i forsvarsforliget fra juni 2023 er i tabellen opgjort ekskl. den beregningsteknisk
forudsatte reservation under den offentlige investeringsramme. Reservationen var forudsat at udgøre 4 mia.
kr. i 2030 (2026-priser). Desuden var der taget højde for, at de teknisk afledte udgifter til refusion af
købsmoms ved et løft af forsvarsudgifterne ligeledes indgår som en reservation i det finanspolitiske råderum.
Den forudsatte reservation til de nye løft af den økonomiske ramme i forsvarsforliget er -4¼ mia. kr. i 2030.
Det afspejler ikke, at løft af den økonomiske ramme i forsvarsforliget ifbm. første og anden delaftale
indebærer mer- eller mindreudgifter i 2030, men opgørelsen er målt ift. niveauet i 2026, hvor reservationen
var forudsat at udgøre ca. 4¼ mia. kr. Tilsvarende afspejler profilen for den forudsatte reservation inden for
højest mulige offentlige forbrugsvækst sfa. Accelerationsfonden (driftudgifter på 5 mia. kr. i 2025 og 2026 og
10 mia. kr. fra 2027 og frem), at der er reservationen måles ift. udgiftsniveauet i 2025. Fsva. den tekniske
ramme til forsvar er der alene afsat midler i 2026 på finanslovforslaget for 2026.
Opregningen til 2026-priser er baseret på det generelle pris- og lønindeks, der anvendes i forbindelse med
pris- og lønopregningen på finansloven.
Kilde:
Opdateret 2030-forløb: Grundlag for udgiftslofter,
august 2025 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister